چگونه مثبت اندیش باشیم ؟

مثبت اندیشی

لیوان شما نیمه خالی است یا نیمه پر؟ نحوه پاسخ به این سوال ممکن است دیدگاه شما را نسبت به زندگی، نگرش شما نسبت به خودتان و خوش بین بودن یا بدبین بودن شما را منعکس کند. حتی ممکن است بر سلامت شما تأثیر بگذارد. هر زندگی فراز و نشیب های خود را دارد، اما مشخص شده است که داشتن نگرش خوش بینانه به زندگی تأثیر مثبت قابل توجهی بر کیفیت زندگی مانند سلامت روانی و جسمی فرد دارد. خوش بینی نیز جزء کلیدی در مدیریت استرس محسوب می شود. خوش بینی به معنای نادیده گرفتن چیزهای سخت یا چالش برانگیز در زندگی نیست، بلکه به معنای تغییر نحوه برخورد با آنهاست. اگر همیشه جهان بینی بدبینانه ای داشته اید، تغییر جهت دادن به دیدگاه خود دشوار است، اما می توان با کمی صبر و حوصله نکات مثبت زندگی خود را برجسته کرد. فقط کافی است نکاتی را که در این مقاله از خودساخته آمده را رعایت نمایید. در این مقاله نسبتا بلند به مثبت اندیشی می پردازیم ، همراه ما باشید.

 

مثبت اندیشی
مثبت اندیشی

تاثیر مثبت اندیشی در ذهن

 

احساسات خود را شناخته و بپذیرید

خوش‌بینی به این معنا نیست که همیشه باید شاد باشید و همه چیز را خوب و مثبت ببینید. این‌که در هر شرایطی خود را مجبور کنید شاد دیده شوید، کار اشتباهی است. بلکه باید خودتان را با احساسات مختلف وفق دهید که در مقاطع مختلف زندگی بروز می‌کنند و به این باور برسید که احساسات منفی همانند احساسات مثبت، بخشی از زندگی‌اند و باید تجربه‌شان کنید. باید بدانید سرکوب برخی احساسات ممکن است باعث پریشانی شود. اگر جلوی احساسات خود را نگیرید، در مواجهه با اتفاقات غیرمنتظره‌ای که ممکن است در زندگی‌تان پیش بیاید سازگاری و انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان خواهید داد. پس با چنین رویکردی در موقعیت‌های پیش‌بینی نشده خوش‌بین و منعطف خواهید بود.

 

شناخت احساسات

شناخت احساسات و مثبت اندیشی

 

احساسات منفی می‌توانند در طولانی‌مدت به یک عادتِ شرطی تبدیل شوند. هیچ وقت خودتان را به خاطر احساسات منفی و ناخوشایند سرزنش نکنید، زیرا با سرزنش خود نمی‌توانید به پیشرفت برسید و در همان مقطع زندگی‌تان بدون هیچ رشدی باقی خواهید ماند.

باید سعی کنید بفهمید چه زمانی احساسات منفی به سراغ‌تان می‌آیند. برای این منظور بهتر است هر زمان احساسات یا افکار منفی در طول روز به سراغ‌تان می‌آیند، در دفترچه‌ای یادداشت کنید. سپس علت بروز این احساسات و افکار را بررسی کنید و به دنبال راهکاری برای مواجهه با این احساسات و افکار باشید.

تصور کنید در حال رانندگی هستید و ناگهان ماشینی جلوی‌تان می‌پیچد و مسیر شما را می‌گیرد. در این موقعیت حسابی عصبانی شده‌اید و دست خود را روی بوق گذاشته و داد و بی‌داد راه می‌اندازید. در پایان روز، این اتفاق را به همین شکل در دفترچه‌تان یادداشت کنید. احساس خود را روی کاغذ بیاورید و واکنشی که بلافاصله نشان داده‌اید را ذکر کنید. البته نیازی نیست رفتارتان را قضاوت کنید و تنها به نوشتن اتفاق رخ داده بسنده کنید.

سپس درباره اتفاقی که رخ داده، کمی تامل کنید. آیا واکنشی که از خود نشان دادید، با ارزش‌های شما سازگار است؟ آیا رفتارتان با شخصیتی که از خود انتظار دارید، تضاد نداشته است؟ فکر می‌کنید کجای رفتارتان اشتباه بوده است؟ دلیل اصلی واکنش تند شما چه بود؟ شاید واقعا ازدست آن راننده عصبانی نبودید، اما از جای دیگری عصبانی بوده و سر او خالی کردید.

