
غلبه بر الگوریتم اینستاگرام یا همان جلب رضایت رباتها امروزه یک دغدغه اساسی و مهم به شمار میرود. در واقع اگر در حوزه کسب و کارهای اینترنتی فعالیت میکنید، حتماً میدانید که اینستاگرام در آپدیتهای اخیر خود الگوریتم جدیدی را پیادهسازی کرده و رقابت در عرصه ورود به اکسپلورر اینستاگرام را مشکلتر کرده است.
اما چاره کار چیست؟ در بازاری که با توجه به شرایط حدود ۶۲% عموم مردم حداقل ۱ بار در روز وارد فضای مجازی میشوند، چگونه میتوان باب میل الگوریتم اینستاگرام عمل کرد؟ در پاسخ به چنین سؤالاتی باید ابتدا به این موضوع اشاره داشت که قصد برنامه نویسان این شبکه اجتماعی محبوب از ارائه همچنین الگوریتمهایی جلب رضایت کاربران است.
از همین روست که نه تنها در عرصه رقابت اینستاگرام؛ بلکه در تمامی زمینه کسب و کارهای آنلاین توصیه میشود در ابتدا رضایت کاربران را مد نظر قرار دهید.
در حقیقت میتوان گفت در نظر گرفتن مخاطبان برای رقابت، خود راحلی اساسی و مهم به شمار میرود. در کنار این موضوع داشتن اطلاعاتی مناسب درباره نحوه عملکرد ربات و الگوریتمهای جدید به شما کمک خواهد کرد تا همواره یک قدم جلوتر از رقبایتان در حال پیشرفت باشید؛ در ادامه با ۱۰ روش اساسی برای غلبه بر الگوریتم اینستاگرام باما همراه باشید.
در این مطلب میخوانید
نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام برای پستها
قبل از اینکه بخواهیم راهکارهای ویژه پیشروی با الگوریتم اینستاگرام را مورد بررسی قرار دهیم؛ باید دید مناسبی از نحوه کارکرد ربات این سیستم داشته باشیم. زمانی که درباره الگوریتم صحبت میشود در واقع منظور همان هوش مصنوعی اینستاگرام است.
تا چندی پیش صعود به اکسپلورر و قرار گرفتن در صدر فید اینستاگرام (صفحه خانه اپلیکیشن) کار آسانی بود. اما امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی دیگر خبری از نمایش پستها بر اساس زمان بندی نیست!؟ در روشهای قبلی کارکرد ربات instagram به این صورت بود که اگر شما پست خود را حدود ساعت ۱۲ ظهر منتشر میکردید؛ کاربران آن را در “فید” خود مشاهده میکردند.
اما عملکرد این سیستم امروزه دچار تحول اساسی شده و کار را کمی پیچیده کرده است؛ در سیستم جدید الگوریتم اینستاگرام همه چیز بستگی به تعامل مخاطبان دارد. هوش مصنوعی با توجه به میزان علاقهمندی کاربران، پست پیجهای مختلف را رتبه بندی میکند.
این موضوع سبب شده تا نه تنها صاحبان کسب و کار بلکه کاربران نیز دچار مشکل شوند؛ چینش پستهای خانه بر اساس علاقهمندی و فعالیت مخاطبان در وهله اول کار را برای پیجهای تبلیغاتی سخت کرده است؛ طبق این برنامه جدید اگر قصد دارید تا همچنان پیروز میدان شوید باید همواره با مخاطبان خود در تعامل باشید و کاربران خود را وادار سازید تا مدت زمان بیشتری را در پیج شما بگذرانند.
اما مشکلی که کاربران با آن دست وپنجه نرم میکنند عدم نمایش پستهایی است که کمتر به آن توجه کرده و زمان کمتری را در آن پیج گذراندهاند؛ شاید برای شما هم پیش آمده که با پستی مواجه شدید که زمان زیادی از انتشار آن گذشته اما اینستاگرام آن را برای شما نمایش نداده است.
جالب است بدانید این الگوریتم نه تنها برای پستها بلکه بر روی استوریها نیز تأثیرگذار است؛ اما به صورت جداگانه!!؟
در واقع میتوان گفت اینستاگرام در این مورد نیز میزان علاقهمندی کاربران را معیار کار خود قرار داده؛ ممکن است شما با پستهای یک پیج تعامل بیشتری داشته باشید و آنها را به صورت مداوم دنبال کنید اما تمایلی به مشاهده استوری های آن پیج نداشته باشید. بر همین اساس اینستاگرام نحوه نمایش استوری و پستها را برای شما تغییر خواهد داد.
نحوه عملکرد الگوریتم اکسپلورر نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ هوش مصنوعی با توجه به میزان لایک، کامنت و افرادی که دنبال میکنید؛ پستهایی که به آنها علاقه دارید را آنالیز کرده و در اکسپلورر نمایش میدهد.
میدانیم که اینستاگرام محیطی است که خیلی از کسب کارها از آن درآمدزایی میکنند، دوره پولسازی با اینستاگرام یکی از بهترین دورههای موجود برای یادگیری فضای کسب و کاراینستاگرام است.
آیا میدانید؟ نرخ تعامل کاربران اینستاگرام با پیجهای برندیگ تنها ۴% است و همین نرخ، نسبت به دیگر شبکههای اجتماعی چند برابر است.
محتوای تو قدرت توست.
تقریباً در تمامی شبکههای اجتماعی همواره این جمله ذکر میشود که محتوا همیشه پادشاهی میکند. باید همواره سعی کنید محتوا غنی و جدید تولید کنید؛ تفاوتی ندارد که در چه زمینهای فعالیت میکنید؛ محتوا شما اعم از تصویر، ویدئو و نوشته باید متفاوت و جذاب باشد. در واقع میتوان گفت اگر به دنبال راهی برای جذب فالوور و راضی نگه داشتن کاربران هستید باید محتوایی تولید کنید که کاربران ترغیب شوند برای آن وقت بگذارند.
تصاویر و ویدئوهای کوتاه همیشه دو گزینه بسیار مفید برای جلب نظر کاربران بودهاند؛ اما باید توجه داشته باشید که مخاطبان شما نیازی به مرور و خواندن مطالب تکراری ندارند. بنابراین باید سعی کنید هر روز یک مطلب جدید برای ارائه داشته باشید و آن را در زمانی مشخصی پست کنید. با توجه به عملکرد الگوریتم اینستاگرام بهتر است از پستهای اسلایدی استفاده کنید؛ محتوای شما میتواند ترکیبی از چند تصویر، ویدئو و متن باشد.
اگر در یک حوزه خاص مانند فروش دوربین عکاسی فعالیت میکنید بهتر است یک تقویم محتوایی مجزا تهیه کرده و پستهای خود را بر اساس آن منتشر کنید. یک تقویم محتوایی منحصربه فرد میتواند شامل: محتوای آموزشی، مسابقه، مصاحبه، پیشنهاد شگفت انگیز و لایو پاسخ به سؤالات کاربران باشد. شما میتوانید نسبت به کسب و کاری که در آن فعالیت میکنید یک تقویم محتوایی مجزا برای خود ایجاد کرده و پستهای خود را بر اساس آن منتشر کنید.
استفاده از کپشن های جذاب و پر حاشیه راه دیگری برای غلبه بر الگوریتم اینستاگرام.
کپشن اینستاگرام آنقدر مهم است که میتوان آن را جزئی از محتوا دانست؛ یک کپشن جذاب و کوتاه میتواند حجم عظیمی از لایک و کامنت را به سوی شما سرایز کند. بنابراین توصیه میشود کپشن یا همان قسمت توضیحات اینستاگرام را کاملاً جدی بگیرید.
مخاطبان خود را به تعامل وادارید و از آنها بخواهید به سؤالات شما پاسخ دهند: سعی کنید از سؤالات کوتاه و سرگرم کننده استفاده کنید؛ بهتر است سؤالاتی را مطرح کنید که بخش عمدهای از کاربران شما را هدف قرار دهد. علاوه بر آن اگر پست شما یک مطلب آموزشی است میتوانید چکیدهای از موضوعی را که میخواهید به آن بپردازید را در کپشن خود بنویسید.
از هشتگ های پربازدید استفاده کنید.
هشتگهای مرتبط را فراموش نکنید؛ هشتگ یکی از بهترین گزینهها برای جذب فالوور جدید است. اما توجه داشته باشید هشتگ پست شما باید حتماً با موضوع پست شما مرتبط باشد. بهتر است همیشه لیستی از هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را داشته باشید و نسبت به آن برای پست خود از ۴ تا ۱۰ هشتگ استفاده کنید.
توجه داشته باشید که هشتگ های شما نباید از ۱۰ عدد بیشتر باشند؛ اینستاگرام به شما اجازه میدهد تا از ۳۰ هشتگ در کپشن پست خود استفاده کنید. اما استفاده بیش از حد و تکراری از یک هشتگ میتواند شما را در لیست اسپم قرار دهد؛ به خصوص اینکه اینستاگرام توجه ویژهای را بر روی هشتگ ها دارد.
نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از هشتگ ها در قسمت کپشن است؛ بسیاری از افراد هشتگها را در قسمت کامنت مینویسند؛ اما این کار کاملاً اشتباه است. باید بدانید که اینستاگرام هشتگهای نوشته شده در قسمت کامنت را بعد از مدتی در نتایج جستجو قرار نمیدهد؟! پس اگر به دنبال جذب کاربران به سمت خود هستید، حتماً این مسئله را مد نظر داشته باشید.
به سؤالات کاربران سریع و مفید پاسخ دهید.
با توجه به الگوریتم جدید اینستاگرام؛ یکی از بهترین سرمایهگذاریهایی که میتواند شما را در فید کاربران قرار دهد، تعامل با کاربران است. به خصوص اینکه طبق الگوریتم جدید اینستاگرام همه چیز بر اساس رضایت و ارتباط کاربران محاسبه میشود. همانطور که در بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که از کاربران خود بخواهید به سؤالات شما پاسخ بدهند؛
شما نیز باید همواره پاسخگو مخاطبان خود باشید؛ یک پاسخ سریع و مفید میتواند کامنت دیگری را برای شما به همراه آورد و اطمینان مخاطبان را نسبت به شما افزایش دهد.
استوری اینستاگرام را جدی بگیرید تا موفق به غلبه بر الگوریتم اینستاگرام شوید.
استوری اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای بازاریابی عنوان میشود؛ پس سعی کنید توجه و نگاه ویژهای نسبت به آن داشته باشید. به خصوص اینکه استوری اینستاگرام طوری طراحی شده تا کاربران بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. اگر پیج کاری دارید دائماً از مراحل کار خود استوری بگیرید و از قالب ادمین و کاربر خارج شوید؛ استوری اینستاگرام یکی از بهترین گزینههایی است که میتواند اطمینان مشتریان را نسبت به شما افزایش دهد.
اما نکتهای که باید به آن توجه داشت، استفاده از استوریهای با کیفیت و خلاقانه است. خشک نباشید و در استوری نیز سعی کنید کاربران را ترغیب کنید که با شما در ارتباط باشند. به خصوص اینکه قابلیتهای جدید استوری اینستاگرام مانند: سؤال، نظرسنجی و… به شما اجازه میدهند تا به راحتی با کاربران خود در ارتباط باشید.
آیا میدانید؟ نرخ بازدید استوری اینستاگرام به صورت روزانه حدود ۴۰۰ میلیون است.
ویدیو زنده (live) اینستاگرام؛ بهترین راه برای تعامل با کاربران
لایو اینستاگرام قدرتمندترین ابزار شما برای تعامل و ایجاد اطمینان در کاربران است. به خصوص لایوهای طولانی بهترین راه برای جلب رضایت مشتری به شمار میروند. اگر به دنبال راهی هستید تا با مخاطبان و کاربران خود صمیمی شوید و آنها را وادار کنید که با شما در تعامل باشند از لایو اینستاگرام استفاده کنید.
سعی کنید در پخش زنده اینستاگرام به سؤالاتی بپردازید که کاربران بیشتر نسبت به آنها واکنش نشان دادهاند و همچنین از آنها بخواهید که سؤالات خود را با شما در میان بگذارند. لایو اینستاگرام بهترین گزینه برای پاسخ به سؤالات و جلب رضایت کاربران از برند شماست.
به اتفاقات و حاشیهها بپردازید.
اگر هوشمندانه و سریع عمل کنید، ترندها یا همان حاشیهها میتوانند حجم عظیمی از کاربران را به سوی پیج شما سرازیر کنند؛ ترندها در واقع همان اتفاقات و مناسبتها هستند که اگر سریع به آنها بپردازید قطعاً برنده خواهید شد. بهترین راه برای استفاده از ترندها؛ بکار بردن آنها در استوری و هشتگها است.
ساعات پربازدید را برای منتشر کردن پست خود انتخاب کنید.
اینکه بگوییم در ساعت مشخصی بهترین زمان برای انتشار یک پست است کاملاً اشتباه است. شما باید نسبت به آمار و آنالیز پیج خود بهترین ساعت را برای ارسال پست انتخاب کنید. برای مطلع شدن از آمار پیج خود کافیست اکانت خود را بیزینسی کنید؛ با انجام این کار اینستاگرام آمار ساعات پربازدید پیج را در اختیارتان قرار میدهد.
آیا میدانید حدود ۵۰% از تعامل کاربران با پستهای جدید در ۱۹ ساعت اول است؟
طراحی قالب پست اینستاگرام را فراموش نکنید.
از آنجایی که همه چیز به کاربران بستگی دارد؛ داشتن یک قالب اختصاصی و منظم یکی از بهترین راههایی است که میتواند کاربران را ترغیب کند تا از پستهای شما را ببینند. به خصوص اینکه این کار در دراز مدت به مخاطبان شما این امکان را میدهد تا شما را بشناسند.
همچنین سعی کنید تصویر مناسبی را برای پست خود در نظر بگیرید؛ بخصوص برای ویدیوها. داشتن یک قالب طراحی شده و منحصربه فرد ضمن اینکه جذابیت پیج شما را بالا میبرد میتواند در چند کلمه ساده به کاربران بگوید قرار است چه چیزی را مشاهده کنند.
۱۰- همواره به روز، خلاق و منظم باشید.
۹ مرحله بالا قطعا بهترین روشهایی هستند غلبه بر الگوریتم اینستاگرام را راحت میکند و در فید کاربران خود همچنان بالا بمانید؛ از اینجای کار به بعد همه چیز بستگی به خودتان دارد. سعی کنید همواره به روز باشید و مطالب روز را با توجه به موارد گفته شده مورد هدف قرار داده و نسبت به آنها تولید محتوا کنید.
از رقبای خود ایده بگیرید و تمرکز خود را بر روی منحصر به فرد بودن قرار دهید؛ داشتن یک طراح گرافیک و عکاس قطعاً میتواند راحل مناسبی برای این کار باشد. در آخر اینکه سعی کنید برنامه ریزی منظمی برای خود داشته باشید و نسبت به آن بر روی پیج فعالیت کنید.
آنچه در این مطلب مطالعه کردید ۱۰ راه مؤثر برای غلبه بر الگوریتم اینستاگرام بود.در مقاله”۵ قانون موفقیت در اینستاگرام” قانون های مهم موفقیت را بیان کرده ایم. آیا شما روش دیگری برای موفقیت بیشتر در اینستاگرام میشناسید؟