مثبت اندیش بودن راهی برای رسیدن به موفقیت

مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه | مثبت اندیش بودن راهی برای رسیدن به موفقیت

هر کسی می تواند به شما بگوید که یکی از کلیدهای داشتن یک زندگی شاد و موفق، نگرش مثبت یا مثبت اندیش است، به خصوص در مواقع نامطلوب و استرس زا که در زندگی امروز ما کم هم نیستند. ما می دانم که گاهی اوقات برای همه چیزهای ناگواری که برای ما اتفاق می افتد توجیهی وجود ندارد، اما همچنین می دانیم که همه ما برای مقابله با بدبختی آنچه لازم است را داریم. این همان چیزی است که به دست آوردن نگرش مثبت به ما می گوید. موضوع در مورد تقویت خود برای مبارزه با یک دشمن بسیار واقعی است: منفی بافی خودتان.

من می دانم که گفتن این جمله بسیار آسان تر از انجام آن است و می دانم که گاهی اوقات زمانی که احساس می کنید دنیای اطراف شما در حال فروپاشی است، ایستادن و مثبت بودن غیرممکن به نظر می رسد. با این حال، این نگرش چیزی است که قابل دستیابی بوده و ارزش آن را دارد که نسبت به آن اهمیت قائل بود.

به نظر می رسد کلمه “مثبت” بسیاری از مردم را ناامید می کند. ما گاها می شنویم که مردم می گویند، “چگونه انتظار دارید که من خوشبین باشیم، وقتی هیچ چیز در زندگی ما خوب پیش نمی رود؟” یا “مثبت بودن و احساس خوشبختی برای شما آسان است. شما کسی را که دوست دارید از دست ندادید، شغل خود را از دست ندادید و غیره.”

شاید بهتر باشد تفسیر واقع بینانه تری از معنای مثبت اندیش بودن در نظر بگیریم. مثبت بودن همیشه در فیلم ها نیست. همیشه به احساس خوب نیست، زیرا عجیب است که گاهی اوقات احساس بدی داریم اما خوشبین هستیم. این بدان معناست که شما یک ربات نیستید. مثبت بودن به این معنا نیست که همیشه باید لبخند بزنیم و از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببریم. بلکه دانستن این نکته است که گاهی اوقات گریه کردن، سوگواری و غمگین شدن، عصبانی شدن و از دست دادن اشکالی ندارد. مثبت بودن به این معنا نیست که ما هرگز اشتباه نمی کنیم. این است که ما از انجام این اشتباهات درس می گیریم و با خوش بینی به جلو حرکت می کنیم و به دلیل انجام آنها افراد بهتر، غنی تر، عمیق تر و انعطاف پذیرتر از قبل باشیم.

افرادی که عموماً مثبت اندیش هستند، درست مثل بقیه مشکلات دارند. چیزی که افراد خوشبین را از دیگران جدا می کند این است که می دانند مشکلاتشان صرفاً بخشی از روند زندگی است. بعد از یک بحران و گاهی در خلال آن، افراد مثبت اندیش به مکانیسم معمولی پاسخ می دهند که آنها را قادر می سازد به بخش هایی از زندگی خود توجه کنند که آنها را وادار نمی کند که یک دفعه در وسط راهرو گریه کنند. آنها راهی پیدا می کنند تا دیدگاه خود را تغییر دهند و به چیزهایی که باعث شادی آنها می شود پایبند بمانند. درد اجتناب ناپذیر است، اما برای یک فرد با نگرش مثبت، همه چیز همین است: درد. این ساده، موقت و اغلب بدون تردید و مقایسه با تجربه گذشته است.

افراد مثبت اندیش به طور غریزی می دانند که سختی ها برای رشد آنها ضروری است. ما اینجا روی زمین هستیم تا تجربه کنیم، یاد بگیریم، رشد کنیم و تبدیل به فردی شویم که قرار است تبدیل شویم. نمی توان به اندازه کافی تاکید کرد که فیلتری که از طریق آن تجربه را مشاهده می کنید، در نهایت تعیین می کند که چه کسی خواهید شد. اینکه چگونه تصمیم می‌گیریم آنچه را که برایمان اتفاق می‌افتد، چه خوب یا بد، تجربه کنیم، تعیین می‌کند که چه چیزی یاد می‌گیریم و چگونه رشد می‌کنیم. اگر بتوانیم این را درک کنیم، به ما کمک می‌کند که در زمان‌های سخت احساس قربانی شدن نکنیم.

تاثیر مثبت اندیشی بر زندگی ما چیست؟

تاثیر مثبت اندیشی بر زندگی ما چیست؟

جالب است بدانید که مثبت اندیشی نه تنها بر ذهنیت ما تأثیر می گذارد، بلکه فواید زیادی برای سلامتی دارد. در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که دارای نگرش مثبت هستند کمتر در معرض بیماری های زیر قرار دارند:

  • سرطان سینه
  • سرطان روده بزرگ
  • عفونت
  • بیماری قلبی
  • سرطان ریه
  • سرطان تخمدان
  • بیماری های تنفسی
  • سکته

برخی از فواید فیزیکی مثبت اندیشی عبارتند از:

  • طول عمر بیشتر
  • احتمال حمله قلبی کمتر
  • سلامت جسمانی بهتر
  • مقاومت بیشتر در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی
  • کنترل فشار خون
  • مدیریت بهتر استرس
  • تحمل درد بهتر

مثبت اندیشی ذهنی مزایای زیر را برای شما دارد:

  • خلاقیت بیشتر
  • مهارت های حل مسئله بیشتر
  • روشن اندیشی
  • خلق و خوی بهتر
  • مهارت های مقابله ای بهتر
  • افسردگی کمتر

جالب است بدانید در یک مطالعه، گروهی از افراد در معرض عوامل آنفولانزا و سرماخوردگی قرار گرفتند. در نهایت، افرادی که خوشبین بودند کمتر به این بیماری مبتلا شدند.

راه های رسیدن به تفکر مثبت

راه های رسیدن به تفکر مثبت

مثبت اندیشی فواید زیادی دارد، مانند افزایش اعتماد به نفس و سلامت روان، ارتقای سلامت جسمی. زمانی که در موقعیت هایی قرار می گیرید که افکار منفی به ذهن شما خطور می کند، می توانید با مطالعه این بخش از موفقیت مرطوب کننده، راه هایی برای رسیدن به تفکر مثبت پیدا کنید.

با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید

هم افکار مثبت و هم افکار منفی مسری هستند. بنابراین با دوستان و آشنایان مثبتی معاشرت کنید تا حمایت و آرزوی مورد نیاز برای یک زندگی مثبت را به دست آورید. همچنین اجازه ندهید افکار منفی دیگران بر شما تأثیر بگذارد و روحیه شما را پایین بیاورد. با این کار هم می توانید به اطرافیانتان کمک کنید و هم روحیه مثبت اندیشی خود را تقویت کنید.

مشکل خود را بپذیرید

اولین قدم برای حل یک مشکل، پذیرش آن است. اگر توانایی کنترل ذهن خود را بر افکار خود ندارید و این باعث کاهش شادی، تصمیم گیری، انجام کارها یا ایجاد روابط عاطفی شما می شود، ابتدا باید بپذیرید که مشکل دارید. مشکل دارید چون در یک اتفاق بد افسرده می شوید و افکار منفی به سراغتان می آید. عدم پذیرش مشکل فقط وضعیت شما را بدتر می کند.

خودتان را ببخشید

مغز انسان تمایل طبیعی به فکر کردن بیش از حد دارد، زیرا افکار و خاطرات ما ذاتاً به هم مرتبط هستند، پس وقتی پذیرفتید که بیش از حد فکر می کنید، خود را ببخشید. بنابراین، وقتی اتفاق بدی می افتد، بسیاری از افکار منفی که مرتبط با موضوع نیستند نیز به ذهن متبادر می شوند.

نفس عمیق کشیدن

ساده ترین راه حل برای افراد در این مواقع کنترل تنفس است که به شما آرامش می دهد و شما را با حال و طبیعت اطرافتان مرتبط می کند. وقتی ذهن ما با افکار منفی سر و کار دارد، کنترل ذهن دشوار است، اما در این زمان به آرامش روحی و جسمی نیاز داریم.

کارهایی را که دوست دارید انجام دهید

وقتی از انجام کاری خوشحال هستید و به انجام کاری که دوست دارید ادامه می دهید، احساس نشاط می کنید. بنابراین سعی کنید بدون فکر کردن به افکار منفی، کاری را که همیشه می‌خواستید برای موفقیت در یک سرگرمی جدید یا فروش خلاقانه انجام دهید.

اشتباهات گذشته را تجزیه و تحلیل کنید

برای جلوگیری از اشتباهات گذشته و داشتن دید مثبت، به مسائلی که شما را به موقعیت فعلی تان رسانده اند فکر کنید و به خودتان فرصت دهید تا از اشتباهات مشابه در آینده جلوگیری کنید.

زیاد حرف نزنید

افرادی که بیش از حد فکر می کنند، به خصوص خانم ها، در هنگام استرس و نگرانی زیاد صحبت می کنند و نمی توانند دست از صحبت بردارند. در بخش موفقیت خیس، بارها گفته‌ایم که صحبت در مورد نگرانی‌ها اغلب اوضاع را بدتر می‌کند. اگر نیاز به بیان مسائل دارید، مطالبی را که برای گفتن دارید بنویسید و با ضمیر خودآگاه خود آن ها را تحلیل کنید تا بتوانید آنها را بخوانید و متوجه شوید که بیشتر نگرانی ها و افکار منفی بی فایده هستند.

از گذشته یاد بگیر

از گذشته یاد بگیر

شما نمی توانید گذشته ای را که پشت سر گذاشته اید تغییر دهید، پس هر زمان که افکار منفی در مورد گذشته دارید، آنها را با افکار مثبت در مورد آینده جایگزین کنید.

خودت را مشغول کن

برای تخلیه انرژی درونی، پیاده روی سریع، دوچرخه سواری طولانی یا سریع، بازی با حیوانات خانگی و کودکان، انجام یوگا، بازی های ورزشی، شنا یا دویدن موثر است.

افکار ما واقعیت را می سازد

ضمیر خودآگاه این توانایی را دارد که رویدادهای خاصی را دیکته کند و افکار با شکل دادن به انرژی برای ما واقعیت ایجاد می کنند، بنابراین اگر نگران چیزی باشیم، نتایج آزاردهنده ای را جذب می کنیم.

دست از بهانه جویی برداشتن

از افکار و بهانه های منفی دوری کنید زیرا در زندگی بهانه های زیادی برای انجام ندادن کارهایی که مانع خوشبختی می شود وجود دارد، پس بهانه های فلج کننده را کنار بگذارید.

تسلیم نشدن

برای رهایی از شرایط سخت تسلیم نشوید. هرگز از آنچه واقعا می خواهید دست نکشید، مهم نیست چقدر احساس منفی دارید.

شکرگزار باشید

سپاسگزار باشید که زندگی خود را پر از انرژی مثبت برای آنچه زندگی شما را بهتر و شادتر کرده است.

لبخند زدن

برای داشتن احساس خوب به لبخند نیاز دارید، پس لبخند بزنید حتی زمانی که احساس خاصی ندارید.

تغییر دادن

برخی از ویژگی ها باعث ایجاد احساس بد در فرد می شود، پس این ویژگی ها را تغییر دهید و راه هایی برای تغییر آنها پیدا کنید.

شکست را شخصی نکنید

خوش بین ها وقایع را بیرونی می بینند، در حالی که بدبینان رویدادها را شخصی تفسیر می کنند. هنگامی که همه چیز به اشتباه پیش می رود، فرد خوش بین تمایل دارد که عقب نشینی را ناشی از عوامل بیرونی ببیند که کنترل کمی بر آنها دارد.

برای مثال، اگر فرد خوش‌بین در ترافیک با لایی کشی فردی مواجه شود، به‌جای عصبانیت یا ناراحتی، به سادگی اهمیت رویداد را با گفتن جمله‌ای مانند «اوه، خوب، حدس می‌زنم که آن شخص فقط روز بدی را سپری می‌کند» کاهش می‌دهد. از سوی دیگر، فرد بدبین، طوری واکنش نشان می دهد که انگار راننده دیگر عمداً برای ناراحت کردن و ناامیدی او اقدام کرده است.

ویژگی بارز شخصیت کاملاً بالغ، کاملاً کارآمد و خودشکوفا، توانایی عینی و بی عاطفه بودن در هنگام گرفتار شدن در طوفان های اجتناب ناپذیر زندگی روزمره است. فرد برتر این توانایی را دارد که به صحبت های مثبت و خوش بینانه با خود ادامه دهد و ذهن خود را آرام، شفاف و کاملا تحت کنترل نگه دارد. شخصیت سالم آرام‌تر و آگاه‌تر است و می‌تواند رویدادها را واقعی‌تر و کمتر احساسی‌تر از شخصیت نابالغ تفسیر کند. در نتیجه، فرد خوشبین به مراتب احساس کنترل و نفوذ بیشتری بر محیط خود اعمال می کند و احتمال عصبانیت، ناراحتی یا حواس پرتی بسیار کمتر است.

بنابراین، تصمیم بگیرید که خوش بین باشید. به یاد داشته باشید که:

  • مدام به خود یادآوری کنید که شکست‌ها موقتی هستند، به زودی از بین می‌روند و هیچ چیز آنقدر که فکر می‌کنید جدی نیست.
  • به هر مشکل به عنوان یک رویداد خاص نگاه کنید که به رویدادهای دیگر مرتبط نیست و نشان دهنده هیچ نوع الگوی نیست. با آن کنار بیایید و به زندگی خود ادامه دهید.
  • توجه داشته باشید که وقتی همه چیز اشتباه می شود، معمولاً ناشی از انواع رویدادهای خارجی است. به خود بگویید، آنچه را نمی توان درمان کرد، باید تحمل کرد و سپس به فکر اهداف خود برگردید.

واکنش ها و پاسخ های خود را کنترل کنید

یک فرد خوش بین، شکست را موقتی می بیند، در حالی که بدبین آن را دائمی می بیند. فرد خوش بین یک رویداد ناگوار را یک رویداد موقتی می بیند، چیزی که در زمان محدود است و هیچ تاثیر واقعی بر آینده ندارد. از سوی دیگر، فرد بدبین، رویدادهای منفی را دائمی و جزئی از زندگی و سرنوشت می داند.

کلام آخر

مثبت اندیش بودن یکی از کلیدهای اصلی موفقیت در زندگی است. این نگرش خوشبینانه اگر با فعالیت و تلاش همراه شود، قطعا نتایجی را برای شما به همراه می‌آورد که می‌توانند سطح رضایت شما از زندگی را دگرگون کنند. یک پزشک یا متخصص سلامت روان می‌تواند شما را ارزیابی کند و درمان‌های مؤثری را برای بهبود نگرش و کاهش افکار منفی توصیه کند. همچنین ممکن است از روان درمانی و دارو برای تسکین علائم و بهبود توانایی شما برای مثبت اندیشی استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست