بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی 

بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی 

در این مطلب می‌خوانید

بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی 

یکی از بزرگترین عوامل استرس و اضطراب در زندگی عدم درآمد کافی و کمبود پول در زندگی است. از آنجایی که امور مالی شخصی، به ویژه استقلال مالی، اغلب در مدرسه تدریس نمی‌شود، بسیاری از ما احساس استرس مالی می‌کنیم. داشتن بدهی، نداشتن پس‌انداز بازنشستگی در میانسالی، نگرانی‌های جدی است که می‌تواند باعث آسیب رساندن به سلامت روحی و جسمی شود. چگونه می‌توانیم به استقلال مالی دست پیدا کنیم؟

بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی 
بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی

“آینده جایی نیست که ما در حال رفتن به آن باشیم، ما در حال ایجاد آینده هستیم. مسیرها پیدا نمی‌شوند، بلکه ساخته می‌شوند. فعالیتی که برای ساختن آینده انجام می‌دهیم، مقصد و هدف ماست.» جان اسچیر

به دنبال استقلال مالی: آیا طرحی برای کسب درآمد دارید؟

متأسفانه حتی مبانی امور مالی توسط والدین به ما آموزش داده نمی‌شود. بسیاری از ما ممکن است والدینی داشته باشیم که خودشان نیز از نظر مالی دچار مشکل هستند. اما برای کسانی که می‌خواهند به استقلال مالی دست پیدا کنند راه‌های مناسبی وجود دارد.

همچنین بخوانید:  راز بزرگ ایلان ماسک برای موفقیت در کسب‌ و‌ کار

 چه مقدار پول برای استقلال مالی کافیست؟

عوامل متعددی در تعیین اینکه چه زمانی به استقلال مالی رسیده‌ایم و یا اینکه چه زمانی می‌توانیم بازنشسته شویم موثر هستند.

قانون ۲۵ – یک قاعده کلی اینطور بیان می‌کند که شما زمانی می‌توانید خود را بازنشسته کنید که ۲۵ برابر خرج سالانه زندگی خود را به صورت پس‌انداز داشته باشید.

کسب استقلال مالی

اگر پیش از این، برنامه‌ای برای کسب استقلال مالی آغاز نکرده‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما این کار را انجام دهید. من چگونگی این فرایند را شرح خواهم داد. 

هزینه‌های خود را پیگیری کنید و محل مخارج خود را در نظر بگیرید.

 آیا می‌دانید که چه مبلغی برای تهیه غذا، لباس، تفریح و سرگرمی و…  خرج می‌کنید؟ برای ایجاد یک طرح مالی جامع، باید بدانید که چرا، چه زمانی و برای چه چیزی پول مصرف می‌کنید.

به راحتی و به روش‌های مختلف می‌توانید هزینه‌های خود را پیگیری کنید. یک روش بسیار کارآمد استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهایی است که به این منظور طراحی شده‌اند. همچنین می‌توانید هزینه‌های خود را در یک فایل اکسل یا در یک نوت بوک یادداشت کنید. مهم این است که شما هر وجهی که خرج می‌کنید را یادداشت کنید و بدانید که پول شما کجا می‌رود. این مرحله شروع روند دستیابی به استقلال مالی است.

هزینه کمتری مصرف کرده و تفاوت قیمت‌ها را ذخیره کنید.

با هر میزان دستمزد و حقوق ماهیانه‌ای که دارید قادر خواهید بود مقداری پس‌انداز انجام دهید. این کار بعد از چند ماه اثر خود را نشان خواهد داد. 

همچنین بخوانید:  یه مدت بهونه اوردن رو بذار کنار، ببین چی میشه

در سنین جوانی پس‌انداز را شروع کنید. 

اگر در سن ۲۰ یا ۳۰ سالگی هستید ممکن است فکر کنید که زمان زیادی برای پس‌انداز کردن دارید. درست است، اما پس‌انداز کردن باعث می‌شود که در سال‌های بعدی زندگی نیاز کمتری احساس کنید.

خود را از شر بدهی‌های شخصی خلاص کنید و تا حدی که ممکن است بدهی‌هایتان را تسویه کنید.

داشتن بدهی یکی از عواملی است که دستیابی به استقلال شخصی را از نظر مالی سخت می‌کند. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید بدهی‌هایتان را تسویه کنید. 

کاهش هزینه‌های غیرضروری.

بدون استفاده از خیلی از امکانات غیر ضروری نیز می‌توان به خوبی زندگی کرد. به قسمت ردیابی هزینه‌های خود بازگردید و به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برخی از هزینه‌ها را کاهش داده و یا به کلی حذف کنید.

خانه و اتومبیل متناسب با زندگی خود خریداری کنید.

در اوایل زندگی فکر کردم که هرچه خانه ابعاد بزرگتری داشته باشد بهتر است. ما زندگیمان را در یک خانه کوچک‌تر از هزار فوت مربع آغاز کردیم. سپس به یک منزل ۲۰۰۰ فوت مربعی و بعد از آن به خانه‌ای ۴۰۰۰ فوت مربعی رفتیم. خانه‌های بزرگتر قیمت‌های بالاتر، هزینه‌های عملیاتی تعمیر و نگهداری بیشتر، هزینه‌های نظافت بیشتر، هزینه‌های محوطه‌سازی و… بالاتر دارند.

حالا تصمیم گرفته‌ایم فقط به اندازه‌ای که می‌توانیم، در طول یک ماه قسط وام مسکن پرداخت کنیم و خانه تهیه کنیم. همچنین در مورد اتومبیل‌ها نیز همین قضیه برقرار است. استفاده از اتومبیل‌های لوکس، کاری ضروری در زندگی نیست.

ارزش خالص درآمد خود را محاسبه کنید.

 بعد از ردیابی هزینه‌ها، بهترین کاری که من در جهت کسب استقلال مالی انجام دادم، محاسبه ارزش خالص درآمدهای مالی‌ام بود. اگر بتوانید یک طرح کلی از امور مالی خود طراحی کنید کار بسیار خوبی است. من به صورت ماهانه این کار را انجام می‌دهم اما برخی از افراد، به صورت سه ماهه یا سالانه ارزش خالص درآمد خود را حساب می‌کنند. شما هر کدام که برای‌تان مناسب‌تر است انجام دهید.

همچنین بخوانید:  حقایقی درباره ترس از سرمایه گذاری و راه های غلبه بر آن

برخی از نرم‌افزارهای مالی که برای ردیابی هزینه‌ها طراحی شده‌اند میزان ارزش خالص را نیز محاسبه می‌کند. اما من از یک صفحه اکسل استفاده می‌کنم.

ثروتمند شدن بدون شک نیازمند دستیابی به پول زیاد است اما علاوه بر آن به ذهنیت خاص و توجه به رفتارهای افراد ثروتمند، انتخاب‌ها، فعالیت‌ها و امور دیگر بستگی دارد.

متفاوت باشید و از بابت تفاوت نگران نباشید.

ببینید چه چیزی برای شما مهم است و واقعاً به آن نیاز دارید. امور مالی، امور شخصی هستند. خرید چیزهایی که دیگران ممکن است خرید کنند، در زندگی ضرورت ندارد مگر این که واقعاً به آن کالا نیاز داشته باشید.

برای دستیابی به استقلال مالی:

  • خودتان بدانید؛ در چه حالتی خواب راحت‌تری خواهید داشت؟ با وجود وام مسکن، با وجود اوراق قرضه شش ماهه، یا با وجود ۵۰۰ هزار دلار پس‌انداز و سرمایه‌‌گذاری در حسابتان.
  • حقایق خود را بشناسید؛ ارزش‌‌های خود را در نظر بگیرید و ببینید که آیا واقعاً مطابق با ارزش‌های خود زندگی می‌کنید یا خیر؟ اگر خانواده برای شما ارزشمند است اما ۶۰ ساعت در هفته کار می‌کنید تا بتوانید برای بازی‌‌های ورزشی پول تهیه کنید، ممکن است در حفظ ارزش‌‌های خود موفق نباشید.
  • در مورد انواع مختلف سرمایه‌گذاری، مالیات، سهام، اوراق قرضه، حساب‌‌های پس‌انداز، بیمه‌ها و…  اطلاعات کافی کسب کنید.
  • هنگام تصمیم‌گیری مالی تمام موارد فوق را در نظر داشته باشید. اما مسیر خود را ایجاد کنید و آنچه را برای شما و خانواده‌تان درست است انجام دهید. با ارزش‌های خود زندگی کنید، نه با ارزش‌های خواهر و برادر، همسایگان، کارفرمایان یا دوستان خود.

شما برای رسیدن به استقلال مالی کدام یک از موارد فوق را انجام می‌دهید؟

 

 

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

چگونه میلیونرهای خودساخته به موفقیت مالی دست پیدا می‌کنند؟

هنر پس‌انداز کردن پول را یاد بگیرید!

۵ ایده خلاقانه پولساز خوب به جای تاکسیرانی بعد از ظهر

چه چیزهایی را برای ثروتمند شدن باید فدا کنیم؟

 

بهترین‌های رادیو موفقیت: 

راز بزرگ موفقیت مالی

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود