
آموزش کامل تبلیغات در شهرستان
در این سال های اخیر شاهد تغییر بنیادی در امر بازاریابی و تبلیغات در شهرستان بوده ایم استراتژی هایی که به شکل دیجیتال و یا به همراه تبلیغات سنتی تعریف شده اند . وجود اینترنت و فناوری های به وجود آمده باعث شده است که بازاریابی رشد موثری داشته باشد.
در این میان تیم های بسیار موفقی نیز دراین حوزه فعالیت خود را گسترش داده و با تعیین بازار هدفی مشخص و شناسایی منافع و تقاضاها ، روش های تبلیغات را به خوبی طراحی می کنند.
این یک حقیقت است که در هر جای ایران زندگی می کنید و می خواهید کسب و کاری را راه اندازی نمایید نیاز دارید تا برای معرفی بهتر کالا و خدمات خود و جذب موثر مشتری ، تبلیغاتی قوی داشته باشید.
این کار باعث می شود تا مشتریان به خوبی در جریان روند کسب و کار ما و مشخصات ویژه ی آن بوده و برای خرید آن ترغیب شوند.
اما نکته ی بسیار مهمی که در این زمینه مطرح است این است که برای انجام تبلیغات در شهرستان نیاز به هزینه است و هنگام انتخاب روش های تبلیغاتی باید به آن دقت کرده و متناسب با نیازهای کسب و کار خود آن را انتخاب نماییم این مهم است که روشی را برگزینیم که بتواند در فروش ما تاثیری مثبت داشته و درآمد بیشتری را راهی کسب و کارمان نماید.
تبلیغات در طرح تجاری
هنگامی که یک بیزنس پلن یا طرح تجاری دارید به خوبی می دانید که میزان سرمایه ای که می خواهید صرف کسب و کارتان کنید چقدر است و برای آن برنامه ریزی می کنید.
از مهم ترین مواردی که در روش های تبلیغاتی مطرح است زمان تاثیر گذاری می باشد این بدان معناست که چه مدت طول می کشد تا هزینه های انجام شده برای تبلیغات در شهرستان به مجموعه باز گردد و یا شروع به سود دهی کند.
این نکته را به خاطر داشته باشید که در صنایع مختلف ، رسیدن به نقطه ی سود بسیار متفاوت است به عنوان مثل هنگامی که سرمایه ی اندکی برای راه اندازی کسب و کاری کوچک هزینه می کنید به حتم رسیدن به زمان سود نیز کوتاه خواهد بود در چنین شرایطی و با نبودن سرمایه ی قابل توجه ، افراد می بایست برای توسعه ی کار خود ، فروش را شروع کنند بدون آن که هزینه ای برای تبلیغات داشته باشند.
البته این نگاه اشتباه نیز در برخی از صاحبان کسب و کار است که به تبلیغات به عنوان هزینه های اضافی نگاه می کنند به همین دلیل است که کالا و خدمات آن ها در مدت زمان بیشتر ، به فروش می رسد و شاید به جایی برسد که سرمایه اندک اولیه ی خود را نیز از دست داده و کسب و کارش متوقف شود. در این میان مهم است که چه نوع تبلیغاتی را انتخاب می کنیم تا سرمایه ی اولیه را از دست ندهیم.
انواع تبليغات تجاری در ایران
شاید بهتر باشید که تبلیغات در شهرستان را به دو بخش تقسیم نماییم بخش اینترنتی و غیر اینترنتی که در تمامی کسب و کار ها کاربرد دارد.
هنگامی که صحبت از تبلیغات سنتی یا همان غیر اینترنتی می شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
- هدایای تبلیغاتی ، کاتالگ و بروشور ، کارت ویزیت و تراکت
- ثبت و درج آگهی در جرائد و یا مجلات
- تبلیغ در بیلبورد در داخل و خارج شهر و در اندازه های مختلف
- تبلیغ تیزر تبلیغاتی در تلویزیون
- حضور در نمایشگاه های مرتبط
- ارسال پیامک های تبلیغاتی
- بازاریابی تلفنی در سطح شهر و در نمایشگاه های محلی
حال وقتی قرار است تبلیغات اینترنتی را بررسی کنیم می توان تاثیرگذاری آن را نیز مقایسه نمود :
- ایجاد فروشگاه اینترنتی و طراحی سایت
- اجرای سئو برای سایت
- تبلیغات ایجاد شده در گوگل بعنوان رتبه ی اول
- تبلیغ کلیکی و بنری در سایت هایی که بازدید زیادی دارند
- رپرتاژ آگهی در سایت های خبری که بازدید خوبی دارند
- فرستادن ایمیل های تبلیغاتی
- ایجاد سایت های تخفیفی و خرید گروهی
- تبلیغات در شبکه های اجتماعی
- ثبت آگهی در سایت های پر فروش مانند دیوار
انواع روش های تبلیغاتی مزیت های زیادی برای کسب و کار و رشد آن دارد که از آن جمله
- ایجاد مشاوره های موثر با افرادی که دارای تجربه ی بهتری در این زمینه هستند و واگذاری تبلیغات کالای خود به شرکت های معتبر و قدرتمند در خصوص تبلیغات
- بررسی مقطعی تبلیغات و اصلاحات آن ها
- استفاده از روش های تبلیغاتی مختلف
- ارتقاء سطح تبلیغات با رشد کسب و کار و افزایش فروش
اکنون روش های تبلیغاتی متفاوتی را در این جا شرح خواهیم داد که هریک بر حسب نوع کسب و کار و هزینه های تبلیغات می توان موثر باشد و گاهی نیاز است که از چند روش همزمان برای تبلیغ استفاده شود.
تبلیغات به صورت چاپی
شاید بتوان گفت این روش امروزه خیلی مرسوم نیست اما همچنان باقی است و توانسته است با تغییراتی در روش کار ، یکی از ابزارهای تبلیغاتی باشد .
نکته ی مهمی که در این ابزار مهم است طراحی و گرافیکی است که می تواند مخاطبان را تشویق نماید تا جذب تبلیغات در شهرستان شوند.
در صورتی که نیاز باشد از این نوع تبلیغ در شهر خود استفاده نمایید پیشنهاد می شود که این موارد را مد نظر داشته باشید
- روزنامه های محلی و تجاری
- کتاب های راهنمای محلی
- تبلیغات چاپ شده بر روی اتوبوس
- بیلبورد های محلی و یا موقعیت های پر بیننده
تبلیغات به روش آنلاین
این نکته شاید جالب باشد که اغلب نشریه هایی که به صورت فیزیکی چاپ دارند ، نسخه های آنلاین خود را نیز منتشر می کنند و توانسته اند از فضای آنلاین نیز تبلیغات را ارائه نمایند که فرصت های خوبی را برای کسب و کارها می باشد
از جمله روش های این تبلیغات می توان به موارد ذیل اشاره نمود.
- روزنامه و مجلات آنلاین محلی
- وبلاگ های قوی
- گوگل و استفاده از پرداخت آنلاین در ازای کلیک انجام شده به روی تبلیغات
- آگهی های نوشته شده
- تبلیغات بومی آنلاین
- بررسی تبلیغاتی که کاربران زیادی آن را بازدید کرده اند
تبلیغ در شبکه های اجتماعی
در زمانی که قرار است از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات در شهرستان استفاده شود عمدتا همراه با دیگر تاکتیک های تبلیغات خواهد بود .
وجود کمپین در شبکه اجتماعی در صورتی که با مطالعه قبلی و بررسی کامل باشد می تواند از موثر ترین ابزار تبلیغات به حساب آید .
شبکه های اجتماعی را می توان چنین شرح داد
- فیس بوک و پست های انتشار یافته
- توییتر و ایجاد کمپین تبلیغات
- لینکداین و وجود کمپین تبلیغ
- پینترست و پست های انتشار یافته
استفاده از تلفن همراه برای تبلیغ
این نوع از تبلیغ با کمک تلفن همراه ، عمدتا با بازاریابی های وسیعی مرتبط است و رشد این ابزار و تبلیغ با آن توانسته است تاثیر بسزایی بر روی کسب و کارها ایجاد نماید.
کاربرد تلویزیون در تبلیغ
تبلیغ در تلویزیون می تواند یکی از ابزار های تبلیغاتی موثر باشد اما امروزه این ابزار نیز جای خود را به آرامی به فضاهای مجازی ، سرگرمی ها و اخبار ها داده است .
- شبکه تلویزیون محلی یا ملی
- شبکه های ماهواره ای
- شبکه های بازپخش برنامه تلویزیونی
استفاده از رادیو در تبلیغات در شهرستان
مدت های زیادی است که استفاده از تبلیغات رادیویی توانسته است به عنوان یک ابزار کارآمد و معتبر در جهت معرفی و تبلیغ کسب و کارها به شمار آید .
به خوبی می توان با انتخاب شبکه ی رادیویی مرتبط و متناسب با کسب و کار خود ، کار تبلیغ را در آن ها به انجام برسانید . برای این کار می توانید در برنامه های محلی و یا خبری ملی یا محلی کار خود را تبلیغ نمایید و یا از شبکه های موسیقی برای این کار استفاده نمایید.
به کارگیری تبلیغات حمایتی
تبلیغات حمایتی می تواند به روش های متفاوتی صورت پذیرد این نوع از تبلیغات در شهرستان بدون سود به طور معمول در ابعادی بزرگ اجرا می شود و به جهت کمک های مالی صورت می گیرد.
این کمک ها می تواند به جهت دریافت کمک های مالی ، خدمات و یا کالا باشد . این کار را عمدتا با آگهی های بازرگانی و یا پوستر های تبلیغاتی انجام می دهند
تبلیغات در بلد: حضور در نقشههای دیجیتال
بلد یکی از محبوبترین اپلیکیشنهای مسیریابی در ایران است که به کاربران کمک میکند مکانهای موردنیاز خود را پیدا کنند. تبلیغات در بلد این امکان را فراهم میکند که کسبوکارها اطلاعات خود را در این نقشه ثبت کنند و در نتایج جستجوی محلی کاربران ظاهر شوند. با استفاده از این روش، صاحبان کسبوکار میتوانند آدرس، ساعات کاری، شماره تماس و حتی تصاویر مرتبط با خدمات خود را در پروفایل کسبوکارشان قرار دهند. این اطلاعات به کاربران کمک میکند تا هنگام جستجوی خدمات یا محصولات در منطقه موردنظر، بهراحتی کسبوکار موردنیاز خود را پیدا کنند. قابلیت امتیازدهی و ثبت نظرات نیز باعث افزایش اعتبار و جلب اعتماد مشتریان جدید میشود.
تبلیغات محلی در اینستاگرام: جذب مشتریان از طریق شبکههای اجتماعی
با گسترش استفاده از شبکههای اجتماعی، تبلیغات در اینستاگرام به یکی از روشهای محبوب برای بازاریابی محلی تبدیل شده است. اینستاگرام به کسبوکارها اجازه میدهد تا از طریق پستها، استوریها و تبلیغات هدفمند، محصولات و خدمات خود را به کاربران نمایش دهند. برای مؤثر بودن تبلیغات محلی در اینستاگرام، استفاده از هشتگهای مرتبط با موقعیت جغرافیایی، تعامل فعال با کاربران، و استفاده از قابلیت لوکیشن در پستها توصیه میشود. همچنین، همکاری با اینفلوئنسرهای محلی و تبلیغ در صفحات پربازدید منطقهای میتواند بازدهی تبلیغات را افزایش دهد و مشتریان بیشتری را جذب کند.
تبلیغات محلی در دیوار: راهی برای افزایش دیدهشدن کسبوکار
دیوار بهعنوان یکی از محبوبترین پلتفرمهای خریدوفروش و نیازمندیها در ایران، فرصت مناسبی برای تبلیغات محلی فراهم میکند. این اپلیکیشن امکان جستجوی اختصاصی بر اساس موقعیت مکانی را دارد، به این معنی که کاربران میتوانند کالا و خدمات موردنیاز خود را در محدوده جغرافیایی خود جستجو کنند. تبلیغات در دیوار به کسبوکارها این امکان را میدهد که بهطور مستقیم در معرض دید مشتریان محلی قرار بگیرند و نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار را افزایش دهند. خدمات تبلیغاتی دیوار شامل امکان درج آگهی ویژه، استفاده از دستهبندیهای مختلف، و تبلیغات کلیکی است که میتوان از آن برای جلبتوجه بیشتر کاربران استفاده کرد.
ارسال پیامک منطقهای: راهی هدفمند برای تبلیغات محلی
یکی از روشهای کارآمد و کمهزینه برای تبلیغات محلی، ارسال پیامک منطقهای است. این روش به کسبوکارها کمک میکند تا پیام تبلیغاتی خود را به ساکنان یک منطقه خاص ارسال کرده و مشتریان بالقوه را جذب کنند. برخلاف سایر روشهای تبلیغاتی که در بستر اینترنت انجام میشوند، این روش نیازی به اینترنت ندارد و پیام مستقیماً به تلفن همراه کاربران ارسال میشود. ارسال پیامک منطقهای با استفاده از اطلاعات جغرافیایی کاربران، شمارههای ثبتشده در بانک اطلاعاتی اپراتورها و سایر دادههای مرتبط انجام میشود. این روش بهویژه برای کسبوکارهای محلی که به دنبال جذب مشتری از محدوده جغرافیایی خاصی هستند، بسیار مفید است.
برای ارسال پیامک منطقهای چندین روش مؤثر وجود دارد که بسته به نیاز کسبوکار، یکی از آنها میتواند انتخاب شود. یکی از روشهای رایج استفاده از کد پستی است که به کسبوکارها این امکان را میدهد تا پیامهای خود را فقط به مخاطبانی ارسال کنند که در محدوده مشخصی زندگی میکنند. روش دیگر، استفاده از پنل پیامکی رایگان است که با جمعآوری اطلاعات مشتریان قبلی، امکان ارسال پیامک به گروههای خاصی از کاربران را فراهم میکند. ارسال پیامک بر اساس پیششماره نیز یکی دیگر از روشهای مؤثر است که معمولاً برای شمارههای همراه اول کاربرد بیشتری دارد. علاوه بر این، برخی از شرکتها دارای بانک اطلاعاتی شمارههای فعال در مناطق مختلف هستند که با استفاده از آن، میتوان پیامکهای هدفمندتری ارسال کرد و بازدهی کمپین تبلیغاتی را افزایش داد.
راهاندازی باشگاه مشتریان: راهی برای افزایش وفاداری و بازگشت مشتریان
باشگاه مشتریان یک ابزار قدرتمند برای افزایش وفاداری مشتریان و ترغیب آنها به خریدهای مکرر از کسبوکار شما است. این باشگاه در واقع یک سیستم پاداشدهی به مشتریان است که در ازای خریدهای مکرر، امتیازها، تخفیفها و پیشنهادهای ویژهای را به آنها ارائه میدهد. برای ایجاد چنین باشگاهی، در قدم اول باید یک سیستم حسابداری یا پنل پیامکی مناسب داشته باشید که قابلیت ارسال خودکار پیامک به مشتریان را فراهم کند. این پنل به شما این امکان را میدهد که مشتریان خود را بهطور خودکار در باشگاه ثبت کنید و اطلاعات مرتبط با تخفیفها و پیشنهادهای ویژه را برایشان ارسال نمایید. در ادامه، شما نیاز دارید تا نام و شماره تماس مشتریان را دریافت کنید و آنها را به عضویت باشگاه درآورید. این کار را میتوان از طریق ارائه فرمهای ثبتنام در فروشگاه، وبسایت یا از طریق پیامکهای تبلیغاتی انجام داد. سپس باید پیشنهادهای خاصی را برای اعضای باشگاه مشتریان در نظر بگیرید، مانند تخفیفهای اختصاصی، امتیازدهی بر اساس خریدها، شارژ حساب کاربری و حتی بازگرداندن درصدی از مبلغ خرید به کیف پول مشتریان. چنین برنامههایی بهطور ویژه برای رستورانها، فروشگاههای پوشاک، سالنهای زیبایی، استخرها و سایر کسبوکارهای محلی که به بازگشت مشتریان نیاز دارند، مفید است. از همه مهمتر، بازگرداندن مشتری بسیار کمهزینهتر از جذب مشتری جدید است. این نکتهای است که بسیاری از بزرگان بازاریابی مانند فیلیپ کاتلر نیز به آن تأکید داشتهاند.
تبلیغات محلی در گوگل ادز: هدفگیری دقیق مشتریان بالقوه
تبلیغات در گوگل ادز یکی از قدرتمندترین روشها برای جذب مشتریان محلی است. این سیستم تبلیغاتی به کسبوکارها اجازه میدهد که تبلیغات خود را برای افرادی نمایش دهند که در حال جستجوی محصولات یا خدمات آنها در منطقه موردنظر هستند. گوگل ادز قابلیت هدفگیری جغرافیایی دارد که به تبلیغدهندگان این امکان را میدهد تا تبلیغات خود را فقط به کاربران یک شهر یا منطقه خاص نمایش دهند. این روش از لحاظ هزینه نیز بهصرفه است، زیرا تبلیغکنندگان تنها زمانی هزینه پرداخت میکنند که کاربران روی تبلیغ آنها کلیک کنند. علاوه بر این، با استفاده از دادههای آماری و تحلیل عملکرد کمپینها، میتوان استراتژیهای تبلیغاتی را بهینهسازی کرد و نرخ بازگشت سرمایه را افزایش داد.
تبلیغات در انجمنهای آنلاین و استفاده از پلتفرمهای گفتگو
یکی از روشهای کمهزینه اما پربازده برای تبلیغات محلی، فعالیت در انجمنهای گفتوگوی آنلاین مانند نینی سایت، تالارهای گفتگو و فرومهای تخصصی مرتبط با حوزه کاری شماست. این انجمنها اغلب محل تبادل اطلاعات و تجربیات کاربران هستند و اگر بتوانید حضور مؤثری در آنها داشته باشید، میتوانید توجه مخاطبان زیادی را به سمت کسبوکار خود جلب کنید. یکی از مزایای این روش این است که اگر در این انجمنها گفتوگویی شکل بگیرد و سؤالاتی در مورد کسبوکارهای محلی مطرح شود، موتورهای جستوجو نیز آن را ایندکس میکنند و در نتایج جستوجو نمایش میدهند. بنابراین، شما نهتنها در خود انجمن تبلیغ میکنید، بلکه شانس دیده شدن توسط کاربران موتورهای جستوجو را نیز افزایش میدهید. برای این کار، ابتدا موضوعات مرتبط با کسبوکار خود را شناسایی کنید و در آنها بهعنوان یک کارشناس نظر دهید. همچنین میتوانید خودتان گفتوگوهای هدفمندی ایجاد کنید و در آنها به معرفی محصولات و خدمات خود بپردازید. استفاده از کلمات کلیدی محلی میتواند در بهبود نتایج جستوجوی شما تأثیر بسزایی داشته باشد.
تبلیغات بنری در سایتهای پربازدید: جذب مشتریان هدفمند
یکی دیگر از روشهای مؤثر برای تبلیغات محلی، استفاده از بنرهای تبلیغاتی در سایتهای پربازدید است. همانطور که بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر باعث افزایش آگاهی از برند میشوند، بنرهای تبلیغاتی در سایتهای پربازدید نیز همین نقش را در فضای دیجیتال ایفا میکنند. برای مؤثر بودن این روش، تبلیغات باید در سایتهایی نمایش داده شوند که مخاطبان هدف کسبوکار بهطور مرتب از آنها بازدید میکنند. طراحی بنر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ یک بنر تبلیغاتی جذاب باید دارای پیام واضح، رنگبندی مناسب و دکمه اقدام به عمل (CTA) باشد تا کاربران را به کلیک روی آن تشویق کند. علاوه بر این، استفاده از صفحات فرود بهینهشده میتواند نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل مشتری داشته باشد.
لوکال سئو: افزایش دیدهشدن در جستجوهای محلی
یکی دیگر از روشهای مؤثر برای تبلیغات محلی، استفاده از لوکال سئو یا سئوی محلی است. این روش شامل بهینهسازی سایت و صفحات اینترنتی برای نمایش در نتایج جستجوهای محلی در گوگل است. بهعنوان مثال، اگر کاربری در تهران عبارت “رستوران نزدیک من” را جستجو کند، گوگل نتایج مرتبط را بر اساس موقعیت جغرافیایی وی نمایش میدهد. برای موفقیت در لوکال سئو، کسبوکارها باید اطلاعات خود را در گوگل مپ ثبت کنند، از کلمات کلیدی محلی در محتوای سایت خود استفاده کنند و نظرات مثبت کاربران را جمعآوری کنند. همچنین، ایجاد محتوای مرتبط با منطقه موردنظر و درج آدرس دقیق در سایت میتواند به بهبود رتبه در جستجوهای محلی کمک کند.
استفاده هوشمندانه از واتساپ و تلگرام برای بازاریابی محلی
شبکههای اجتماعی مانند واتساپ و تلگرام ابزارهای فوقالعادهای برای تبلیغات محلی و ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان هستند. اگر تا امروز فقط از واتساپ برای پاسخگویی به مشتریان استفاده کردهاید، باید بدانید که این کافی نیست. با ایجاد یک حساب کاربری تجاری در واتساپ بیزنس، میتوانید اطلاعات مهمی مانند ساعات کاری، آدرس فروشگاه و توضیحاتی درباره خدمات خود را ارائه دهید. همچنین میتوانید از قابلیت استوری واتساپ برای معرفی محصولات جدید، نمایش منوی رستوران یا اعلام پیشنهادهای ویژه استفاده کنید. نکتهای که در این روش مهم است، این است که مشتریان باید شماره شما را ذخیره کنند تا استوریها و پیامهای شما را ببینند. برای تشویق آنها به این کار، میتوانید پیشنهادهای ویژهای ارائه دهید. برای مثال، اعلام کنید که مشتریان با ذخیره شماره شما میتوانند از تخفیفهای اختصاصی بهرهمند شوند یا اولین نفراتی باشند که از موجودی جدید محصولات مطلع میشوند.
در تلگرام نیز میتوانید یک کانال راهاندازی کنید و محتوای ارزشمندی را در آن به اشتراک بگذارید. علاوه بر معرفی محصولات و خدمات، میتوانید از محتوای آموزشی، پیشنهادهای ویژه و تخفیفها برای جذب مشتریان استفاده کنید. همچنین میتوانید یک گروه گفتوگو ایجاد کنید تا مشتریان بتوانند با شما در ارتباط باشند و نظرات خود را بیان کنند. اگر در ابتدای راهاندازی کانال با مشکل جذب مخاطب مواجه شدید، میتوانید از دوستان، خانواده و مشتریان فعلی خود بخواهید که در کانال عضو شوند و دیگران را نیز دعوت کنند. تبلیغ کانال خود در گروههای محلی و همکاری با سایر کسبوکارهای منطقهای نیز میتواند به رشد سریعتر شما کمک کند.
حرف آخر
فرصت ها و ابزار های تبلیغاتی و بازاریابی در هر عصری و با توجه به گسترش فناوری ها در حال توسعه می باشد در این میان می بایست ابتدا بازار هدف خود را شناسایی نموده و آن را به خوبی بررسی نمایید و با استفاده از یک یا چند ابزار تبلیغاتی ، کمپین های تبلیغات خود را راه اندازی کرده و مخاطبان زیادی را به سوی کالا و یا خدماتی که ارائه می دهند جذب نمایید.
این یک حقیقت است که با ایجاد کمپینهای موثر در تبلیغات در شهرستان می توان مخاطبان و مشتریان خود را در میان کانال های تبلیغاتی خود هدایت نمود و این چنین خواهد بود که کالا و برند شما بیشتر معرفی خواهد شد و کسب و کار شما را به خوبی ارتقاء داده و نهایتا فروشی موفق را با کمک تبلیغاتی موثر برای کسب وکار خودتان رقم خواهید زد.