نوشتن اتفاقات باید کمک کند از احساسات و افکار ناخوشایند فاصله بگیرید نه این‌که در احساسات منفی غرق شوید. از تجربیات خود درس بگیرید و از خودتان بپرسید:

– چه درسی در این تجربه هست که به پیشرفت من کمک می‌کند؟

– آیا می‌توانید از این تجربه برای مواجهه با دیگر اتفاقات منفی زندگی‌تان استفاده کنید؟

– اگر در آینده با موقعیت مشابهی مواجه شدید، چگونه رفتار می‌کنید که با ارزش‌هایتان هم‌راستا باشد؟

اگر به این نتیجه برسید که عصبانیت شما به خاطر روز سختی بود که پشت سر گذاشتید، بهتر می‌توانید بپذیرید دیگران هم مرتکب اشتباه می‌شوند. پس اگر دفعه بعد کسی نسبت به خودتان رفتار مشابهی داشت، با او همدلی کنید. اگر از قبل درباره‌ی طرز رفتارتان نسبت به موقعیت‌های سخت و تنش‌زا آمادگی داشته باشید، واکنش بهتری از خود نشان خواهید داد.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن‌آگاهی یکی از پایه‌های اصلی خوش‌بینی است که به شما کمک می‌کند بدون هیچ قضاوتی، به احساسات خود اذعان کنید. در اغلب مواقع، واکنش منفی وقتی بروز می‌کند که با احساسات خود بجنگید یا آنقدر درگیرشان شوید که فراموش کنید می‌توانید واکنش خود را نسبت به احساسات‌تان کنترل کنید. برای این‌که در زمان هجوم احساسات منفی خودتان را کنترل کنید، روی تنفس‌تان متمرکز شوید، احساسات‌تان را بپذیرید و به جای مقابله با احساسات خود از آن‌ها درس بگیرید.

 

تفکر در مورد ذهن آگاهی

تفکر در مورد ذهن آگاهی و ارتباط آن با مثبت اندیشی

 

نتایج پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی و کنترل روی احساسات باعث بهبود اضطراب و علائم افسردگی می‌شود. برای این منظور لازم نیست زمان زیادی را صرف مراقبه کنید، تنها روزی ۵ دقیقه وقت بگذارید و مراقبه‌ی ذهن‌آگاهی انجام دهید تا نسبت به احساسات خودآگاهی بیشتری پیدا کنید و آن‌ها را بپذیرید.

مشخص کنید که خودگویی درونی شما خوش بین است یا بدبین

برای این‌که ببینید دیدگاه‌تان به زندگی خوش‌بینانه یا بدبینانه است، به خودگویی‌های درونی‌تان توجه کنید؛ همان حرف‌هایی که مدام در ذهن‌تان با خود تکرار می‌کنید.

پس خودگویی‌هایی که در طول روز با خودتان دارید را بررسی کنید و ببینید کدام یک از انواع خودگویی‌های منفی‌نگرانه را بیشتر تکرار می‌کنید:

– آیا همیشه جوانب منفی هر اتفاقی را می‌بینید و جوانب مثبتش را نادیده می‌گیرید؟

– آیا در مواجهه با اتفاقات منفی، تنها خود را سرزنش می‌کنید؟

– آیا در هر موقعیتی، انتظار بدترین حالت ممکن را دارید؟ فرض کنید به کافی شاپ رفته‌اید و سفارش شما اشتباهی می‌آید، آیا از روی عادت فکر می‌کنید تمام روزتان خراب شده است؟

– آیا همه چیز را سیاه یا سفید می‌بینید و هیچ حد وسطی برای اتفاقات زندگی‌تان قائل نیستید؟

در زندگی به دنبال نکات مثبت باشید

تفکر مثبت مهم‌ترین چیزی است که برای این‌که به فرد خوش‌بینی تبدیل شوید نیاز دارید. باید گفت‌و‌گوهای درونی خود را در جهتی سوق دهید که بتوانید روی جوانب مثبت تمرکز کنید. داشتن تفکر و نگرش مثبت تاثیر خوبی روی سلامت ذهن و جسم دارد.

 

یافتن نکات مثبت زندگی

یافتن نکات مثبت زندگی و رابطه آن با مثبت اندیشی

 

از جمله این تاثیرات فوق‌العاده می‌توان به افزایش طول عمر، مقابله با افسردگی، کاهش پریشانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت جسمی و روانی، کاهش مرگِ ناشی از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، پیدا کردن مهارت لازم برای مقابله با سختی‌ها و موقعیت‌های چالش‌زا و… اشاره کرد.

به یاد داشته باشید که خوش بینی واقعی با خوش بینی کورکورانه متفاوت است

خوش‌بینی کورکورانه به این معناست که فکر کنید هیچ اتفاق بدی در زندگی‌تان رخ نخواهد داد. این طرز تفکر باعث اعتماد به نفس بیش از اندازه می‌شود و فرد را به زودی دچار یاس و نا امیدی می‌کند. کسی که بخواهد واقعا خوش‌بین باشد، هیچ چالشی را نادیده نمی‌گیرد و احساسات و تجربیات منفی را بخشی از زندگی می‌داند. فرد خوش‌بین چالش‌های موجود در مسیر رسیدن به هدفش را نادیده نگرفته و به خود می‌گوید: «در مسیر موفقیت از پس هر مشکلی بر می‌آیم.».

فرض کنید بدون هیچ دانشی در حوزه‌ی چتربازی، تصمیم به یادگیری این حرفه بگیرید و به خودتان بگویید «هیچ اتفاق بدی رخ نمی‌دهد»؛ این خوش‌بینی کورکورانه است زیرا بدون توجه به خطرات احتمالی چتربازی، خود را در معرض خطر قرار داده‌اید. داشتن چنین نگرشی نه تنها واقع‌بینانه نیست بلکه باعث می‌شود فرد با خوش‌بینی کورکورانه، خود را برای مواجهه با خطرات احتمالی آماده نکند.

جملات تاکیدی مثبت روزانه برای خود بنویسید

با نوشتن جملات کوتاهی که مثبت‌اندیشی‌تان را تقویت می‌کند، به انجام کاری که قصد انجامش را دارید، باور پیدا می‌کنید. هر روز چند جمله‌ی مثبت‌نگرانه یادداشت کنید؛ جملاتی که با دیدن آن‌ها یادتان بیافتد می‌خواهید کدام‌ بخش از دیدگاهتان را نسبت به زندگی تغییر دهید. بهتر است این جملات را روی درب یخچال، داخل کمد، کنار نمایشگر رایانه یا روی دیوار حمام یا آینه‌ی دستشویی نصب کنید تا همواره جلوی چشم‌تان باشند.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

اغلب اوقات احساس حسادت باعث منفی‌نگری می‌شود و شما را از شکرگزاری داشته‌هایتان دور می‌کند. باید بدانید همیشه کسانی هستند که اگر خودتان را با آن‌ها مقایسه کنید، می‌بینید شرایط‌تان خیلی هم بد نیست؛ پس از مقایسه‌ی منفی با دیگران پرهیز کرده و روی خصوصیات مثبت خود متمرکز شوید. تحقیقات نشان می‌دهد، نگرش منفی به مشکلات باعث ایجاد احساس افسردگی و اضطراب می‌شود.

 

شما با ارزش ترین خود هستید

شما با ارزش ترین خود هستید

 

سعی کنید تا جای ممکن در زندگی‌تان قدردان باشید تا بتوانید از قضاوت‌های منفی در امان بمانید. از افرادی که در زندگی شما نقش موثری ایفا کرده‌اند، تشکر و سپاسگزاری کنید. مطمئن باشید با توجه به نقاط مثبت زندگی، خلق‌و‌خو و احساس خوشبختی بیشتری خواهید داشت.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که هر هفته تنها چند خط درباره اتفاقاتی می‌نویسند که باعث شده احساس قدردانی در وجودشان پدیدار شود، نسبت به زندگی خوش‌بینی بیشتری دارند.

روی بهبود دیدگاه خود در ۱ یا ۲ زمینه از زندگی خود کار کنید

بدبینی اغلب از احساس درماندگی یا عدم کنترل ناشی می شود. یک یا دو جنبه کلیدی را که دوست دارید در زندگی خود تغییر دهید، شناسایی کنید و برای بهبود آنها تلاش کنید. این به بازگرداندن ایمان شما به قدرت و توانایی خود برای ایجاد تغییر در زندگی روزمره کمک می کند.

خود را به عنوان یک علت، نه یک معلول ببینید. افراد خوش بین به دلیل تمایلشان به این باور است که می توانند بر وقایع یا تجربیات منفی با تلاش و توانایی های خود غلبه کنند. از کوچک شروع کنید. احساس نکنید که باید همه چیز را یکجا به عهده بگیرید.

مثبت اندیشی می تواند منجر به نتایج مثبت شود. در یک مطالعه، آموزش بازیکنان بسکتبال مرد برای نسبت دادن نتایج مثبت (به عنوان مثال، انجام یک پرتاب سه امتیازی) به توانایی آنها و نتایج منفی به دلیل عدم تلاش آنها به طور قابل توجهی باعث بهبود عملکرد بعدی آنها شد.

تا جای ممکن لبخند بزنید

لبخند به لب داشتن

 لبخند به لب داشتن و رابطه آن با مثبت اندیشی

 

مطالعات نشان داده‌اند که داشتن لبخندی شاد بر روی صورت در واقع می‌تواند احساس شادی و خوش‌بینی بیشتری نسبت به حال و آینده را در ما ایجاد کند.

سخن پایانی

مثبت اندیشی نجات بخش ما در زندگی امروزی است. زیرا درون ما را موفق به دریافت انرژی مثبت بیرون خود کرده و محیط را برای موفقیت خود آماده می سازد.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.