22 راه شگفت انگیز برای مراقبت از روح و روان

روح

مراقبت از روح و روان روح یکی از الزامات فردی برای داشتن زندگی سالم رسیدن به موفقیت است. همانطور که برای داشتن بدنی سالم به تغذیه سالم نیاز دارید، برای داشتن روح سالم نیز به تغذیه روح نیاز دارید. به یاد داشته باشید که زندگی سالم فقط به درستی خوردن نیست. اگر از تغذیه روح خود غافل شوید، هرگز به زندگی سالم دسترسی نخواهید داشت. صدای بدن شما همیشه راه درست را به شما نشان می دهد. بدن ما همیشه صداهایی را به گوش شما می رساند. در واقع اگر به صدای بدن خود گوش دهیم، بدون شک متوجه مشکلات خود خواهیم شد. این صداها مشکلات جسمی شما را به ما القا می کند. انگار خودمان نیستیم و دیگری جای ما ایستاده است. اگر می خواهید زندگی سالمی داشته باشید و هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در این کره خاکی دارید، مراقبت از جسم و روح خود را فراموش نکنید. تا زمانی که برای خود و جسم و روح خود ارزش قائل نباشید، نمی توانید از دیگران انتظار بیشتری داشته باشید. با ما در خودساخته همراه باشید.

۱. نفس عمیق بکشید.

همین الان یک نفس عمیق بکشید. این کار اکسیژن کافی را به عضلات و مغز شما می رساند و این اکسیژن رسانی اضافی انرژی شما را افزایش می دهد و همچنین باعث می شود عضلات و اندام های شما سالم تر و بهتر کار کنند.

1. نفس عمیق بکشید.

۲. حمام منیزیم بگیرید.

لیندا لمول، متخصص و مشاور گیاهان دارویی، می‌گوید: بسیاری از ما دچار کمبود منیزیم هستیم، به خصوص زمانی که تحت استرس قرار می گیریم. کمبود منیزیم می تواند ظرفیت انرژی را کاهش داده و افسردگی را تحریک نماید. خوشبختانه پوست ما منیزیم را از آب حمام حاوی نمک های اپسوم که سولفات منیزیم نامیده می شود، جذب می کند.

2. حمام منیزیم بگیرید.

این متخصص پیشنهاد می کند که اسطوخودوس را به حمام اضافه کنید و از نور شمع در طول حمام لذت ببرید. او توضیح می دهد: “پوست ما بزرگترین اندام جذب و دفع ما است، بنابراین در آب گرم ما انرژی های منفی را تخلیه می کنیم و اسطوخودوس شفابخش و آرامش بخش باین عمل را تسریع می کند.” وی اضافه می‌کند که جذب منیزیم از طریق پوست و مصرف مکمل‌های خوراکی منیزیم می‌تواند به آرامش اعصاب خسته ما کمک کند.

۳. به ارتباط ذهن، بدن و روح توجه کنید.

لمول که بدن خود را با غذا خوردن سالم‌تر و حرکت بیشتر سالم نگه می دارد، می‌گوید: «وقتی روح من بیمار است، معمولاً بدنم نیز بیمار است. احساسات، ذهن و روح من به شدت به ذهنم وابسته است. کارشناسان می گویند غذاهایی که به آرام کردن عصبانیت و اضطراب کمک می کنند عبارتند از آجیل، دانه ها و سبزی های برگ دار تیره که سرشار از منیزیم هستند. ساردین، ماهی آزاد و گردو اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین می کنند. کمبود امگا ۳ می تواند منجر به خستگی، نوسانات خلقی و افسردگی شود.

3. به ارتباط ذهن، بدن و روح توجه کنید.

۴. به دیگران کمک کنید.

راسل ویلسون، مدافع تیم بسکتبال سیاتل سیهاوکز، هر هفته از کودکان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و سرطان دیدن می‌کند. او در وبلاگ بیمارستان می نویسد: “یکشنبه روز بازی من است، اما بهترین روز من سه شنبه است چون از بیمارستان کودکان سیاتل بازدید می کنم. همه فرصت‌های شگفت‌انگیزی که در زمین داشته‌ام با این مورد قابل مقایسه نیستند… همه این بچه‌ها بسیار شجاع هستند و حضور در کنار آنها و تقویت روحیه آنها برای من واقعاً مهم است. چیزی که آنها نمی‌دانند این است که چقدر روی من تأثیر می‌گذارند.”

4. به دیگران کمک کنید.

۵. در خواندن غرق شوید

اگر از خواندن رمان‌ها لذت می‌برید، اما نمی‌توانید زمانی برای خواندن آنها پیدا کنید کافی است فقط ۱۵ دقیقه به مطالعه بپردازید. گذراندن چند دقیقه در روز با آرامش واقعی و لذت بردن از خود مطمئناً برای سلامت روان شما مفید است و ممکن است سلامت جسمی شما را نیز بهبود بخشد.

5. در خواندن غرق شوید

۶. دشمنان خود را ببخشید

در مورد برداشتن بار از روی دوش خود صحبت می کنیم. تحقیقات اخیر نشان داده است که افرادی که می بخشند، از کسانی که نمی بخشند موفق تر هستند. رایان فهر، استادیار مدیریت دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «وقتی مردم کسی را می‌بخشند، وزنی که از روی شانه‌هایش برداشته می‌شود می‌تواند مفهوم واقعی سبکی روح را فعال کند. او بیان می کند که بخشش ممکن است به افراد کمک کند انرژی بیشتری حفظ کنند، استرس کمتری داشته باشند و حتی در محل کار بهتر عمل کنند.

6. دشمنان خود را ببخشید

۷. بازی کردن و در آغوش کشیدن فرزند، همسر و یا حیوان خانگی

جالب است بدانید که بغل کردن منجر به افزایش هورمون عشق یا همان اکسی توسین می‌شود  و همچنین سروتونین را نیز افزایش می‌دهد. (شما را خوش‌خلق تر و شادتر خواهد کرد) سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می‌کند، عزت نفس تان را افزایش می‌دهد، فشار خونتان را متعادل می‌سازد، به سیستم عصبی‌تان آرامش می‌دهد و استرس‌ها را آزاد می‌کند! حال که با این حجم از فواید بغل کردن را متوجه شدید، از این عمل ساده و لذت‌بخش غافل نشوید!

7. بازی کردن و در آغوش کشیدن فرزند، همسر و یا حیوان خانگی

۸. هوای پاک طبیعت را تنفس کنید.

جیم ویتاکر بادهای طوفانی و برف های چرخشی را تحمل کرد تا در سال ۱۹۶۳ به اولین فردی تبدیل شود که به قله اورست رسید. او در کتاب خاطرات خود، می نویسد که در طول زندگیش، از زیبایی و غنای طبیعت به عنوان موردی الهام بخش، آسایش بخش، قطب نما و سکان دار زندگی استفاده کرده است.

لیندا لمول توصیه می کند که در کوه و جنگل پیاده روی کنید و تا آنجا که می توانید در آب غوطه ور شوید. او می‌گوید: وقتی طبیعت را بیشتر لمس می کنیم روحمان تازه می‌شود، و گاهی اوقات هر چه بیشتر، بهتر است. چرا؟ چون بهره وری از طبیعت روح ما را با عناصر اساسی زندگی در سیاره زمین مانند اکسیژن بیشتر، رنگ سبز کلروفیل، میکروب های موجود در خاک غنی و چشم اندازهای زیبا پیوند می دهد. یک مطالعه علمی نشان داد که حتی پنج دقیقه ماندن در طبیعت هم به افزایش سلامت روان و خلق و خوی ما کمک می کند. بنابراین پیاده روی، شنا، دوچرخه سواری یا موارد مشابه را جدی بگیرید. جو بارتون، دکترای دکتر، مدرس علوم ورزش در دانشگاه اسکس می‌گوید: “پیاده‌روی روزانه می تواند ما را از پزشکان بی نیاز کند.”

8. هوای پاک طبیعت را تنفس کنید.

۹. روانکاوی

مراقبت از خود فقط جنبه فیزیکی ندارد، بلکه باید برای روان خود نیز وقت بگذارید. به یک روانکاو مراجعه کنید و با او صحبت کنید. صحبت کردن با کسی که شما را قضاوت نمی کند ممکن است بتواند راه های زیادی برای حل مشکلات شما ارائه دهد.

9. روانکاوی

۱۰. خلاقیت

همه ما باید از تمام استعدادهای خود با خلاقیت برای رشد استفاده کنیم. منبع این خلاقیت ها را پیدا کنید. شاید شما یک عکاس خلاق، نوازنده خلاق، نقاش خلاق یا حتی آشپز خلاق باشید! پس علایق و استعدادهای خود را جستجو کنید.

خلاقیت

۱۱. با خودتان مهربان باشید

همانطور که با بهترین دوست خود رفتار می کنید با خودتان رفتار کنید. مهربان، صبور و فهمیده باشید. خودتان را زیاد کار نکنید و به اندازه کافی استراحت کنید و آگاه باشید که هیچکس به اندازه شما دلتنگ شما نخواهد شد. پس اول به فکر خودتان باشید.

با خودتان مهربان باشید

۱۲. از نور بیرون از خانه استفاده کنید

هدر مک‌آلیف، نویسنده و مولف توصیه می گوید که اختلاف شدت نور در داخل خانه که در بهترین حالت ۳۰۰ تا ۴۰۰ لوکس است با نور بیرون که در شرایط ابری به ۱۰۰۰۰ لوکس می رسد، بر روی روح و روان بسیار حیاتی است. وی بر این باور است که مردم باید بدانند که قرار گرفتن در معرض نور کافی یک نیاز روزانه بدن است، و باید برای دریافت نور کافی و طبیعی اقدام کنند، زیرا خانه‌ها و محل‌های کار سرپوشیده اغلب نور کافی ارائه نمی‌دهند.

از نور بیرون از خانه استفاده کنید

۱۳. در موسیقی مورد علاقه خود غوطه ور شوید.

ماریا گودواج، نویسنده آمریکایی می گوید موسیقی تغذیه کننده روح انسان است. گوش دادن به موسیقی آرامش و شادی را به ارمغان می آورد و انسان را از تنش های روزانه دور می کند. پس در موسیقی مورد علاقه خود غوطه ور شوید!

در موسیقی مورد علاقه خود غوطه ور شوید.

۱۴. سرنوشت خود را بپذیرید

بدون شک مهارت های خود را بارها و بارها زیر سوال برده اید. شما هزاران بار از ظاهر خود شکایت کرده اید. از اینکه به رژیم غذایی خود پایبند نیستید ناراحت هستید. از اینکه به لیست اهداف خود نرسیده اید منزجر هستید. حالا وقت آن است که او را رها کنید و ادامه دهید. خودتان را همانگونه که واقعا هستید بپذیرید. این بار را از روی دوش خود بردارید و بگذارید سرنوشت همانطور که باید پیش برود. امروز باید کلمه را از دایره لغات خود حذف کنید. و در نهایت، هنگامی که شب به رختخواب می روید، از خود بپرسید، آیا امروز آنقدر که باید شاد و زنده هستم؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد همین کافی است.

سرنوشت خود را بپذیرید

۱۵. عاشق خود باشید

زمانی را برای تغذیه روح خود اختصاص دهید و به موانع دشواری که تا کنون بر آن ها غلبه کرده اید یا درس هایی که از زندگی آموخته اید فکر کنید. به زودی خواهید فهمید که چه موانع بالایی را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. حالا خودت را از چشم کسانی که دوستت دارند ببین. این افراد بی تجربگی، شکست ها و اشتباهات شما را نمی بینند. تنها چیزی که در شما می بینند عشقی است که هرگز از بین نمی رود. پس سعی کنید از دریچه عشق به خود نگاه کنید.

عاشق خود باشید

۱۶. رایحه ای را که دوست دارید به مدت ۳۰ ثانیه استشمام کنید.

ایده آل این است که مستقیما از یک بطری اسانس این کار را انجام می دهد. رایحه ای که انتخاب می کنید چندان مهم نیست. میندی گرین، گیاه‌پزشک، نویسنده و رایحه‌درمانگر بالینی می‌گوید: اصل این است که وقتی بوی خاصی را دوست داریم، عمیق‌تر نفس می‌کشیم، و تنها عمل نفس کشیدن عمیق باعث می‌شود که نفس‌های سریع و کم عمق خود را کاهش دهیم. اسانس مرکبات، اکالیپتوس، نعناع، اسطوخودوس یا هر رایحه ای که دوست دارید را روی یک دستمال آغشته کنید و آن را در کیف پول یا کیف خود نگه دارید تا به راحتی به آن دسترسی پیدا کنید.

رایحه ای را که دوست دارید به مدت 30 ثانیه استشمام کنید.

۱۷. زندگی خود را مانند یک کیک تصور کنید.

طعمی را انتخاب کنید که دوست دارید! کارشناس سلامتی کار و زندگی، سامانتا اتوس، که کیک را بهترین مدل برای فکر کردن به یک زندگی می‌داند، این را توصیه می‌کند. مراحل بعدی: ۱. زندگی خود را به شش یا هفت قسمت تقسیم کنید: شغل، سلامت، رابطه، بچه ها (اگر دارید)، جامعه، دوستان، سرگرمی ها. ۲. برای هر بخش، اهداف ملموس قابل دستیابی مانند بیرون بردن همسرتان را برنامه ریزی کنید ۳. ارزیابی موفقیت خود را نه بر اساس اینکه چگونه وقت خود را صرف کرده اید و به دور از احساس گناه، ارزیابی کنید.

زندگی خود را مانند یک کیک تصور کنید.

۱۸. تقویت روح و جسم از طریق یوگا.

یوگا یک ورزش فیزیکی و ذهنی است که قدمت آن به گذشته های دور باز می گردد. جالب است بدانید که یوگا در زبان سانسکریت به معنای وحدت و یگانگی است که بدن و ذهن به هم مرتبط هستند. در این صورت اگر می خواهید از شر بسیاری از ناراحتی های جسمی ناشی از استرس خلاص شوید، بهتر است با یوگا بیشتر آشنا شوید و معجزه آن را در زندگی شخصی و روابط اجتماعی خود ببینید.

18. تقویت روح و جسم از طریق یوگا.

۱۹. نگرش کمال گرا (همه یا هیچ) را کنار بگذارید.

کمال گرایی مفهوم کمال گرایی به افکار و رفتارهای خود ویرانگر اشاره دارد که هدف آنها دستیابی به اهداف بسیار افراطی و غیر واقعی است. در عرف جامعه، کمال گرایی را با چیزی مطلوب و حتی ضروری برای موفقیت اشتباه می گیرند. با این حال، اولین افرادی که روی کمال گرایی کار کردند، آن را اینگونه تعریف کردند: «تمایل شدید فرد به بی عیب بودن، کوچکترین اشتباه خود را گناهی نابخشودنی تلقی می کند و مشتاقانه منتظر عواقب شوم شکست است». همانطور که گفتیم کمال گرایان معیارهای بسیار بالایی برای موفقیت تعیین می کنند و اگر به آن اهداف بلندپروازانه دست پیدا نکنند، خود را بازنده می دانند. مطالعات اخیر نشان می دهد که نگرش های کمال گرا با موفقیت تداخل دارد. میل به کامل بودن، هم احساس رضایت از خود و هم شکست ما را به همان اندازه که دیگران احساس می کنند از ما می گیرد.

19. نگرش کمال گرا (همه یا هیچ) را کنار بگذارید.

۲۰. با تماشای تئاتر زنده خود را از روزمرگی جدا کنید.

زندگی می‌تپد و روح را در هم می‌کوبد، و هنر به شما یادآوری می‌کند که شما هنوز زنده هستید و باید زندگی کنید. یک مطالعه نشان داد که دانش‌آموزان یک مدرسه شش هفته پس از دیدن تولیدات باکیفیت هملت یا سرود کریسمس در مقایسه با دانش‌آموزان دیگر، همدلی و تحمل بیشتری داشتند.

20. با تماشای تئاتر زنده خود را از روزمرگی جدا کنید.

۲۱. در زمان حال به طور کامل زندگی کنید.

به غوغای پرنده، گربه ای که روی علف ها می چرخد، صدای نسیمی که برگ های درخت را به خش خش وا میدارد توجه کنید. وقتی حواس‌تان به افکار منفی‌تان پرت نمی‌شود، وقتی به خودتان اجازه نمی‌دهید در لحظاتی که رفته‌اند یا هنوز نیامده‌اند گم شوید، در لحظه باقی می‌مانید. این لحظه – اکنون – واقعاً تنها لحظه ای است که دارید. این زیبا و خاص است. اگر با روح خود ارتباط برقرار کنید و خوشحال بمانید، متوجه خواهید شد که قلب شما مملو از احساسات مثبت است.

21. در زمان حال به طور کامل زندگی کنید.

۲۲. به رویاپردازی ادامه دهید.

رویاها روح ما را تغذیه می کنند، همانطور که یک وعده غذایی این کار را برای بدن ما انجام می‌دهد. بارها در زندگی می بینیم که رویاهایمان در هم می شکند و آرزوهایمان نابود می شوند، اما باید به رویاپردازی ادامه دهیم. پائولو کوئیلو، نویسنده پرفروش کتاب کیمیاگر، می گوید اگر این کار را نکنیم، روح ما می میرد.

22. به رویاپردازی ادامه دهید.

راهنمای کوئیلو در یک سفر به او گفت که کمبود زمان اولین علامت روند کشتن رویاهای ماست. پرمشغله ترین افراد برای انجام همه کارها وقت پیدا می کنند، در حالی که کسانی که هیچ کاری انجام نمی دهند همیشه خسته هستند و به کارهای اندکی که باید انجام دهند توجهی نمی کنند. مدام شکایت می کنند که روز خیلی کوتاه است. حقیقت این است که آنها از مبارزه می ترسند.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود