راهکارهای افزایش بهره‌وری هنگام کار در منزل

کار در منزل

تحقیقات اثبات کرده است که دورکاری (کار کردن در منزل)، تاثیرات مثبت زیادی بر روحیه و عملکرد افراد می گذارد. البته این اتفاق وقتی خواهد افتاد ‌که این افراد بتوانند زمان خود را به خوبی مدیریت کرده و از عواملی که حواس پرتی ایجاد می کنند دور شوند. در این مقاله از خودساخته شما را با راه‌های بهره‌وری هنگام کار در منزل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

کار در منزل
کار در منزل

دفتر کار خانگی

 

انجمن مدیریت منابع انسانی آمریکا تحقیقاتی را انجام داده و اعلام کرده است که ساعات کاری انعطاف پذیر از مهم‌ترین عوامل برای جذب استعدادها به سوی انجام کارهای تخصصی در خانه است. کار در منزل نکات مثبت فراوانی برای کارمندان داشته و تاثیر خوبی روی روحیه‌ آنها خواهد گذاشت. البته در خانه هم عوامل زیادی وجود دارند که پتانسیل از بین بردن تمرکز و حواس‌پرتی ما را دارند، لذا باید بیاموزیم که چگونه می‌توان در هنگام کار در خانه به حداکثر بهره‌وری دست یابیم.

تحقیقات نشان می دهند که تلویزیون بزرگ‌ترین عامل حواس ‌پرتی هنگام کار کردن در منزل است. طبق آمارها ۷۶ درصد افراد دورکار هنگام کار در منزل، تلویزیون خود را هم روشن می کنند. دیگر عامل حواس‌پرتی رسیدگی به امور شخصی است، ۶۵ درصد کارمندان دورکار در حین کار قبض‌هایشان را پرداخت می‌کنند یا از فروشگاه‌های اینترنتی خرید می‌کنند. حمام کردن، خرید کردن، ورزش و تفریح نیز از دیگر عوامل حواس‌پرتی در هنگام دورکاری هستند. جالب است بدانید که ۲۷ درصد این افراد هم با انجام این کارها از وظایف اصلی خود باز مانده و راندمان کاری لازم را به دست نمی آورند.

عوامل از بین برنده تمرکز مضر بوده و از بهره‌وری فرد می کاهند. فرد انعطاف ‌پذیر به کسی گفته می شود که زمان لازم برای وقت گذرانی با دوستان، ورزش در باشگاه و خرید کردن را داشته و در عین حال وظایف‌ خود را هم به خوبی انجام می‌دهند. این در حالی است که افرادی که به خاطر انجام کارهای شخصیشان، نمی‌توانند به وظایف‌ خود برسند نیاز به برنامه‌ریزی بهتری دارند.

در ادامه مقاله، به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که رعایت آنها باعث بالا رفتن راندمان افراد دورکار خواهد شد:

 

معین کردن ساعات کار در منزل

داشتن کاری انعطاف‌پذیر به ساعات کاری انعطاف‌پذیر هم نیاز دارد. این نکته مهم است که بدانیم راندمان کاری باید با محیط کاری هماهنگ باشد و دفتر خانگی ما می بایست همانند یک دفتر کار طراحی شده و ما ساعات مشخصی را برای کار کردن به آن مراجعه کنیم.

برای راندمان بیشتر باید ساعات کاری را یادداشت کنیم. مثلا اینگونه که ساعت کاری ما از هشت صبح شروع شده و تا پنج بعدازظهر ادامه می یابد. در این میان فقط یک ساعت برای استراحت و ناهار در نظر گرفته خواهد شد. با این کار بهره‌وری ما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

 

برنامه ریزی برای انجام کارها در منزل

برنامه ریزی برای انجام کارها در منزل

 

باید مشخص کرد که در این میان انجام کدام کارهای متفرقه مجاز شمرده می شود. به طور مثال می‌توانید بگویید که در ساعت ناهار می توانم ماشین لباسشویی را هم روشن کنم یا دکتر رفتن در طول ساعات کاری مجاز است. در حالی که انجام کارهای غیر ضروری مانند اصلاح و حمام باید در ساعات غیر کاری انجام شود. شما می بایست با خودتان صادق باشید و در ساعات کاری از انجام کارهایی که باعث حواس‌پرتی شده و انجام آنها غیر ضروری است پرهیز کنید.

 

مدیریت مواردی که حواس‌پرتی‌ ایجاد می کنند

این که به طور نا خودآگاه به دنبال عوامل حواس‌پرتی می رویم، ارتباطی با کار کردن ما در منزل یا شرکت نخواهد داشت اگرچه محیطی که در آن کار می‌کنیم روی تمرکز ما به طور مستقیم تاثیرگذار خواهد بود. ذهن افراد تقریبا هر ۳۰ ثانیه تا ۱۲۰ ثانیه از موضوعی به موضوعی دیگر پرش می کند. عادت به حواس پرتی ها و اجازه دادن به آنها برای نفوذ به ذهن ماست که بهره وری ما را کاهش می دهد.

و اما راه حل این مشکل مدیریت حواس و تمرکز است. تمرکز باعث می شود که ذهن آگاهی داشته باشیم و از انجام هم زمان چند کار اجتناب کرده و در زمان حال حضور داشته باشیم. ما نباید به ذهنمان اجاره انحراف های پی در پی را بدهیم و این همان مدیریت ذهن است.

نخستین گام هم این است که محیطی را که در آن هستیم را کنترل کنیم  و برای خود مرزهای مشخصی را ایجاد کنیم. برای این کار می بایست به اعضای خانواده‌ هم بگویید در چه ساعاتی نباید حواس‌ شما را پرت کنند. لذا باید برای ساعات کاری خود مرز تعیین کنیم. اگر ما به مرزهای خود احترام بگذارید قطعا اعضای خانواده هم به برای آن احترام قائل خواهند بود.

دومین راه حل این است که لیستی از حواس‌پرت کننده ترین آیتم های پیرامون‌ خود تهیه کنیم و قوانینی برای مدیریت آنها تنظیم نماییم ، بهره‌وری و موفقیت بیشتر زمانی در انتظار ما خواهد بود که به قراردادهای خود پایبند باشیم و حد و مرزها را رعایت کنیم.

منضبط بودن و برنامه‌ریزی به این معناست که از نقاط ضعف خود مطلع شویم. باید بدانیم که چه کارهایی را باید در طول روز انجام دهیم و از چه کارهایی دست بکشیم. مثلا اگر به روشن بودن تلویزیون هنگام کار عادت داریم، می توانیم دستگاه کنترل آن را در جایی غیر قابل دسترس قرار دهیم. اگر دلتان می‌خواهد در طول روز بیشتر استراحت کنید، تخت خود را بعد از بلندشدن از خواب صبحگاهی مرتب کنید و به خودتان بگویید نباید تا شب بهم بریزد. یادداشت جملاتی مانند “در طول ساعت کاری تلویزیون خاموش است” یا “در طول ساعت کاری چرت زدن ممنوع» و تکرار مداوم آنها هم می تواند کمک کننده باشد.

 

استفاده به اندازه و به جا از فناوری

فناوری از دیگر عوامل حواس‌پرتی است که باید آن را مدیریت نمود. زمانی که اجازه دهیم فناوری حواس‌ پرتی ایجاد کند، انتظارات‌مان نیز بیشتر شده و در نهایت تمرکزی برای انجام کارها نمی ماند.

به همین خاطر پیشنهاد می شود که در حالت آفلاین کار کرده و تمام نوتیفیکیشن های موبایل را خاموش کنیم. موبایل را روی حالت بی‌صدا گذاشته و شبکه‌های اجتماعی را دنبال نکنیم. در هر زمان تنها روی انجام یک کار تمرکز کنیم. تایمری داشته باشید تا هر کاری نهایتا به مدت ۲۰ تا ۴۵ دقیقه انجام شود. بعد از این مدت زمان کمی استراحت کرده و موبایل خود را چک کنید تا دوباره بتوان متمرکز شد.

 

زمان‌بندی مناسب برای استراحت

پس از آنکه موفق به تمرکز روی یک کار در زمان مشخصی شدیم می توانیم کمی به خود استراحت دهیم. نباید فراموش کنیم که نوع فعالیتی که هنگام استراحت انتخاب می‌کنیم مجزا از کار ما باشد. مثلا، اگر نویسنده هستید در وقت استراحت خود مطالعه نکنید چرا که در این صورت مغز هیچ استراحتی نخواهد کرد. پس جای این کار مثلا به پیاده‌روی بروید یا لباس‌هایتان را مرتب کنید یا جارو برقی بکشید. با انجام وظایف متمایز، میزان اکسیژن مغز و در نتیجه هوشیاری افزایش یافته و می توان به ادامه کار پرداخت.

همه ما انسان‌ها به یک اندازه زمان داریم. پس باید عوامل حواس‌پرتی که در پیرامون‌ ما قرار دارد را به خوبی مدیریت کرده تا بتوانیم به بهره‌وری‌ خود بیافزاییم. مدیریت تمرکز بسیار مهم‌تر از مدیریت زمان است و هر فردی باید بهترین راهکار را برای آن پیدا کند.

 

مدیریت زمان چیست؟

از آنجا که بحث مدیریت زمان عضوی جدایی ناپذیر در بهره وری ماست در این قسمت می خواهیم کمی با آن آشنا شویم. همگی می‌دانیم که ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان، مشکلات زا خواهد بود. جدا از اینکه گاهی هم به اشتباه، چالش‌ها و مسائل دیگر را به ضعف در مدیریت زمان ربط می‌دهیم.

نکته مهمی که در بحث مدیریت زمان و نظم شخصی باید بیاموزیم این است که مدیریت زمان یک عنوان بسیار عمومی است که می‌تواند مجموعه‌ گسترده‌ای از چالش‌ها، مهارت‌ها و مسائل را شامل شود. بهبود مهارت مدیریت زمان ممکن است مشکلات و چالش‌های دیگری را ایجاد کند که در نهایت خود را در قالب ضعف در مدیریت زمان بروز می‌دهد. لذا با رعایت نکات زیر می توان عملکرد زمانی خود را بهبود داد:

۱. برنامه‌ریزی مؤثر

۲. تعیین اهداف

۳. تعیین مهلت یا ضرب‌الاجل

۴. تفویض مسئولیت‌ها

۵. اولویت‌بندی کارها

۶. صرف زمان مناسب برای فعالیت درست

 

شاید دوست داشته باشید تا برای سرمایه گذاری راه هایی را یاد بگیرید، با این مقاله استثنایی در این زمینه همراه باشید : سرمایه گذاری راه نجات از نابودی مالی

 
 
سخن پایانی

دورکاری مزایایی همچون کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط زیست و ایجاد فرصت های شغلی وسیع‌تر و جدیدتر را داراست. افزایش درآمد فرد و بهبود وضعیت اقتصادی نیز از دیگر مزایای شغل های دورکار است. پس با توجه به اهمیت این مسئله و برای افزایش راندمان بالاتر باید راه کارهای افزایش بهره‌وری هنگام کار در منزل را رعایت نمود تا بالاترین میزان عایدی را از این کار داشته باشیم.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود