افزایش فروش بدون تبلیغات

افزایش فروش بدون تبلیغات

آیا افزایش فروش بدون تبلیغات امکان‌پذیر است؟ چند سال پیش، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها برای تبلیغات از تلویزیون، رادیو یا بنرهای چند میلیونی استفاده می‌کردند. این روش‌ها هرچند مشتریان زیادی جذب می‌کرد اما هزینه‌هایی نیز دربرداشت. باید بگوییم که دوره‌ی این‌گونه تبلیغات تمام شده‌است چون درصد کمتری از افراد، مخاطب‌های این رسانه‌ها هستند.

ما سعی داریم در این مقاله روش‌های جدیدتر و در عین‌حال کم‌هزینه‌تری را معرفی کنیم تا قدرت فروش شما را افزایش دهد. این به آن معنا نیست که از خودتان هم مایه نگذارید! بلکه با آموزش و فراگیری مهارت‌های خاص باید این‌کار را درست و بدون خطا انجام دهید و این نکته را در نظر داشته باشید که افزایش فروش بدون هزینه، زمانبر بوده و دارای محدودیت‌هایی است. اگر شما کسب‌وکاری را به تازگی راه‌انداخته‌اید یا هزینه برای تبلیغات ندارید، می‌توانید از این تکنیک‌ها بهره بگیرید. پس صبور باشید و تا پایان ما را همراهی کنید.

معرفی ۱۰ راهکار موثر در افزایش فروش بدون تبلیغات

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که تنها راه افزایش فروش، انجام تبلیغات پرهزینه است. ما این اطمینان را به شما می‌دهیم که بدون هزینه نیز می‌توان فروش فوق‌العاده‌ای داشت. در ادامه می‌توانید چند مورد از بهترین راهکارها را مطالعه فرمایید.

روش اول: از بازاریابی دهان به دهان برای افزایش فروش بدون تبلیغات استفاده کنید

اگر بخواهیم تعریفی از این نوع بازاریابی داشته باشیم باید بگوییم وقتی مشتریان از شما صحبت می‌کنند و شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند، بازاریابی دهان به دهان اتفاق می‌افتد. این مهم در صورتی است که مشتری از شما بسیار راضی بوده و افراد دیگری که این رضایت را می‌بینند، به استفاده از محصول یا خدمات شما تشویق می‌شوند و ممکن است به خریداران شما نیز تبدیل گردند. برای افزایش فروش بدون تبلیغات در این روش، شما باید رضایت مشتری را از لحظه‌ی آشنایی تا بعد از خرید به‌دست‌آورید. در این‌‌میان، مشتری تجربه‌ی خوب خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارد و شما بدون صرف هزینه، فروشتان را با استفاده از مشتری زیاد خواهید کرد. تجربه نشان داده‌است که اگر یک مشتری راضی باشد، می‌تواند تا ده مشتری دیگر به همراه آورد و این خیلی عالی است.

بازاریابی دهان به دهان یک راهکار استراتژیک است که بر تأثیرگذاری از طریق گفت‌وگوهای مثبت درباره برند، محصول یا خدمات تمرکز دارد. این نوع ارتباط بر اعتماد به نظرات و تجربیات دوستان و آشنایان بنا شده است، به‌طوری‌که وقتی یک فرد تجربه مثبتی از محصول یا خدماتی را داشت، ممکن است آن را به دیگران پیشنهاد دهد و در این فرآیند، از اعتبار و تأثیر شخصی خود استفاده کند.

برای اینکه بازاریابی دهان به دهان به موفقیت برسد، لازم است محصول یا خدمات مورد نظر، به‌طور قابل‌توجهی جذاب باشند تا افراد انگیزه‌ای برای به‌اشتراک‌گذاری آنها داشته باشند. این تأثیرگذاری‌ها زنجیره‌ای ایجاد می‌کنند که در نهایت به جذب مشتریان و افزایش فروش کمک می‌کند. از این رو، ایجاد یک تجربه رضایت‌بخش برای مشتریان امری بسیار حیاتی است، زیرا آنها بعداً ممکن است تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و این به‌عنوان یک نوع تبلیغات غیرمستقیم عمل می‌کند که از اعتبار شخصی مشتریان بهره‌مند است.

روش دوم: با کسب‌وکارهای دیگر ارتباط برقرار کنید

ما این روش را با یک مثال توضیح می‌دهیم. فرض کنید یک مجموعه‌ ارائه دهنده‌ خدمات برق ساختمان هستید و در پروژه‌های برق کشی خانه‌ها و مجتمع‌ها فعالیت می‌کنید. این پروژه‌ها به غیر از برق‌کشی به خدمات دیگری از جمله لوله‌کشی آب، گاز، دکوراسیون داخلی و … نیاز دارد. اگر شما با صاحبان این مشاغل ارتباط برقرار کنید، آن‌ها نیز در کارهای خود شما را به صاحب‌بنا معرفی خواهند کرد تا برای برق ساختمان خود از شما بهره بگیرند.

همچنین بخوانید:  تاریخچه بازاریابی

شما نیز می‌توانید برای جبران، به لوله‌کش پورسانت بدهید یا او را نیز به دیگران معرفی کنید. در واقع می‌توان گفت با این کار مشتریان هر دو طرف افزایش می‌یابند و با به جریان انداختن مشتریان در کسب‌وکارها، یک بازی دو سر برد ایجاد می‌گردد.

روش سوم: برای افزایش فروش بدون تبلیغات، تمرکز خود را روی مشتریان قبلی بگذارید

مشتریان قدیمی از ارزشمندترین دارایی‌های هر کسب‌وکاری است که برای حفظ آن‌ها باید بسیار تلاش کرد. تنها کافیست خود را به آن‌ها یادآوری کنید چون هزینه‌ی نگه‌داری مشتریان قبلی، از آوردن مشتریان جدید کمتر است. پس آن‌ها را دریابید و سعی کنید به چرخه‌ی فروش خود هدایت کنید چرا که باعث افزایش فروش بدون تبلیغات در کار شما می‌شوند. مثلا تخفیف‌های بیشتر برایشان در نظر بگیرید، پیشنهادهای ویژه به آن‌ها بدهید و محصولات و خدمات را با قیمت پایین‌تر به آن‌ها بفروشید، طوری که خودتان ضرر نکنید.

حفظ ارتباط همیشگی با این مشتریان باعث وفاداری آن‌ها می‌شود. قانونی وجود دارد به نام ۸۰/۲۰. طبق این قانون ۸۰ درصد فروش یک کسب‌وکار توسط ۲۰ درصد از مشتریان قبلی است. این قانون اهمیت این تکنیک را آشکار می‌سازد.

روش چهارم: برای افزایش فروش بدون تبلیغات از بیش‌فروشی استفاده کنید

یکی از بهترین استراتژی‌های فروش، بیش‌فروشی است و در بیشتر کسب‌وکارها قابل اجرا است. بیش‌فروشی به این معناست که شما علاوه بر محصول یا خدمت اصلی که مشتری برای خرید آن آمده‌است، محصولات یا خدمات دیگری را نیز به او بفروشید. اما آیا این‌کار امکان‌پذیر است؟ باید بگوییم بله.

شاید داستان پسربچه‌ای که در یک مغازه‌ی فروش لوازم شکاری کار می‌کرد را شنیده باشید. این پسرک در اولین روز کاری خود، به مشتری که برای خرید قلاب ماهیگیری آمده بود، چادر کمپین، طعمه شکار و حتی یک قایق ماهیگیری را فروخته بود. این داستان چقدر درست است، نمی‌دانیم؛ تنها می‌خواهیم اهمیت این روش را بیان کنیم.

همچنین بخوانید:  فرق مشتری و خریدار چیست؟

هر مشتری وقتی اولین پرداخت خود را انجام می‌دهد، مقاومت ‌‌ذهنی او کاهش می‌یابد از این‌رو شما می‌توانید او را برای خرید محصولات بعدی تشویق نمایید. مثلا اگر در یک لباس‌فروشی فعالیت می‌کنید و مشتری از شما یک شلوار خریداری می کند، شما یک کمربند ست، جوراب یا موارد دیگر را به او پیشنهاد دهید.

روش پنجم: از شبکه اجتماعی اینستاگرام استفاده کنید

افزایش فروش با شبکه های اجتماعی

امروزه استفاده از اینستاگرام در جذب مشتری و افزایش فروش بدون تبلیغات نقش مهمی دارد. رسانه‌های اجتماعی دیگری نیز وجود دارد، اما جایی که اینستاگرام در بین مردم جهان باز کرده‌است قابل وصف نیست به‌طوری که یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین پلتفرم‌هایی است که توسط بیشتر افراد استفاده می‌شود.

کمتر کسی است که این اپلیکیشن را روی گوشی همراه خود نداشته‌ باشد. از پیر تا جوان و کوچک و بزرگ، اینستاگرام را استفاده می‌کنند و برای اهداف مختلفی از آن بهره می‌برند.

روش ششم: رضایت‌مندی مشتریان خود را به نمایش بگذارید

اگر شما یک کسب‌وکار اینترنتی و مجازی دارید، حتما از این روش استفاده کنید. بازخورد و نظرات مشتریانی که راضی بوده‌اند برای جلب اعتماد دیگر مشتریان مهم است. مثلا اگر کاربری قصد خرید محصولی را از شما داشته باشد با خواندن نظرات دیگر کاربران که آن محصول را خریداری و استفاده کرده‌اند، در تصمیم خود مصمم می‌گردد.

روش هفتم: به مشتریان خود ضمانت بازگشت وجه بدهید

یکی از دلایلی که افراد تمایل به خرید محصول ندارند، عدم رضایت و ضرر مالی است. هر کاربری بعد از خرید ممکن است از تصمیم خود منصرف شود. اگر شما از همان ابتدا به مشتریان خود ضمانت بازگشت وجه بدهید، آن‌ها تمایل بیشتری برای خرید محصولات پیدا می‌کنند. هم‌چنین باعث افزایش اعتماد آن‌ها به خود می‌شوید.

روش هشتم: از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید

استفاده از تبلیغات آنلاین بسیار موثر است. اما مطمئن نیستید که مشتریان تبلیغات شما را مشاهده می‌کنند یا نه؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید تا به صورت مستقیم به خود کاربران دسترسی داشته باشید. بسیاری از مصرف‌کنندگان ایمیل خود را هر روز چک می‌کنند.

مثلا شما می‌توانید برای افرادی که به تازگی از شما خرید کرده‌اند، ایمیل پیگیری سفارش ارسال کنید و دیگر محصولات مرتبط و مورد علاقه‌ی آن‌ها را پیشنهاد دهید. بازاریابی ایمیلی باعث افزایش فروش بدون تبلیغات می‌شود که با استفاده از ابزارهای موجود می‌توانید رفتار مخاطبان را بعد از دریافت ایمیل تحلیل کنید.

روش نهم: از محصولات خود تصاویر با کیفیت ارائه دهید

شواهد نشان می‌دهد کیفیت تصاویر محصولات، میزان فروش آن‌ها را چندین برابر می‌کند. علاوه بر این بهتر است که تصاویر متعدد از یک محصول و در زاویه‌های گوناگون تهیه کنیم؛ چرا که کاربران تمایل دارند که محصولات را از زاویه‌های مختلف با هم مقایسه کنند.

همچنین بخوانید:  پروموشن فروش چیست؟

روش دهم: در یوتیوب، ویدئو منتشر کنید

بعد از اینستاگرام، یوتیوب دومین شبکه اجتماعی پرطرفدار است. این پلتفرم برای افزایش فروش بدون هیچ هزینه‌ای، عالی است. با توجه به موتور جستجوی قوی که دارد، افراد می‌توانند محتوای خود را همانند گوگل در آن جستجو کنند و به دنبال آن بگردند. شما با انتشار ویدئو در یوتیوب می‌توانید کسب‌وکار خود را معرفی کنید، از محصولات خود فیلم تهیه کنید و در اختیار کاربران قرار دهید. هم‌چنین دیگر راه‌های ارتباطی از جمله وب‌سایت یا دیگر شبکه‌های اجتماعی را به کاربران بدهید تا از صفحات شما بازدید کنند و مطالب بیشتری مشاهده کنند.

روش یازدهم: از بازاریابی تلفنی استفاده کنید

بازاریابی تلفنی

با افرادی که تمایل دارند مشتری شما باشند، تماس برقرار کنید و از این‌که شما را پس بزنند، ترسی نداشته باشید. اصلا انتظار این‌را نداشته باشید که همه به تماس‌های شما پاسخ مثبت دهند، اما امیدوار باشید که می‌توانید توجه چند نفر را بدست آورید. شما در تماس‌های خود نهایت تلاش را بکنید. حتی اگر نتیجه‌ی مطلوبی نداشته باشد، یک تمرین به حساب می‌آید. چراکه می‌توانید بعد از مدتی، مشتریان را راحت‌تر تشخیص دهید و راه‌های برقراری ارتباط با آن‌ها را تقویت نمایید.

بازاریابی تلفنی، یک فرایند تماس و تعامل با مشتریان از طریق تلفن است که برای تولید سرنخ‌ها، فروش تلفنی و دیگر فعالیت‌های مرتبط استفاده می‌شود. این روش از گذشته تا امروز به کار می‌رفته و در آن، تماس با مشتریان بالقوه برای فروش محصولات و خدمات صورت می‌گیرد. در بازاریابی تلفنی، معمولاً مشتری فروشنده را نمی‌شناسد و برقراری و حفظ ارتباط با فروشنده به فرد فروشنده بستگی دارد. برای موفقیت در این روش، اصول بازاریابی تلفنی بسیار مهم است. شناخت بستر فرهنگی و اجتماعی هر منطقه‌ای که قصد بازاریابی داریم، از اهمیت بالایی برخوردار است. این آگاهی باعث می‌شود که ما بتوانیم طبق اصول بازاریابی آن فرهنگ عمل کرده و ارتباط موثری با مشتریان برقرار کنیم، که این موضوع می‌تواند به جذب مشتریان و افزایش فروش کمک کند.

سخن آخر

روش های زیادی برای افزایش فروش بدون تبلیغات بدون هیچ هزینه یا حداقل هزینه وجود دارد که شما می‌توانید در کسب‌وکار خود از آن بهره بگیرید. برخی از این روش‌ها باید در فضاهای مجازی انجام شود، از جمله اینستاگرام، یوتیوب، وب‌سایت و … که امروزه با پیشرفت تکنولوژی استفاده از آن بسیار راحت است و برخی دیگر نیاز به حضور شما در فضای مجازی را ندارد و تنها به مهارت و توانایی شما در به‌کارگیری آن بستگی دارد، برای مثال بازاریابی دهان به دهان و بازاریابی تلفنی. روش‌های متعددی دیگری نیز وجود دارد که ما تنها به برخی از آن‌ها اشاره کردیم. اگر شما هم روش‌های دیگری سراغ دارید یا از آن استفاده کرده‌اید که موثر بوده است آن‌را با ما در میان بگذارید.

تیم تحریریه خودساخته
تیم تحریریه خودساخته

ما در تیم خودساخته تمام تلاشمان را برای آماده سازی بهترین مطالب میکنیم تا شما عزیزان با محتواهای ما بتوانید سواد و دانش خود را بهبود دهید

دوست داری بدونی چطور فروش بیزنیست رو حداقل سه برابر کنی؟!

تیم دکتر کاویانی در یک جلسه مشاوره دو ساعته، فرمول چند برابر کردن فروش با الگوی «هک فروش» رو بهتون آموزش میدن. مهمترین راز بیزینس های پرفروش داشتن ذهنیت هک فروش است.

دوره های دکتر کاویانی
دوره مستر کلاس راکت
دوره علمی مدار ثروت
دوره هک فروش
دوره کسب و کار اینستاگرامی
دوره جامع جهش ثروت

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود

آیا می‌خواهید درآمد بیزینس خود را ۳ برابر کنید؟

برای دریافت آموزش رایگان بیزینس پولساز دکتر کاویانی روی دکمه دریافت دوره بزنید