بسیاری از کارمندان به دلیل شرایط شخصیتی که دارند دوست دارند به یک کارآفرین تبدیل شده و کسب و کاری راه اندازی نمایند و به موفقیت و ثروت دست یابند. جدا از آنکه راه اندازی یک کسب و کار به پول، ایده مناسب و عالی و پشتکار و تلاشی بی نظیر نیاز دارد، برخی ویژگیها بحث جدایی ناپذیر از این روند هستند. کارآفرینان موفق همیشه نگاه نو و دیدگاه متفاوتی به کار و زندگی دارند. چیزی که اغلب کارمندان متوجه نمیشوند این است که زندانی دیدگاه خودشان هستند. تنها چیزی که این افراد میتوانند ببینند این است که کار کردن برای شخص دیگری آنها را دیوانه کرده و نمیتوانند حتی یک لحظه هم برای ترک کار کارمندی صبر کنند. متأسفانه، استعفا و ترک کردن کار فعلی به تنهایی تمام آن چیزی که برای رهایی لازم است نیست. ما در این مقاله کوتاه از خودساخته با شما هستیم.
ویژگیهایی که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین نیاز است
نکات و ویژگیهای مهم برای اینکه تبدیل به یک کارآفرین موفق شویم در ادامه آمده است:
اشتیاق
هیچ سرمایهگذاری نمیتواند بدون شروع قدرتمند و پرانرژی برای سرمایهگذاری روی ایده و متمایز کردن خود، موفق شود. اما قدرت شروع فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورد. به زودی با چالش ها و موانعی روبرو خواهید شد که نیروی بیشتری را می طلبد. این زمانی است که اشتیاق پایدار شما به شما این قدرت را می دهد که در مواقعی که شرایط سخت می شود، به مسیر خود ادامه دهید.
تحمل ریسک
هر اقدامی با خطراتی همراه است، اما بی عملی و سکون هم قطع خطرناک است. کارآفرینان می دانند چه زمانی باید هوشمندانه کار کنند و با این کار، دو مزیت متمایز به دست می آورند: دانش و خرد. از آنجایی که کارآفرینان مایلند زمانی که دیگران این کار را نمیکنند تلاش کنند، سریعتر یاد میگیرند، بیشتر تجربه میکنند، پیروزیهای بزرگتری کسب میکنند و راهحلهای بهتری را توسعه میدهند.
مهارت
زمانی که همه ویژگیها برابر باشند، مردم با افرادی که دوست دارند کار خواهند کرد و این موضوع اصل دوستی نامیده می شود. چه اعضای تیم خود یا مشتریان، شما باید افراد را درک کنید، به آنها ارزش بیافزایید و برای ایجاد و حفظ آن روابط سخت تلاش کنید. زیگ زیگلار می گوید که اگر برای مردم ارزش بیافرینید، آنها هم این کار را برای شما انجام خواهند داد.
علاقه به شکست
یک کارآفرین باید بداند که شکست کشنده نیست بلکه باید بهترین دوست وی باشد حتی اگر تلخ ترین اتفاق ممکن باشد. چه اشتباه شما یک سقوط صرف باشد یا یک تصادف تماشایی، هیچ شکستی هدر نمی رود تا زمانی که از خود بپرسید من چه آموختم؟ همانطور که بارها گفته شده است، تجربه به تنهایی کمک چندانی نمی کند، اما تجربه ارزیابی شده بهترین معلم است. از اشتباهات خود درس بگیرید تا فرسنگ ها از دیگران جلوتر بیافتید.
نظم
کارکردن برای خود چالشهای فراوانی را به همراه دارد، زیرا در این صورت کسی بر فعالیتهای شما نظارت نمیکند و راهنمایی خاصی از جانب دیگران دریافت نمیکنید. باید بهاندازهای منظم باشید که خودتان ضربالاجلهای لازم را برای فعالیتهایتان تعریف کنید و برای هر ساعتی از روز برنامه داشته باشید. نباید اجازه دهید که حواسپرتیهای روزمره مزاحم فعالیتهای شما شود؛ نباید درگیر تماشای تلویزیون، گشتوگذار در شبکههای اجتماعی یا فعالیتهای نامربوط دیگر شوید.
اعتماد به نفس
برای اینکه بتوانید یک کارافرین موفق باشید، باید به خودتان و چیزی که میفروشید، باور داشته باشید. کارآفرینان در موقعیتهای بسیاری قرار میگیرند که به اعتمادبهنفس بالایی برای عبور از آنها نیاز خواهند داشت. کارآفرین موفقی که میخواهد یک فروشگاه را برای خرید از خود قانع کند، در صورتی که احساس ترس و اضطراب داشته باشد، فرصت فروش و احترام طرف مقابل را از دست میدهد. حتی اگر مجبور هستید که وانمود کنید، باید اعتماد به نفس خود را، در حوزه تخصصی و علمیای که فعالیت میکنید، به دیگران نشان دهید؛ در غیر این صورت به فکر افزایش اعتماد به نفس خود باشید.
خلاقیت
برای اینکه کارآفرینان از رقبای خود بهتر عمل کنند، باید خلاقانه فکر کنند، ایده های جدیدی ارائه دهند و راه های جدیدی را برای انجام کارها پیش بینی کنند.
برنامهریزی
برای موفقیت در کسب و کار وابسته به چیزی بیش از شانس نیاز دارید. کارآفرینان با ایجاد یک طرح تجاری منطقی، اهدافی را تعیین می کنند که باید به سمت آنها حرکت کنند تا در نهایت از سودآوری کسب و کار خود اطمینان حاصل کنند.
هوش مالی
داشتن هوش مالی کافی و دقت در بودجه یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که کارآفرینان موفق دارند. به عنوان یک کارآفرین موفق، باید برای تعهدات مالی فعلی و آینده خود برنامه ریزی کنید. همچنین برای موقعیت های بحرانی پیش رو بودجه بندی کنید.
توانایی فروش بالا
مهم نیست که روی چه محصولی کار می کنند، کارآفرینان موفق پتانسیل فروش قابل توجهی دارند. فقط باید با کمکی که به دیگران می کنید تبعیض آمیزتر باشید.
اشتیاق به یادگیری
یک کارآفرین موفق کسی است که زمان و انرژی زیادی را صرف توسعه دانش و یادگیری اطلاعات جدید می کند. این تمایل به یادگیری می تواند به پیشرفت او در صنعت کمک کند و به کسب و کارش کمک کند تا به موفقیت های زیادی دست یابد و توسعه لازم را ایجاد کند.
توانایی تقسیم کار به عنوان یک کارآفرین
به عنوان مسئول کسب و کار، هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید همه کارها را خودتان انجام دهید و اینجاست که سپردن فعالیت ها به دیگران اهمیت زیادی پیدا می کند. شما باید بتوانید نقاط قوت دیگران را ببینید و بر اساس این قابلیت ها وظایفی را برای بهبود عملکرد کلی سازمان خود تعیین کنید.
وقت شناسی
سطح بالایی از مهارت های مدیریت زمان برای اولویت بندی فعالیت ها بر اساس فوریت آنها ضروری است. به طور معمول، یک کارآفرین موفق، وظایف، اعداد و اولویتبندیهای خود را ثبت میکند و در نتیجه یک فهرست کارآمد برای فعالیتهای خود ایجاد میکند.
مهارتهای ارتباطی بالا
داشتن مهارت های ارتباطی به نحوه صحبت شما با کارمندان و مشتریان محدود نمی شود. یک کارآفرین موفق توانایی بالایی در گوش دادن به دیگران دارد. سعی کنید همه چیز را به وضوح به دیگران منتقل کنید و به طور دقیق در این فرآیند شرکت کنید تا وقت خود را با تکرار کلمات خود تلف نکنید.
قاطعیت
تفنگداران دریایی ایالات متحده فهرستی از 14 ویژگی دارند که رهبران را تعریف می کنند. از جمله آنها قاطعیت، توانایی تصمیم گیری سریع با حقایق موجود و خرد حاصل از تجربه است. این ویژگیها برای کارآفرینان نیز کلیدی هستند. توانایی استفاده از فرصت ها در زمان مناسب برای موفقیت بسیار مهم است. همانطور که رونالد ریگان گفته است: “اگر شما تصمیمات خود را نگیرید، شخص دیگری آنها را برای شما می گیرد.”
یکی از بزرگترین اکتشافات یک انسان، یکی از شگفتی های بزرگ او، این است که می تواند کاری را انجام دهد که ترس از عدم توانایی انجام آن دارد. کارآفرینی آسان نبوده و برای افراد ضعیف هم مناسب نیست. برای کسانی که اعتماد به نفس و ویژگی هایی که در مورد آنها صحبت کردیم دارند، چالش های ساختن چیزهای جدید ارزشش را دارد. کارآفرینان در شکلها و اندازههای مختلف هستند، اما همه آنها در تعیین مرزهای خود کمی جسارت دارند. اگر به دنبال رویاهای خودتان هستید، این سوالات کوتاه را امتحان کنید تا چشم انداز مناسبی از کارآفرین شدن داشته باشید:
- 1. آیا به سرمایه گذاری علاقه دارید؟
- 2. آیا شما یک فرد تبلیغ کننده هستید؟
- 3. آیا می توانید استرس خود را کنترل کنید؟
- 4. آیا از لحاظ فیزیکی و روحی سالم هستید؟
- 5. آیا با ریسک پذیری راحت هستید؟
- 6. آیا مهارت های افراد قوی را دارید؟
- 7. آیا شکست را به عنوان یک دوست می پذیرید؟
- 8. آیا در حل مسئله خلاق هستید؟
- 9. آیا فرد رقابت پذیری هستید؟
- 10. آیا می توانید انتقاد را به خوبی مدیریت کنید؟
- 11. آیا خوش بین هستید؟
- 12. آیا قاطعیت دارید؟
تعداد دفعاتی که پاسخ مثبت دادید بشمارید سپس:
- اگر امتیاز شما از 1 تا 4 است باید مطالعه کنید. با یک فرد موفق صحبت کنید تا ببینید چگونه می توانید ویژگی هایی را که کم دارید در خود پرورش دهید.
- اگر امتیاز شما از 5 تا 8 است شما استعداد بالقوهای در بحث کارآفرینی دارید اما باید به پاسخ های منفی خود نگاهی بیندازید و ببینید آیا راه هایی برای بهبود آنها وجود دارد یا خیر.
- اگر امتیاز شما از 9 تا 12 است شما قطعا یک ذهنیت کارآفرین دارید. یک طرح کسب و کار خوب ایجاد کنید و دست به کار شوید!
مهم ترین مشکل در راه تبدیل شدن از کارمند به کارآفرین
مهمترین مشکل در راه تبدیل شدن به یک کارآفرین گیر افتادن در زندان تفکر و برداشتهای خویشتن است. در اینجا سه سرنخ وجود دارد که نشان می دهد شما در این زندان گیر افتاده اید:
1. شما باعث رنجش مشتریان خود میشوید.
همه کسب و کارها مشتریانی دارند که به دنبال دردسر هستند اما اگر بیشتر اوقات مشتریان خود را رنج میدهید، به احتمال زیاد آنها را به خاطر کمبود وقت، پول یا احترامی که برای شما قائل هستند، دشمن می شمارید. با این همه شما باید بدانید که به خاطر انتخابهایتان وقت، پول و احترام کافی ندارید، نه به خاطر مشتریانتان. اینکه چه ساعاتی را برای کار انتخاب میکنید، چقدر هزینه میگیرید، چه مشتریانی را میپذیرید، و چگونه خود را در کنار آن مشتریان قرار میدهید، همه انتخابهایی هستند که به صورت روزانه انجام میدهید. مسئولیت در نهایت با شماست.
پس در انتخاب خود دقت کنید تا در این چالش ها گرفتار نشوید.
2. شما در رهبری افراد مشکل دارید.
وقتی کسی از شما می پرسد که وضعیت فیزیکی یا کسب و کارتان چگونه است، با گفتن دلیل اینکه کارها آنطور که می خواهید پیش نمی رود، شروع می کنید. چه بخواهید از پاسخ دادن طرفه بروید این گفتگوی متمرکز بر مشکل نشانه یک مشکل بزرگتر است: طرز فکر شما. من نمی گویم وقتی همه چیز خوب پیش نمی رود باید لبخندی به لب بزنی، اما می گویم که اگر هر مکالمه ای که در مورد زندگی کاری خود دارید با اشتباه شروع شود، احتمالاً از این چالش به عنوان استفاده می کنید. بهانه ای برای بهترین نبودن هر چالشی که در حال حاضر به آن فکر می کنید همان چالشی است که باید با آن شروع کنید. سه راه را پیدا و یادداشت کنید که از طریق آنها می توانید این چالش را بهبود بخشیده یا به روشی جدیدی کمک بخواهید.
3. آرزوی روزهایی را دارید که کارمند بودید.
زیگ زیگلار می نویسد: “بعد از اینکه در سال 2005 کار آزاد را به طور تمام وقت شروع کردم، یک دوره را که مانند ماه عسل شیرین بود پشت سر گذاشتم. دورهای که هر چقدر هم که شکست خورده بودم، باز هم خوشحال بودم زیرا برای شخص دیگری کار نمی کردم. اما این احساس کمی بعد از بین رفت. خیلی زود متوجه شدم که مشتاق امنیت شغلی و کسی بودم که تصمیم بگیرد روی چه کاری و چه زمانی کار کنم. برای فردی که به وضوح یک کارآفرین متولد شده است، این تفکر عجیب و غریب است. اگر سالها در آرزوی تنهایی خود بودید و اکنون که هستید، آرزو میکنید کاش میتوانستید به عقب برگردید بدانید که حتما مشکلی وجود دارد و این احتمالاً دیدگاه شما در مورد کسب و کار خودتان است. از خود بپرسید چرا آرزو دارید شخص دیگری مسئول زمان، هدف و امور مالی شما باشد. شرط می بندم دلیلش ترس است. اگر چنین است، آن را با یک دوست قابل اعتماد در میان بگذارید و یک برنامه مدون برای گذراندن آن مرحله به مرحله بعد تنظیم کنید.
سخن پایانی
کارآفرین کسی است که شکاف موجود در بازار را تشخیص داده و سعی میکند محصول یا خدماتی ارائه دهد که آن شکاف را برطرف کند. پس اگر این را در خود می بینید وقت را هدر نداده و همین حالا شروع کنید و از یک کارمند به یک کارآفرین موفق تبدیل شوید.