خلاقیت در بازاریابی

خلاقیت در بازاریابی

امروزه رویکرد خلاق در بازاریابی ضروری است و به طور فزاینده‌ای تقریبا در تمام صنایع برجسته شده است. برای هر برندی، متمایز شدن از رقبا می‌تواند ضروری باشد و اینجاست که بازاریابی خلاقانه می‌تواند نقش مهمی ‌ایفا کند. ما در این مقاله، مفهوم خلاقیت در بازاریابی را بررسی می‌کنیم، به اهمیت آن می‌پردازیم و یاد می‌گیریم که چگونه آن را اندازه گیری کنیم. همچنین هدف ما این است که بدانیم چگونه در کنار روش‌های سنتی از این نوع بازاریابی استفاده کنیم تا به طور موثر مخاطبان خود را هدف قرار دهیم.

خلاقیت در بازاریابی چیست؟

بازاریابی خلاق ترکیبی از ایجاد و درک نام تجاری شما، دانستن خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان، به علاوه ارتباط با احساسات مخاطب است. بنابراین، برای رسیدن به نقطه اوج این نوع بازاریابی، کسب و کار شما باید با نام تجاری و تلاش‌های بازاریابی شما هماهنگ باشد تا موفقیت بیشتری به دست آورد.

خلاقیت چیست؟ وقتی در این مورد بحث می‌کنیم، به حوزه‌هایی مانند طراحی، موسیقی و هنر می‌رسیم. پس باید از مفاهیم خلاقانه برای فروش محصولات یا خدمات یک کسب و کار از طریق رسانه بازاریابی استفاده می‌کنیم. ما باید برای رسیدن به این هدف، موثرترین عناصر خلاقیت و بازاریابی را با هم ترکیب می‌کنیم. انواع مختلفی از بازاریابی خلاقانه وجود دارد که در هر یک بر جنبه خاصی از تجارت تاکید می‌شود. مثلا بر نام تجاری، تجربه مشتری، تبلیغات، خدمات و محصولات.

ایجاد هویت قوی برای برند خود، استفاده از محتوای عالی (نه فقط وبلاگ نویسی، بلکه ویدیو، پادکست و موارد دیگر) به علاوه بازاریابی خدمات یا محصولات شما می‌تواند به خلاق بودن کمک کند.

همیشه به خاطر داشته باشید که تیم خلاق شما به تنهایی نمی‌تواند کار کند. یک کمپین بازاریابی خلاق نمی‌تواند بدون داده‌ها و تحقیقات مهم برای اطلاع رسانی و کمک به شکوفایی کار کند. عناصر بازاریابی باید با هم هماهنگی داشته باشند.

بازاریابی چریکی نمونه‌ای از بازاریابی خلاق

در این میان نوع خاصی از بازاریابی تحت عنوان چریکی مطرح می‌شود. بازاریابی چریکی مظهر خلاقیت در بازاریابی است. تاکتیک‌های آن تا حد زیادی متکی بر عنصر غافلگیری، جلب توجه و اختلال غیرمنتظره (به شیوه‌ای مثبت) در ذهن مخاطب است. یک کمپین بازاریابی چریکی که به خوبی اجرا شده باشد، اصیل، جذاب و قابل اشتراک گذاری است و می‌تواند دامنه یک برند را افزایش دهد. این نوع بازاریابی معمولاً در خیابان‌ها، در مکان‌های عمومی ‌مانند ایستگاه‌های قطار یا در رویدادها دیده می‌شود. انواعی از مفاهیم بازاریابی چریکی خلاق نیز وجود دارد که تنها در صورت درگیر شدن با آنها کارساز خواهد بود.

بحث در مورد تکنیک‌های چریکی در جلسات تیمی ‌نه تنها به یک کمپین جان می‌بخشد، همچنین می‌تواند افکار خلاقانه را برای مهار کردن الهامات برای سایر بخش‌های بازاریابی شما به ارمغان بیاورد. سایت nuracashflow در این زمینه می گوید:

بازاریابی چریکی اینقدر خلاقانه و متنوع است که اسامی متنوعی نیز روی آن گذاشته‌اند، از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی گرفته که هم معنی هستند تا گوریلا مارکتینگ! بگذارید کمی ریشه‌ای‌تر به این موضوع بپردازیم. از سده 16 میلادی در میدان نبرد عنوانی روی برخی افراد گذاشته شد که به دلیل غافلگیری دشمن، به آن‌ها چریک یا پارتیزان می‌گفتند. پارت (part) که به معنی “قسمت” است به فردی گفته می‌شود که عضوی از یک گروه است. بنابراین بازارایابی پارتیزانی قسمتی از انواع بازاریابی است که به دلیل ایجاد غافلگیری در مخاطب (یا مشتری) به آن بازاریابی چریکی می‌گویند. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی یک نوع سبک بازاریابی است که برخلاف روش‌های تبلیغاتی سنتی، تأثیر بسزایی بر روی مشتری می‌گذارد. همچنین با تاکتیک‌های خاص، برند مورد نظر را به شکلی جذاب و خلاقانه به مشتری معرفی می‌کند. از این رو در زبان انگلیسی این سبک بازاریابی به عنوان گوریلا مارکتینگ شناخته می‌شود و به دلیل کم ‌هزینه بودن طرفداران بسیاری دارد.

چرا بازاریابی خلاقانه مهم است؟

در عصر دیجیتال، هر انسانی از یک دستگاه الکترونیکی، معمولاً تلفن هوشمند، لپ‌تاپ یا تلویزیون هوشمند استفاده می‌کند. این دستگاه‌های دیجیتال هزاران آگهی را در معرض دید قرار می‌دهند. اما افراد تنها به آگهی که برایشان جالب است توجه می‌کنند. بنابراین خلاق بودن در بازاریابی می‌تواند بسیار مهم باشد.

همچنین بخوانید:  فروش مستقیم چیست؟

بازاریابی خلاقانه می‌تواند مخصوصاً برای استفاده در مشاغل کوچکتر یا برندهایی که بودجه کافی برای افزایش هزینه‌ها را ندارند، مفید باشد. اجرای موثر خلاقیت در کمپین‌های بازاریابی به این معنی است که حداقل یک پیام‌ مهم داشته باشید. این پیام مهم، داستانی را روایت می‌کند و مخاطبان آن را به خاطر می‌سپارند.

بازاریابی خلاق شما می‌تواند بر محتوای نوشتاری یا بر تبلیغات بنری خیره کننده متمرکز باشد. نقش‌های مختلف تیم بازاریابی شما می‌توانند در این راه با هم همکاری کنند. داده‌ها را می‌توان به یک روایت نوشتاری زیبا یا یک مفهوم بصری جذاب تبدیل کرد.

به عنوان مثال، وقتی صحبت از فضای تبلیغاتی می‌شود، خلاقیت در بازاریابی می‌تواند برای متمایز کردن دارایی‌های دیجیتال شما از رقبا بسیار مهم باشد. در نهایت لازم است بدانید خلاقیت مساوی با اصالت است. بدون اصالت بعید است بدرخشید، شما باید بتوانید احساسات مخاطبان را برانگیزید و هویت برند خود را به درستی تثبیت کنید.

بازاریابی خلاق نه تنها می‌تواند به یک برند کمک کند، بلکه می‌تواند بسیار مقرون به صرفه نیز باشد. بعلاوه، ساختن محیطی که تیم شما در آن احساس قدرت برای فکر کردن می‌کند، می‌تواند خلاقیت بیشتری ایجاد نماید، این به معنای شکوفا شدن ایده‌های بهتر و راه اندازی کمپین‌های هیجان انگیز در آینده است.

ایده‌هایی برای خلاقیت در بازاریابی

فرآیندهای تولید ایده برای همه تیم‌ها متفاوت به نظر می‌رسد، این ممکن است حتی به نوع برند شما بستگی داشته باشد. با این حال، همیشه خوب است که نظرات را از افراد با هر پیشینه‌ای جمع آوری کنید.

همچنین وقتی نوبت به فکر کردن به مثال‌ها و الهام گرفتن از آنها می‌رسد، از دریافت انگیزه در جهت درست استقبال می‌شود. در اینجا چند حوزه مختلف و سوالاتی وجود دارد که ممکن است برندها هنگام بررسی ایده‌های بازاریابی خلاقانه در نظر بگیرند:

همچنین بخوانید:  تعریف بازاریابی چیست؟

نام تجاری

آیا نام تجاری شما مناسب است؟ آیا از رقبا متمایز هستید؟ آیا وب سایت شما از عناصر خلاقانه‌ای مانند ویدیو، طراحی چشم نواز یا حتی نظرات استفاده می‌کند؟

تجربه مشتری

آیا شما برای مخاطبان هدف خود تلاش می‌کنید؟ آیا بازاریابی خلاقانه شما احساساتی را که می‌خواهید، در مخاطبان برمی‌انگیزد؟ سایت upkook در این زمینه می نویسد:

تجربه مشتری از احساس مشتری نشأت می گیرد.اگر مشتری در طول تعامل با شما حس خوبی داشته باشد در کل می توان گفت که شما توانسته اید تجربه مشتری خوبی را ارائه دهید. برای ارائه یک تجربه مشتری لذت بخش لازم است نکاتی در طراحی مسیر سفر مشتری رعایت شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.اما قبل از آن لازم است بدانید که تجربه مشتری باید همواره بر اساس شاخص تلاش مشتری(CES)، شاخص رضایت مشتری (CSAT) وشاخص خالص مروجان (NPS) مورد پایش قرار گیرد. استفاده از این شاخص ها به شما کمک خواهد کرد تا هموار به صورت گام به گام در راستای بهبود تجربه‎ مشتری حرکت کنید و بتوانید نقاط مشکل زا در مسیر تجربه مشتری را به موقع شناسایی کرده و موانع را برطرف کنید.

بازاریابی محتوا

محتوای شما باید داستان‌هایی را بیان کند که مخاطبان شما می‌خواهند بشنوند. آیا این داستان‌ها توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند؟ آیا بصری است یا می‌توان آن را بصری کرد؟ آیا محتوای شما فقط متن است یا از ویدیو، پادکست، بازی، آزمون‌ها، نمودارها و موارد دیگر نیز برای ایجاد خلاقیت در بازاریابی استفاده کرده‌اید؟

بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی

وقتی نوبت به پلتفرم‌های اجتماعی می‌رسد، شما باید تا حد زیادی مخاطبان خود را بشناسید و با روندهای اجتماعی در جریان باشید. از هشتگ روزهای ملی یا بین المللی در تقویم استفاده کنید و آن را به موضوع مورد نظر خود ربط دهید.

از داده‌ها و ابزارها برای شخصی سازی تبلیغات هدفمند برای مشتریان خود استفاده کنید. شما می‌توانید تیم خود را برای برگزاری طوفان مغزی آزاد بگذارید. به یاد داشته باشید فضای تبلیغات رقابتی است. آیا تبلیغاتی که انجام می‌دهید برای برند شما خاطره انگیز خواهد بود؟ آیا شما را از دیگران متمایز خواهد کرد؟

بازاریاب خلاق

چگونه می‌توان مقدار خلاقیت در بازاریابی را اندازه گیری کرد؟

مانند تمام جنبه‌های تجارت شما، اندازه گیری ROI شما می‌تواند فوق العاده مهم باشد. برای موفقیت در این امر، داشتن استراتژی یک نکته کلیدی است. تدوین یک استراتژی بازاریابی خلاق می‌تواند به تیم شما کمک کند تا اهداف خود را برای خود و همچنین برای مشتریان خود تعریف کنید. استراتژی نه تنها این اهداف را تعیین می‌کند، بلکه می‌تواند به شما در دستیابی به آنها نیز کمک کند.

همچنین بخوانید:  گوریلا مارکتینگ چیست؟

یک استراتژی خلاقانه عالی باعث می‌شود که بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند، شما می‌خواهید آنها چه کاری انجام دهند و چگونه به آنها در دستیابی به این هدف کمک خواهید کرد.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانیم بازاریابی خلاق را اندازه گیری کنیم؟ شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI‌ها می‌توانند در اندازه گیری میزان موفقیت این روش بازاریابی، بسیار ارزشمند باشند.

KPIها به تعیین اهداف جامع کمک می‌کنند، آنها قابل اندازه گیری هستند و به شما امکان می‌دهند مقدار ارزشی را که یک استراتژی خلاقیت در بازاریابی به دست آورده است تعیین کنید. این موارد در فضای خلاق به وجود می‌آیند. زیرا فرمول‌ها و سایر محاسبات سنتی ROI اغلب می‌توانند خیلی ساده باشند.

برندها نباید KPI‌هایی را تنظیم کنند که نمی‌توانند روی آن تاثیر بگذارند. این می‌تواند کلید موفقیت باشد. اگر معیارهایی را در نظر بگیرید که به نفع برند شما یا همکاران شما نیستند، این می‌تواند به عنوان یک شکست ظاهر شود.

معیارهای مهم در اندازه گیری خلاقیت در بازاریابی

در کل برای اندازه گیری میزان موفقیت بازاریابی خلاق می‌توانید به معیارهای زیر توجه کنید:

  • درآمد: کمپین تبلیغاتی نمایشی شما چقدر درآمد داشته است؟
  • دسترسی به رسانه‌های اجتماعی: آیا استفاده از قالب‌های داستان برای تبلیغ پست شما باعث ویروسی شدن آن شده یا تعامل کلی را افزایش داده است؟
  • اشتراک‌گذاری‌ها: آخرین ویدیوی خلاقانه‌تان چند بار به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است؟
  • جستجوی ارگانیک: آیا تلاش‌های بازاریابی محتوای شما موجب شده در موتورهای جستجو بهتر ظاهر شوید؟
  • تبدیل: آیا تبلیغات شما مستقیماً به فروش تبدیل شده است؟
  • بازدید از سایت: آیا تلاش‌های شما موجب افزایش بازدید وبسایتتان شده است؟

چگونه می‌توانید یک برند را مجهز به بازاریابی خلاقانه کنید؟

ما می‌دانیم که خلاق بودن برای هر کسب و کاری آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست. در واقع چندین عنصر وجود دارد که باید برای کمک به تیم بازاریابی خود در ارتقای تلاش‌های خلاقانه مورد استفاده قرار بگیرد. اما آنها چه هستند و از کجا باید شروع کرد؟ پاسخ به این سوالات به کسب و کار، نحوه فعالیت و صنعت شما بستگی دارد، با این حال استفاده از تکنولوژی روز در هر موردی کارساز است.

جمع‌بندی

خلاقیت در بازاریابی کاملا ضروری است. امروزه برند، محتوا، تبلیغات، خروجی اجتماعی و محصولات شما باید به هم مرتبط باشند. برای متمایز شدن از رقبای خود، بازاریابی خلاقانه یک عنصر کلیدی است. با این حال، خلاق بودن آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست، بنابراین امیدواریم این راهنما بتواند در راستای خلاق بودن به شما کمک کند.

مهم نیست بخواهید تلاش‌های بازاریابی خود را درون سازمانی انجام دهید، یا آن را حتی جهانی کنید، در هر صورت باید روی عنصر خلاقیت تمرکز کنید. مسیر خلاقیت قطعاً هیجان‌انگیز است. استفاده موثر از قدرت فناوری و ابزارها روشی قابل اطمینان برای افزایش احتمال موفقیت است.

تیم تحریریه خودساخته
تیم تحریریه خودساخته

ما در تیم خودساخته تمام تلاشمان را برای آماده سازی بهترین مطالب میکنیم تا شما عزیزان با محتواهای ما بتوانید سواد و دانش خود را بهبود دهید

دوست داری بدونی چطور فروش بیزنیست رو حداقل سه برابر کنی؟!

تیم دکتر کاویانی در یک جلسه مشاوره دو ساعته، فرمول چند برابر کردن فروش با الگوی «هک فروش» رو بهتون آموزش میدن. مهمترین راز بیزینس های پرفروش داشتن ذهنیت هک فروش است.

دوره های دکتر کاویانی
دوره مستر کلاس راکت
دوره علمی مدار ثروت
دوره هک فروش
دوره کسب و کار اینستاگرامی
دوره جامع جهش ثروت

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود