در این پادکست دکتر کاویانی ۱۶راهکار برای حفظ استراتژی رشد کسب و کار و بقای کسب و کارتون در سال۹۹ ارائه میدن. سال۹۹ برای همه ما سال سختی خواهد بود و باید با به کار بردن استراتژی های صحیح سعی کنیم از این بحران عبور کنیم. این راهکارها رو یاد بگیرین و در کسب و کارتون به کار ببرین ؟
استراتژیهای رشد کسب و کار
هر کسب و کاری برای اینکه بتواند به موفقیت و پیشرفت برسد باید سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد. استراتژی های کسب و کار در واقع نقشه راهی است که میتواند برای دستیابی کسب و کارها به داشتن سهم بیشتری از بازار، به آنها کمک نموده و باعث رشد و بهبود آنها شود تا بتوانند فروش و سودآوری خود را افزایش دهند.
ایگور آنسوف، در زمینه تعیین استراتژی برای رشد کسب و کارها و کسب درآمد از یوتیوب، اولین بار یک ماتریس در دو بُعد محصول و بازار را ارائه نمود که در آن استراتژیهای رشد کسب و کار در چهار دسته اصلی تقسیمبندی میشوند.
این تقسیمبندی به صورت زیر است:
-
نفوذ در بازار
استراتژی نفوذ در بازار یا Market Penetration در واقع رویکردی است که بر اساس آن فروش کالا و محصولات فعلی را بخواهیم در بازارهای فعلی توسعه دهیم. اگر بخواهیم این استراتژی را به درستی انتخاب کنیم باید از وضعیت فعلی بازار شناخت و اطلاعات صحیحی داشته باشیم.
-
توسعه بازار
استراتژی توسعه بازار یا Market Expansion زمانی استفاده میشود که قصد دارید کالاها و خدمات فعلی را در بازارهای جدید (ورود به بازارهای جدید معمولاً از راه صادرات صورت میگیرد)، بدون هیچگونه تغییری وارد کنید. برای به کاربردن این استراتژی نیاز به شناخت عمیق از بازار هدف و ظرفیتهای آن دارید.
[irp posts=”2589″ name=”همکاری در فروش (affiliate marketing) چیست ؟”]-
توسعه محصول
استراتژی محصول یا Product Expansion رویکردی است که از طریق آن، شرکت محصولات جدیدی را تولید میکند یا خدمات جدیدی را به مشتری ارائه مینماید و سپس آنها را در بازارهای فعلی عرضه میکند. در واقع محور اصلی این استراتژی نوآوری و خلاقیت است که این عوامل موجب میشوند تا نیازهای فعلی مشتریان به صورت بهتری برآورده شوند.
-
تنوع گرایی
استراتژی تنوع یا Diversification در واقع توسعه دادن محصولات و خدمات جدید و ارائه نمودن آنها برای ورود به بازارهای جدید است. این استراتژی ریسک بالایی را برای شرکتهای که میخواهند آن را بهکار گیرند، خواهد داشت. اجرای موفق استراتژی تنوع بستگی به آگاهی کامل از زیرساختهای خلاقانه شرکت و بازار هدف دارد.
انواع استراتژی های سطح کسب و کار
استراتژیهای کسب و کار در واقع تکنیکهای پرزنت و شیوههایی هستند که شرکتها توسط آنها کارهای گوناگون و متنوعی را در زمینه کسب و کار و مشاغل خود بهکار میگیرند.
این استراتژیها به منظور راهنمایی و کمک به صاحبان مشاغل، مدیران و کارکنان آنها مورد استفاده قرار میگیرند و شامل انواع زیر هستند:
-
توسعه مزایای متمایز
این استراتژی میتواند شامل ویژگیها و شایستگیهای یک شرکت مانند تولید کالاها و خدمات منحصربهفرد، تأمین زنجیره مقرون بهصرفه، تولید کارآمد و مؤثر، دسترسی به منابع اقتصادی ارزانتر از سایر رقبا و … باشد. این ویژگیها برای موفقیت یک شرکت بسیار لازم و ضروری است.
-
استفاده از منابع انسانی
یکی از استراتژیهایی که در سطح کسب و کار هر شرکتی ایجاد میشود تا به وسیله آنها بتوان مطمئن شد که سازمان برای تولید محصولات یا خدمات خاص، از کارکنان کافی برخوردار است، استفاده از منابع انسانی است.
-
نظارت بر استراتژیهای محصول
نظارت بر استراتژیهای محصول که شامل بازبینی فرایند کسب و کار اینترنتی، تجهیزات و امکانات تجاری و … است و به شرکتها کمک میکند تا انعطافپذیری آنها حفظ شده و تغییرات لازم در صورت نیاز در آن شرکتها ایجاد میشود.
[irp posts=”2548″ name=”آموزش قدم به قدم کسب درآمد از بلاک چین [۱۰۰% تضمینی]”]-
هماهنگی فعالیتهای واحد
از دیگر استراتژیهای سطح کسب و کار هماهنگی فعالیتهای واحد است که توسط مدیر یا سرپرست شرکت انجام میشود. این هماهنگی با توجه به بخشهای مختلف و همچنین موقعیتهای شغلی افراد میتواند متفاوت باشد.
-
شناسایی نیچ مارکتها (Marke niche)
نیچ مارکتینگ یک نمونه استراتژی کسب و کار اثربخش است که به کسب و کارهای کوچک کمک میکند تا کالاها و خدماتشان را به بخشی از بازار معرفی کرده و به فروش برسانند.
مدلهای توسعه کسب و کار
توسعه کسب و کار در واقع مجموعهای از ایدهها و نظرات، ابتکارات و خلاقیتها و همچنین فعالیتهایی است که برای بهتر شدن یک کسب و کار از آنها استفاده میشود.
[irp posts=”1299″ name=”20 هزینه راه اندازی کسب و کار در سال ۱۴۰۰ که باید بدانید!”]مدلهای گوناگون و متنوعی برای توسعه کسب و کارها وجود دارد که در این زمینه میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- شما میتوانید با راهاندازی و باز کردن یک شعبه جدید، باعث توسعه و گسترش کسب و کار خود شوید.
- تنوع بخشیدن در تولید محصولات و خدمات میتواند توسعه کسب و کار را به همراه داشته باشد.
- یکی از مدلهای قدرتمند جهت توسعه سریعتر کسب و کار، میتواند تشکیل یک ائتلاف یا سازمان با ایجاد یک کسب و کار مشابه باشد.
- دادن مجوز فروش از مدلهای مؤثر و کم هزینه برای توسعه کسب و کار است.
- میتوانید با دادن حق امتیاز کسب و کار خود به افراد دیگر نیز باعث توسعه در کسب و کار خود شوید.