راهنمای کارآفرین شدن و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر

راهنمای کارآفرینی و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر

راهنمای کارآفرین شدن و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر

راهنمای کارآفرین شدن، همان نقشه و چراغ راهی است که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق به آن نیاز دارید. اگر فکر می‌کنید ایده‌ای درخشان دارید که می‌توانید به آن در دنیای کسب‌وکار جامه عمل بپوشانید، خیلی خوب است! داستان‌های جذاب، همواره با ایده‌های جذاب آغاز می‌شوند و در این میان، اعتمادبه‌نفس و اشتیاق دو مؤلفه کلیدی برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق هستند.

راهنمای کارآفرینی و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر
راهنمای کارآفرینی و هفت مرحله مهم برای موفقیت در این مسیر

اما برای آنکه به یک کارآفرین تبدیل شوید، به چیزهایی بیشتر از ایده کارآفرینی، سرمایه اولیه و انگیزه نیاز دارید که داشتن یک راهنمای کارآفرین شدن، مهم‌ترین آن است.

یک راهنمای ساده برای کارآفرینی

ما در اینجا یک راهنمای کارآفرینیِ هفت مرحله‌ایِ ساده و درعین‌حال کاربردی را برایتان ترسیم و تشریح کرده‌ایم و در آن به مهارت‌ها و صلاحیت‌هایی اشاره کرده‌ایم که برای موفقیت در این مسیر به آن نیاز دارید.

۱. به شکلی مؤثر، شکاک بوده و تمایل به گوش دادن داشته باشید!

راهنمای کارآفرینی ما، با شک شروع می‌شود! پیاده‌سازی صحیح یک ایده مستلزم آن است که کارآفرینان بعضاً سؤالات سختی بپرسند. چنین سؤالاتی معمولاً از تشکیکِ و تردید ذهن آن‌ها ناشی می‌شوند. اینجاست که کارآفرینان خود را از دیگران متمایز می‌کنند. وقتی یک کارآفرین در مقام شنونده قرار می‌گیرد:

  • اجازه نمی‌دهد افراد صرفاً چیزی بگویند و رد شوند بلکه سؤالات هوشمندانه‌ای از آن‌ها می‌پرسد.
  • آن‌قدر به سؤال پرسیدن ادامه می‌دهد تا معنای عمیق نهفته در پس گفته‌های گوینده را درک کند.
  • نسبت به انجام تکالیف و تحقیقات زمینه‌ای از خود تمایل نشان می‌دهد.
  • سؤالاتش از انگیزه‌اش برای بیشتر دانستن ناشی می‌شود نه اینکه بخواهد کسی را برنجاند یا اصطلاحاً “مچ‌گیری” کند.
همچنین بخوانید:  عکس محصول میذارم نمیخرن !

۲. اگر صرفاً به این دلیل که کارمند بودن را دوست ندارید، یک کارآفرین نشوید!

این سوءبرداشت بزرگ، اصلی‌ترین عامل شکست ۹۵% از کسب‌وکارهای نوپاست. خیلی‌ها بر این باورند که کار کردن برای دیگران، محدودشان می‌کند و می‌خواهند صاحب کسب‌وکاری شوند که در آن بتوانند کارها را در همان زمان و به همان شیوه‌ای که باب میل خودشان است، انجام دهند.

چنین ذهنیت و ترجیحی، تا حدی درست است. اما کسب موفقیت پایدار در مسیر کارآفرینی، مستلزم درک یک حقیقت تلخ است. کارآفرینی و تبدیل شدن به صاحب یک کسب‌وکار، اصلاً کار ساده‌ای نیست و زحمات و مسئولیتتان در مقایسه با زمانی که برای فرد دیگری کار می‌کنید، چند برابر است.

ترک یک ناحیه‌ی امن (مثل یک شغل ثابت) برای ماجراجویی در عالم متلاطم و بی‌رحم تجارت، یک تصمیم بسیار خطیر و سخت است. چنین کاری مستلزم داشتن درک صحیح از اهداف کسب‌وکار و نیز طرح‌های اجرایی و برنامه‌های کاهش ریسک خواهد بود.

۳. باهوش باشید و سخت تلاش کنید!

تصور بیشتر مردم از کارآفرینان، افرادی گرفتار است که روزانه ۱۸ ساعت کار می‌کنند! البته این تصور، بعضاً هم می‌تواند درست باشد اما واضح است که این شیوه کاری برای یک مدت طولانی از زندگی مناسب و امکان‌پذیر نیست. هرچند که تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق، بدون سخت‌کوشی، تقریباً امری محال است.

علاوه بر این، به نظرتان چند نفر از ما در همه زمینه‌ها و مهارت‌ها خوب و کامل هستیم؟ منطقی‌ترین پاسخ این است که هر انسان معمولی می‌تواند در ۳ تا ۵ مهارت مدیریت کسب‌وکار، خبره و ماهر باشد. این را بدانید که یک کارآفرین هرگز نمی‌تواند کارهایی را مثل توسعه کسب‌وکار، طراحی محصول، حسابداری و … خودش و به‌تنهایی انجام داده و مدیریت کند و منطقاً نباید هم بتواند! اینجاست که هوش و سخت‌کوشی، به‌عنوان دو مؤلفه حیاتی برای یک کارآفرین موفق مطرح می‌شوند. بنابراین:

  • افراد مناسب و ذیصلاح را پیدا کنید تا بتوانید وظایف و اموری را که خودتان در انجامشان مهارت چندانی ندارید، به آن‌ها محول کنید.
  • نسبت به خودکارسازی جنبه‌های تکراری فرایندها اقدام نمایید.
  • آن دسته از فعالیت‌هایی را که بیشترین ارزش‌افزوده را ایجاد می‌کنند، شناسایی نموده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری بیشتری کنید.
همچنین بخوانید:  چطور ریسک ورشکستگی را حذف کنم؟

۴. تیم بسازید!

تیم‌سازی در راهنمای کارآفرین شدن ما، اهمیت ویژه‌ای دارد! کارآفرینان می‌دانند که حتی اگر افکارشان آن‌ها را بترساند، باز هم باید در تعقیب دائمی رشد و پیشرفت باشند. تشکیل یک تیم خوب و کارآمد یک مزیت اساسی برای هر کارآفرین برای نیل به این هدف است. بعضی از جنبه‌های کلیدی تیم سازی در مسیر کارآفرینی عبارت‌اند از:

  • حصول اطمینان از تعهد تیم اصلی به مسیر
  • شناسایی حوزه‌های کلیدی برنامه‌ی اجرایی کسب‌وکار که برای پیاده‌سازی آن‌ها به نیروی انسانی نیاز است
  • بررسی بدیل‌های جایگزین برای انجام کارها مثل استخدام یک پیمانکار، استفاده از دستیارهای مجازی یا همکاری با فریلنسرها.
  • تعیین پرداختی مناسب به‌نحوی‌که فرصت شغلی استارت‌آپ جدید برای افراد مستعد و توانمند، جذابیت داشته باشد.
  • کاهش هزینه‌های مکان فیزیکی با استفاده از به‌کارگیری اثربخش روش‌های دورکاری.

۵. سماجتِ هدفمند داشته باشید!

پشتکار، از دیگر ضروریات راهنمای کارآفرینی ماست. استیو جابز، الهام‌بخش بسیاری از کارآفرینان بزرگ دنیا می‌گوید: اگر بتوانید درک کنید که همه آن چیزهایی که در اطرافتان می‌بینید و برایشان ارزش قائلید، توسط مردان و زنان باهوشی مثل خودتان خلق شده، آنگاه درک بسیار گسترده‌تری از زندگی خواهید داشت. بنابراین شما هم می‌توانید همه چیز را تغییر داده و در آن‌ها بهبود ایجاد کنید.

چنین بینشی، نوعی سماجت سرسختانه را می‌طلبد و این سماجت و استمرار می‌تواند به‌تنهایی، بزرگ‌ترین عامل موفقیت یک کارآفرین باشد. همه کارآفرینان موفق سفرهایی طولانی را تجربه کرده‌اند. سفرهایی که طی آن روزها را با اهدافی که در ذهن داشتند، آغاز می‌کردند. پیگیری بی‌امان و مستمر اهداف همان لازمه‌ای است که به کارآفرینان کمک می‌کند از موانع قبلی عبور کرده و بر دورنمایی بزرگ‌تر متمرکز شوند.

همچنین بخوانید:  بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی 

۶. فناوری‌ها و ابزارها را به شکلی مؤثر به کار بگیرید!

هر راهنمای کارآفرینی، بر استفاده از فناوری، تأکید ویژه‌ای دارد. اینترنت، زندگی انسان را به‌کلی دستخوش تغییر کرده است. دوره عمر فناوری‌ها کوتاه‌تر از هر زمان دیگری بوده و ابزارها، مقرون‌به‌صرفه تر شده و دسترسی به آن‌ها آسان‌تر از همیشه است و بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا حتی به پیشرفته‌ترین و جدیدترین فناوری‌ها نیز دسترسی دارند.

واقعیت است که امروز، فناوری، کم یا زیاد به هر کسب‌وکار، بازار و صنعتی نفوذ کرده و اغراق نیست اگر هر کسب‌وکاری را درواقع شکلی از کسب‌وکار فناوری بدانیم. بنابراین کارآفرینانی که این واقعیت را نپذیرند و از فناوری استقبال نکنند، خیلی زود از قافله رقابت جا می‌مانند!

فناوری‌های عصر جدید مثل اینترنت اشیاء (IOT)، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، ربات‌های پاسخگو، یادگیری ماشینی و … نه‌تنها در ارتقای فرایندها و کارایی عملیاتی کمکتان می‌کنند بلکه می‌توانند در زمینه‌ی تولید محصولاتی متمایز و توسعه‌یافته نیز توانمندتان کنند.
  1. بازار هدف را به‌درستی بشناسید!

راهنمای کارآفرینی ما مبتنی مبتنی بر شناخت و شهود است! کارآفرینان باهوش می‌دانند بازار بسیار غیرقابل‌پیش‌بینی بوده و بهترین راه برای ارزیابی میل آن نسبت به محصول جدید، انجام پیش‌آزمون‌ها و ‌اقدامات کنشگرانه است. مثل:

  • انجام پژوهش‌ها و نظرسنجی‌ها برای درک ویژگی‌هایی از محصول که بازار آن را دوست دارد.
  • مقایسه محصول خودتان با محصولات جایگزین از همه‌ی جنبه‌ها مثل قیمت، کیفیت، امکانات و …
  • انجام آزمون مقدماتی محصول برای درک نحوه واکنش مصرف‌کنندگان نسبت به محصول یا خدمت عرضه‌شده.
  • استفاده از ابزارهای تحلیلی برای تجمیع اطلاعات حاصل از منابع مختلف و ایجاد گروه‌های هدف بالقوه در بازار.
  • تهیه یک طرح منعطف درباره مواد اولیه، تولید و بسته‌بندی برای انطباق با الزاماتِ تولیدی جدید در طراحی مجدد محصول.

سخن آخر

امیدواریم با رعایت مراحل گفته‌شده در این راهنمای کارآفرینی و به پشتوانه‌ی انگیزه و مهارت‌هایتان بتوانید به یک کارآفرین نمونه تبدیل شده و منشأ تغییرات مثبت در جهان پیرامونتان باشید. ما باور داریم که شما می‌توانید!

 

 

 

مقالات خواندنی: 

راه هایی برای رسیدن به موفقیت (انگیزشی)

بهبودی بعد از یک شکست: توصیه‌هایی برای سربلند کردن پس از فرو افتادن

پس از رسیدن به موفقیت مالی چه می شود؟

۲۰ راهی که کارآفرینان به کمک آن می‌توانند بلافاصله سلامت خود را بهبود بخشند

 

 

دوره های دکتر کاویانی

به چالش ۵ روزه یادگیری مسیر ثروت بپیوندید.

دکتر کاویانی یک دوره آموزشی ۴جلسه ای به نام «مدار ثروت» دارن، در این دوره دکتر کاویانی مسیر ثروتمند شدنی که خودشون طی کردن رو بهتون آموزش میدن.

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود