دروس مالی که کاش در جوانی یاد بگیریم

دروس مالی که که کاش در جوانی یاد بگیریم

در این مقاله به بررسی توصیه هایی در زمینه امور مالی می پردازیم که اغلب افراد با خود می گویند، کاش زودتر آنها را می دانستم و می توانستم در زندگی از این توصیه ها بهره ببرم. بنابراین، اگر جوان هستید و می‌خواهید از نظر مالی کمی هوشیارتر عمل کنید، با ما در این مقاله – تورم و دروس مالی که ای کاش در دوران جوانی یاد بگیریم –  از خودساخته همراه باشید.

تورم را درک کنید

اولین درس پولی که ای کاش زودتر بدانیم، درک تورم است. تورم کاهش ارزش یا قدرت خرید پول معین در طول زمان است. معنی آن این است که به طور کلی قیمت همه چیز در حال افزایش است و ارزش پولی که دارید به مرور زمان کاهش می یابد. بر اساس آمار حداقل تورم در ایران در سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده است و این بدان معناست که ارزش پول شما در یک سال حدود ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت.

در کشورهای پیشرفته اما دولت ها خواهان یک تورم سالم هستند. همه چیز در مورد اقتصاد کلان است و دولت تلاش می کند تا سطح رشد سالمی را برای اقتصاد تنظیم کند، اما فقط بدانید که تورم حتما در طی سال قرار است اتفاق بیفتد. دانستن اینکه ارزش پول نقد شما در طول زمان کاهش می یابد بسیار اهمیت دارد، زیرا به این معنی است که نمی توانید اجازه دهید پولتان در بانک بماند. ای کاش زودتر می دانستیم که اگر پول خود را در بانک رها کنیم، در واقع پول خود را از دست می دهیم زیرا ارزش آن در حال کاهش است.

بنابراین شما باید کارهایی را انجام دهید تا پول خود را با همان نرخ ها یا نرخ های بالاتر به طور ایده آل رشد دهید و پس از عبور از تورم نیز، ارزش آن مطابق با تورم باشد. بنابراین هنگامی که مقدار زیادی پول در بانک پس انداز کردید، بدانید که پولی که در بانک نشسته است به مرور زمان کاهش ارزش دارد.

بنابراین اگر پول اضافی دارید، می توانید از آن پول برای سرمایه گذاری و رشد آن به روش های دیگر استفاده کنید. یک قانون ساده برای دانستن اینکه در هر زمان چقدر پول نقد باید در بانک نگه دارید، محاسبه میانگین هزینه های ماهانه خود است.

 بدهی خوب در مقابل بدهی بد

تفاوت بدهی خوب و بدهی بد را بدانید. به بسیاری از ما آموخته اند که به طور کلی بدهی، بد است. «به مردم پول بدهکار نباشید» زیرا ما بسیاری از این داستان‌های ترسناک را دیده‌ایم که در آن مردم بدهکار هستند و این بدهی‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و آنها هرگز قادر به پرداخت آن نیستند. اما بین بدهی خوب و بدهی بد تفاوت وجود دارد. بنابراین بدهی خوب زمانی است که شما پول قرض می کنید تا ارزش پول خود را افزایش دهید یا ارزش آتی داشته باشید. به عنوان مثال، گرفتن وام مسکن یا وام دانشجویی.

این در واقع به نفع شماست که یک کار واقعا هوشمندانه در دنیای مالی به شمار می آید. حتی اگر برای راه اندازی یا توسعه کسب و کار خود، پول کافی برای پرداخت چیزی را داشته باشید، اما از نظر مالی، هوشمندانه تر است که آن پول را از بانک قرض کنید و سپس پول نقد اضافی خود را برای انجام کار دیگری خرج نمایید. بنابراین مردم همیشه این کار را انجام می دهند که به آن اهرم می گویند. بدین صورت که شما نوعی بدهی سالم دارید و می‌دانید که هر ماه آن را به طور کامل پرداخت می‌کنید. دلیلش این است که وقتی بدهی دارید، مثلاً یک وام دانشجویی، تمام آن را پرداخت می کنید، به آن افراد ثابت می کنید که قابل اعتماد هستید و می توانید بدهی خود را بپردازید.

همچنین بخوانید:  ۵ دلیل که باعث میشود پولدار نشویم

اگر هیچ بدهی یا وامی ندارید، امتیاز اعتباری شما بالا نیست چون نشان نمی دهید که وام می گیرید و آن را پس می دهید. از سوی دیگر، بدهی بد زمانی است که برای خرید چیزی که ارزشش را ندارد، وام می‌گیرید، مثلاً ارزش آن بلافاصله یا به مرور زمان کاهش می‌یابد، برای مثال، خرید مایحتاج روزمره مانند لباس‌، غذایی و چیزهای روزمره. معمولاً وقتی آنها را خریداری می کنیم، نمی توانیم آنها را با همان قیمت یا حتی قیمت بالاتری که استفاده می شود، دوباره بفروشیم. این به معنای کاری است که بسیاری از مردم با بدهی کارت اعتباری انجام می دهند. بدهی کارت اعتباری بدترین نوع بدهی است.

دروس مالی که که کاش در جوانی یاد بگیریم | تورم

ارز دیجیتال و رابطه آن با تورم

مطمئنا شما در مورد ارز دیجیتال شنیده اید. این موضوع هر روز بیشتر و بیشتر به جریان اصلی اقتصاد در دنیا تبدیل می شود و افراد بیشتری از آن آگاه می شوند. افراد بیشتری در مورد آن یاد می گیرند. اما دانش شما در مورد کریپتو واقعا چقدر عمیق است؟ آیا می‌دانید که ارزهای دیجیتال مختلف کدامند؟ به چه چیزی می‌خواهند دست یابند، بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند؟ می دانید چرا یادگیری ارزهای دیجیتال اهمیت دارد؟ زیرا ما به سمت آینده فناوری حرکت می‌کنیم، آینده پولمان. این موضوع بسیار گسترده است زیرا روزی همه مردم از آن استفاده خواهند کرد. این اتفاق خواهد افتاد و شما نباید جا بمانید. شما نمی خواهید آخرین کسی باشید که از آن مطلع می شوید. این روندها در حال تغییر هستند، بنابراین کمی زمان بگذارید تا آن را یاد بگیرید و آنها را درک کنید.

حتی اگر بخواهید، می توانید شروع به سرمایه گذاری در آن کنید. اگر می خواهید وارد تجارت ارز دیجیتال شوید، باید سایت های مختلف را بررسی کنید. صرافی های ارز دیجیتال پلتفرم اصلی برای خرید، فروش، کسب درآمد و یادگیری در مورد ارزهای دیجیتال هستند. شنیدن در مورد پلتفرم های جدیدی که در حال توسعه هستند واقعاً هیجان انگیز است. اگر می‌خواهید شروع کنید، سایت ها را بررسی کنید تا درباره کارهایی که می‌توانید با ارزهای دیجیتال مانند خرید، فروش و کسب درآمد ارزهای دیجیتال انجام دهید، بیشتر اطلاعات کسب نمایید.

هر چه زودتر سرمایه گذاری کنید

هر چه زودتر سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری را زود شروع کنید. این چیزی است که ای کاش در دبیرستان می دانستم. ای کاش سرمایه گذاری پولم را شروع می کردم. می توانید درک کنید که چگونه سرمایه گذاری به شما کمک می کند تا پول خود را افزایش دهید. چون وقتی در مورد آن یاد می گیرید، احساس ارزشمندی را کسب می کنید. در گذشته امکان استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی مانند TikToK ، اینستاگرام و غیره وجود نداشت، اما امروزه جوانان و حتی نوجوانان نیز می توانند خیلی زود وارد یک فرآیند سرمایه گذاری شوند که این عالی به نظر می رسد.

بنابراین یاد بگیرید که سود مرکب به چه معناست، بدانید که بازار سهام چگونه کار می کند. از بازار سهام نترسید. فقط از همه گزینه های سرمایه گذاری که وجود دارد آگاهی کسب نمایید. مهم نیست در چه سنی هستید. فکر نمی کنم برای یادگیری زود باشد. در هر سنی که هستید در مورد سهام، اوراق قرضه، حساب های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات بیاموزید. هر چیزی که در مورد آن کنجکاو هستید، فقط در مورد آن یاد بگیرید.

طرز فکر در مورد پول و رابطه آن با تورم

از طرز فکر پولی خود و هرگونه باور محدود کننده در مورد پول آگاه شوید. احتمالاً بر اساس نحوه تربیت خود در محیط های بیرونی یا رسانه هایی که در معرض آن بوده اید، پیش فرض ها و فرضیات، باورهای محدود کننده ای در مورد پول دارید. آیا تا به حال به خود گفته اید، “من نمی توانم این کار را انجام دهم”. ” آنها این را دارند زیرا آنها ثروتمند هستند” یا “من برای شروع سرمایه گذاری خیلی جوان هستم”. همه اینها فقط باورهایی هستند که در ذهن شما وجود دارد و آنها باورهایی هستند که زمانی وجود داشتند، فکر می کنید درست هستند. برای همین است که شما مطابق با این باورها زندگی می کنید.

همچنین بخوانید:  پاسخ به یک سوال در مورد کمک مالی به همسر

این بسیار مهم است که بدانید احتمالاً برخی از باورهای محدود کننده دارید و از خود بپرسید، “خوب، این باورها از کجا می آیند؟” و “آیا می توانم این باورها را رها کنم؟” چون آنها به من کمک نمی کنند.

می دانید، این به خودتان کمک نمی کند که خود را عقب نگه دارید. بسیاری از مردم در مورد میزان درآمدی که فکر می‌کنند می‌توانند به دست بیاورند، اعتقاد محدودی دارند، زیرا همه افراد خانواده‌شان فقط این محدوده درآمد را به دست می‌آورند. آنها باور نمی کنند که این امکان برای آنها وجود دارد که بیشتر به دست آورند. آنها معتقدند، همه فقط یک محدوده پولی را می توانند به دست می آورند. بنابراین آنها خود را عقب نگه می دارند. آنها خود را برای دستیابی به حداکثر پتانسیل خود باز می دارند. زیرا در ذهن آنها درآمد فقط تا اینجا بالا می رود.

وقتی در واقعیت، سقفی وجود ندارد. همه اینها در ذهن شماست، این فرضیات را کنار بگذارید. آن باورهای قدیمی را کنار بگذارید، به خصوص اگر به شما خدمت نمی کنند و موجبات رشد شما را فراهم نمی سازند. بسیاری از موفقیت ها در واقع شکستن این موانع از نظر ذهنی است، تا بتوانید زندگی بهتری به خود بدهید، امکان و فرصت بیشتری در دنیا به خود بدهید.

در مورد پول سؤال بپرسید، پول تابو نیست

در مورد پول سؤال بپرسید، پول تابو نیست

از صحبت کردن با مردم در مورد پول نترسید، صحبت کنید و سؤال بپرسید. این تنها راهی است که می‌توانید اطلاعات را مقایسه کنید و یاد بگیرید. بنابراین بسیاری از مردم از صحبت کردن در مورد پول می ترسند. من آن را می فهمم، من هم گاهی اوقات، فکر می‌کنم در فرهنگ ما، به ما یاد داده‌اند که صحبت درباره پول به ‌ویژه برای زنان، تابو محسوب می شود.

اغلب می بینیم که دوستان ما در مورد پول و تجارت و این موضوعات بسیار بیشتر از خانم ها صحبت می کنند، اما نباید اینطور باشد. پول نباید یک تابو باشد زیرا ما باید با هم ارتباط برقرار کنیم، اطلاعات و دانشمان را به اشتراک بگذاریم تا همه بتوانیم یاد بگیریم و همه با هم رشد کنیم.

صحبت کردن در مورد پول و به اشتراک گذاری اطلاعات واقعا می تواند به شما کمک کند زیرا دانش قدرت می آورد. بنابراین، چه در مورد سرمایه گذاری با دوستان خود صحبت کنید، چه در مورد پول با افراد در صنعت خود صحبت کنید، می خواهید بفهمید ارزش چیزها چیست، حقوق افراد چقدر است، این اطلاعات فقط می تواند به شما قدرت دهد. زیرا دیگر حدس نمی زنید و اطلاعات کاملی کسب می کنید.

برنامه ریزی طولانی مدت

به خرج کردنتان در بلند مدت فکر کنید نه کوتاه مدت. بنابراین وقتی شروع به کسب درآمد می‌کنید، واقعاً وسوسه‌انگیز است که بخواهید در رستوران‌های گران ‌قیمت و از وسایل لوکس مد روز، لذت ببرید و فقط سبک زندگی خود را کمی ارتقا دهید، زیرا سرگرم کننده است. اما در نظر بگیرید که برخی چیزها کوتاه مدت و زودگذر هستند در حالی که چیزهای دیگر می تواند سرمایه گذاری های بهتری برای بلند مدت محسوب شوند. بنابراین به جای اینکه ۲۰۰ هزار تومان برای یک غذای شیک برای خود خرج کنید، کجا می توانید آن ۲۰۰ هزار تومان را کنار بگذارید؟

آیا می توانید آن را برای تجهیزاتی قرار دهید که واقعاً برای کار خود به آن نیاز دارید، یا دوره ای که به شما کمک می کند تا مهارت های بیشتری به شما بدهد؟ به ارزش پول خود فکر کنید و آن را به روش هایی خرج کنید که در دراز مدت به شما کمک کند. برای خریدهایی که صرفاً برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران انجام می دهید، خواهید دید که ارزشش را ندارد. پول خود را در راه هایی سرمایه گذاری کنید که به رشد شما کمک نماید.

برای خود و رشدتان سرمایه گذاری کنید

ما باید طرفدار سرمایه گذاری روی خود باشیم و نباید برای خودمان کم بگذاریم، به این معنی که اگر بخواهیم فلان دوره را بگذرانیم و گران است، آن را انجام دهیم زیرا در پایان می دانیم که ما یک نسخه ارتقا یافته از خودمان خواهیم بود زیرا دانش و مهارت های جدیدی کسب خواهم کرد و این چیزها واقعا برای من ارزشمند هستند.

همچنین بخوانید:  پسر نابینا چگونه میلیونر شد؟

من همچنین برای چیزهایی که برای کیفیت و رشد حرفه‌ام ضروری هستند، کم هزینه نمی‌کنم. به عنوان مثال، نرم افزار و تجهیزات، ابزارهای رایگان زیادی برای طراحی گرافیک یا ویرایش ویدیو وجود دارد. اما من واقعاً به استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای با کیفیت بالا اعتقاد دارم، زیرا شما باید یک حرفه‌ای باشید و برای ایجاد نتایج حرفه‌ای باید در سطح حرفه‌ای کار کنید.

شما نباید به دنبال این باشید که چیزهای مهم را ارزان تمام کنید بلکه باید به کیفیت اهمیت دهید. بنابراین بدیهی است که بعدا می توانید بودجه ای را گذاشته اید از طریق درآمد بدست آورید. پس فقط روی چیزهایی سرمایه گذاری کنید که مهم هستند، سرمایه گذاری روی چیزهایی که به رشد شما کمک می کند. پس با این تفکر می توانید در مورد چیزهایی که برای خود و آینده تان ضروری نیستند کمی صرفه جویی نمایید.

دست دوم بخرید

فروش اقلام خود و خرید دست دوم دیگران یک نکته و یادآوری محیطی است که مجبور نیستید همه چیز جدید بخرید و مجبور نیستید وسایلتان را دور بیندازید زیرا زباله های یک فرد می تواند گنج شخص دیگری به حساب بیاید. بنابراین در ابتدا، اگر چیزی دارید و می‌خواهید کمی پول اضافی به دست آورید، قطعاً از آن برنامه‌هایی استفاده کنید که می‌توانید اقلام خود را به فروش برسانید یا حتی اقلام خود را اهدا کنید. کار دیگر خرید دست دوم است. به صورتی که اگر کالایی گران است، به جای اینکه سعی کنید آن را کاملا نو بخرید، می توانید آن را به صورت دست دوم بخرید. اجناس زیادی را می توانید به طور دست دوم تهیه کنید که در شرایط عالی هستند.

این کار برای حفظ محیط زیست هم بسیار اهمیت دارد. ما مجبور نیستیم یک جامعه یک بار مصرف باشیم. ما مجبور نیستیم این مقدار زباله تولید کنیم. فقط در دید خود کمی تفاوت ایجاد نمایید، زیرا با این کار می توانید با خرید و فروش وسایل دست دوم، هم در پول خود صرفه جویی نمایید و هم به محیط زیست کمک کنید.

همین حالا برای بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی برای بازنشستگی را شروع کنید اگر قبلاً به آن فکر نکرده اید. برای اکثر مردم، این به معنای دریافت یک حساب بازنشستگی است. فکر کردن و برنامه ریزی نمودن درباره این موضوع، سبب می شود که مطمئن شوید که از خود مراقبت می کنید و در آینده از خود محافظت می نمایید. زیرا نمی توانید به امنیت اجتماعی وابسته باشید. شما نمی توانید به دولت متکی باشید که از شما مراقبت کند. در این مرحله، باید مطمئن شوید که تا آن زمان به اندازه کافی پول پس انداز کرده اید تا راحت زندگی کنید و بازنشسته شوید. اما بازهم تورم را نیز در نظر بگیرید. زیرا مقداری که امروز برای زندگی نیاز دارید، در زمان بازنشستگی متفاوت خواهد بود.

اگر کارآفرین هستید، یا اگر می‌خواهید کارآفرین باشید، اکیداً توصیه می‌کنم در مورد انواع سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توانید انجام دهید که جریان منفعل درآمدی را برای شما به ارمغان می‌آورد، شروع به یادگیری کنید. یک مثال رایج در این زمینه سرمایه گذاری در املاک اجاره ای است که می توانید اجاره دهید و مردم به صورت ماهانه به شما اجاره می دهند. اگر به اندازه کافی از آن املاک دارید، درآمد غیرفعالی که به دست می آورید برای زندگی شما کافی خواهد بود. این می تواند یک برنامه بازنشستگی عالی محسوب شود.

پس همین الان به آن فکر کنید و از قبل برای دوران بازنشستگی خود برنامه ریزی کنید، زیرا همه چیز دارای اهمیت است. شما نمی خواهید زندگی کرده باشید و بعد با خود بگویید که خدای من، خیلی دیر شده است. من وقت ندارم پول کافی پس انداز کنم. بنابراین دانش و اطلاعات خود را افزایش دهید تا خود را آماده کنید چگونه سرمایه گذاری نمایید و چگونه در زندگی خود فراوانی ایجاد کنید.

سخن پایانی

در زندگیان تا قبل از این که دیر شود به کسب آگاهی بپردازید و در مورد سرمایه گذاری و پس انداز پول خود فکر کنید. تورم را در نظر بگیرید و از وام هایی که در دسترستان هستند استفاده کنید تا بتوانید یک راه مناسب برای افزایش بهره وری از پول خود پیدا نمایید. در تلاش برای ایجاد آزادی مالی باشید و بدانید پول بخش بزرگی از آن به شمار می آید.

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود