6 نکته‌ای که یک دانشجو کارآفرین موفق باید بداند! بروزرسانی 2020

6 نکته‌ای که یک کارآفرین موفق باید بداند!

 

۶ نکته‌ای که یک دانشجو  کارآفرین موفق باید بداند!

دانشجو کارآفرین موفق برای نیل به اهدافش، باید واجد ویژگی‌های خاصی باشد. گذشت روزگاری که یافتن شغل در یک شرکت بزرگ و معتبر، بزرگ‌ترین آرزوی انسان‌ها بود! امروز، دور دورِ نسل هزاره (Y) بوده و نسل هزاره، همان نسل کارآفرینان است. حالا دانشجویان به‌درستی درک کرده‌اند که مدرک تحصیلی، تضمینی برای اشتغال آن‌ها نیست. جوانان معمولاً ترجیح می‌دهند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند و به‌عبارت‌دیگر، یک کارآفرین باشند. اما در این مسیر، موانع زیادی پیش روی آن‌هاست که میزان بالای بدهی‌های تحصیلی، فقدان دانش و مهارت‌های لازم و همین‌طور، ریسک بالا از آن جمله‌اند.

6 نکته‌ای که یک کارآفرین موفق باید بداند!
۶ نکته‌ای که یک دانشجو  کارآفرین موفق باید بداند!

چطور می‌توان یک کارآفرین موفق بود؟

فضای اینترنت، پُر است از مقالات و مطالبی که شیوه آغاز و راه‌اندازی یک کسب‌وکار خاص را به‌طور مرحله‌به‌مرحله توضیح داده و ایده‌های زیادی را به افرادی که فاقد خلاقیت لازم برای شروع مسیر هستند، پیشنهاد می‌دهند. یک فرد تازه‌کار می‌تواند توصیه‌های آنلاین زیادی را درباره رویارویی با موانع احتمالی در فضای اینترنت پیدا کند. اما سؤال اینجاست که چرا باز هم هر دانشجویی نمی‌تواند یک کارآفرین موفق باشد. در این مطلب از خودساخته به ۶ نکته‌ طلایی که معمولاً در این مسیر، مورد غفلت قرار می‌گیرند، می‌پردازیم.

۱. راه گذار به حال و هوای خوب را یاد بگیرید!

اگر می‌خواهید یک کارآفرین موفق باشید، باید بدانید که احساسات و به‌طورکلی خُلقیات، می‌توانند بر افکار و اعمال ما تأثیر محسوسی بگذارند. مثلاً شاید اتمام یک مقاله یا انجام یک تکلیف درسی برای شما در غروب یک روز تعطیل، چیزی شبیه به کابوس باشد! حالا اگر هم باران ببارد، اوضاع احتمالاً بدتر می‌شود!

همچنین بخوانید:  سلامت روان در محیط کار

ممکن است در موقعیت‌هایی مثل این و حتی بعضاً بدون هیچ دلیل و بهانه خاصی، احساس کسالت، رخوت یا بی‌انگیزگی کنید. اما باید بتوانید فوراً خود را به شرایط روحی و خُلقی مناسب بازگردانید. فراموش نکنید شما قصد دارید یک دانشجو کارآفرین موفق  شوید. پس آخر هفته‌ها هم مثل روزهای عادی، سرتان شلوغ خواهد بود. خود را به انجام کارها و پروژه‌های در دست اجرا متعهد کنید و اینکه چقدر باران می‌بارَد یا چقدر حس رخوت و تنبلی می‌کنید، دیگر نباید عزمتان را سُست کند.

۲. یک جدول زمانی تهیه کنید!

برای تبدیل شدن به یک دانشجو کارآفرین موفق، ایجاد تعادل بین کسب‌وکار و مطالعه می‌تواند یکی از دشوارترین چالش‌هایتان باشد. متأسفانه برای پرداختن هم‌زمان به هر دوی این‌ها، همواره زمان کافی نخواهید داشت. بنابراین اگر مدیریت صحیحی روی زمان نداشته باشید، نمی‌توانید در هیچ‌کدام از این دو زمینه، آن‌گونه که باید، موفق شوید.

برای اجتناب از چنین موقعیتی، دانشجویان کارآفرین باید یک برنامه یا جدول زمانی برای خودشان تهیه کنند. در این بین، ایجاد یک چک‌لیست از کارهایی که باید انجام شوند هم می‌تواند در استفاده مفید از زمان حسابی کمکتان کند. برای استفاده بهینه و متعادل از زمان:

  •       سعی کنید نیمه اول هر روز را به مطالعه اختصاص داده و عصرها به مسائل کاری بپردازید.
  •       اهدافتان را در بلوک‌های زمانی مشخص بگنجانید. یعنی خود را ملزم کنید که مثلاً فلان هدف باید در فلان بازه یا بلوک زمانی تحقق یابد.
  •       برای جلسات مطالعه‌تان، برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید. به ازای هر یک ساعت مطالعه، ده دقیقه استراحت کنید. این کار بهره‌وری‌تان را افزایش می‌دهد.

۳. دوره‌های آموزشی مناسب و مرتبط را بگذرانید!

سعی کنید بین تحصیل و کسب‌وکاری که قصد راه‌اندازی آن را دارید، نوعی همگرایی ایجاد کنید. مثلاً اگر دانشجوی برنامه‌نویسی هستید، آنگاه پرداختن به ایده‌ی ساخت یک اپلیکیشن موبایلی منطقی‌تر خواهد بود. دانشی که در دانشگاه فرامی‌گیرید، در ایجاد و توسعه استارت‌آپتان نقش مهم و ارزشمندی ایفا می‌کند.

همچنین بخوانید:  چگونه شبکه سازی کنیم

سناریوی دیگری هم وجود دارد. ممکن است یک ایده‌ی استارت‌آپیِ بکر در ذهنتان داشته باشید اما احساس کنید که فاقد دانش و مهارت لازم و کافی برای پیاده‌سازی آن هستید. در چنین وضعیتی، باید در دوره‌هایی مثل بازاریابی، کارآفرینی و سایر موضوعات مرتبط با ایده‌تان نام‌نویسی و شرکت کنید. این کار، زمینه‌ی عملی لازم را برای ارتقای دانش و مهارتتان فراهم نموده و متعاقباً به پیاده‌سازی هر چه بهتر ایده‌هایتان کمک زیادی می‌کند.

۴. از منابع و امکانات دانشگاهی استفاده کنید!

از امکاناتی که در دانشگاه و به‌عنوان یک دانشجو در دسترستان قرار گرفته، در جهت پشتیبانی و راه‌اندازی کسب‌وکار نوپایتان نهایت استفاده را ببرید. دانشگاه‌ها امکانات زیادی دارند که به‌عنوان یک دانشجو می‌توانید به‌صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنید که اینترنت Wi-Fi، خدمات چاپ و تکثیر، منابع کتابخانه‌ای و اتاق‌های کنفرانس یا برگزاری جلسات از مهم‌ترین و ارزشمندترین این امکانات به شمار می‌روند. ضمناً دانشجویان در بسیاری از حوزه‌ها، از امتیاز “تخفیف دانشجویی” بهره‌مند هستند که برای خرید ملزومات موردنیاز مثل نرم‌افزارهای مرتبط با کارتان می‌توانید از این مزیت عالی استفاده کنید.

۵. مهارت‌های رهبری را در خودتان پرورش یا بهبود دهید!

یک دانشجو کارآفرین موفق، توانایی رهبری دارد. دقت کنید که ریاست و رهبری، دو نقش کاملاً متفاوت از یکدیگرند. ریاست عمدتاً به اداره امور و اِعمال کنترل مربوط می‌شود حال‌آنکه رهبری، حکایت دیگری دارد.

اگر قرار باشد صرفاً یک رئیس باشید، آنگاه عرصه‌ی بروز پتانسیل‌های بالقوه‌ی تیمی را در سازمان یا شرکتتان محدود خواهید کرد. برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها، باید یک رهبر باشید. رهبری که به تلاش کارکنان جهت داده، اعتمادشان را جلب نموده و زمینه رشد و تعالی آن‌ها را فراهم می‌آورد.

همچنین بخوانید:  رضایت شغلی چیست

رهبران، افرادی مقتدر هستند که می‌توانند در کارکنانشان انگیزه ایجاد کنند. آن‌ها عملکرد کارکنان را تحسین می‌کنند. روحیه‌شان را بالا برده و با آن‌ها به شیوه‌ای اثربخش ارتباط برقرار می‌کنند. رهبران، استانداردها و فرهنگی در سازمان ایجاد و وضع می‌کنند تا کارکنان در آن چارچوب، دست به آزمون‌وخطا زده و حتی به بهای ناکامی، بتوانند چیزهای جدیدی را تجربه کنند.

۶. دوره‌های کارورزی را بگذرانید!

مزیت اصلی دوره کارورزی این است که درواقع نخستین تجربه عملی در عالم حرفه‌ای محسوب می‌شود. در این دوره، نحوه کار در دفتر و به‌طورکلی محیط کار، تعامل با همکاران و سرپرستان و مدیریت مشتریان و مراجعه‌کنندگان را خواهید آموخت. کارورزی، فرصتی عالی است تا ببینید آنچه در کلاس‌های درس آموخته‌اید، چطور در عمل به کارتان می‌آید؟

کارورزی، مزیت مهم دیگری نیز برایتان دارد. این دوره، فرصتی طلایی برای ایجاد شبکه‌ای از ارتباط‌هاست. طی دوران کارورزی می‌توانید با کارآفرینان برتر و باتجربه، فارغ‌التحصیلان موفق و افرادی با علایق مشابه و مشترک ملاقات کنید. این ملاقات، صرفاً یک منبع انگیزشی نیست. بلکه به شما امکان می‌دهد تا هنگام نیاز از راهنمایی‌ها و کمک‌های گره‌گشای این افراد نهایت استفاده را ببرید.

ضمناً اگر برایتان مقدور است، بد نیست یک دوره کارورزی را هم در صنعتی که قصد ورود به آن دارید، بگذرانید. این کار به ایجاد و تقویت مهارت‌های مُکملِ موردنیازتان به‌عنوان یک دانشجو کارآفرین موفق کمک زیادی می‌کند. ضمناً بینش ارزشمندی به شما می‌دهد تا ببینید آیا استارت‌آپی که ایده‌ی راه‌اندازی آن را در سر دارید، اساساً ارزشش را دارد که برایش تلاش کنید یا نه؟

سخن آخر

سخن آخر خودساخته این است که هیچ‌چیز نباید در مسیر تعقیب رؤیاها، متوقفتان کند. پس تا می‌توانید خلاق بوده، از داشته‌هایتان استفاده بهینه کرده و همان استارت‌آپی را راه بیندازید که ایده‌اش را همواره در قلب و ذهنتان می‌پروراندید. تردیدی نداریم که واجد همه ویژگی‌های لازم برای تبدیل شدن به یک دانشجو کارآفرین موفق هستید.

 

مقالات خواندنی: 

راه هایی برای رسیدن به موفقیت (انگیزشی)

بهبودی بعد از یک شکست: توصیه‌هایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن

پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟

۲۰ راهی که کارآفرینان به کمک آن می‌توانند بلافاصله سلامت خود را بهبود بخشند

راهنمای کارآفرین شدن و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر

حالا که تااینجای مقاله را مطالعه کردید پیشنهاد میکنیم صوت و ویدئوی زیر را که به نوعی تکمیل کننده پست هستند نیز مشاهده و گوش کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید
به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

دوره های دکتر کاویانی

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود