کسبوکار موفق ، از خود شما شروع میشود!
مدیریت کسبوکار موفق ، امری ساده و پیشپاافتاده نیست که هر کس بتواند از عهدهاش برآید. البته هرچند از نظر تئوری، همه شانس تبدیل شدن به یک رهبر بزرگ تجاری را دارند اما به دلیل عدم انجام اقداماتی که لازم است، خیلیها در مسیر کسبوکار موفق با شکست مواجه میشوند.
شناخت و ارزیابی ارزشها و سرمایههای فردی که در پس هر کسبوکار موفق نهفته است، امری بسیار مهم است. چنین شناختی ما را به این نتیجه میرساند که دستاوردها و توسعه فردی، عواملی مهم در دستاوردها و توسعه تجاری هستند. صاحب یک کسبوکار موفق، با تکیه بر موفقیتهایی که کسب میکند، از آن بهعنوان نوعی سوخت و نیروی محرکه برای پیشبرد شرکتی که رهبری آن را عهدهدار است، استفاده مینماید. معنای این حرف این است که چنانچه صاحب یک کسبوکار فاقد جاهطلبی، انگیزه و دورنمای روشن باشد در رقابت با فرد دیگری که واجد این ویژگیهاست، قطعاً شکست خواهد خورد.
برای آنکه خود را به چنین ویژگیهایی مجهز کنید، راههای زیادی وجود دارد. خوشبختانه این ویژگیها ذاتی نبوده و در بدو تولد، با انسانها متولد نمیشوند بلکه خصوصیاتی اکتسابی هستند. بنابراین بیایید ببینیم چگونه میتوانید با تکیه بر ویژگیهای شخصی، به موفقیت شرکتتان در مسیر کسبوکار کمک کنید!
-
از طریق کاوش در محیط خلاقیتتان را پرورش و بهبود دهید!
خلاقیت، عاملی مهم در مدیریت کسبوکار موفق است. این ویژگی به صاحبان کسبوکار کمک میکند تا با شناسایی روشهای کاری تکراری یا فرایندهای خشک و انعطافناپذیر، آنها را بهبود داده یا بهکلی عوض کنند. خلاقیت، پیشنیاز نوآوری است و مدیرانی میتوانند دست به نوآوری بزنند که به لطف خلاقیتی که دارند، به موضوعات و پدیدهها به شکلی متفاوت نگاه میکنند.
برای پرورش یا تقویت خلاقیت درونیتان، کتابهای بیشتری بخوانید و در جستجوی نگرش و بینش افرادی باشید که در حوزهی کاریتان، پیشگام هستند. گوش دادن بیشتر به موسیقی، سفر به مکانهای جدید و … از دیگر اقداماتی هستند که میتوانند در افزایش خلاقیتتان نقش مؤثری ایفا کنند.
-
از طریق تعامل با افراد و اقلیمهای خارجی، بینش متفاوتی کسب کنید!
اگر جهان را آنگونه که باید بشناسید، نشناسید، طبعاً نمیتوانید آن را تغییر دهید! شما میتوانید از طریق سفر به مکانهای مختلف و دیدن افراد جدید و مشاهدهی آنچه انجام میدهند، دیدگاه بهتر و کاملتری نسبت به زندگی پیدا کنید. اگر قرار است بهواسطه کسبوکارتان، تغییری ایجاد کنید، آگاهی از جهانی که در آن زندگی میکنید، امری ضروری خواهد بود.
افراد و مکانهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که میتوانند چیزی به شما بگویند که تا پیش از ملاقات آنها، نه میدانستید و نه حتی به آن فکر کرده بودید. پس برای یادگیری چیزهای تازه، در جستجوی مکانهای مناسب باشید. این تعامل به نحوی شگفتانگیز نگاهتان را به مباحثی مثل کسبوکار موفق، بازار و … تعالی بخشیده و کمکتان میکند تا با آگاهی کامل از نیاز افراد مختلف و آنچه میتوانید به آنها عرضه کنید، شانس موفقیت تجاریتان را افزایش دهید.
اگر قدری فکر کنید، خواهید دید که چیزهای زیادی وجود دارد که میتوانید در جستجویشان باشید. متأسفانه تجاربی مثل جهانگردی، مسافرت و کنجکاوی برای کشف مجهولات، در بسیار مواقع مستلزم صرف هزینه است. اما این نباید از برداشتن گام اول در مسیری جدید و هیجانانگیز منصرفتان کند. چون برای این مشکل هم راهحلهای زیادی وجود دارد. دریافت وام، قرض گرفتن و … همه و همه از راهکارهایی هستند که میتوانند شما را به جایی که باید بروید، ببرند!
-
طریق جستجوی انگیزه، دیدگاهتان را تغییر دهید!
افراد معمولاً از آغاز یک کار برای دستیابی به یک هدف مشخص، یک یا چند دلیل دارند. بنابراین اگر دلیل محکمی برای آغاز راه نداشته باشید، معنایش این است که فاقد انگیزه کافی برای اتمام آن هستید. وقتی هم که انگیزه در کار نباشد، یعنی اساساً نیروی محرکهای وجود ندارد که به جلو هُلتان دهد.
انگیزه، خصوصاً در شرایطی که کارها درست پیش نمیرود و زمینه برای ادامه مسیر نامساعد به نظر میرسد، یک عامل بسیار حیاتی خواهد بود. بنابراین پیوسته در جستجوی انگیزههای تازه باشید. انگیزههایی که در شرایط سخت بتوانند ضامن موفقیتتان شوند.
-
سرمایهگذاری روی خود اکتشافی (شناخت خویشتن) را فراموش نکنید!
رشد و توسعه فردی، برای شما بهعنوان صاحب یک کسبوکار موفق بسیار مهم است تا شرکتی هم که رهبری آن را بر عهده دارید، بتواند از چنین توسعه و تکاملی، بهرهمند شود. بنابراین باید روی خود اکتشافی، سرمایهگذاری ویژهای داشته باشید تا بتوانید با ارتقا و تعمیق شناختی که از خودتان دارید، نسبت به تقویت نقاط قوت، رفع نقاط ضعف و نهایتاً کشف ظرفیتهای ناشناختهتان اقدام کنید. بدانید که توسعه کسبوکارتان، تا حد زیادی، انعکاسی از توسعه فردیتان خواهد بود.
-
به کشورهایی که همیشه دوست داشتید بروید، سفر کنید!
چنین سفری میتواند برایتان حقیقتاً یک چراغ راه باشد. برای سفر به کشورهایی که همواره آرزوی دیدنشان را داشته و تحسینشان میکردید، زمان و هزینه صرف کنید. علاقهمان برای مسافرت به یک کشور، میتواند دلایل زیاد و مختلفی داشته باشد که آشپزی، کشاورزی، صنعت، فرهنگ و … از آن جملهاند. سفر به چنین کشورهایی میتواند در دستیابی به ایدهها و طرحهای آتیتان درباره راهاندازی یک کسبوکار موفق، یک منبع الهام قوی باشد.
-
یک حرفه یا مهارت جدید بیاموزید!
آموختن یک حرفه یا مهارت جدید، میتواند اقدامی بسیار مؤثر و سودمند باشد. صرف زمان و هزینه برای آموختن چیزی که تا پیش از این، هیچ دانش و سررشتهای در مورد آن نداشتید، به معنای ایجاد و پرورش یک ویژگی ارزشمند و کمیاب در خودتان است. تنوع چیزهایی که میتوانید بیاموزید، اعم از تئوری یا عملی، فراتر از حد تصور است. در این زمینه، انتخاب و آزادی عمل با شماست تا به هر حوزهی جدیدی که فکر میکنید، برایتان مناسبتر است، وارد شوید.
این یادگیری، مزایای دیگری نیز برایتان در پی دارد. نخست آنکه، شما چیزی پیدا کردهاید که برایتان جذابیت دارد و میتوانید از طریق پیگیری، آموختن و انجام آن سطح استرس و فشار عصبیتان را به حداقل میزان ممکن برسانید. تخلیه استرس و فشار عصبی، همواره راهی خوب برای حفظ هشیاری و اتخاذ بینشی صحیح و رویکردی اثربخش نسبت به کسبوکار موفق است. بعلاوه، فعالیت در یک تجارت جدید، کمکتان میکند تا بهتر متوجه شوید که موفقیت، هرگز یکشبه حاصل نشده و برای آنکه در مسیرتان کامیاب شوید، باید سخت و بهطور پیوسته تلاش کنید.
سخن آخر
در انتها، با بذل توجه به آنچه گفته شد، به خودتان زمان دهید تا ضمن رشد و توسعه در جنبه فردی، آن را در کسبوکارتان نیز متجلی کنید. تلاش برای توسعهی همزمان در این دو مسیر، کمکتان میکند که از خودتان و کاری که انجام میدهید، به درک جدید و جامعتری رسیده و بهعنوان یک فرد و کارآفرین موفق قلههای موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنید.
مقالات خواندنی:
راه هایی برای رسیدن به موفقیت (انگیزشی)
بهبودی بعد از یک شکست: توصیههایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن
پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟
20 راهی که کارآفرینان به کمک آن میتوانند بلافاصله سلامت خود را بهبود بخشند
راهنمای کارآفرین شدن و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر