
در این مطلب میخوانید
۱۰ نکته کسبوکار و تجارت از موسس آمازون، جف بزوس
چگونه میتوان بزرگترین فروشگاه آنلاین دنیا را راهاندازی کرد، ثروتی معادل با ۸۳ میلیون دلار جمعآوری کرد و به عنوان شخصیت برتر سال روزنامه تایمز انتخاب شد؟

۱. عمل کنید.
تنها با اعمال حسابشده است که میتوانیم دنیا را به وفق مراد خود بچرخانیم.
البته یک سوءتفاهم رایج نسبت به عمل وجود دارد که: باید قبل از انجام هر کاری، نحوهی انجام دقیق آن را بدانیم. این طرز تفکر ما را به عدم تحرک سوق میدهد. جف بزوس از کسانی نیست که در این تله بیفتد. او با وجود اینکه میداند انجام عمل اشتباه، نتایج زیانباری در پی خواهد داشت، اهمیتی نمیدهد:
اگر تصمیم بگیرید فقط کارهایی را انجام دهید که قرار است جواب دهند، در اینصورت بسیاری از فرصتها را روی میز رها میکنید -جف بزوس
با رشد آمازون، بزوس کارمندان خود را تشویق به ریسک در کار کرده است. این روش بعضی اوقات به موفقیت کلان رسیده است مثل ایجاد خرید با یک کلیک. و بعضی اوقات با شکست مواجه شده است.
این همهی فلسفه کمپانی آمازون است.
۲. احساس پشیمانی را به حداقل برسانید.
وقتی بزوس داشت تصمیم میگرفت که از کار سابقش خارج شود یا نه، دریافت که فاقد چارچوبی تحلیلی برای گرفتن تصمیمهای بزرگ است. پس اقدام به ساخت آن کرد:
چارچوبی که پیدا کردم و تصمیمگیری مرا آسان کرد چارچوبی است که آن را به حداقل رساندن پشیمانی نامیدم. اینگونه که من خودم را در سن ۸۰ سالگی تصور کردم و گفتم: خب، الان که دارم به زندگیای که داشتم نگاه میکنم، میخواهم کمترین میزان پشیمانی را داشته باشم.
با این جنبه فکری و در این نقطه نظر، تصمیم درست، واضح بود. او در ۸۰ سالگی از ترک کار سابقش پشیمان نمیشد.
میدانستم که حتی اگر شکست بخورم پشیمان نخواهم شد ولی اگر این راه را امتحان نمیکردم پشیمان میشدم. -جف بزوس
۳. به آرامی رشد کنید.
برای اینکه یک استارتآپ و کسبکار به ثمر بنشیند، چقدر زمان میبرد؟ شاید شش ماه؟
برای جف بزوس و آمازون، شش سال زمان برد و حتی بعد از آن نیز این کمپانی فقط ۵ میلیون دلار سود، از درآمد یک میلیاردی داشت.
ممکن است طولانی بنظر برسد؛ اما همه آن بر طبق برنامه کسبوکار آهستهی بزوس پیش رفت. بزوس هیچ عجلهای برای سود نداشت چرا که میخواست قیمتها را درحالیکه درآمد کمپانی را مجددا سرمایهگذاری میکرد، پایین نگه دارد.
این استراتژی در ابتدا سرمایهگذاران را ناامید کرد اما بعدا بطور کلانی نتیجه داد.
۴. از گفتگوهای بین مردم استفاده کنید.
وقتی جف بزوس آمازون را تاسیس کرد، بودجهای برای کسبوکار نداشت. تنها راهی که کمپانیاش میتوانست موفق شود این بود که به قدری خوب باشد تا در گفتگوی بین مردم جا گیرد و گسترش یابد.
اگر یک تجربه عالی را فراهم سازید، مشتریان آنرا با یکدیگر در اشتراک میگذارند و درباره آن گفتگو میکنند. گفتگوی میان مردم ابزار بسیار قدرتمندی است! -جف بزوس
برای رشد و پیشرفت یک کمپانی راه بهتری از گفتگوی مثبت میان مردم وجود ندارد! برای رسیدن به این هدف باید سرویس و خدماتی را ارائه داد که ارزش گفتگو را داشته باشد. یعنی ارائه خدمات مشتری کامل و عالی!
۵. چیزی مهمتر از مشتری نیست!
همه میدانند که همیشه حق با مشتری است. با این حال بزوس و آمازون، این فلسفه را در نهایت خود استفاده کردند. برای بزوس، رضایت مشتری تنها چیزی است که اهمیت دارد و دقیقا اساس سبک کسبوکار اوست:
مهمترین چیز تمرکز وسواسانه روی مشتری است. هدف ما تبدیل شدن به مشتریمحورترین کمپانی است! -جف بزوس
۶. هزینه کمتری مطالبه کنید.
برخی کمپانیها همیشه قصد دارند هزینه بیشتری از شما دریافت کنند. بزوس، کارمندانش را وا میدارد تا راههایی برای کاستن هزینههای اضافی و افزایش قیمت بهینه، برای کمتر کردن هر چه بیشتر هزینه پیدا کنند.
دو نوع کمپانی وجود دارد. آنهایی که تلاش میکنند تا قیمت را بالا ببرند و آنهایی که تلاش میکنند تا قیمت را پایین بکشند. یکی از اینها موفق خواهد شد! -جف بزوس
به راحتی میتوان درآمد را با بالا بردن قیمت، افزایش داد اما این کار باعث نارضایتی و فاصله گرفتن مشتریان میشود که خود به کاهش درآمد میانجامد. قبل از اینکه قیمتها را بالا ببرید، تمام تلاش خود را به کار بندید تا سرویس و خدمات خود را با هزینه بهینهتری ارائه دهید.
۷. همیشه نوآوری کنید.
نگرانی جف بزوس از راکد و بیتحرک بودن است. تمایل جف بزوس به شکستن محدودیتها باعث شده است آمازون بعنوان کمپانیای که همواره در حال تحول است، شهرت یابد.
آمازون در ابتدا فقط با فروش کتاب، کارش را آغاز کرد اما امروزه علاوه بر کتاب، تقریبا همه نوع کالا را ارائه میدهد و حتی محصولات خودش را نیز تولید میکند.
۸. تقلید کنید.
یکه و بیمانند بودن خوب است. اما الگو قرار دادن چیزی بیمانند که کاراییاش اثبات شده، بسیار بهتر است.
ما رقیبان خود را میبینیم، از آنها درس میگیریم و کارهایی که آنها برای مشتریانشان انجام میدهند را تقلید میکنیم. -جف بزوس
البته کورکورانه از رقیبان خود تقلید نکنید!
۹. بطور منعطفی سمج باشید.
نکته نوآوری و ابداع این است که باید هم انعطافپذیر و هم سمج باشید؛ کم و بیش همزمان! -جف بزوس
بزوس کسی است که تضاد میان دو چیز را به خوبی میداند. در نگاه اول منعطف و سمج بودن همزمان غیر ممکن بنظر میرسد. اما این دقیقا چیزی است که موسس آمازون توضیح میدهد:
اگر سمج نباشید، در آزمایشها و تلاشهایتان بزودی ناامید خواهید شد و اگر انعطاف پذیر نباشید به بنبست میخورید و راهحل دیگری را برای مشکلتان نخواهید یافت.
۱۰. آیندهنگر باشید.
بزوس میگوید: بسیاری فکر میکنند که باید برای زمان حال زندگی کرد. اما من اینگونه نیستم.
این لیستی از نکات کسبوکار از موسس کمپانی آمازون، جف بزوس بود. شما نیز میتوانید از آنها در زندگی کاری خود استفاده کنید.
مقالات خواندنی:
تعریف کارآفرینی: کارآفرین بودن یعنی چه؟
پولار شدن به روش دکتر کاویانی
نمونههایی از مهارتهای پردرآمد که میتواند شما را ثروتمند کند
چگونه مهارت فروش کسب کنم؟
آیا باید یک استراتژی فروش را طراحی کنید؟
۱۰ مورد از بهترین کتابهای آموزش فروش
افزایش سریع فروش با تکنیک های اعتمادسازی
مهمترین مهارت فروش کدامند؟ (بروزرسانی ۲۰۱۹)