رهبران موفق
مدت زمان مطالعه : ۸ دقیقه رهبران موفق

رهبری موفق در واقع چیزی است که تعیین و درک آن دشوار است. ویژگی های یک رهبر موفق وقتی نمایان می شوند که یک رهبر بزرگ را بشناسید. اما حتی آن‌ها هم می‌توانند برای توضیح جزئیات کارهایی که رهبری آن‌ها را بسیار مؤثر می‌کند، مشکل داشته باشند. یک رهبر موفق روشی پویا دارد که انواع مهارت های منحصر به فرد را در یک کل یکپارچه ترکیب کرده و به صورت یکپارچه به اجرا می گذارد. در زیر ۱۳ رفتار ضروری که رهبران استثنایی هر روز به آنها تکیه می کنند آورده شده است. آنها را امتحان کنید تا به رهبری موفق تبدیل شوید:

۱. شجاعت و جسارت

ارسطو می گوید: “شجاعت اولین فضیلتی است که فضایل دیگر را ممکن می کند.”

مردم منتظرند تا شخصیت شجاعت را در یک شخص ببینند قبل از اینکه از او به عنوان یک رهبر پیروی کنند. مردم به این ویژگی در رهبران خود نیاز دارند. آنها به شخصی نیاز دارند که بتواند تصمیمات سخت بگیرد و ویژگی های خوب اعضای تیم خود را بشناسد. مردم به رهبری نیاز دارند که بتواند حتی در شرایط سخت در راس همه چیز بماند. وقتی رهبران بتوانند چنین خصلتی را از خود بروز دهند، افراد زیر نظر آنها شجاع خواهند بود.

رهبران شجاع از یک موقعیت دشوار استقبال می کنند و آن را به عنوان یک آزمون خوشایند می شناسند. مانند آهنگرانی که آهن داغ را به آنچه می خواهند تبدیل می کنند، موقعیت های دشوار دوره هایی هستند که رهبری خوب را دوباره تعریف می کنند و شکل می دهند. شرایط سخت در واقع رهبران شجاع را تشویق می کند و تعهد آنها را به مسیرهای استراتژیک افزایش می دهد.

رهبرانی که این ویژگی را ندارند به راحتی می توانند شرکت را به بیراهه بکشانند. آنها از امن ترین مسیر استفاده می کنند، که در واقع به کمترین میزان پایداری نیاز دارد، زیرا آنها ترجیح می دهند از نیروی پشتیبانی خود به جای نشان دادن مهارت های رهبری استفاده کنند.

1. شجاعت و جسارت

۲. ارتباط موثر برقرار می کنند

جوزف پریستلی می گوید: “هرچه بیشتر جزئیات هدف ارتباط را برنامه ریزی کنیم، ارتباطات کمتری خواهیم داشت.”

ارتباطات یکی از ویژگی های اصلی رهبری است و یکی از مولفه های کلیدی در چگونگی دستیابی رهبران به اهداف خود است. به عبارت دیگر، شما نمی توانید رهبر خوبی باشید مگر اینکه بتوانید روابط خوبی ایجاد کنید و استاد شوید.

کسانی که روابط خوب ایجاد می کنند در واقع به دیگران الهام می بخشند، آنها می توانند یک ارتباط واقعی، عاطفی و شخصی با پیروان خود ایجاد کنند، رابطه ای که با وجود تمام فاصله های جغرافیایی وجود دارد. برخی از افراد می توانند ارتباط را به سمت درک متقابل افراد و توانایی صحبت در مورد نیازها هدایت کنند.

2. ارتباط موثر برقرار می کنند

۳. سخاوت دارند

جان ماکسول می‌گوید: “یک رهبر خوب کسی است که کمی بیشتر از سهم گناه و کمی کمتر از اعتبار خود را بپذیرد.”

رهبران بزرگ سخاوتمند هستند. آنها اعتبار خود را به اشتراک می گذارند و جوایز مشتاقانه ای ارائه می دهند. چنین رهبرانی به موفقیت پیروان خود متعهد هستند و آن را موفقیت خود می دانند. آن‌ها می‌خواهند به کارمندان خود الهام بخشند تا آنها نیز بتوانند برتری پیدا کنند، نه به این دلیل که به موفقیت تیم کمک می‌کند، بلکه به این دلیل که به هر یک از اعضای تیم به عنوان یک فرد جداگانه اهمیت می‌دهند.

3. سخاوت دارند

۴. فروتن هستند

سی اس لوئیس می گوید: “فروتنی به معنای دست کم گرفتن خود نیست، بلکه به معنای کمتر فکر کردن به خود است.”

رهبران بزرگ متواضع هستند. آنها اجازه نمی دهند موقعیت معتبر آنها باعث شود که فکر کنند بهتر از دیگران هستند. به این ترتیب آنها از آستین بالا زدن و کار کردن مثل بقیه دریغ نمی کنند. رهبران فروتن نمی خواهند پیروانشان کارهایی را انجام دهند که خودشان حاضر به انجام آن نیستند.

4. فروتن هستند

۵. خودآگاهی دارند

یک ضرب المثل لاتین می گوید: “کسی که نتواند خودش را رهبری کند، نمی تواند دیگران را نیز رهبری نماید.” اغلب اوقات، رهبران، مانند بسیاری دیگر، خود را در موقعیت بهتری نسبت به دیگران می یابند. خودآگاهی یکی از پایه های هوش هیجانی است، مهارتی که در بیش از ۹۰ درصد از رهبران بزرگ یافت می شود. سطح بالای خودآگاهی که در رهبران وجود دارد به این معنی است که آنها تصویر دقیق و روشنی از سبک رهبری خود داشته باشند و نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی بشناسند. آنها می دانند که در چه شرایطی قوی هستند و در چه شرایطی نقاط ضعفشان آشکار می شود. این نوع از رهبران برای استفاده از نقاط قوت و جبران نقاط ضعف خود از استراتژی های موثر استفاده می کنند.

5. خودآگاهی دارند

۶. به قانون طلایی شماره یک پایبند باشید

جان ولفگانگ فون گوته می گوید: “همانطور که به مردم نگاه می کنید، به همان شکل نیز با آنها رفتار می کنید، و هر شکلی که با مردم رفتار کنید، آنها نیز به همان شکل تبدیل خواهند شد.” قانون طلایی می گوید با مردم آن گونه رفتار کنید که می خواهید با شما رفتار شود و با همه به یک اندازه رفتار کنید. اگر با پیروان خود همانطور رفتار کنید که می خواهید رهبران دیگر با شما رفتار کنند، آنها را خوشحال خواهید کرد. این قانون در واقع عوامل مختلف انگیزشی را در افراد مختلف نادیده می گیرد. افرادی هستند که می خواهند در جمع شناخته شوند، در حالی که دیگران از بودن در مرکز توجه متنفرند.

رهبران بزرگ با مردم آن گونه رفتار نمی کنند که می خواهند با آنها رفتار شود. در عوض، آنها این قانون طلایی را به مرحله بعدی می برند و با هر فردی همانطور که می خواهند رفتار می کنند. اینگونه است که رهبران می دانند چه چیزی افراد را قوی می کند. آنها نیازهای خود را می شناسند و رهبری خود را بر اساس نیازهای خود تنظیم می کنند.

6. به قانون طلایی شماره یک پایبند باشید

۷. اشتیاق دارند

مارک زاکربرگ می‌گوید: “اگر فقط روی چیزهایی که دوست دارید کار کنید، مجبور نیستید برای آن‌ها یک برنامه‌ی اساسی ایجاد کنید تا بدانید دقیقاً چگونه پیشرفت می‌کنند.”

اشتیاق و عشق مسری هستند. در مورد خستگی و بی تفاوتی هم همینطور. هیچ کس دوست ندارد برای رئیسی کار کند که نسبت به کارش بی تفاوت است یا فقط به چیزهای مختلف واکنش نشان می دهد. رهبران بزرگ نسبت به کاری که انجام می دهند پرشور هستند و مایلند آن اشتیاق را با دیگران به اشتراک بگذارند.

7. اشتیاق دارند

۸. به اشتراک گذاری دیدگاه می پردازند

کشیش تئودور هسبرگ می‌گوید: “ماهیت رهبری داشتن چشم‌انداز است؛ این باید چشم‌اندازی باشد که بتوان آن را به وضوح بیان کرد و در هر موقعیتی به‌شدت پایدار ماند.”

رهبران بزرگ به خوبی می دانند که داشتن یک چشم انداز به تنهایی کافی نیست. شما باید این دیدگاه را به واقعیت تبدیل کنید تا پیروان شما بتوانند به وضوح آن را درک کنند و ببینند. داستان نویسان بزرگ از داستان سرایی و تصاویر بصری برای کمک به دیگران برای درک اینکه در نهایت به کجا می رسند و بینش و احساساتشان چه خواهد بود، استفاده می کنند. این به دیگران کمک می کند تا این دیدگاه را درونی کنند و خودشان بدانند.

8. به اشتراک گذاری دیدگاه می پردازند

۹. دقت و اعتبار

هوبرت همفری می گوید: “خودت باش و با صدای درونی و قلبت صحبت کن، این تمام چیزی است که یک انسان دارد.”

معتبر بودن یعنی صادق بودن در همه شرایط; صادق بودن تنها به آنچه می گویید و انجام می دهید بستگی ندارد، بلکه به اینکه چه کسی هستید نیز بستگی دارد. وقتی شما فرد مناسبی هستید، گفتار و رفتار شما با فردی که در درون خود هستید سازگار است. فالوورهای شما نباید تمام وقت خود را صرف کشف انگیزه های پنهان شما کنند. هر زمان که آنها مجبور به انجام این کار شوند، اعتماد آنها به شما و توانایی آنها برای عملکرد از بین می رود. رهبرانی که معتبر هستند، شفاف هستند و چشم اندازی برای آینده دارند. آنها کامل نیستند، اما تا زمانی که به آنچه می گویند، احترام دیگران را جلب می کنند.

9. دقت و اعتبار

۱۰. قابلیت دسترسی

تامی لاسوردا می گوید: “مدیریت مانند این است که یک کبوتر را در دست بگیرید؛ اگر آن را محکم تر از حد معمول بگیرید، کبوتر را خواهید کشت و اگر به اندازه کافی قوی نباشید، پرواز آن را خواهید دید. “

رهبران بزرگ نشان می دهند که از چالش، انتقاد و دیدگاه دیگران استقبال می کنند. آنها می دانند که محیطی که در آن مردم از صحبت کردن، ارائه دیدگاه خود و پرسیدن سؤالات خوب می ترسند محکوم به فنا است. رهبران بزرگ مطمئن می شوند که در دسترس دیگران هستند و بنابراین جریان ایده های خوب را در سراسر سازمان خود پخش می کنند.

10. قابلیت دسترسی

۱۱. مسئولیت پذیری

مایکل آرمسترانگ می‌گوید: “رومی‌های باستان تشریفاتی خاص داشتند؛ هرگاه یکی از مهندسانشان یک طاق را به‌درستی، به درست ترین شکل ممکن می‌ساخت، او به‌عنوان فردی شناخته می‌شد که می‌توان روی آن حساب کرد زیرا زیر طاقی که داشت ساخته می شد ایستاده بود.”

رهبران موفق از زیر دستان خود حمایت می کنند. آنها سعی نمی کنند دیگران را به خاطر کارهای نادرست سرزنش کنند و در صورت شکست از شرمساری ابایی ندارند. این نوع رهبران با حمایت از دیگران اعتماد خود را به دست می آورند.

یک مدیر لایق به کارکنانش ابزارهایی را می دهد که برای موفقیت نیاز دارند. از سوی دیگر، رهبران بد، وظایف مختلفی را با کمترین راهنمایی به اعضای تیم خود محول می کنند و زمانی که کارکنان انتظارات را برآورده نمی کنند، ناامید و ناراحت می شوند. پیشنهاد ما این است که در اختیار کارکنان قرار گیرد تا سوالات لازم را بپرسند.

11. مسئولیت پذیری

۱۲. هدف را لمس کرده‌اند

کن کسیه می گوید: “شما با اشاره به یک مقصد و دستور دادن به دیگران برای رسیدن به آن نمی توانید کسی را هدایت کنید، بلکه با رسیدن به مقصد راه را به باقی افراد نیز نشان می دهید.”

چشم انداز ایده روشنی از نقطه دستیابی است. در حالی که احساس هدف به درک شما از دلیل این رویکرد اشاره دارد. مردم دوست دارند احساس کنند که بخشی از چیزی بزرگتر از خودشان هستند. رهبران بزرگ این احساس را در دیگران ایجاد می کنند. اگر می خواهید کارمندانتان شما را جدی تر بگیرند، باید یک الگو باشید. اگر آنها بتوانند اخلاق کاری، صداقت یا مهارت شما را زیر سوال ببرند، بعید است که بهترین عملکرد خود را انجام دهند. به عنوان یک رهبر، باید راه موفقیت را هموار کنید.

12. هدف را لمس کرده‌اند

۱۳. قدردان پتانسیل ها هستند

رابرت بارالت می‌گوید: “کاریزما باعث می‌شود اطرافیانتان احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند؛ این به دوست‌داشتنی بودن ربطی ندارد. رهبران دوست داشتنی نه تنها بهترین ها را در پیروان خود می بینند، بلکه مطمئن می شوند که دیگران نیز آن را می بینند. چنین رهبرانی استعدادهای دیگران را پرورش می دهند.”

13. قدردان پتانسیل ها هستند

سخن پایانی

بسیاری از رهبران در بزرگترین شرکت های جهان تجارت خود را با ترس اداره می کردند، محصولی که محصول فرهنگ شرکتی بود. تاکتیک های انگیزشی آنها این بود که دائماً آینده شغلی افراد را تهدید کند. بنابراین تعداد افرادی که از این شرکت ها استعفا دادند یا اخراج شدند بسیار زیاد بود. فراموش نکنید که سطوح بالای این آمار برای شرکت هزینه بر است و روحیه افراد را تضعیف می کند. رهبران خوب واقعاً نادر هستند. رهبرانی که الهام‌بخش تیم‌های خود هستند، می‌توانند بدون ترس یا ارعاب به تیم خود انگیزه دهند. زیرا اعضای تیم و کارمندان رهبر خود را دوست دارند و نمی خواهند کارمندان خود را ناامید کنند. تبدیل شدن به یک رهبر عالی به معنای توسعه همه این رفتارها به یکباره نیست. فقط روی یک یا دو چیز تمرکز کنید. هر پیشرفت افزایشی تأثیر بیشتری می گذارد. برخی از این ویژگی‌ها را حتی می‌توان به تنهایی اجرا کرد، هرچه بیشتر تمرین کنید، غریزی‌تر می‌شود و در سبک رهبری شما بیشتر حل می‌شود. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با تیم خودساخته در میان بگذارید.

به اشتراک بذارید

دوره های خودساخته

دوره جهش کسب و کار

صفر تا صد ایجاد و توسعه کسب و کار

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.