۱۲ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی
استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Networks) به عنوان یک ابزار مناسب ، همیشه مورد توجه صاحبان کسب وکارها بوده است.
افراد زیادی به صورت فعال در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت میکنند وهر چه تکنولوژی رو به جلو حرکت میکند، شبکه های اجتماعی نیز گسترده تر و امکانات آنها بیشتر میشود.
بازاریابی شبکه های اجتماعی، یکی از روشها و تکنیکهای فوق العاده خوب، برای افزایش فروش و معرفی برند یا شرکت به مخاطبان میباشد و استفاده درست از این رسانههای اجتماعی میتواند به افزایش فروش یا بهبود بازخورد مخاطبان کمک کند.
اما ممکن است اشتباهاتی در این زمینه رخ دهد که افراد نتوانند استفاده درست و کامل را از این شبکههای اجتماعی ببرند. در این مقاله با ۱۲ اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی آشنا خواهید شد.
۱- پروفایل ناقص
پروفایلی که در شبکههای اجتماعی ساخته می شود باید کوتاه، کامل و جامع باشد. پروفایل شامل عکس و معرفی کوتاه فعالیت کسب وکار یا وبسایت میباشد.
بسیاری از افراد، با تصور اینکه اشخاص واردشده به صفحات شبکههای اجتماعیشان، آشنایی کافی با حوزه فعالیتشان دارند، چندان به پروفایل خود اهمیت نمیدهند.
اما باید توجه کرد که هر فردی به محض ورود به صفحه مورد نظر، حوزه فعالیت آن صفحه را بررسی خواهد کرد و در صورتی که نتواند اطلاعات کافی در مورد آن صفحه پیدا کند، احتمالاً صفحه را ترک خواهد کرد.
با قرار دادن یک عکس که میتواند نماد یا لوگوی سایت یا شرکت باشد، در کنار متنی مختصر اما مفید در پروفایل، میتواند به بهتر شدن بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمک کند.
۲- بروزرسانی نامنظم
ارسال پست باید به صورت کاملاً منظم باشد. مثلاً در مورد اینستاگرام گفته میشود که روزانه به طور میانگین بین ۲ تا ۳ پست ارسال شود. ارسال بیش از حد مطالب باعث اذیت شدن کاربران میشود و امکان دارد که دیگر شما را دنبال نکنند یا عضویت خود را در صفحه شما لغو کنند.
در کنار این عدم ارسال پست نیز میتواند با ریزش شدید کاربران مواجه شود. یعنی امکان دارد در مدت زمان طولانی هیچ پستی ارسال نکنید، در اینصورت کاربران اینگونه فکر میکنند که شما دیگر قصد فعالیت در همان شبکه اجتماعی ندارید.
همانطور که در بالا توضیح داده شد، مثلاً برای اینستاگرام میتوان در طول روز دو الی سه پست ارسال کرد که نه خیلی ذهن صاحبان کسب وکارها را برای بروزرسانی درگیر کند و نه برای کاربران خستهکننده شود.
البته باید دریافت که چه زمانی پستهای ارسالی در طول روز بهترین بازخورد را از سمت کاربران دریافت میکنند.
به طور مثال، بین ساعات ۷ الی ۹ شب میتواند زمان مناسبی برای ارسال پستها باشد که برای شبکههای اجتماعی مختلف متفاوت است. اینکار را میتوان از طریق آزمون و خطا یاد گرفت.
۳- تصاویر نامرتبط یا بیکیفیت
برای برخی از شبکههای اجتماعی، تصاویر مهمترین نوع محتوا محسوب میشوند. برخلاف برخی دیگر مانند توئیتر که بیشتر محتوای متنی ارسال میشود.
اما تصاویری که در این شبکهها منتشر میکنید، باید ارتباطی با کسبوکار یا حوزه فعالیت شما داشته باشند و همچنین از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند.
معمولاً تصاویری فیدبک خوبی میگیرند که بتوانند توجه مخاطب را به خود جلب کنند یا ذهن آنها را به خود درگیر کنند. به طور مثال تصاویر با پس زمینه روشن، یکی از بهترین نوع تصاویر، برای دریافت بازخورد مناسب است.
در برخی از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تصاویر نقش اصلی را ایفا میکنند و هر چه بتوانید تصاویر بهتری ارسال کنید، مطمئناً نتیجه بهتری نیز دریافت میکنید.
یکی از موارد بسیار مهم در ارسال تصاویر، توجه به ابعاد آن است. ابعاد تصاویرتان را متناسب انتخاب کنید، زیرا معمولاً هر شبکه اجتماعی استانداردی را برای این موضوع در نظر میگیرد.
همچنین اگر قصد دارید مقالات یا لینک آنها را درون شبکههای اجتماعی و در دسترس مخاطبان قرار دهید، میتوانید از تصاویر مرتبط با موضوع استفاده کنید.
اما چند نکته برای ارسال تصاویر:
- با کیفیت باشند
- رنگبندی مناسبی داشته باشند
- متون روی آنها به راحتی قابل خواندن باشد
- دارای ابعاد مناسبی باشند
- از فیلترهای مناسب آنها استفاده شود
- پیامی را به مخاطب منتقل کند
- تا حد امکان ذهن مخاطب را درگیر موضوع کند
۴- ارائه عقاید شخصی
یک اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی که در صفحات زیادی مشاهده میشود، مربوط به ارائه عقاید شخصی در صفحه است.
صفحهای که کاربران آن را دنبال میکنند تا از اخبار و محصولات کسبوکار مطلع شوند، نباید به جایی برای ابراز عقاید شخصی تبدیل شود.
اینکه شما چه کار میکنید، چه نوع غذایی دوست دارید، به کدام ماشین علاقه دارید، به کجا سفر کردهاید و … برای کاربران هیچ اهمیتی ندارند.
اینکه مثلاً شما کدام فوتبالیست را دوست دارید و از این دست مطالب، چندان برای آنها جذاب و خوشایند نیست. البته میتوانید سوابق مرتبط با فعالیت حوزه کاری خود را که احساس میکنید برای کاربرانتان جذاب است را به اشتراک بگذارید.
۵- توجهنکردن به نظرات کاربران و عدم تعامل با آنها
کاربران شبکههای اجتماعی، معمولاً دوست دارند به موضوعات مطرح شده در صفحات و کانالها، واکنش نشان دهند. این واکنش میتواند به صورت ارسال یک ایموجی باشد یا ارسال نظر.
زمانی که مخاطب شما در مورد یکی از مطالب شما دیدگاهی میگذارد، بهتر است تا به نظر او پاسخ دهید یا برای توجه به مطلبتان، از او تشکر کنید.
کاربران دوست دارند تا به نظرات آنها پاسخ داده شود، این یعنی اینکه شما به آنها توجه دارید و پاسخ به نظرات نشاندهنده این است که شما با کاربرانتان تعامل دارید و این موضوع تأثیر زیادی در روند کسبوکار شما خواهد گذاشت.
البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که اگر مخاطبان شما در شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کنند، مطمئناً شما نمیتوانید به تمام نظرات پاسخ دهید، چون انجام اینکار زمان زیادی را از شما خواهد گرفت.
فرض کنید برای یکی از مطالب شما ۴۰۰ نظر فرستاده شده و شما بخواهید به تمام آنها پاسخ دهید، با فرض اینکه هر پاسخ به نظر، تنها ۱۵ ثانیه زمان میبرد، در این حالت شما باید ۱۰۰ دقیقه برای پاسخدهی به نظرات، وقت بگذارید! پس بهتر است به جای اینکه تمام وقت تان را بگذارید برای پاسخدهی به نظرات، بهتر است به تعدادی از نظرات، مثلاً ۲۰ نظر نخست پاسخ دهید.
۶- خرید دنبالکننده (فالوور)
یک اشتباه رایج دیگر در بازاریابی شبکه های اجتماعی خرید دنبالکننده است. در برخی از شبکههای اجتماعی، افرادی هستند که با استفاده از اکانتهای اغلب جعلی (Fake)، تعداد دنبالکنندگان یا به اصطلاح فالوورهایشان را افزایش میدهند.
این روزها که بازار شبکه اجتماعی بینظیر اینستاگرام حسابی گرم است، وبسایتها و صفحات بسیاری در زمینه افزایش تعداد دنبالکننده یا لایک فعالیت میکنند.
کار این افراد به اینصورت است که با استفاده از اکانتهای جعلی، آمار دنبالکنندگان یا لایک پستهای یک صفحه را بالا میبرند و در قبال کاری که انجام میدهند، هزینه مشخصی را دریافت میکنند.
مثلاً امکان دارد برای ۱۰۰۰ فالوور، مبلغی حدود ۵۰ هزار تومان دریافت کنند (این ارقام تقریبی است).
اتفاقاً افراد زیادی هستند که برای بالا بردن آمار دنبالکنندگانشان، از خدمات این افراد استفاده میکنند، یعنی هزینهای را پرداخت میکنند و آمارشان را بالا میبرند.
برای اینکه صفحه شما (در هر شبکه اجتماعی) روند طبیعی خود را طی کند، پیشنهاد میکنم به هیچ وجه اینکار را انجام ندهید.
به جای آن میتوانید با دانلود رایگان و استفاده از دوره آموزش اینستاگرام مارکتینگ، دنبالکنندگان خود را به طور طبیعی افزایش دهید و تعامل خوبی را با آنها برقرار کنید
همچنین این مورد برای شبکه اجتماعی پیام رسان تلگرام نیز صدق میکند، یعنی افرادی با استفاده از اکانتهای جعلی، تعداد اعضای کانال یا تعداد بازدید پستهای شما را افزایش میدهند که توصیه میکنم اینکار را انجام ندهید.
این مورد یکی از بدترین اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی محسوب میشود. برخی از صفحات به فرض اینکه میتوانند با اینکار، کاربران زیادی را جذب کنند اقدام به خرید فالوور میکنند.
اما به ۲ دلیل انجام اینکار را توصیه نمیکنم:
اولاً اینکه مشخص نیست که این فالوورها افراد واقعی یا غیر واقعی باشند. دوماً بر فرض واقعیبودن فالوورها، معلوم نیست که این افراد به حوزه فعالیت شما علاقهمند باشند یا خیر. در هر حال اینکار سود چندانی برای صاحبان صفحات ندارد، زیرا هدف اصلی جذب کاربرانی است که به حوزه موردنظر علاقه داشته باشند.
۷- لینک ندادن به صفحه هدف
یکی از اشتباهاتی که در خیلی از موارد، مشاهده شده این است که برخی، موضوعی را در یک شبکه اجتماعی مطرح میکنند و برای اطلاعات بیشتر یا مثلاً خرید محصول، به وبسایت خود لینک میدهند.
اما برخی اشتباهی بزرگ را در اینجا مرتکب میشوند. به جای اینکه به صفحه هدف لینک بدهند، به صفحه اصلی سایتشان لینک میدهند. این مورد را با ذکر مثالی واضحتر بیان میکنم:
فرض کنید شما یک مقاله جدیدی را منشتر کردهاید یا محصول جدیدی را برای فروش در سایتتان قرار دادهاید، اما میخواهید مثلاً در اینستاگرام، آن مقاله یا محصولتان را تبلیغ کنید تا کاربران را به سایتتان وارد کنید. در اینجا باید به صفحه هدف که میتواند مقاله یا محصولتان باشد لینک بدهید، نه صفحه اصلی سایت. متأسفانه این اشتباه را خیلی از افراد مرتکب میشوند.
۸-عدم استفاده از تصویر
برخی از شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک و توئیتر، این امکان را به شما میدهند تا بتوانید، محتوای متنی و بدون تصویر منتشر کنید، یعنی قابلیت انتشار متن بدون عکس را دارند.
اگر از این دست شبکهها استفاده کرده باشید، دیدهاید که افراد زیادی تنها متن ارسال میکنند، یعنی هیچگونه تصویر یا ویدویی در آن قرار ندادهاند.
اما تحقیقات نشان داده است که کاربران فیسبوک به پستهایی که دارای عکس هستند، بیشتر توجه میکنند. یعنی بازخورد پستهایی که تصویر دارند بسیار بیشتر از پستهای عادی است. به همین دلیل توصیه میکنم در صورتی که از این شبکههای اجتماعی که اتفاقاً جزو قدرتمندها محسوب میشوند، استفاده میکنید، در کنار متنهایتان، از تصاویر مرتبط و باکیفیت نیز استفاده کنید.
چون قرار دادن تصویر میتواند نگاه مخاطب را به سمت موضوع مطرحشده توسط شما جلب کند و این یعنی شما کاربر را به سمت خود و کسبوکارتان جذب کردهاید.
۹- عدم ارتباط با دنبالکنندگان
تعامل و ارتباطگرفتن با مخاطبان، چه در وبسایت و چه در شبکههای اجتماعی، یکی از ملزومات یک کسبوکار موفق قلمداد میشود. هر قدر که بتوانید بهتر با کاربرانتان تعامل داشته باشید، میتوانید اعتماد بیشتری را به سمت کسب وکار خود جلب کنید.
در قسمتهای بالا در مورد پاسخ به نظرات مطالبی بیان شد که یکی از راههای تعامل با مخاطبان است. پس دنبالکنندگان یا فالوورهای خود در شبکههای اجتماعی را به حال خود رها نکنید!
اما چند راه برای ایجاد تعامل با کاربران:
اول اینکه نظرات و ایدههای آنها را جویا شوید و به آنها واکنش نشان دهید و دوم اینکه میتوان گاهی با یک نظرسنجی یا طرح یک سؤال، نظرات کاربران را جویا شد. مثلاً میتوان از آنها پرسید بیشتر چه مواردی را دوست دارند تا برایشان پست کنید.
۱۰- عدم توجه به سلیقه کاربران
هر کاربری به موضوعی علاقه دارد و سلیقه مخصوص به خود را داراست. مثلاً اگر نوعی از پستهای شما بازخورد بهتری دارند، مشخص است که سلیقه کاربرانتان، به آن موضوعات نزدیکتر است.
با توجه به ابزارهایی که شبکههای اجتماعی در اختیار شما قرار میدهند، میتوانید خیلی راحت این موارد را بدانید تا راحتتر بتوانید با کاربرانتان ارتباط داشته باشید.
حتماً سلیقه کاربران صفحات خود را بسنجید. واکنشهای کاربران به پستها، معمولاً نشاندهنده رضایت یا عدم رضایت آنهاست. نظراتی که آنها برای پستها درج میکنند، میتواند نشاندهنده سلیقه آنها باشد. پس از چند هفته یا چند ماه، باید بدانید که کاربران نسبت به چه پستهایی واکنش مثبت و نسبت به کدام پستها، واکنش منفی نشان میدهند.
هر چقدر بتوانید این مورد را بهتر اجرا کنید، یعنی اینکه بر اساس سلیقه و علاقه کاربران پست ارسال کنید، میتوانید در بازاریابی شبکه های اجتماعی بهتر عمل کنید.
۱۱- عدم استفاده از هشتگ
اگر با شبکههای اجتماعی سر و کار داشته باشید، احتمالاً با هشتگ آشنا هستید، اما بهتر است تعریف هشتگ را ببینیم و افرادی که نمیدانند هشتگ چیست، با آن آشنایی پیدا کنند
در ابتدا ببینیم هشتگ چیست؟
هشتگ (#) یک نماد پیشوندی و یکی از تگهای فراداده است که در خدمات شبکه های اجتماعی و میکروبلاگینگ استفاده میشود.
اگر بخواهیم هشتگ را به زبان سادهتر تعریف کنیم، برچسبی است که برای دستهبندی و به اشتراکگذاری پستها و نظرات درباره موضوعی خاص در سطح جهانی و فراتر از حلقه و فهرست دوستان بکار میرود. (ویکی پدیا)
هشتگ با نماد # شناخته میشود، یعنی قبل از یک یا چند کلمه علامت # گذاشته میشود. اگر هشتگ شما یککلمهای باشد (مانند #موبایل) در اینجا نیاز نیست تا کار دیگری را انجام دهید.
اما اگر هشتگ شما بیشتر از یک کلمه است و نوشتن پشت سر هم آن جالب نیست (مانند #تعمیراتموبایل که کلمات تعمیرات و موبایل بدون فاصله نوشته شدهاند)، در اینجا باید از علامت ( _ ) بین کلمات استفاده کنید (مانند #تعمیرات_موبایل)
۱۲- تنها تبلیغ نکنید!
طبیعتاً یکی از اهداف اصلی فعالیت در شبکههای اجتماعی، تبلیغ برند، شرکت یا محصول است. همچنین علیرغم رایگان بودن استفاده از اکثر شبکههای اجتماعی، بازدهی تبلیغات در آنها بسیار بالاست. اما اینکه انگیزه اصلی فعالیت در آنها، تنها تبلیغ باشد، مطمئناً بازخورد مناسبی از سمت کاربران ندارد. کاربرانی که صفحات را دنبال میکنند، به دنبال یادگیری نیز هستند.
پس در کنار تبلیغ برای محصول خود، پستهایی را به آموزش اختصاص دهید و برخی نکات حوزه کاری خود را به صورت نکته به نکته، در اختیار دنبالکنندگان تان قرار دهید تا آنها از دنبالکردن فعالیت شما، رضایت داشته باشند.
جمعبندی در مورد ۱۲ اشتباه رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی
اهمیت شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است و بستر بسیار مناسبی برای بازاریابی اینترنتی محسوب میشوند. همچنین کاربران، روزانه ساعات زیادی را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند و همین مورد، پتانسیل بازاریابی شبکه های اجتماعی را خیلی بالا برده است
. همانقدر که به سایتتان اهمیت میدهید، باید برای شبکههای اجتماعی و کاربرانتان نیز، اهمیت قائل شوید و وقت بگذارید. یعنی برای آنها مطالب جذاب بگذارید و بعد از چند پست میتوانید برای محصول خود، تبلیغ کنید.
پیشنهاد شخصی من این است که در ۲ یا ۳ شبکه اجتماعی، به صورت جدی فعالیت داشته باشید، چون کار برندسازی شما خیلی راحتتر انجام میشود و میتوانید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید
در این مقاله سعی شد به طور جامع ۱۲ اشتباه در بازاریابی شبکه های اجتماعی شرح داده شود. مطمئناً با بهکارگیری مطالب گفته شده، میتوانید در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی عملکرد خوبی داشته باشید.