استراتژی های خلاقانه‌ برای زمانی که پول زیادی ندارید!

استراتژی های خلاقانه‌ برای زمانی که پول زیادی ندارید!

استراتژی های خلاقانه‌ برای زمانی که پول زیادی ندارید!

 استراتژی های خلاقانه‌ برای زمانی که پول زیادی ندارید!۱. «چرا»ی اساسی خود را با دیگران در میان بگذارید

«شغل شما چیست؟» این سوال ساده‌ای است که تقریبا در هر جلسه‌ی معارفه‌ای از شما پرسیده می‌شود. اگر به سرعت جواب دهید «من کارآفرین هستم.» که کمی ‌آبکی و مبهم است، یا بگویید «یک کسب‌کار کوچک را اداره می‌کنم.» که افراد را یاد یک دفتر کار فیزیکی می‌اندازد، در واقع خودتان را از تبلیغ کسب‌وکارتان در حین گفتگو محروم کرده‌اید.

به جای آن، روایتی از راه‌اندازی کسب‌وکارتان برای دیگران تعریف کنید که شما را از سایر کسب‌وکارهای مشابه متمایز می‌کند. آیا شما با هر فروش در کارتان مبلغی را صرف هدف خاصی می‌کنید؟ اگر اینطور است به این موضوع اشاره کنید. آیا درست وقتی در زندگی‌تان با مشکل خاصی روبه‌رو شده‌اید ‌ایده‌ی این کسب‌وکار به سرتان زده است؟ اشاره به آن اتفاق ممکن است برای کسانی که آن را می‌شنوند الهام‌بخش باشد.

در میان گذاشتن «چرا»ی اصلی در کنار داستان به وجود آمدن استارتاپ شما، کسب‌وکارتان را برای دیگران به یادماندنی‌تر خواهد کرد، به علاوه‌ی اینکه چنین موضوعی مردم را در محافل بیشتر جذب خواهد کرد.

۲. به فروش اکتفا نکنید بلکه مردم را در کسب‌وکارتان درگیر کنید

در برخورد با دیگران غریزه‌تان به عنوان یک کارآفرین ممکن است شما را تنها به فروش هدایت کند. در حالی که هیچ عیبی وجود ندارد که گهگاه به محصول و خدمات‌تان ببالید، مهم است که شرکت‌تان را در بحث‌های مرتبط دخیل کنید، مباحثی که ممکن است مستقیما هم به کسب‌وکار شما مربوط نباشند.

خیلی ساده است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، هدف‌های بازاریابی خود را بدون اینکه به نظر برسد فقط مشغول تبلیغات هستید با کسب‌وکارتان درگیر کنید. برخی شرکت‌ها ممکن است پیام‌های تشویق‌کننده در مورد غذاهایی که مردم عکس آنها را همرسان می‌کنند بگذارند. خرده‌فروش‌های لوازم ورزشی ممکن است مقاله‌ی مربوط به برد اخیر یک تیم بسکتبال محلی را «بازنشر» کنند. با نشان دادن حمایت خودتان از جامعه‌تان یا دنبال‌کنندگان آنلاین‌تان می‌توانید اعتماد به برند خود را در میان مردم ایجاد کنید.

همچنین بخوانید:  چند برابر کردن مشتریان با کمترین هزینه !

وقتی چنین رویکردی را اتخاذ می‌کنید افراد گروهِ هدفِ کالا و خدمات شما، اگر پس از این نیازی به این محصولات پیدا کنند به یاد مهربانی شما افتاده به سراغ کسب‌وکار شما می‌آیند. اشتراک گذاشتن محتوای مربوط به دیگران الزاما از دست رفتن توجه مخاطبان از شما را به دنبال نخواهد داشت، شما می‌توانید ازStart a Fire برای ساخت آدرس‌های اینترنتی (URLss) آماده برای اشتراک‌گذاری استفاده کنید. با استفده از این ابزار می‌توانید نشانه‌ی هر وبسایتی را به صفحه‌ی خودتان اضافه کنید، تا هر زمان که فردی بر لینکی که شما پست کرده‌اید کلیک کند، علاوه بر مشاهده‌ی محتوای شما محتوای بیشتری را که شما پیشنهاد داده‌اید نیز ملاحظه کند.

۳. جایگاه ویژه‌ی خود را بیابید و در صنعت خودتان صاحب اعتبار شوید

بودجه‌ی کم استارتاپ شما نمی‌تواند عامل بازدارنده در راه ساختن بازار ویژه‌ی کسب‌وکار شما باشد. وقتی دیدگاهی از درون کسب‌وکارتان برای آنهایی که خارج از آن هستند فراهم می‌کنید می‌توانید فرهنگ کسب‌وکار خود را شکل دهید. می‌توانید با داشتن یک بلاگ به فردی ناوارد در زمینه‌ی کارتان این شانس را بدهید که به درکی تازه از کسب‌وکار شما برسد. ارائه‌ی یک وبینار یا پادکست می‌تواند به بینندگان یا شنوندگان این احساس را القا کند که آنها هم در کسب‌وکار شما صاحب نظر هستند.

سخنرانی در یک مرکز رشد استارتاپ‌های نوپا (incubator)، نمایشگاه‌های صنایع یا مراسم مرتبط با گروه‌های هدف، شما را در نقش یک آموزگار وارد صحنه می‌کند و به شما امکان می‌دهد ‌ایده‌های بزرگ و مهم‌تان را با مخاطبانی آماده در میان بگذارید. همایش کسب‌وکارهای کوچک که شما هر سال در آن شرکت می‌کنید احتمالا به تعداد بیشتری از افرادی که نطق اصلی مراسم را بر عهده بگیرند احتیاج دارند، چرا شما آن یک نفر نباشید که به جای نگاه کردن حرف می‌زند؟‌ ایجاد شبکه‌های ارتباطی و به اشتراک گذاردن تخصص‌تان با سایرین می‌تواند توانایی شما را به جامعه‌تان اثبات کند. آدم‌های مختلفی از روزنامه‌نگاران گرفته تا کسانی که مشتاق کارآفرینی هستند، می‌توانند به دیده شدن کسب‌وکار شما کمک کنند.

از طریق فروم‌های اختصاصی مرتبط با استارتاپ‌ها، کارآفرینی یا صنایع خاص خودتان، دانش و تخصص خود را در اختیار تازه‌کاران کسب‌وکار‌های کوچک ارائه دهید، جایی که در آن بسیاری از مشتاقان کارآفرینی از متخصصین سوال می‌پرسند.

همچنین بخوانید:  پس‌انداز کردن یا کسب درآمد؟ کدام یک مهم‌تر است؟

۴. به مردم کمک کنید محتوای شما را بیابند

اگر استارتاپ شما متناسب با قرن بیست و یکم پایه‌گذاری شده باشد، پس به نوعی در دنیای آنلاین حضور دارد. در حقیقت ممکن است با داشتن فقط یک وبسایت، نوعی از صفحات اجتماعی، یک بلاگ و حتی وبسایتی که هنوز لانچ نشده خودتان را راضی کرده باشید. اما به صرف داشتن محتوایی آنلاین نمی‌توانید مطمئن باشید که مخاطبان هدف به راحتی محتوای شما را پیدا خواهند کرد.

باید در هر پستی که منتشر می‌کنید از واژه‌های کلیدی که مرتبط با جایگاه اختصاصی شما باشد استفاده کنید، مثلا از «کیف بزرگ چرم مصنوعی» به جای «کیف دستی» استفاده کنید تا رتبه‌ی خود را در گوگل بالا ببرید. همچنین می‌توانید برای جذب قدرتمندتر مخاطبان شبکه‌های اجتماعی از چنین کلمات کلیدی‌ای که بسیار مورد جستجو قرار می‌گیرند استفاده کنید.

می‌توانید کاربران توئیتری را که محتوایی با کلمات کلیدی ویژه‌ی کار شما منتشر کرده‌اند با Socedo (یک ابزار خودکارساز شبکه‌های اجتماعی) بیابید و به مرور زمان با آنها مرتبط شوید.

در مرحله‌ی بعد با به کارگیری برخی تکنیک‌های سئو در وبسایت‌تان به مردم کمک کنید تا محتوای شما را پیدا کنند. صفحات خود را با عبارت‌هایی منحصر به کسب‌وکار خودتان نام‌گذاری کنید تا از سایر صفحات متمایز شوند. سرعت بارگذاری سایت را با حذف پلاگین‌های غیرضروری و کدهای طولانیِ یکسره (احتمالا کاری است که به توسعه‌دهندگان وبسایت‌تان می‌سپارید) افزایش دهید و همیشه به خاطر داشته باشید به جای کپی از محتوای موجود بهتر است محتوایی اصیل تولید کنید. راه‌های فراوانی برای ارتقای سئوی کلی شما وجود دارد که می‌توانید از آنها هم کمک بگیرید.

۵. کوپن‌های الکترونیکی وسوسه‌کننده بفرستید

خود شما احتمالا وسوسه کوپن‌ها را پیش از این تجربه کرده‌اید. تحقیقات نشان می‌دهد افراد کمی ‌هستند که بتوانند در برابر یک کوپن با مزایای عالی مقاومت کنند؛ چهار نفر از هر پنج مصرف‌کننده به طور مرتب در مغازه‌ها و به صورت آنلاین از کوپن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این نیمی ‌از خریداران به این دلیل با شرکت خاصی مراوده‌ی تجاری برقرار می‌کنند که کوپن در اختیار آنها قرار داده است.

می‌توانید از روش‌های قدیمی ‌پخش کوپن مثل فرستادن آنها با پاکت پستی به درب خانه‌ها استفاده کنید یا سعی کنید با ارائه‌ی کوپن الکترونیکیِ یک تیر و دو نشان مردم را برای پیوستن به لیست آدرس‌‌ ایمیل شرکت‌تان ترغیب کنید یا از راه‌های هوشمندانه‌ی دیگری برای ادغام کوپن‌های الکترونیکی در استراتژی بازاریابی ‌ایمیلی‌تان استفاده کنید.

همچنین بخوانید:  جذب پول

با استفاده از کوپن‌ها کسانی که هم اکنون در کسب‌وکار شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند قدردان طریقه‌ی سپاسگزاری شما خواهند بود و افراد جدید با احتمال بیشتری به تجارت شما خواهند پیوست. با این کار هم شما و هم مشتریان‌تان سود می‌برید.

۶. به آنها خدمت کنید تا آنها به شما خدمت کنند

اگر در کسب‌وکاری که راه ‌انداخته‌اید نوپا هستید، ممکن است برای معرفی خودتان به مردم راه سختی در پیش داشته باشید. یک راه عالی برای ساخت جایگاهی ویژه برای کارتان و باز کردن سر گفتگو، ارائه‌ی نمونه‌ها و جایزه‌هایی است که به مردم می‌دهید.

سعی کنید با اعضای راضی از گروه هدف‌تان ارتباط برقرار کرده و در ازای نوشتن یک نقد‌ یا شرح محصول و اشتراک‌گذاری آن در صفحات اجتماعی، محصول‌تان یا نمونه‌ای از آن را به عنوان تشکر تقدیم آنها کنید.

کسانی که در این کار با شما مشارکت کنند وسیله یا تجربه‌ای جالب و جدید را از طرف شرکت‌تان دریافت خواهند کرد تا با دوستان خود به اشتراک بگذارند. در طی چنین فرایندی هم شما دیده می‌شوید و اعتمادها را به خود جلب می‌کنید و هم آنها سود می‌برند، این یک برد دو طرفه است. شما قرار نیست که ناگهان همه‌ی موجودی کالای خود را در این فرآیند به دیگران بدهید بلکه محصولات خود را در اختیار تعداد کمی‌ افراد منتخب قرار می‌دهید که این کار می‌تواند در نقش بازاریابی برای شما عمل کند.

۷. در مراسمی ‌که گروه هدف شما در آن حضور دارد اسپانسر شوید

هر صنعتی مراسم مخصوص به خود را دارد، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌های سالیانه‌ی داخلی و بین‌المللی، برای مثال در فناوری و نوآوری، نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، روبوکاپ، مواد شوینده و تجهیزات مرتبط، صنایع غذایی و ماشین‌آلات مرتبط. در این شرایط مگر در حالتی که قرار است مراسم توسط یک شرکت منفرد اجرایی شود، معمولا برنامه‌ریزان سعی می‌کنند برای اجرای مراسم اسپانسر جذب کنند.

در چنین موقعیت‌هایی، فرصتی بسیار عالی برای بازاریابی جاویژه (niche marketing) برای‌ شما فراهم است. دفعه‌ی بعد که خواستید در مراسمی‌ مرتبط با صنعت‌تان شرکت کنید به دنبال یک جای خالی برای اسپانسر شدن بگردید. کار بهتری هم وجود دارد، بپرسید آیا می‌توانید برنامه‌ای برای ارائه‌ی محصول‌تان داشته باشید و اگر امکان این کار نبود برنامه‌ای برای معرفی شرکت‌تان، تا بتوانید شرکت‌کنندگان در مراسم را برای مراودات بعدی ترغیب کنید. مشارکت به عنوان اسپانسر در مراسم مختص به صنعت‌تان در کنار اینکه نام خوبی از شما به جا می‌گذارد، امکان ملاقات و دیدار با گروه هدف بازاریابی و برقراری ارتباط و ساختن مسیرهای جدید را برای‌تان فراهم می‌آورد.

بودجه‌ی بازاریابی ‌اندک شما نباید مانع به نمایش گذاشتن استارتاپ شما شود. تلاش برای ‌ایجاد ارتباطات، مراسم، مهارت‌ها و وبسایتی خاص می‌تواند تغییر غیرمنتظره‌ای را در کسب‌وکارتان ‌ایجاد کند. شما از چه استراتژی خلاقانه‌ای برای بازاریابی و در معرض دید قرار دادن کسب‌وکارتان استفاده خواهید کرد؟

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود