امروزه شبکههای اجتماعی جایگاه خاصی در رونق کسب و کارها دارند. اینستاگرام به عنوان یکی از شبکههای اجتماعی پرطرفدار جایگاه خاصی در این عرصه دارد. همانطور که میدانید اینستاگرام بستری برای فعالیتهای متنوع است، فعالیتهایی که حتی شاید فکرش را هم نمیکنید. بنابراین این شبکه اجتماعی قدرتمند میتواند یک فرصت طلایی برای کسب درامد باشد. اما ما امروز اینجاییم تا درباره بازاریابی در اینستاگرام و نحوه کار با این اپلیکیشن آشنایی بیشتری پیدا کنیم. اینستاگرام و ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ برای یک بازاریابی موفق چه فاکتورهایی لازم است؟ پس حتماً تا پایان همراه ما باشید.
اینستاگرام مارکتینگ چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟
قبل از هر چیز بهتر است برای درک دقیقتر موضوع با تعریف بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing) آشنا شویم. هنگامی که شما برای جذب مخاطب و مهمتر از آن استفاده مناسب از آن مخاطبان اقدامی در یک شبکهی اجتماعی انجام بدهید عملا میتوان گفت یک نوع بازاریابی انجام دادهاید. این کار میتواند منجر به فروش یک محصول، جذب تبلیغات، ساخت یک اینفلوئنسر از خود یا هر چیز دیگری بشود اما تمام موارد ذکر شده میتواند بخشی از نتایج بازاریابی شبکههای اجتماعی باشد. نکات بازاریابی و کسب درآمد در اینستاگرام هم از این قواعد مستثنی نیست و بازاریابی اینستاگرام هم زیر چتر تعریف بازاریابی شبکههای اجتماعی یا همان سوشیال مدیا مارکتینگ میگنجد.
اگر بخواهیم دلایل استفاده از این اپلیکشن نامدار را در جهت تبلیغ کسب و کارمان نام ببریم میتوانیم موارد زیادی را در نظر بگیریم؛ اما شاید یکی از مهمترین موارد صرفهجویی بزرگی است که در هزینهها وجود دارد. به عنوان مثال شما دیگر نیازی به داشتن یک مکان(مغازه) برای استراتژی فروش محصولاتتان نیستید. این به این معناست که در واقع از پرداخت هزینهی بزرگی برای خرید یا اجاره مغازه معاف هستید.چگونه در اینستاگرام پیشرفت کنم؟ ویدیو زیر به شما راهکار هایی رو پیشنهاد میدهد.
این را فراموش نکنید که با حضور در شبکههای اجتماعی گستره بیشتری از افراد احتمال ارتباط با شما را دارند و این یعنی یک امتیاز بسیار بزرگ! اگر بخواهیم دلایل استفاده از شبکههای اجتماعی و اینستاگرام را شرح دهیم در این چند خط نمیگنجد. در هر صورت مطمئن باشید با نقل مکان خیلی از کسب و کارها و بازاریابی سنتی به فضای اینترنت استفاده از سوشیال مدیا در دنیای امروز منطقیترین کار خواهد بود.
انتخاب مسیر تعیینکنندهترین کار ممکن!
بیشک انتخاب راه درست اولین کار برای تشخیص اقدامات بعدی خواهد بود. تا زمانی که آشکار نباشد چه برنامهای برای فعالیت در اینستاگرام دارید نمیتوانید مهرههای خود را در جای درستی قرار دهید. روش کسب درامد، استراتژی بازاریابی اینستاگرام و موارد این چنینی بدون تعیین مسیر اولیه غیرقابل تشخیصاند.
پست اینستاگرام جزو اصلی ترین قسمت شبکه اینستاگرام محسوب می شود و روزانه تعداد زیادی پست در اینستاگرام فرستاده می شود در مقاله”پست گذاشتن در اینستاگرام” نکاتی را در مورد پست گذاشتن قرار دادیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید
اینفلوئنسر شوید
شاید فکر کنید این ایده خیلی جالب نباشد اما ما به شما ثابت خواهیم کرد که اشتباه میکنید! اگر چرخی در اینستاگرام زده باشید با پیجهای پربازدیدی روبرو میشوید که هویت مشخصی دارند؛ پیجهایی که متعلق به افراد حقیقیاند و در عین حال دنبالکنندگان زیادی دارند. دقیقا همین افراد به نوعی اینفلوئنسر هستند. افرادی که در حرفه خود با فعالیتهایشان موفق به جذب مخاطب شدهاند و از این طریق تبدیل به یک برند شدهاند.
اینفلوئنسرها راههای کسب درامد متفاوتی دارند:برخی بهواسطه شهرتی که کسب کردهاند کسب و کار خود را بالا میکشند، برخی کسب و کار مستقلی ندارند اما با استفاده از تبلیغات و موارد این چنینی کسب درامد بالایی دارند و برخی دیگر با توجه به این که تبدیل به یک برند شدهاند موفق به دریافت پیشنهادات شغلی شدهاند. به عنوان مثال یک برنامهنویس که تبدیل به یک اینفلوئنسر مارکتینگ شده با توجه به سطح تواناییهایی که از خود نشان داده جذب شرکتهای معتبر و شناخته شدهی نرم افزاری شده.
فروشگاه آنلاین بسازید
شک نکنید که اینستاگرام بستر مناسبی برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی است. این پلتفرم با امکاناتی که در اختیار کاربران میگذارد حاشیه امنی برای ایجاد یک فروشگاه آنلاین فراهم میسازد. اگر به اطرافتان با دقت نگاه کنید کمتر کسی را میبینید که به اینستاگرام و فضای مجازی اعتیاد نداشته باشند. این مسلم است که از هر رده سنی و از هر نوع قشری از افراد که فکرش را بکنید میتوانید کاربرانی در اینستاگرام بیابید. نتیجه این مسئله به مشخص میکند فعالیت شما در این پلتفرم، صرف نظر از کالایی که میخواهید به فروش برسانید، بیهوده نیست به شرطی که همه اصول لازم برای بازاریابی را رعایت کنید. برای ساخت و مدیریت یک فروشگاه آنلاین موارد زیر را مورد توجه قرار دهید:
سایز پست و استوری اینستاگرام مطابق با استاندارد های روز دنیا طراحی شده است و کاربران اینستاگرام باید تصاویر خود را طبق اندازه مشخص شده در برنامه ارسال کنند در مقاله “سایز دقیق پست و استوری اینستاگرام” نکاتی را در مورد سایز پست و استوری قرار دادیم که بهتون پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید
-
-
کمپینهای تبلیغاتی کلید کسب درامد
کمپینهای تبلیغاتی راه نجاتی برای کسب و کارهایی با درامد پایین هستند. بهتر است برای جلب توجه مشتریان خود قیمتها را در بازهای کاهش دهید یا به ازای خرید محصول یا محصولاتی توسط مشتریان به آنها هدیه(اشانتیون) دهید. به عنوان مثال اگر یک فروشگاه آنلاین لباس دارید و فروش محصولاتتان کاهش یافته کمپینهای مختلف به مناسبتهای مختلف برگذار کنید. فرضا در سالروز تولد فروشگاهتان به مشتریانتان تخفیف دهید. با انجام کمپین مارکتینگ نه تنها باعث افزایش درامد و فروش محصولاتتان میشوید که در جذب مشتریان جدید هم موفق خواهید بود.چگونه از اینستاگرام درآمد میلیونی داشته باشیم؟ ویدیو زیر به شما این کار را آموزش میدهد.
-
-
تولید محتوا مهره گم شدهی کسب و کارها
تولید محتوا همان مهرهی گمشدهای است که مارکترها آن را پیدا نمیکنند. بیزینسهایی هستند که بدون تولید محتوا موفقیتهایی بدست میآورند اما شاید به جرعت بتوان گفت بیشتر کسب و کارهای شکست خورده ضعفشان در همین قسمت است. تولید محتوا میتواند همه چیز را برای شما تغییر دهد. اگر شما یک کارگاه تولید وسایل چوبی دارید و نمیتوانید محصولات چوبی خود را بفروشید. شاید در همین بخش اشتباه کردید. نوشتن اطلاعات مناسب درباره انواع محصولات چوبی و روند تهیه آنها مخاطبین زیادی را به صفحهتان هدایت میکند.
-
ارتباط با مشتریان
نوع رابطهای که با مشتریانتان برقرار میکنید ارتباط مستقیمی با حفظ آنها دارد. اگر افرادی که پیش از این از شما چندین محصول خریداری کردهاند یا دست کم افراد دیگری را برای آشنایی با کارتان معرفی کردهاند از شما رفتار اشتباهی ببینند باید منتظر از دست دادن آنها باشید. پس در روابطتان با مشتریان ثابت دقت کنید.
-
تبلیغات بخشی که نباید از آن غافل شوید
تبلیغات مهمترین نقش را در معرفیتان به دیگران برعهده دارد. در ساخت تبلیغات خود مراقب باشید تبلیغاتی که محتواهای غیرعقلانی و به دور از واقعیت برای جذب مخاطب به کار میبرند شکست بزرگی در کسب اعتبار متحمل میشوند پس ساخت یک تبلیغ خلاقانه را جدی بگیرید.مثلث تبلیغات را در صوت زیر به شما آموزش داده ایم.
به زمان انتشار تبلیغ، میزان سرمایهگذاریتان بر روی این بخش و پراکندگی انتشار آن دقت کنید. اهمیت زمان انتشار تبلیغ زمانی مشخص میشود که شما در ساعاتی آن را منتشر کنید که بیشترین بازدید را به خود جذب کند با همین ترفند نصف راه را رفتهاید.
دقت کنید که مقدار سرمایهای که برای تبلیغات میخواهید صرف کنید معقولانه و با بقیه بخشها متوازن باشد. پراکندگی تبلیغات یکی از همان نکاتی است که اعتبار بیزینس شما را یک شبه به باد میدهد! تبلیغات بیش از اندازه در یک بازه زمانی و در یک پیج یا کانال باعث عصبانیت کاربران و بدبینی انها نسبت به شما خواهد شد.
تغییر لوگو اینستاگرام طبق اهداف خاصی انجام می شود و هرچند وقت یکبار اینستاگرام لوگو اصلی برنامه را تغییر می دهد در مقاله”آموزش تغییر لوگو اینستاگرام” در مورد انواع لوگو و دلایل تغییر لوگو صحبت کردیم که بهتون پیشنهاد می کنم مطالعه کنید
یک شطرنج باز بدون برنامه عملا از پیش باخته است. حواستان به داشتن برنامه منطقی برای استراتژی بازاریابی اینستاگرام باشد.
برای اینکه ببینید راه دارید درست طی میکنید یا نه به نقشه نگاه کنید! بله! نقشه راه همان آمار و ارقامی هستند که باید توجه ویژهای به آنها داشته باشید. یقین داشته باشید که اعداد هیچگاه دروغ نمیگویند. آمار بازدیدها لایکها کامنتها و… را مکررا چک کنید.
سخن پایانی
باید تمام این موارد را به یاد داشته باشید تا بتوانید یک بیزینس موفق را مدیریت کنید. این مطالب کمک زیادی به شما برای انتخاب راهتان میکنند اما کامل نیستند. در نتیجه شما باید بدنبال منابع و مطالب دیگر در این حوزه باشید. منابعی با موضوع کتاب بازاریابی اینستاگرام pdf بازاریابی اینستاگرام، بازاریابی اینستاگرام ، هشتگ های پربازدید فارسی در اینستاگرام یا حتی بازاریابی شبکههای اجتماعی سوژه مناسبی برای بالا بردن اطلاعاتتان خواهد بود.
سوالات متداول
بازاریابی اینستاگرام را از کجا باید شروع کرد؟
در قدم اول، باید هدف و جامعه مخاطبان را مشخص کرد. ببینید قرار است با استفاده از اینستاگرام به کجا برسید و مخاطبهای اصلی شما چقدر در اینستاگرام فعالیت دارند. سپس یک پیج بیزنسی اینستاگرام بسازید. پروفایل مناسبی را تهیه کنید و تولید محتوای مستمر را آغاز نمایید.
چطور میتوانم در اینستاگرام مارکتینگ موفق شوم؟
ترفندهای زیادی برای موفقیت در اینستاگرام وجود دارند. انتشار منظم محتوای باکیفیت، تعامل داشتن با کاربرها، پاسخ دادن سریع و مودبانه در دایرکت و کامنت، استفاده از تمام امکانات اینستاگرام (IGTV و استوری در کنار پست) و استفاده از موشن گرافیک و اینفوگرافیک از جمله راههایی هستند که سبب میشوند سریعتر در اینستاگرام به موفقیت برسید.
2 پاسخ
سلام وقت بخیر
واقعا ترفندهای بازاریابی در اینستاگرام که گفتین فوق العاده بود. خیلی میشه ازشون استفاده کرد. ممنون
آقای کاویانی شما واقعا فوق العاده هستی