10 مهارتی که در مسیر موفقیت ، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد

10 مهارتی که در مسیر موفقیت، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد

۱۰ مهارتی که در مسیر موفقیت، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد

گام نهادن در مسیر موفقیت و موفقیت، قرعه شانس نیست و نیل به آن، مستلزم برخورداری از ویژگی‌ها و مهارت‌های بخصوصی است. در این مقاله قصد داریم به تشریح ۱۰ مورد از ارزشمندترین مهارت‌هایی که یک فرد طی زندگی و برای موفقیت می‌تواند کسب کند، بپردازیم. این مهارت‌های خاص بیشترین تأثیر را در کسب موفقیت، هم در زندگی فردی و هم در زندگی حرفه‌ای یک انسان دارند. زمانی که این مهارت‌ها را کسب کنید، در تمام طول زندگی با شما همراه خواهند بود و مستمراً کیفیت زندگی‌تان را بهبود می‌بخشند. البته تسلط بر بیشتر این مهارت‌ها، دشوار است اما اگر از عهده این کار برآیید، منافع آن بی‌پایان خواهد بود.

10 مهارتی که در مسیر موفقیت، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد
۱۰ مهارتی که در مسیر موفقیت، تا ابد از آن‌ها نفع خواهید برد

۱- یادگیری چگونه آموختن

یادگیری چگونه آموختن، لازمه اساسی موفقیت و گل سرسبد مهارت‌هاست. زمانی که دریابید هر نوع مهارتی را به‌شرط دنبال کردن مجموعه خاصی از مراحل می‌توانید بیاموزید، آنگاه جهان، بیشتر به یک بازی ویدئویی شبیه خواهد بود. زمانی که بدانید یادگیری یک مهارت جدید، به چه میزانی از تلاش، زمان و تمرکز نیاز دارد، می‌توانید مستمراً پیشرفت کنید. پس از فراگیریِ چگونه آموختن، اختصاص زمان و منابع برای اکتساب مهارت‌های جدید، تنها مسئله‌ای است که باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

۲- توانایی انطباق با موانع و غلبه بر آن‌ها

این مهارت، امکان حرکت به سوی موفقیت و دوام آوردن تحت شرایط بغرنجی را که طی زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوید، برایتان مقدور می‌سازد. فقط یک انسان ساده‌لوح می‌تواند چنین پنداری داشته باشد که همه ابعاد زندگی را درک کرده و زندگی همواره به یک جاده مستقیم شبیه است. زندگی برای چنین فردی، سورپرایزهای بزرگی در آستین دارد!

زندگی، پیچیده و غیرمنصفانه است و تنها عزم شماست که موفقیت و پیروزی‌تان در چالش‌های آن را ممکن می‌کند. بدانید موقعیت‌های سختی پیش رو دارید، افراد به اعتمادتان خیانت خواهند کرد، کارها مطابق با میلتان پیش نخواهند رفت و به‌طور خلاصه در اثر رویارویی با دشواری‌هایی ازاین‌دست، ممکن است زمین بخورید. پس نگرشتان را تغییر دهید. در جستجوی مسیرهای جایگزین باشید. خلاقیت به خرج دهید و بر موانعی که زندگی در مسیرتان قرار می‌دهد، پیروز شوید! فراموش نکنید در این بازی ویدئویی، هرقدر که چالش، سخت‌تر شود، به این معناست که شما یک مرحله بالاتر رفته‌اید!

همچنین بخوانید:  عادت های افرادی که از معمولی بودن راضی نیستند

۳- مدیتیشن (درون‌کاوی)

شما صرفاً جسم و بدن نیستید. شما آن چیزهایی که ادعا می‌کنید نیستید و آن چیزی که مردم هم در موردتان فکر می‌کنند، نیستید! بلکه شما ذهنتان هستید! همه آن چیزهایی که از اعمال، ایده‌ها، تفکرات، علایق، ضعف‌ها، شادی‌ها و غم‌ها در قفس ذهنتان قرار دارند، شما را می‌سازند.

بیش از ۸۰% انسان‌های موفق شیوه‌ای از مدیتیشن را در زندگی روزمره‌شان به کار می‌گیرند. برعکس، افراد ناموفق، این تمرین ذهنی را یک کار بیهوده می‌دانند چون از نحوه انجام و ارزش واقعی آن بی‌خبرند. اگر بتوانید ذهنتان را تحت کنترل بگیرید، می‌توانید آن را اصطلاحاً “رام” کرده و از طریق یاد دادن، آن را نیرومندتر کنید. وقتی به چنین مهارتی مجهز شوید، در مقایسه با سایر افراد، در سطح بالاتری قرار خواهید گرفت. زیرا می‌توانید دید واضحی از زندگی و موفقیت داشته باشید و بر اساس آن، تصمیمات بهتری بگیرید. بدین ترتیب، توانایی‌های بالقوه‌تان توسعه‌یافته و برخلاف سایرین، محدودیت، برایتان بی‌معنا خواهد بود.

۴- توانایی سخن گفتن درباره افکار و احساسات

اگر بدانید تعداد افرادی که قادر به انجام صحیح چنین کاری در مسیر موفقیت هستند، چقدر کم است، شگفت‌زده خواهید شد. عدم توانایی در تبدیل صحیح افکار و احساسات به واژه‌ها، یکی از بزرگ‌ترین آفات تعاملی و یکی از موانع موفقیت است. انسان‌ها زمانی که به شیوه متفاوتی فکر می‌کنند، از صحبت کردن درباره افکار و احساساتشان می‌ترسند. پس در وهله اول در مورد افکار و احساساتتان صادق باشید و آنگاه، شیوه تبدیل صحیح آن‌ها به سخن و جسارت ابراز گفته‌هایتان را تمرین کنید.

۵- توانایی مذاکره و اقناع

اغلب تعامل‌های روزمره انسان‌ها، درواقع یا یک فرایند اقناعی و یا یک فرایند مذاکره‌ای هستند که ارتباط تنگاتنگی با موفقیت دارند! مثلاً اگر بخواهید دل معشوقتان را به دست آورید، باید این تصور را که شما انسان لایق و ارزشمندی هستید، در نگاهش ایجاد کرده و درواقع چنین ذهنیتی را به وی بقبولانید. یا برای تصدی یک شغل، باید مجموعه مهارت‌هایتان را طوری ارائه دهید که نسبت به رقبای احتمالی تصدی آن شغل، در موقعیت برتری قرار بگیرید. حتی خودتان باید خودتان را اقناع کنید که شما می‌توانید در مقایسه با چیزی که در حال حاضر هستید، به‌مراتب بهتر باشید.

فراموش نکنید که اقناع و متقاعدسازی، به معنای دروغ‌گویی نیست؛ بلکه یک فرایند منطقی برای کسب موفقیت است که شما از طریق آن دیگران را مجاب می‌کنید که انتخاب آنچه عرضه می‌کنید، چرا و چگونه نفع و ارزش بیشتری را نصیب آن‌ها می‌کند؟ کسب این مهارت، با تواناییِ تبدیل افکار و احساسات به سخن که در قسمت قبل به آن پرداختیم، ارتباط زیادی دارد.

همچنین بخوانید:  چگونه با غلبه بر ترس از مسئولیت ؛ به موفقیت در زندگی برسیم

۶- آموختن سکوت، گوش دادن و یادگیری از مخاطب

اگر قرار است بی‌وقفه سخن بگویید، هرگز رشد نمی‌کنید و به موفقیت نمی‌رسید، زیرا در بهترین حالت، شما صرفاً در حال تکرار چیزهایی هستید که از قبل می‌دانستید. پس تنها راه پیشرفت در این زمینه این است که فعالانه گوش دادن را بیاموزید. “گوش دادن” با “شنیدن” متفاوت است. گوش دادن همواره با توجه و ایجاد یک نقشه ذهنی از اطلاعات اکتسابی از مخاطب همراه است. همواره چنین فرض کنید که مخاطبتان چیزهای ارزشمندی برای گفتن دارد که شما از آن بی‌اطلاعید. پس متکبر نباشید و این ذهنیت را که از قبل همه چیز را می‌دانید، دور بریزید. این امر، لازمه موفقیت و وجه تمایز افراد دانا از افرادی است که صرفاً به دانایی تظاهر می‌کنند!

۷- توانایی خود انگیزی

روزهایی وجود دارد که هیچ تمایلی به خروج از تخت‌خواب یا رفتن به محل کار ندارید و روزهایی هم هستند که احساس می‌کنید پیشرفت و موفقیت زیادی نصیبتان نخواهد شد. این روزها درواقع وجه تمایز میان افراد موفق و ناموفق هستند. دسته اول می‌کوشند شرایط را تغییر دهند و دسته دوم برای توجیه شکستشان در جستجوی عذر و بهانه هستند!

چطور بدن و ذهنتان را در انجام کارهایی که می‌دانید بهتر است انجام دهید، مجاب می‌کنید؟ اینجاست که اراده‌تان، نقش اصلی را ایفا می‌کند. توانایی یک فرد در ایجاد انگیزه برای خودش، مستقیماً با عواملی مثل سطح اعتمادبه‌نفس، مثبت نگری و کیفیت اهدافی که دارد، در ارتباط است.

۸- انضباط

یکی از تعاریف انضباط، توانایی فرد در کنترل و قاعده‌مند کردن رفتار و اعمال خویش است. موفقیت، حاصل جمع اقدامات کوچکی است که طی یک زمان طولانی، دائماً تکرار می‌شوند. مهم نیست هر قدمی که در مسیر موفقیت برمی‌دارید، چقدر کوچک است. تحت هر شرایطی برای آن زمان بگذارید و مطمئن باشید که به مقصد و مقصودتان خواهید رسید. بیشتر مردم، فاقد ثبات رَویّه هستند. راهی را که آغاز کرده‌اند، نیمه‌کاره رها می‌کنند. از عهده چالش‌ها و بازی‌های طولانی برنمی‌آیند و به‌واسطه هر چیزی، حواسشان از هدفی که دارند، پرت می‌شود. شما مثل آن‌ها نباشید! ما باور داریم که زندگی هر انسانی به لطف وجود عامل انضباط، دستخوش تحولات مثبت و شگرف خواهد شد. پس برای نیل به موفقیت، انضباط را در سرلوحه امور قرار دهید!

همچنین بخوانید:  چگونه اعتماد به نفس واقعی داشته باشیم

۹- توانایی خواندن، ادراک و به یادسپاری

در عصر حاضر، راحت‌تر از هر زمان دیگری می‌توانید به اطلاعات، استراتژی‌ها و توصیه‌های ارزشمند دست پیدا کنید. یک کتاب می‌تواند کل زندگی‌تان را دگرگون کند. یک صفحه‌ی وب می‌تواند ایده‌ای را در ذهنتان خلق کند که کل زندگی‌تان را تحت تأثیر قرار دهد. پس بخوانید؛ بیشتر بخوانید اما برای فهمیدن بخوانید؛ برای درک کردن و به یادسپاری آنچه می‌خوانید، بخوانید و آموخته‌هایتان را برای موفقیت در زندگی به کار بگیرید.

مطالعه‌تان نه برای تفریح بلکه برای توسعه‌ی فردی و موفقیت باشد. کتابی را انتخاب کنید که صفحات آن راوی مشکلات یک فرد و راهکارهای وی برای حل مسئله باشد. در مسیر مطالعه، از گوش دادن به پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی نیز غافل نشوید و از ایام تعطیل برای بهبود مهارت خواندن و مطالعه استفاده کنید.

۱۰- مدیریت زمان

موفقیت و کامیابی در زندگی مستلزم توانایی استفاده مؤثر از منابع در دسترس است که زمان یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. زمان در دسترس برای همه ما، ۲۴ ساعت در شبانه‌روز است اما هنگام خواب، برخی افراد نسبت به برخی دیگر، در طول روز پیشرفت بیشتری داشته‌اند. علت ساده است؛ برخی از زمان به نحوی مؤثر استفاده می‌کنند و برخی دیگر، تنها آن را هدر می‌دهند. نتیجه اینکه دسته اول، یک زندگی عالی را تجربه می‌کنند و دسته دوم از خدا به دلیل ناعادلانه بودن زندگی، خشمگین و گلایه‌مند می‌شوند!

برای موفقیت، هر روز باید در خصوص نحوه صرف زمانتان تصمیم‌گیری کنید. مثلاً باید انتخاب کنید از میان تماشای تلویزیون و پیگیری اهدافتان، کدام‌یک را برمی‌گزینید؟ واقعیتِ کنونی شما، بازتابی از انتخاب‌هایی است که انجام می‌دهید. امیدواریم طوری تصمیم بگیرید، که از حقیقتتان و آن چیزی که هستید، خشنود و راضی باشید!

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی – مسیر موفقیت

۱۵ چیزی که برای رسیدن به موفقیت باید ترک کنید. – مسیر موفقیت

۱۵ انسان بسیار موفقی که از هیچ شروع کردند – مسیر موفقیت

 

 

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود