چگونه با مدیریت درآمد آخر ماه کم نیاریم و از کسی قرض نکنیم؟

چگونه با مدیریت درآمد آخر ماه کم نیاریم و از کسی قرض نکنیم؟

شاید بارها برای شما پیش آمده باشد که زمانی که به آخر ماه می‌رسید، با کمبود بودجه و درآمد مواجه می‌شوید، در این شرایط مجبورید از برخی خواسته‌هایتان مانند خرید لباس و رفتن به سینما و گردش و یا حتی خرید برخی از مواد غذایی چشم‌پوشی کنید.

کمبود بودجه در سطوح بالاتر ممکن است شما را مجبور کند که برای تامین برخی از مایحتاج زندگی از اطرافیانتان، پول قرض بگیرید.

اما اگر شما با روش‌ها و تکنیک‌های مدیریت درآمد آشنا باشید و نکات اصولی را رعایت کنید می‌توانید به راحتی این معظل را پشت سر بگذارید.

مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی و…همه این موارد عواملی هستند که اقتصاد خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده است، در این شرایط شما باید توانایی مدیریت درآمد داشته باشید تا به مشکلات شما افزوده نشود‌.

چگونه با مدیریت درآمد آخر ماه کم نیاریم و از کسی قرض نکنیم؟
چگونه با مدیریت درآمد آخر ماه کم نیاریم و از کسی قرض نکنیم؟

تجملات و مدگرایی و گسترش فرهنگ مصرف‌گرایی و به طور کلی خرج‌های سنگین از جمله عواملی هستند که موجب شده درآمدها در برابر آن‌ها کم بیاورند و در دو نقطه مخالف هم قرار بگیرند.

در این موقعیت‌ها، شاید سعی کنید با تلاش بیشتر، درآمد بیشتری را به دست بیاورید، شاید این راه‌حل، تاحدودی مشکل شما را حل کند اما راه‌حل اساسی، این نیست، بلکه باید با مدیریت درآمد و کنترل مخارج، نظم و قاعده خاصی به اقتصاد زندگی خود دهید.

بر طبق نظر کارشناسان اقتصادی، تنها راه‌کار برای مدیریت اقتصاد خانواده، افزایش ساعات کاری و بالابردن درآمد نیست، زیرا در برخی از موارد، عده‌ای با وجود داشتن درآمد کافی، دچار مشکلات اقتصادی می‌شوند و در تنگنا قرار می‌گیرند، که این‌ها همه به دلیل عدم مدیریت درآمد خانواده است.

روش‌هایی برای مدیریت درآمد خانواده

با روش‌های مدیریت درآمد خانواده به‌ راحتی می‌توانید کنترل درآمدتان را در دست بگیرید.

همچنین بخوانید:  ترموستات مالی چیست؟

قبل از پرداختن به اولین مورد پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله بهترین ایده های پولساز بزنید.

اقتصاد خانواده را مدیریت کنید

برخی از افراد گمان می‌کنند که مدیریت اقتصاد در خانواده، یعنی عدم پاسخ به نیازهای مالی اعضای خانواده، که این تصور کاملا اشتباه است.

برای مدیریت اقتصاد در خانواده اولین قدم، یک برنامه‌ریزی دقیق و صحیح برای خرج و مخارج خود شخص و اعضای خانواده است، باید به این نکته توجه کنید که در برنامه‌ریزی انجام شده، درآمد و مخارج مطابق هم باشند برای رسیدن به این هدف باید نیازهای مالی خانواده اولویت‌بندی شوند و نیازها و مخارج ضروری‌تر به ترتیب اهمیت نوشته شوند.

در صورتی که جمع مخارج ضروری از مقدار درآمد، کمتر باشند، می‌توانید در مرحله بعد به مخارج دیگر که از ضرورت کمتری برخوردار هستند، بپردازید.

هزینه‌ها را کنترل کنید

 

ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور شوید هزینه‌های غیر پیش‌بینی شده بپردازید  که با درآمدتان همخوانی نداشته باشد، مدیریت درآمد در واقع در‌نظر گرفتن تمام احتمالات است.

پیش‌بینی این خرج‌ها و موقعیت‌ها، راهی برای پبشگیری از فشارهای اقتصادی است، اقتصاد خانواده در شرایطی به شکل مثبت اداره می‌شود که تا جایی که امکان دارد اتفاقات را پیش‌بینی کنید و برای جلوگیری از تنگناهای مالی، برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.

با برخورداری از بیمه‌ها و همینطور با داشتن مقداری پس‌انداز، در واقع اقدامی برای این مخارج احتمالی غیرقابل پیش‌بینی انجام داده‌اید.

در انتخاب مکان‌های مناسب برای خریدتان دقت کنید

در مواردی که برای خرید به فروشگاه‌ها و مجتمع‌های لوکس مراجعه می‌کنید، هزینه‌های اضافی را برای جنس خریداری شده پرداخت می‌کنید که این مبلغ اضافی بابت تبلیغات و اجاره محل این فروشگاه‌ها است و کیفیت جنس و مرغوبیت آن تغییری نکرده است.

شما باید به میزان درآمدتان نگاه کنید و ابتدا مایحتاج ضروری زندگی را فراهم کنید و در مرحله بعد برای خرید اقدام کنید، اگر خرید جنس مورد نظرتان ضرورتی ندارد، اقدام به خرید نکنید و اگر ضروری است برای خرید آن به پاساژهای لوکس و گرانقیمت مراجعه نکنید.

همچنین بخوانید:  افراد ثروتمند چگونه فکر می کنند؟ چطور مثل آنها فکر کنیم؟

شما می‌توانید برای خرید به فروشگاه‌ها و مراکز خریدی که اجناس خود را با قیمت مناسب‌تری به مشتریان عرضه می‌کنند، مراجعه کنید و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید و به این شکل  کنترل درآمد‌تان را در دست داشته باشید.

مقداری پس‌انداز داشته باشید

مدیریت درآمد، تنها برابری مخارج و درآمدتان نیست، بلکه باید طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید پس‌اندازی هرچند اندک داشته باشید.

اگر هدفی در زندگی دارید بر‌ روی آن تمرکز کنید به راحتی متوجه می‌شوید که برای رسیدن و محقق کردن اهداف و رویاهایتان نیاز به سرمایه دارید.

با هر درآمدی هرچند کم، پس‌اندازی هرچند جزئی می‌تواند مفید باشد و در آینده اعضای خانواده تاثیرگذار باشد، این پس‌انداز برای پرورش استعدادهای فرزندان بهترین سرمایه‌گذاری است و موجب می‌شود که فرزندان در زمینه استعدادهایشان رشد کنند و آینده شغلی خوب و پردرآمدی را داشته باشند.

از تجملات دوری کنید

مدیریت هزینه

در شرایط کنونی جامعه تجملات و مد بسیار مورد توجه قرار گرفته و برای اغلب خانواده‌ها مشکلات اقتصادی به‌وجود آورده است.

در همین راستا بد نیست اشاره داشته باشیک به این مطلب از سایت مجله بوکاپو

شاید برایتان پیش آمده باشد که خیلی اتفاقی چیزی چشم‌تان را گرفته و سریع اقدام به خریدش کرده باشید. حواس‌تان به خریدها و هزینه‌های خارج از برنامه‌ریزی باشد. این هزینه‌ها اگرچه در ظاهر کم به‌نظر می‌رسند، اما در آخر ماه می‌توانند شما را متحمل هزینه‌های چشمگیری کنند.

رواج و رشد فرهنگ‌های غلط در رفتارها و مدیریت اقتصادی اکثر افراد جامعه موجب بروز مشکلات مالی در زندگی شخصی و حتی اجتماعی آن‌ها شده است، با پیشگیری از این رفتارها می‌توان زندگی بی‌دغدغه‌تری را برای خود و اعضای خانواده ایجاد کرد.

همچنین بخوانید:  10 عادت پولسازی تضمینی

با ترویج الگوهای صحیح اقتصادی در خانواده‌ها از طریق مراکز فرهنگی، رسانه‌ها و به‌ خصوص صدا و سیما می‌توان مشکلات اقتصادی خانواده‌ها را اندکی حل کرد و نقطه عطفی در مدیریت درآمد به‌وجود آورد.

توقعات خود را کم کنید

برخی از افراد نمی‌توانند خود را به داشتن یک زندگی ساده قانع کنند و همین قانع نشدن‌ها، مشکلات اقتصادی را به وجود می‌آورد.

به طور مثال عده‌ای از زوج‌های جوان، با گذشت زمان محدودی از تشکیل خانواده می‌خواهند صاحب خانه و ماشین‌‌های گران‌قیمت شوند، که موجب می‌شود برای رسیدن به خواسته خود از وام‌های مختلف و زیادی استفاده کنند و خود را زیر بار قسط‌های سنگین کنند. در مطلب مدیریت مالی در زندگی مشترک مفصل به این موضوع پرداختیم که پیشنهاد می کنیم آن را مطالعه کنید.

مدیریت درامد

پرداخت این اقساط در هر ماه، به خصوص اگر با میزان درآمد شخص هم‌خوانی نداشته باشد، موجب می‌شود که از دیگر مایحتاج و ضروریات زندگی چشم‌پوشی کرده و برای پرداخت اقساط مبلغی از میزان درآمد را کنار بگذارد.

انجام این کارهای بدون برنامه‌ریزی موجب بروز مشکلات اقتصادی می‌شود و حتی ممکن است زندگی خانوادگی شخص را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر کسب درآمد، کسب آموزش‌ها و مهارت‌های کنترل درآمد و اقتصاد برای هر فردی لازم و ضروری است، آگاهی و اطلاع از نکات مهم، علاوه بر این‌که بحران‌های اقتصادی را کنترل می‌کند، در مدیریت درآمد و اداره امور اقتصادی خانواده اثر بسیار مثبتی دارد.

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

سرمایه‌ گذاری در بورس بهتر است یا سود بانکی؟ کدامیک مناسب من است؟

سرمایه‌گذاری در بورس | آیا من هم وارد بورس بشم؟

 ۹ دلیلی که در ایران با هجوم مردم به بورس شاهد هستیم

من چه مقدار پول وارد بورس کنم ؟ (سرمایه‌گذاری در بورس)

 

سوالات رایج

مدیریت درآمد چیست؟

مدیریت درآمد به‌ معنای داشتن یک برنامه منظم برای کنترل ورودی و خروجی ما در همه سطوح زندگی است.

چطور درآمدمان را مدیریت کنیم؟

بودجه ای تعیین کنید، نسبت به هزینه ها و درآمدی که دارید ،آگاهی پیدا کنید، بدهی خود را تسویه کنید،هزینه های غیر ضروری را حذف کنید و …

حالا که تااینجای مقاله را مطالعه کردید پیشنهاد میکنیم صوت و ویدئوی زیر را که به نوعی تکمیل کننده پست هستند نیز مشاهده و گوش کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید

دوره های دکتر کاویانی

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

یک پاسخ

  1. عالی ، صحبت از کم کردن توقعات کردید استاد، یاد اون خانمی افتادم که در تلویزیون درباره مصرف نکردن میوه و مرغ و … صحبت میکرد و میگفت باید عادت بدیم خودمون رو 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود