
خوب شما این مقاله را می خوانید چون می خواهید یک فریلنسر شوید. شما به این فکر کردهاید که میخواهید در چه شغلی فریلنسر شوید، چند آدرس ایمیل مفید دارید و حتی برای خود لباس مناسب هم خریده اید. بنابراین شما آماده هستید که کار کارمندی را کنار بگذارید و دست به کار شوید، درست است؟ نه درست نیست! یکی از بزرگترین باورهای غلط در مورد فریلنسری این است که شما در خانه می نشینید و کار به سراغ شما می آید. وقتی واقعیت این است که باید برای آن بجنگید و سخت هم بجنگید. باید بدانید که کار آزاد به معنای کار کردن است چون هیچ چیز ثابت و تضمینی در مورد آن وجود ندارد. اما رازهای ساده ای برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق وجود دارد که در این پست وبلاگ با شما به اشتراک می گذاریم.برای استارت و راه اندازی کسب و کار شخصی خودم از کجا باید شروع کنم؟ برای رسیدن به جواب این سوال ویدیو زیر را تماشا کنید.
فریلنسر کیست؟
فریلنسر به شخصی گفته میشود که به صورت مستقل و بدون ارتباط با یک شرکت یا سازمان، به انجام پروژههای مختلف برای مشتریان مختلف میپردازد. فریلنسرها معمولاً در زمینههای مختلفی مانند طراحی وب، برنامهنویسی، ترجمه، نوشتن محتوا، بازاریابی و غیره فعالیت میکنند. برای موفقیت در فریلنسری، مهارتهای تخصصی، مدیریت زمان، ارتباطات موثر با مشتریان و توانایی جذب مشتریان جدید از جمله عوامل مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند.
مزایای فریلنسری چیست؟
مزایای فریلنسری شامل موارد زیر میشوند:
آزادی بیشتر: یکی از مزایای کار فریلنسری این است که نسبت به سایر اشتغالها، آزادی بسیار بیشتری دارید. شما اصولاً مدیر کسب و کار خود هستید.
انعطافپذیری: فریلنسرها از مزیت بالایی از لحاظ انعطافپذیری در زمان کاری برخوردارند.
کنترل بر کار خود: شما میتوانید تصمیم بگیرید در چه پروژهای مشغول به کار شوید.
امکان کار کردن در هر مکان: شما محدود به یک مکان خاص نیستید و میتوانید از هر جایی کار کنید.
امکان تعیین درآمد خود: به عنوان فریلنسر، شما میتوانید درآمد خود را تعیین کنید.
آزادی در اکتشاف مهارتهای جدید: فریلنسری به شما امکان می دهد تا مهارتهای جدید خود را امتحان کنید و دانش خود را در زمینههای مختلف مانند بازاریابی، فروش، مدیریت و غیره را گسترش دهید.
با این حال، مانند هر کاری، فریلنسری نیز همراه با چالشها و مسائل خود است. پس شما باید خود را برای مواجه شدن با آنها آماده کنید.
معایب فریلنسری چیست؟
معایب فریلنسری شامل موضوعات زیر میشوند:
- ناپایداری درآمد: فریلنسری ممکن است درآمد ناپایداری داشته باشد چرا که بستگی به تعداد پروژههایی دارد که انجام میدهید.
- عدم وجود بیمه و منافع طولانی مدت: فریلنسرها معمولا از بیمه کارفرما برخوردار نیستند و باید برای خودشان بیمه صرف کنند.
- فشار کاری: فریلنسرها غالبا تحت فشار کاری بیشتری هستند زیرا باید خودشان کلیه جوانب کسب و کار خود را اداره کنند.
- کمبود تعامل اجتماعی: با توجه به اینکه اکثر فریلنسرها از خانه کار میکنند، ممکن است تعاملات اجتماعی محدودتری داشته باشند.
- بی ثباتی و هدایت ناآگاهانه: کمبود برنامه ریزی آگاهانه میتواند منجر به کارکرد ناپایدار شود.
لطفا توجه داشته باشید که هر چند فریلنسری میتواند چالش برانگیز باشد، اما با داشتن برنامهریزی مناسب و ایجاد توازن کاری، میتواند فرصتهای عظیمی را ایجاد کند.
مهارتهای مورد نیاز برای فریلنسری موفق چیست؟
برای موفقیت به عنوان فریلنسر چندین مهارت ضروری وجود دارد:
1. مهارتهای حرفهای: برای مثال، اگر شما یک طراح وب هستید، باید با HTML، CSS و احتمالاً JavaScript آشنا باشید. این مهارتها بستگی به موقعیت شغلی خاص شما دارند.
2. مهارتهای ارتباطی: اکثر فریلنسرها باید قادر باشند به طور موثری با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند، چه به صورت نوشتاری یا شفاهی.
3. مهارت در یادگیری: با توجه به تغییرات سریع در بسیاری از رشتهها، توانایی در یادگیری و انطباق با این تغییرات میتواند در موفقیت شما به عنوان فریلنسر بسیار موثر باشد.
4. مهارت در برنامهریزی و مدیریت زمان: به عنوان یک فریلنسر، شما باید قادر باشید کارهای خود را به طور موثر مدیریت کنید و مهلتها را رعایت کنید.
5. استدلال منطقی: برای رفع مشکلات و چالشها، توانایی در استدلال منطقی و تصمیم گیری سریع میتواند بسیار مهم باشد.
6. مهارت در فروش و بازاریابی: برای یافتن و حفظ مشتریان، شما نیاز به مهارتها و بهترین کتاب های فروش و بازاریابی دارید.
بنابراین، یادگیری یک سری مهارت برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق بسیار ضروری است.
چالشهایی که فریلنسرها ممکن است با آنها مواجه شوند و راهکارهایی برای مقابله با آنها چیست؟
چالشهایی که فریلنسرها ممکن است با آنها مواجه شوند و راهکارهایی برای مقابله با آنها عبارتند از:
- نداشتن درآمد ثابت: یکی از چالشهایی که فریلنسرها ممکن است با آن مواجه شوند، نداشتن درآمد ثابت است. برای مقابله با این چالش، فریلنسرها میتوانند با جذب مشتریان ثابت و ایجاد قراردادهای بلندمدت، درآمد ثابتی برای خود فراهم کنند.
- مدیریت زمان: فریلنسرها ممکن است با چالش مدیریت زمان مواجه شوند، زیرا باید به صورت مستقل برای مدیریت پروژههای مختلف خود تلاش کنند. برای مقابله با این چالش، فریلنسرها میتوانند از ابزارهای مدیریت زمان و پروژه استفاده کنند و برنامهریزی دقیقی برای انجام پروژههای خود داشته باشند.
- نداشتن حمایت و پشتیبانی: فریلنسرها ممکن است در مواجهه با مشکلات و چالشهایی که نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند، به مشکل برخورد کنند. برای مقابله با این چالش، فریلنسرها میتوانند با شرکت در جامعههای فریلنسری و شبکهسازی و تیم سازی با دیگر فریلنسرها، از حمایت و پشتیبانی لازم برخوردار شوند.
- نداشتن بیمه و مزایای کارمندی: فریلنسرها ممکن است به دلیل عدم داشتن بیمه و مزایای کارمندی، با چالشهایی مواجه شوند. برای مقابله با این چالش، فریلنسرها میتوانند با خرید بیمه و ایجاد قراردادهای بلندمدت با مشتریان، برای خود بیمه و مزایای کارمندی فراهم کنند.
- رقابت با دیگر فریلنسرها: با توجه به رشد روزافزون فریلنسری، رقابت با دیگر فریلنسرها برای جذب مشتریان ممکن است چالشبرانگیز باشد. برای مقابله با این چالش، فریلنسرها میتوانند با ارائه خدمات با کیفیت و ارتقای مهارتهای خود، از دیگر فریلنسرها برتری پیدا کنند.
چگونه یک فریلنسر موفق باشیم؟
برای موفقیت به عنوان یک فریلنسر، میتوانید از راهنماییهای زیر استفاده کنید:
1. تخصص و مهارتها: انتخاب یک حوزه تخصصی و بهبود مهارتهای خود در آن زمینه اهمیت بالایی دارد. بهتر است روی یک یا دو حوزه مشخص تمرکز کنید و به گسترش و بهبود مهارتهای خود در آنها بپردازید.
2. ساخت شبکه مشتریان: ایجاد و نگهداری شبکه ارتباطی قوی با مشتریان و کسب توصیهنامهها میتواند به شما در جذب پروژههای جدید کمک کند.
3. استفاده از بازاریابی و برندینگ: ایجاد یک شناسه برند و برندینگ خود را میتوان به یک فریلنسر معتبر و قابل اطمینان تبدیل کرد. از رسانههای اجتماعی و وبسایت شخصی خود به عنوان ابزارهایی برای ارتباط با مشتریان و ترویج خدمات خود استفاده کنید.
4. مدیریت مالی و قیمتگذاری: مدیریت مالی مهمی است که برای موفقیت به عنوان فریلنسر باید آن را در نظر بگیرید. به ارزیابی هزینهها، قیمتگذاری صحیح و مدیریت مالی به هنگام توجه کنید.
5. ارتقاء مهارتهای ارتباطی: مهارتهای ارتباطی، ارتباط موثر با مشتریان و مشتریان بالقوه را تسهیل میکند. درک نیازهای مشتریان، قدرت تفسیر درخواستها و توانایی در ارتباطات نوشتاری و شفاهی، عواملی هستند که به شما در کسب و کارتان کمک میکنند.
6. مدیریت زمان: بهینهسازی و مدیریت زمان برای تحقق پروژههای مختلف بسیار مهم است. تعیین برنامه کاری منظم و کار با اولویتها را در نظر بگیرید و از ابزارها و روشهای مدیریت زمان مانند تقویمها و برنامههای توسعه شخصی استفاده کنید.
7. حرفهایتر شدن: مداومت در یادگیری و بهروزرسانی مهارتها و فنون خود را برای ایجاد و حفظ نیروی حمایتی کارفرماها، مشتریان و همکاران خود ادامه دهید.
8. نظم و تنظیمات محیطی: ایجاد یک محیط کار مناسب با نظم در سازماندهی پروندهها و ساماندهی ابزارها و منابع، به شما در تسریع فرآیند کار و افزایش بهرهوری کمک میکند.
9. پشتیبانی و پاسخگویی به موقع: برخورد حرفهای و پاسخگویی به مشتریان و همکاران بسیار مهم است. توجه به ایمیلها، پیامها و درخواستها به موقع و با دقت به مشتریان نشان میدهد که از آنها اهمیت میدهید.
10. فرصتهای مستمر برای بهبود: همیشه در حال یادگیری، بهبود و توسعه خود باشید. نگرش مثبت را حفظ کنید و از تجربههای قبلی خود درس بگیرید تا درخشش خود را بهبود بخشید.
در نهایت، موفقیت در عنوان یک فریلنسر نیازمند صبر، پشتکار و تحمل موفقیت و شکست است. با رویکرد مثبت و پیوسته به بهبود خود، میتوانید روز به روز موفقتر شوید.
چگونه می توان فریلنسر شد؟
برای تبدیل شدن به فریلنسر، میتوانید مراحل زیر را مرور کنید:
1. شناسایی مهارتهای خود: اولین قدم برای شروع به کار به صورت فریلنسر، شناسایی مهارتهایی است که به طور حرفهای در آنها مهارت دارید. مثلاً طراحی گرافیک، ترجمه، تولید محتوا و غیره.
2. ساخت نمونه کارها: برای نمونههای کاری خود، مثالها و نمونههایی را بسازید تا بتوانید به مشتریان نشان دهید که مهارت و توانایی لازم را دارید.
3. ایجاد حساب کاربری: در بسترهای آنلاین مثل وبسایتهای فریلنسینگ و بازار کار آنلاین، یک حساب کاربری بسازید و اطلاعات و نمونه کارهای خود را در آن ثبت کنید.
4. شناخت بازار: پژوهش کنید و بازار فریلنسینگ و نیازهای مربوط به مهارتهایتان را بشناسید. بهترین بسترها و بخشهایی را که برای تبدیل شدن به فریلنسر در آنها موفق خواهید بود، شناسایی کنید.
5. ثبت قیمتها و سرویسها: تعیین قیمتهای مناسب برای خدمات و محصولاتی که ارائه خواهید داد، مهم است. براساس میزان تجربه، زمان مورد نیاز و ارزش خدمات خود، قیمتهای راهنما را تعیین کنید.
6. ارتباط با مشتریان: جذب مشتریان جدید و برقراری ارتباط با آنها در حوزه کسب و کارتان از اهمیت بالایی برخوردار است. برای این منظور، از شبکههای اجتماعی مختلف و وبسایتها استفاده کنید.
7. شروع به کار: پس از برقراری اولین تماس با مشتریان، پروژهها را مشخص کنید و با آنها قراردادهای لازم را امضا کنید. سپس کار را آغاز کنید و تحویل پروژه را در زمان مقرر انجام دهید.
8. ایجاد شبکه حرفهای: در حین انجام پروژهها و برقراری ارتباط با مشتریان، سعی کنید با سایر فریلنسرها و افراد از صنعت خود در ارتباط باشید. ارتباط با افرادی که نیاز به خدمات شما دارند یا همکاریهای ممکن را پیشنهاد میدهند، از مزایای شبکهسازی است.
9. بهبود مهارتها و تبادل دانش: همواره با بروز بودن در حوزه کاریتان امیدوار تر خواهید بود. زمان بگذارید تا مهارتهای خود را به روز کنید و با استفاده از دورههای آموزشی و منابع آنلاین دانش خود را گسترش دهید.
توجه داشته باشید که با تمرین، تلاش مداوم و ساخت یک پروفایل حرفهای، میتوانید به موفقیت در عرصه فریلنسینگ دست پیدا کنید.
25 ایده فریلنسری پولساز
در زیر 25 ایده برای فریلنسری را معرفی میکنیم:
1. طراحی گرافیک: تصمیمگیری در مورد طراحی لوگو، بنرها، کارت ویزیت و المانهای بصری دیگر.
2. تولید محتوا: نوشتن مقالات، ویرایش محتوا، ساخت ویدیوهای آموزشی و ایجاد محتوای وب.
3. ترجمه: ترجمه متون به زبانهای دیگر با تضمین دقت و فهمیدن مفهوم اصلی.
4. تحقیقات بازار: جمعآوری دادهها و آمارها در مورد بازارها و مشتریان هدف.
5. طراحی وبسایت: ساخت وبسایتهای حرفهای و طراحی رابط کاربری.
6. مدیریت رسانههای اجتماعی: کنترل و مدیریت حضور آنلاین برندها در شبکههای اجتماعی.
7. تولید ویدیو و ادیت: تولید ویدیوهای تبلیغاتی و آموزشی و ادیت آنها.
8. بهینهسازی سئو: بهبود رتبهبندی وبسایتها در موتورهای جستجو.
9. مدیریت پروژه: برنامهریزی، کنترل کیفیت و مدیریت زمان برای پروژههای مختلف.
10. نشر و نویسندگی: نوشتن کتابها، مجلات، مقالات و نشر آثار.
11. تدوین و ادیت: ویرایش کتابها، مقالات، وبلاگها و متون دیگر.
12. توسعه نرمافزار: طراحی و توسعه برنامههای نرمافزاری و تجربیات کاربری.
13. اینسپکتور کیفیت: بررسی و ارزیابی کیفیت محصولات و خدمات.
14. مشاوره کسب و کار: ارائه راهنمایی در زمینه راهاندازی و مدیریت کسب و کار.
15. طراحی داخلی: طراحی فضاهای داخلی به منظور بهبود ظاهر و کارکردهای مختلف.
16. برنامهنویسی وب: توسعه وبسایتها و برنامههای کاربردی مبتنی بر وب.
17. بازاریابی محتوا: استراتژیهای بهبود رشد و جذب مخاطبان با استفاده از محتوا.
18. ارائه خدمات مالی: مدیریت حسابداری و مالیاتی برای کسبوکارها و فردان.
19. استشاره حقوقی: ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه حقوق و قوانین.
20. آموزش آنلاین: تدریس و طراحی دورههای آموزشی آنلاین در حوزههای مختلف.
21. روانشناسی مشاوره: ارائه خدمات مشاوره روانشناختی و روانپزشکی به مردم.
22. طراحی محصول: طراحی و توسعه محصولات جدید با تأکید بر کیفیت و کاربرد.
23. مهندسی صوتی: ضبط، میکس و مسترینگ موسیقی، پادکست و سایر محتواهای صوتی.
24. تست نرمافزار: بررسی و ارزیابی کیفیت و عملکرد نرمافزارهای مختلف.
25. فروش و بازاریابی: استراتژیها و تکنیکهای فروش و تبلیغاتی برای بهبود فروش محصولات.
یک فریلنسر پیشنهادات دیگران را می شنود
در بازاریابی اینترنتی، دریافت پیشنهادات دیگران از طریق فضای مجازی از قدرتمندترین ابزارها محسوب می شود. با این کار می توانید افرادی را پیدا کنید که به شما کمک می کنند و حاضر به سرمایه گذاری هستند. راهکارهای زیادی برای ارتباط برقرار کردن با دیگر کسب و کارها وجود دارد. بدین ترتیب شما و دیگر کسب و کارها خدماتی را به همدیگر ارائه می دهید که به سود دو طرف تمام می شود. پیشنهاد می کنیم در کسب و کار آزاد خود این استراتژی را به کار بگیرید تا بدون هیچ هزینهای بتوانید زمینههای کاری بیشتری را به دست آورید.
از پایگاه داده استفاده کنید
پایگاههای دادهی زیادی در اینترنت وجود دارد که عناوین شرکتها و اطلاعات آنها را در اختیارتان میگذارد. با بررسی این پایگاه دادهها می توانید زمینهی کاری بالقوه برای کسب و کارتان را پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم برای شروع به سراغ سایت Data.com بروید.
بازاریابی دهان به دهان
یک فریلنسر برای اینکه کسب و کار آزاد خود را به افراد بیشتری بشناساند، نیاز نیست چندین هزار تبلیغ گران قیمت داشته باشد بلکه می تواند با بازاریابی دهان به دهان و معرفی حضوری کار خود به دیگران نیز این کار را انجام دهد.شما می توانید به جای تبلیغات گران قیمت، اطرافیان خود (دوستان، خانواده، همکاران و مشتریان) را ترغیب کنید تا کسب و کار شما را به صورت آنلاین به دیگران پیشنهاد دهند و از مزایای آن صحبت کنند. مطمئناً این روش تأثیرگذاری بیشتری دارد و اخبار کسب و کار شما به سرعت به گوش افراد بیشتری می رسد.
فریلنسر ها عمدتا از سرویس کورا (quora) استفاده می کنند
در سایت کورا سؤالاتی پرسیده می شود که هر کس با تکیه بر توانایی و مهارتهای خود می تواند به این سؤالات پاسخ دهد. کورا مکانی مناسب برای پیدا کردن زمینههای کاری است. پیشنهاد می کنیم در quora یک پروفایل حرفهای ایجاد کنید تا کسب و کار شما را معرفی کند. سپس به سؤالات پاسخ دهید تا با مشتریان بالقوهای که می توانید به آنها کمک کنید، ارتباط برقرار کنید. وقتی به یکی از اعضای اصلی سایت تبدیل شوید، به هدفتان نزدیکتر خواهید شد و کسب و کارتان بهتر در معرض چشم قرار می گیرد.
تماسهای ناگهانی
به دنبال کسب و کارها و افرادی باشید که ممکن است از خدمات شما استفاده کنند. وب سایتهای آنها را بررسی کنید، اطلاعات تماسشان را داشته باشید و برای پیدا کردن کار، به طور غیرمترقبه با آنها تماس بگیرید. به دلیل این که تعداد کمی از کسانی که در کسب و کار آزاد مشغول هستند از این استراتژی مستقیم استفاده میکنند، وقتی شما از آن استفاده کنید، قطعاً سبب شگفتی دیگران خواهید شد. این کار به شما کمک می کند تا در رقابت به پیشرفت برسید.با گوش کردن به این صوت و انجام این کار ساده تو کسب و کارتون پیشرفت کنید !
روابط عمومی
ورود شما و کسب و کارتان به رسانه راهی مؤثر برای موفقیت است. برای دست یابی به اهداف خود باید روابط عمومیتان را بالا ببرید. به دنبال فرصتهایی باشید تا کسب و کار شما به بخشی جذاب در اخبار و رسانه تبدیل شود. انتقال ایدههایتان به روزنامه نگاران و مؤسسات خبری ممکن است سبب ترغیب آنها شود.
بازاریابی از طریق ایمیل
شما با بازاریابی از طریق ایمیل می توانید هم روابطتان را تقویت کنید و هم مشتریان را درباره سرویسها و خدماتی که ارائه می دهید، متقاعد کنید. پس یک لیست ایمیل داشته باشید و محتوای مربوط به بازاریابی را برایشان بفرستید تا به آنها در خرید کمک کنید.
فریلنسر های موفق همیشه بازاریابی از طریق افراد معروف را نیز امتحان می کنند
شما می توانید به عنوان مدیر کسب و کار آزاد با اشتراک گذاری پستهای جذاب و دنبال کردن افراد جدید در شبکههای اجتماعی به موفقیت برسید. برای این کار نیاز به پروفایل افراد معروف دارید. این پروفایلها تأثیرگذاری بالایی در شبکههای اجتماعی دارند و می توانند به شما در اشتراک گذاری محتوا، آن هم با تعداد مخاطب بالا کمک کنند. با پیدا کردن افراد تأثیرگذار آنها را متقاعد کنید پستهایتان را به اشتراک بگذارند.
رویدادهای ویژه می تواند برای یک فریلنسر موفق کارآمد باشد
در شبکههای اجتماعی میزبان یک رویداد خاص باشید تا بتوانید از این طریق مشتریان جدیدی را به کسب و کار خود جذب کنید. برای مثال می توانید با مخاطبان فعلی خود در رسانهی اجتماعی یک نظرسنجی یا مسابقهی عکس ترتیب دهید. علاوه بر آن، می توانید با تخفیفات و پیشنهادهای ویژه مشتریان بیشتری را جذب کنید.
برگزاری مسابقه یا نظرسنجی
در وبسایت یا شبکه اجتماعی خود یک مسابقه یا نظرسنجی تشکیل دهید. این کار سبب می شود مخاطبان با شما تعامل بیشتری داشته و محتوای کسب و کارتان بیشتر مورد توجه قرار گیرد. شبکه اجتماعی توییتر امکان نظرسنجی دارد. البته می توانید از ابزارهای رایگانی چون SurveyMonkey برای ساختن نظرسنجی دست ساز استفاده کنید.
شبکهسازی یکی از کار های فریلنسر موفق است
شبکه سازی کمک زیادی به رونق کسب و کارتان میکند. شاید پیدا کردن مخاطبان جدید در مرحلهی نخست خیلی مفید به نظر نرسد؛ اما همین مخاطبان در آینده به کمک شما میآیند. باید برای شناخت افراد چه حضوری و چه آنلاین، کمی وقت بگذارید. مطمئنا آنها درباره کسب و کار شما آگاهی کامل دارند. شاید آنها در همان لحظه مشتری شما نشوند؛ اما در آینده به کمکتان خواهند آمد.
انتشار داستانهای جدید
اگر در مطرح شدن در اخبار دچار مشکل می شوید، بهتر است داستانهای خبری خود را بنویسید. این داستانها سبب بهبود کسب و کارتان نمیشود؛ اما به شما کمک میکنند به عنوان نویسنده مطرح شوید و به موفقیت برسید. مجلات و سایتهای خبری زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند داستانهای خبری خودتان را منتشر کنید.
خبرنامهها
خبرنامهها راهی مؤثر برای جذب مشتریان فعلی و همچنین مشتریان آینده هستند. برای این که کسب و کارتان معروف شود و در اذهان عمومی باقی بماند، باید به طور منظم برنامه منتشر کنید.
نمایشگاههای تجاری
نمایشگاههای خبری فرصت مناسبی برای ملاقات مردم و ایجاد جمعیت گسترده حول کسب و کار شماست. در بیشتر نمایشگاههای تجاری باید هزینهای برای داشتن غرفه بپردازید؛ اما اگر برای شبکه سازی به آنجا بروید، نیازی به پرداخت پول نیست و می توانید با پخش بروشورها، افراد بیشتری را به سمت کسب و کار خود جذب کنید.
وبلاگنویسی
با وبلاگنویسی میتوانید افراد بیشتری را به سمت وب سایت خود بکشانید. همیشه به دنبال انتشار محتوایی باشید که فکر میکنید دیگران به خواندن آن علاقهمندند. باید به سراغ موضوعاتی بروید که مخاطبان هدف شما را به خود جذب میکند. سپس میتوانید این محتوا را در شبکه اجتماعی یا هر جای دیگری انتشار دهید. وبلاگنویسی به شما کمک میکند تا صفحات بیشتری در سایت داشته باشید و در نتیجه رتبه شما در گوگل بالاتر رود.
فرم دعوت به همکاری بفرستید
بیشتر افراد در کسب و کار آزاد از دعوت به همکاری در سایت خود استفاده می کنند. این راهکار فوقالعادهای است؛ مگر این که هنوز مشتریان درباره خرید خدمات و محصولات شما اطمینان نداشته باشند. با گذاشتن فرم دعوت به همکاری در سایت، افراد می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر ثبت نام کنند. شما از طریق این فرمها، اطلاعات آنها را استخراج می کنید و می توانید در بازاریابی و ارائهی سرویس به آنها بهتر عمل کنید. با استفاده از پلاگین های رایگان در وردپرس، این فرمها قابل ساختن است.
پیشنهادات ویژه
ساخت لیست ایمیل کار سختی است؛ مگر این که افراد به دنبال محتوای ایمیل شما باشند. می توانید با دادن محتوای ارزشمند به افراد، اطلاعات تماس آنها را بگیرید. این کار با دادن راهنما، پی دی اف، قالب، کوپن یا مشاورهی رایگان قابل انجام است؛ تنها باید مطمئن شوید چیزی که به مخاطب می دهید برای او ارزشمند است.
بازاریابی مقالهای
در وبلاگ خود تنها پستهای ساده نگذارید، بلکه چندین مقاله بزرگ و پرمحتوا درج کنید. باید مطمئن شوید اطلاعات شما معتبر و قابل اعتماد هستند. مقالات خود را در فضای مجازی پخش کنید تا لینکهایی در صفحهی خود دریافت کنید. این کار سبب افزایش مشتریان و در نتیجه بهبود وضعیت بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو خواهد شد.
بازاریابی از طریق یوتیوب
یوتیوب مکان خوبی برای موفقیت کسب و کار شماست. شما می توانید با انتشار ویدئوهای مفید و آموزنده، مخاطبان هدف را به سمت خود جذب کنید. به عنوان مثال خود را کارشناسی در حوزهی رسانهی اجتماعی می دانید. پس می توانید با آموزش و مشاوره دادن به دیگران یاد دهید چطور از ابزارهای مختلف رسانه های اجتماعی برای گسترش ارتباطات خود استفاده کنند. سپس از طریق دعوت به همکاری از آنها بپرسید حاضر هستند شما را برای کمک استخدام کنند.
انتشار بروشور یا الحاقیه
شاید این روش خیلی قدیمی باشد؛ اما هنوز هم جواب می دهد. خیلی از افراد از بروشور یا الحاقیه برای تبلیغ کسب و کار خود در دنیای واقعی استفاده نمی کنند؛ اما می توانید از این استراتژی در رقابت موفق شوید.
پاپآپهای وبسایت
پاپآپها به بازدیدکنندگان سایت در دستیابی به هدفی خاص کمک میکنند. حتی اگر از استراتژی دعوت به همکاری هم استفاده کرده باشید، پاپآپها به شما کمک خواهند کرد. برای شروع به دنبال پلاگینهای پاپآپ در وردپرس باشید.
تبادل تبلیغات
شاید در جایگاهی نباشید که برای تبلیغات هزینه کنید؛ اما این بدین معنا نیست که اصلا نمی توانید تبلیغ کنید. برای این منظور باید با یک کسب و کار به توافق برسید تا خدمات یکدیگر را به طور متقابل تبلیغ کنید. پس هر دو کسب و کار بدون هیچ هزینهای تبلیغ می شود.
چاپ کردن کارت ویزیت
پخش کردن کارت ویزیت روشی قدیمی است، اما هنوز هم مفید است. امروزه بیشتر تبلیغات به تلفن، کامپیوتر و تلویزیون وابسته است؛ اما وقتی به کسی کارت بدهید، چون او در محیط اطرافش کارتی نمی بیند، قطعاً به کسب و کار شما جذب می شود.
نویسندگی مهمان
نویسندگی مهمان در دیگر سایتها تعداد مخاطبانتان را افزایش میدهد. با چند خط توضیح و دادن لینک اصلی مطلب به بقیه این کار را انجام دهید. باید در گوگل به دنبال سایتهای مهمانپذیر باشید و اطمینان حاصل کنید مخاطبان سایتی که انتخاب میکنید به موضوع شما علاقهمندند.
فیسبوک
در فیس بوک صفحهای شخصی داشته باشید و نظرات را به سمت خود جلب کنید. ابتدا پستهای جذاب و آموزنده را به اشتراک بگذارید و لینک پستها را به سایت خود ارجاع دهید. شما می توانید با ایجاد فرم کسب و کار در فیسبوک افراد بیشتری را به سمت خود جذب کنید.
توییتر
توییتر کمک شایانی به بازاریابی می کند. همیشه محتوایی که موردعلاقهی مخاطبانتان است به اشتراک بگذارید و از هشتگ استفاده کنید. افرادی را دنبال کنید که فکر می کنید در آینده برای کسب و کارتان مفید هستند و آنها را ترغیب کنید تا شما را دنبال کنند. همیشه سایت خود را در توییتر تبلیغ کنید و لینک بگذارید.
گوگل پلاس
گوگل پلاس نسبت به دیگرشبکه های اجتماعی بیسر و صداتر است؛ اما مطمئناً نظرات شما در این رسانه هم شنیده می شود. در گروههای مربوط به موضوع کسب و کار خود عضو شوید و در آن به گفت و گو بپردازید. باید با به اشتراک گذاری محتوای آموزنده به یکی از اعضای اصلی این شبکه اجتماعی تبدیل شوید.
پینترست
باید قبل از شروع بازاریابی در پینترست مطالب و محتوا را به طور کامل بررسی کنید. در پینترست پروفایلی بسازید و محتوای خود را منتشر کنید. باید به گروههای مرتبط با کسب و کار خود ملحق شوید.
اینستاگرام
اینستاگرام بهترین فضا برای جذب افراد به کارهای خلاقانه است. از طریق اینستاگرام روند کاری خود را ثبت کنید و نتایج آن را به تصویر بکشید. شغلتان را به طور برجسته در اینستاگرام نشان دهید تا تمام مراجعهکنندگان متوجه شوند چه حرفهای دارید. با این کار در ذهنشان باقی میمانید تا هر زمان به شما نیاز داشتند، به سراغتان بیایند.
لینکدین
لینکدین تأثیر به سزایی در بازاریابی کسب و کار دارد. در این رسانهی اجتماعی یک پروفایل حرفهای بسازید و مهارتها و شغلتان را به خوبی معرفی کنید. با ملحق شدن به گروههای مرتبط به کارتان، پستهای جدید بگذارید. در گروهها به تبادل نظر بپردازید و کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.
از دیگر پلتفرمهای اجتماعی استفاده کنید
شما نباید تنها به سراغ شبکههای اجتماعی بزرگ بروید. پلتفرمهای اجتماعیای برای شما مناسباند که دارای مخاطبان کسب و کارتان باشند.
استفاده از موضوعات روز
در گوگل، توییتر و فیسبوک به دنبال موضوعات داغ روز باشید. با گنجاندن موضوعات داغ روز در پستهای وبلاگ و صفحات اجتماعی، نظر افراد بیشتری را به خود جلب کنید.
انتشار مطالب در لینکدین
اگر در جذب مخاطب مشکل دارید مطالب خود را در لینکدین و دیگر رسانههای مشابه منتشر کنید. تمام پلتفرمها، مخاطبان خاص خود را دارند. اگر محتوای شما در این پلتفرمها قرار گیرد، رتبهی بهتری در نتایج جستجو به دست خواهید آورد.
ثبت کامنت در وبلاگها
به دنبال وبلاگهایی باشید که به کار شما مربوط هستند. مطالب وبلاگها را به دقت بخوانید و سعی کنید با گذاشتن کامنت خود را وارد گفت و گو با دیگر اعضا کنید. از سرویس گرآواتار استفاده کنید یا تمام اطلاعات خود اعم از نام، نام خانوادگی و عکس را در سایت وارد کنید. شاید این کار سبب بهبود کسب و کار شما نشود؛ اما باقی ماندن نام شما و شبکه سازی با دیگر افراد تأثیر چشمگیری در آینده کسب و کارتان خواهد داشت. همراهان گرامی خودساخته لطفا در انتهای این مقاله نیز برای ما کامنت های خود را قرار دهید و نظرات موثر خود را برای ما بگذارید تا با تبادل نظرات شما عزیزان همراه همیشگی خودساخته بتوانیم رشد کنیم ، و هر روز بهتر از روز قبل برای شما دوستان گرامی مفید واقع شویم.
بهینهسازی وبسایت
محتوای وب سایت باید چیزی فراتر از نمونه کارها و اطلاعات تماس شما باشد. هر صفحه از وب سایت را به گونهای بهینه سازی کنید که به کسب و کارتان کمک کند. بهترین کلمات را در سایتتان استفاده کنید و همیشه خدماتی که انجام می دهید را به بهترین نحو ممکن بیان کنید. با دعوت به همکاری، بازدیدکنندگان دیگر سایتها را به سمت سایت خود بکشانید و به آنها درباره کسب و کارتان مشورت دهید.
بهینهسازی فرم ثبتنام
فرم ثبت نام ایمیل باید طوری طراحی شود که افراد بیشتری را به سمت شما بکشاند. حتی وقتی خدمات خوبی ارائه دهید اما فرم ثبت نامتان سؤالات زیادی داشته باشد و یا خوانایی آن پایین باشد، بازدیدکنندگان از شما کناره خواهند گرفت. در این زمینه پلاگین های رایگان وردپرس وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید فرمهای مختلفی بسازید و ببینید کدام یک از آنها برای شما مناسبتر است.
از پلاگینهای اشتراکگذاری اجتماعی بهره ببرید
باید امکانی فراهم کنید تا تمام افراد بتوانند پستهای شما را به اشتراک بگذارند. این کار بیشتر از فعالیتهای معمولی رسانههای اجتماعی به شما کمک می کند. برای این منظور میتوانید از پلاگین های اشتراک گذاری اجتماعی استفاده کنید. بدین ترتیب، بازدیدکنندگان می توانند فقط با یک کلیک پستهای شما را به اشتراک بگذارند.
نشانهگذاری اجتماعی
نشانه گذاری اجتماعی شامل تگ کردن و استفاده از ابزارهایی چون دلیشز، اورنوت یا پینترست است. محتوای خود را در سایتهای نشانه گذاری اجتماعی قرار دهید تا توجه بیشتری را به خود جلب کنید. این کار باعث می شود تا رتبهی جستجوی شما بالاتر رود.
میزبانی از سمینار تحتوب یا وبینار
وبینار می تواند میان شما و دیگران، رابطهای شخصی به وجود آورد و افراد بیشتری را به سمت کسب و کار شما جذب کند. از موضوعاتی استفاده کنید که مورد علاقه مخاطبان هدف شماست و توصیههای مفید به آنها بدهید. با ارتقاء وبینار میتوانید افرادی که میخواهند از خدمات شما استفاده کنند، بیشتر به سمت خود جذب کنید.
استفاده از توصیههای افراد تأثیرگذار
وقتی از کسب و کار خود تعریف میکنید، دیگران به این موضوع با شک و تردید نگاه میکنند؛ زیرا آنها میدانند شما می خواهید وضعیت کسب و کار خود را بهبود دهید. اگر از نظرات و توصیههای افراد با نفوذ استفاده کنید، شخص سومی وارد ماجرا می شود تا دیگران بهتر بتوانند گفتههای شما را درباره کسب و کار باور کنند. این توصیهها میتواند از جانب مشتریها هم باشد، پس آنها را در سایت یا شبکهی اجتماعی خود منتشر کنید. اگر از مشتریان فعلی خود بخواهید یک توصیهنامه بنویسند، قطعا در این راه به شما کمک میکنند.
از امضای ایمیل استفاده کنید
نشان و امضای ایمیل حرفهای بسازید که دارای لینکهایی به وب سایت، پروفایلهای اجتماعی و … است. این کار شما را فردی حرفهای نشان می دهد و باعث جلب توجه بیشتری خواهد شد.
با افراد تأثیرگذار صحبت کنید
با افراد تأثیرگذار در زمینهی کسب و کار خود صحبت کنید و آن را در سایت انتشار دهید. این کار خیلی سخت نیست، تنها کافی است از آنها بخواهید درباره پستهای شما نظر بدهند. اغلب افراد تأثیرگذار به دنبال این هستند که ببینند مهارتهای آنها مورد توجه قرار گرفته است؛ پس ممکن است مصاحبه را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارند که این کار افراد زیادی را به سمت شما جلب میکند.
اشتراکگذاری تصاویر نهاننگاری
اگر قبلاً گیفی ساختهاید یا حقوق یک تصویر متعلق به شماست، باید قبل از به اشتراک گذاری، آن را نهان نگاری کنید. این کار آسیبی به محتوا وارد نمی کند، بلکه به عنوان امضایی مطرح می شود که کسب و کار و محتوا را تنها منحصر به شما نشان می دهد.
عضویت در فرومها و انجمنهای گفتگو
در انجمنهایی عضو شوید که درباره کسب و کارهایی شبیه به شما سؤالاتی پرسیده می شود. برای مثال، اگر کسب و کار شما در زمینه ارائه خدمات بهینه سازی سایت فعالیت می کند، به دنبال انجمنهایی باشید که افراد در آنجا درباره این خدمات سؤال می پرسند. سعی کنید با معرفی کامل خود به این افراد پاسخ مناسب دهید.
فریلنسر توانا کسی است که روی سئو وب سایت خود کار میکند
اگر می خواهید مطالب سایت شما در نتایج جستجوها دیده شود باید به دنبال تقویت سئوی وب سایتتان باشید. این بهینه سازیها شامل عنوان پست، تگ تصویر، توضیحات متا و دیگر عناصر است. باید تمام پستهایتان را از نظر جستجو بهینه کنید تا رتبه شما در گوگل بالاتر رود.
توجه به رسانه اجتماعی یکی از کارهایی است که یک فریلنسر می تواند انجام دهد
به صحبتهای دیگران درباره کسب و کارتان گوش دهید. برای این منظور میتوانید از Google Alerts استفاده کنید. یک هشدار در گوگلآلرت بگذارید تا هر وقت اسم کسب و کار شما به عنوان کلمهی کلیدی آمد به شما اطلاع دهد. با گوش دادن به رسانههای اجتماعی به دنبال مشتریان جدید باشید.
پادکست بسازید
برخی افراد به جای خواندن به گوش دادن علاقهی بیشتری دارند، پس با ساخت پادکست به مخاطبان خود بی افزایید.
بنظر یک فریلنسر بهتر است که در سرویس HARO ( هارو ) ثبت نام کند
HARO سرویسی است که روزنامهنگاران در آن پرسشنامههایی درزمینهٔ های مختلف مطرح میکنند. با ثبت نام در این سایت، به پرسشنامهها پاسخ دهید. اگر پاسخهای شما جالب باشد، به بخشی از خبر تبدیل میشوید که این کار سبب رونق کسب و کارتان خواهد شد.
از جستجوی پیشرفته لینکدین استفاده کنید
از طریق جستجوی پیشرفته لینکدین پروفایلهایی پیدا کنید که برای کسب و کار شما مناسب هستند. می توانید این نوع جستجوها را در لینکدین ذخیره کنید یا هر زمان پروفایل جدیدی در زمینه کسب و کار شما ایجاد شد، لینکدین به شما از طریق ایمیل خبر بدهد.
برای یک فریلنسر بهتر است که اینفوگرافیک کار خود را روزانه بسازد
اینفوگرافیک ها به نسبت پستهای ساده، توجهات بیشتری به خود جلب می کنند. اینفوگرافیک ها در پینترست یا با استفاده از جستجوی تصاویر گوگل، پیدا می شوند. باید دادههایی جمع آوری کنید و از یک ابزار رایگان برای ساخت اینفوگرافیک بهره ببرید.
بازاریابی از طریق مشتریان فعلی را می توان برای فریلنسر بودن انجام داد
اگر می خواهید درآمدتان را افزایش دهید، بهتر است تنها روی مشتریهای کنونی تمرکز کنید تا اینکه به دنبال مشتریهای جدید باشید. باید کاری کنید که مشتریهای فعلی به خریداران همیشگی تبدیل شوند و همیشه به دنبال استفاده از خدمات شما باشند. شما می توانید با ارائه خدمات بیشتر، درآمد بالاتری کسب کنید.
یک فریلنسر در رویدادهای آنلاین شرکت می کند
از طریق سرویسهای مختلف، رویدادهای آنلاین به وجود آورید. این کار به شما کمک می کند تا از طریق مکالمات واقعی با افراد، اعتماد بیشتری به دست آورید.
شما به عنوان فریلنسر باید مهمان رادیو شوید
اگر کسب و کار شما به صورت آفلاین فعالیت دارد، مهمان رادیو شوید و کسب و کار خود را به گوش آنها برسانید.
کمک کردن به مشتریان فعلی
اگر به صورت آنلاین فعالیت دارید، احتمالاً مشتریهای شما هم به همین صورت کار می کنند. می توانید با ترویج محصولات و خدمات آنها در مقابل ترویج محصولات و خدمات خود توسط آنها، به پیشرفت کسب و کارتان کمک کنید.
سخن پایانی
فریلنسری یک راه موثر برای کسب درآمد و داشتن شغل آزاد است. برای موفقیت در فریلنسری، باید در یک حوزه خاص تخصص و مهارت داشته باشید، خودتان را به خوبی بازاریابی کنید، مدیریت زمان و برنامهریزی پروژههای خود را به خوبی انجام دهید، ارتباطات قوی با مشتریان و همکاران برقرار کنید و همواره به روز باشید و مهارتهای خود را بهروز کنید. با رعایت این نکات و تلاش مداوم، میتوانید در فریلنسری موفق شوید و به عنوان یک آزادکار موفق درآمد خوبی کسب کنید.
سوالات متداول
چه نکاتی برای موفقیت در فریلنسری باید رعایت شود؟
برای موفقیت در فریلنسری باید در یک حوزه خاص تخصص و مهارت داشته باشید، خودتان را به خوبی بازاریابی کنید، مدیریت زمان و برنامهریزی پروژههای خود را به خوبی انجام دهید، ارتباطات قوی با مشتریان و همکاران برقرار کنید و همواره به روز باشید و مهارتهای خود را بهروز کنید.
چه روشهایی برای کسب درآمد در فریلنسری وجود دارد؟
روشهای کسب درآمد در فریلنسری شامل ترجمه متون، نوشتن مقالات و محتوا، طراحی گرافیک و وبسایت، تدوین و ویرایش ویدیو، تولید محتوای دیجیتال، توسعه نرمافزار و برنامهنویسی، مدیریت رسانههای اجتماعی و بازاریابی دیجیتال، مشاوره و آموزش در حوزههای مختلف، فروش محصولات و خدمات آنلاین و … میشود.