شگرد های بازاریابی در ایران

بازاریابی در ایران

شگردهای بازاریابی در ایران

برخی از افراد فکر می کنند که بازاریابی در ایران به معنای گول زدن مشتری است. در حالی که بازاریابی به معنای طراحی یک استراتژی بلند مدت برای جذب و حفظ مشتری است. یکی از مهم ترین ویژگی های سازمان های موفق صرف هزینه و وقت برای بازاریابی است.

از آن جایی که رقابت در بازار امروز بسیار داغ است، نیاز به بازاریابی بیشتر از هر زمان دیگری احساس می شود. اما از طرف دیگر پیدا کردن بهترین شگردهای بازاریابی کار چندان آسانی نیست. با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی شگردهای بازاریابی در ایران بپردازیم. اگر شما نیز در ابتدای راه اندازی کسب و کار خود هستید و می خواهید بدانید که با کمترین هزینه چطور بازاریابی کنید در ادامه با ما همراه باشید.

 

روش‌ های مختلف بازاریابی در ایران

در سال های اخیر روش های بازاریابی در ایران بسیار تغییر کرده است و از شکل سنتی خود خارج شده است. استفاده از روش های بازاریابی مناسب نه تنها به برندینگ شما کمک خواهد کرد بلکه باعث افزایش در آمد شما نیز خواهد شد. برخی از مهم ترین شگردهای بازاریابی عبارتند از:

 

بازاریابی B2C

B2C یا  Business to Consumer یکی از شگردهای بازاریابی رایج است که محصول و یا خدمات را به صورت مستقیم به مشتری عرضه می کند. تبلیغات تلوزیونی بهترین نمونه برای بازاریابی  B2C است که یک طرف آن صاحب کسب و کار است و طرف دیگر مصرف کننده عادی است. در واقع تمام خرید و فروش هایی که در زندگی روزمره انجام می شود می تواند یک نمونه برای این نوع از بازاریابی باشد.

در این نوع از بازاریابی هر چقدر رابطه بین کسب و کار با مصرف کننده بیشتر باشد احتمال موفقیت در آن نیز بیشتر است. تمام کسب و کارهای بزرگ کوچک می توانند از این روش برای معرفی محصولات و خدمات خود استفاده کنند و هیچ محدودیتی ندارد.

 

بازاریابی B2B

یکی دیگر از روش های مهم بازاریابی در ایران و دنیای پر تلاطم تجارت امروز روش B2B یا تجارت به تجارت است. در این نوع از بازاریابی معاملات تجاری بین دو بیزنس و کسب و کار انجام می شود و برخلاف روش B2C  خبری از مصرف کننده نیست. یکی از مهم ترین مزیت های این روش حجم فروش بالا و به صورت عمده است که می تواند سود آوری خوبی را به همراه داشته باشد.

البته پیدا کردن بازار هدف در این روش چندان آسان نیست و نیازمند صرف وقت و انرژی است. از طرف دیگر قراردادهای تجاری در بازاریابی B2B هم کمی پیچیده تر است، اما بر خلاف بازاریابی B2C کافی است یکبار هماهنگی های لازم جهت بستن قرار داد انجام شود و پس از آن همکاری طولانی مدت آغاز شود.

بازاریابی در ایران

بازاریابی مستقیم

یکی از انواع شگردهای بازاریابی که به صورت مستقیم با مشتریان بالقوه و بالفعل در ارتباط است بازاریابی مستقیم است. بعضی از نمونه های رایج بازاریابی مستقیم عبارتند از: ایمیل مارکتینگ، فروش تلفنی، ارسال کاتالوگ محصول به مشتریان، برگزاری کمپین های تبلیغاتی

همچنین بخوانید:  بازاریابی پنهان چیست؟

این نوع از بازاریابی تلاش برای جذب مشتریان جدید از طرق مختلف است. اما نکته قابل توجه در این روش این است که نباید در انجام آن بیش از اندازه افراط کرد. زیرا بازار یابی مستقیم از آن جایی که دقیقا خود مشتری را هدف قرار می دهد به نوعی بازاریابی تهاجمی به شمار می رود. از این رو باید هنگام اجرای آن دقت فراوان کرد.

 

بازاریابی حسی

هدف بازاریابی حسی ایجاد یک ارتباط بسیار قوی بین محصولات و یا خدمات با مشتری است. اگر به تبلیغات سنتی دقت کرده باشید هدف آن ها تنها تاثیر گذاری در حواس بینایی و شنوایی انسان است که در حال حاضر تاثیرگذاری چندانی ندارد. در شیوه های نوین تبلیغات و بازاریابی در ایران با تحریک حواس پنج گانه به تحریک مشتری برای خرید پرداخته می شود.

واقعیت این است هر چقدر بیشتر بتوان بر روی احساسات مشتری تاثیرگذاشت به همان اندازه هم می توان نسبت به این که او به یک مشتری وفادار تبدیل شود، امیدوار بود. نکته قابل توجه در ارتباط با بازاریابی حسی این است که باید حتما برای ترغیب مشتری برای تجربه کردن محصولات جدید یک استراتژی آماده کرد. همچنین باید تمام جوانب کار به خوبی سنجیده شود. زیرا در صورت عدم موفقیت این نوع از بازاریابی ممکن است ضررهای مالی سنگینی به بار بیاید. به همین خاطر بهتر است که از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفته شود.

 

بازاریابی دهان به دهان

یکی از موثرترین شگردهای بازاریابی قطعا بازاریابی دهان به دهان است. در این روش مشتریان به صورت داوطلبانه تجربیات و احساسات خودشان را در ارتباط با یک محصول یا خدمات با دیگران به اشتراک می گذارند.

البته بازاریابی دهان به دهان در صورتی اتفاق می افتد که کیفیت محصولات و یا خدمات دریافتی بسیار بالا باشد و توانسته باشد که رضایت مشتری را جلب کند. یکی از بسترهای مناسب برای بازاریابی دهان به دهان، شبکه های اجتماعی است. افراد می توانند محصولات و خدمات مورد علاقه خود را در قالب پست به دیگران معرفی کنند.

 

بازاریابی محتوا

در بحث بازاریابی در ایران باید این سوال رو از شما بپرسم، آیا شما هم این را شنیده اید که محتوا پادشاه است؟ آری محتوا پادشاه است البته نه هر محتوایی، تنها محتوایی پادشاه است که به اشتراک گذاشته شود. بازاریابی محتوا روشی موثر برای جذب مشتریان و هدایت آن ها به سمت خرید محصول و یا دریافت خدمات است. در بازاریابی محتوا از انواع محتوا مانند عکس، متن، تصویر، ویدئو و صدا برای ترغیب مشتریان استفاده می شود.

البته باید برای تولید محتوا وقت و هزینه لازم را صرف کرد. زیرا در بازار رقابتی امروز تمام کسب و کارها در تلاش برای تولید محتوای یونیک هستند. یکی از بهترین گزینه های پیش رو برای موفقیت در این نوع از بازاریابی کمک گرفتن از کارشناس محتوا است.

 

بازاریابی در ایران

چطور با کمترین هزینه بازاریابی خوب انجام دهیم؟

یکی از چالش های مهم افرادی که تازه کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند این است که با هزینه کم از کدام شگردهای بازاریابی می توان برای رونق کسب و کار بهره مند شد؟ در ادامه به معرفی روش های بازاریابی کم هزینه و حتی رایگان اما بسیار تاثیر گذار می پردازیم.

همچنین بخوانید:  بازاریابی دهان به دهان چیست؟

 

در رویدادهای مرتبط با کسب و کار خود شرکت کنید

اگر می خواهید که شناخته شوید باید در اجتماع حضور فعال داشته باشید. یکی از شگردهای بازاریابی کم هزینه حضور در همایش ها، کنفرانس ها و رویدادهایی است که مربوط به حوزه فعالیت شما است. یکی از مهم ترین مزیت های شرکت در چنین اجتماعاتی این است که شما شانس آشنایی با افراد دیگر را خواهید داشت و می توانید از تجربیات آن ها نیز بهره مند شوید.

 

با مشتریان خود در ارتباط باشید

یکی از بهترین شگردهای بازار یابی این است که با مشتریان خود یک رابطه خوب ایجاد کنید. شما می توانید به بهانه های مختلف به آن ها زنگ بزنید و یا پیامک بدهید. البته این به این معنا نیست که آن ها را به رگبار تلفن و پیامک ببندید. بلکه می توانید به عنوان مثال در اعیاد و یا در روز تولدشان به آن ها پیامک تبریک بفرستید و یا حتی برای آن ها تخفیف در نظر بگیرید.

 

افراد مهم در حوزه کسب و کار خود را بشناسید

اگر می خواهید در بازاریابی در ایران موفق شوید به سراغ افرادی بروید که در حوزه کسب و کار شما شناخته شده هستند. اگر می توانید با آن ها قرار ملاقات بگذارید. می توانید از تجربیات آن ها استفاده کنید یا حتی به آن ها پیشنهاد همکاری بدهید.

از برقراری تعامل با افرادی که نسبت به شما در سطح بالاتری قرار دارند نترسید، بلاخره آن ها نیز روزی در جایی بوده اند که شما قرار داشته اید. پس جرات داشته باشید و برای رسیدن به اهداف خود وارد عمل شوید.

 

مزیت رقابتی داشته باشید

مزیت رقابتی شما چیست؟ آیا قیمت شما نسبت به جاهای دیگر کمتر است؟ آیا کالاهای شما اصل هستند؟ آیا کیفیت خدماتی که ارائه می دهید بالا است؟ مزیت رقابتی خود را پیدا کنید و بر روی آن مانور دهید. اجازه دهید یک راز به شما بگوییم یکی از بهترین شگردهای بازاریابی این است که متمایز باشید و آن را به مشتری نشان دهید.

 

به آن ها پیشنهاد ویژه بدهید

قطعا کمتر کسی است که تحت تاثیر واژه تخفیف قرار نگیرد. پس شما هم از این فرصت استفاده کنید. مخصوصا اگر تازه کار هستید سعی کنید با دادن پیشنهادهای ویژه مشتریان را برای خرید از خود قانع کنید. آن ها کافی است یکبار به شما اعتماد کنند در صورتی که از کیفیت محصولات و یا خدماتی که ارائه می دهید راضی باشند قطعا مشتری ثابت شما خواهند شد.

 

نظرسنجی کنید

یکی از بهترین شگردهای بازاریابی این است که به مشتریان خود نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید. شما می توانید از آن ها در مورد این که دوست دارند محصولات و یا خدمات شما چه تغییری کنند سوال بپرسید. تا می توانید به مشتریان خود نشان دهید که جلب رضایت آن ها اولویت شما است.

 

در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

در حال حاضر شاید کمتر کسی باشد که در یکی از شبکه های اجتماعی عضو نباشد. شما می توانید با حضور در اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه ها شانس آشنایی با طیف وسیعی از مشتریان را داشته باشید. یکی از بزرگترین مزیت های بازاریابی اینترنتی این است که شما دیگر محدود به مکان خاصی نیستید و می توانید از نقاط مختلف کشور مشتری داشته باشید.

همچنین بخوانید:  آمیخته بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی در ایران

نکاتی کاربردی و موثر برای بازاریابی در ایران

یکی از علت های رایج شکست اغلب کسب و کارها در ایران عدم آشنایی با شگردهای بازاریابی است.  در حالی که باید پیش از اقدام به شروع هر کاری در مورد شیوه های بازاریابی آن تحقیق کرد. برخی از نکات مهمی که می تواند در بازاریابی موفق در ایران موثر باشد عبارتند از:

 

هدف گذاری کنید

ابتدا مشخص کنید که دقیقا کدام بخش از بازار هدف شما است و سپس برای بدست آوردن آن برنامه ریزی کنید. نتیجه حرکت کردن بدون استراتژی تنها شکست و ضررهای مالی سنگین خواهد بود. حتی برای خود حد ضرر و حد سود تعیین کنید تا بتوانید در شرایط بحرانی عاقلانه تصمیم گیری کنید.

 

اطلاعات لازم را جمع آوری کنید

شما در صورتی می توانید بازاریابی کنید که بدانید دقیقا تصمیم دارید چه چیزی را به چه کسی بفروشید. پس تا می توانید درباره محصولات و مشتریان هدف خود تحقیق کنید. هر چقدر بیشتر درباره آن ها بدانید می توانید قدرتمندتر عمل کنید.

 

دروغ نگویید

متاسفانه یکی از شگردهای بازار یابی، دروغ گویی و یا بزرگ نمایی در مورد محصول و یا خدمات ارائه شده است. شاید شما از این روش برای یکبار موفق شوید تا مشتری را برای خرید و یا دریافت خدمات ترغیب کنید اما مطمئن باشید مشتری برای بار دوم این اشتباه را نخواهد کرد. تا جایی که می توانید با مشتریان خود صادق باشید. مطمئن باشید صداقت بهترین روش بازاریابی است که در طولانی مدت نتایج بسیار شگفت انگیزی را به همراه خواهد داشت مخصوصا برای بازاریابی در ایران به دلیل حجم زیاد کالاهای بی کیفیت.

 

هدفمند تبلیغات کنید

هدف و ماموریت تبلیغات شما باید کاملا واضح باشد. از هر شیوه تبلیغاتی که استفاده می کنید باید برای آن سناریو داشته باشید. از طرف دیگر فراموش نکنید که در حال حاضر ما با یک مخاطب تبلیغ زده روبرو هستیم. پس سعی کنید به سراغ روش های تکراری تبلیغات نروید. یکی از بهترین نوع تبلیغات در حال حاضر رپورتاژ آگهی است. رپورتاژ در واقع نوعی از تبلیغات است که به صورت زیرپوستی انجام می شود و به صورت مستقیم مشتری را مورد هدف قرار نمی دهد.

 

جمع بندی برای بازاریابی در ایران

در این مطلب به معرفی شگردهای بازار یابی موثر پرداختیم. البته تکنیک های بازاریابی بسیار گسترده تر از این موارد هستند و ما سعی کردیم شیوه های بازاریابی کاربردی و کم هزینه را به شما معرفی کنیم. توجه به این نکته حائز اهمیت است که در برخی موارد ممکن است شما از یک شیوه بازاریابی استفاده کنید اما به نتیجه دلخواه نرسید. هرگز نا امید نشوید. به سراغ روش های دیگر بروید. البته حتما عملکرد خود را زیر ذره بین قرار بدهید و سعی کنید اشتباهات خود را کشف کنید و از تکرار آن ها اجتناب کنید. به نظر شما بهترین شگردبازاریابی کدام است؟ نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با تکنیک های حرفه ای بازاریابی میتونید در دوره فروش فوق العاده و یا دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش ما شرکت کنید.

حالا که تااینجای مقاله را مطالعه کردید پیشنهاد میکنیم صوت و ویدئوی زیر را که به نوعی تکمیل کننده پست هستند نیز مشاهده و گوش کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید
به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

دوره های دکتر کاویانی

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود