7 راه مفید برای حفظ نگرش مثبت در شرایط سخت

7 راه مفید برای حفظ نگرش مثبت در شرایط سخت

نگرش مثبت کلید یک زندگی موفق است ولی ما تمایل داریم که اجازه دهیم نگرش‌هایمان همراه با وضعیت زندگی ما تغییر کند. اما زندگی به طور منظم با شکست‌های کوچک و بزرگ روبرو می‌شود و اگر می‌خواهیم موفق باشیم، باید بدانیم چگونه نگرش‌هایمان را دست نخورده نگه داریم. ما به ابزارهای عملی نیاز داریم که به ما کمک کنند تا بفهمیم چگونه می‌توانیم نگرش‌های مثبت خود را در شرایط نامناسب هم حفظ کنیم. در اینجا چند ایده برای کمک به ما در انجام این کار وجود دارد:

۱. برای داشتن نگرش مثبت به خودتان زمان بدهید.

شما در حال انجام کارهای معمول روزانه خود هستید و به نظر می رسد همه چیز به خوبی پیش می رود اما این همان زمانی است که فاجعه ناگهان رخ می دهد. همه برنامه های شما شروع به از هم گسیختگی می کنند. گاهی اوقات شرایط ما را غافلگیر می‌کند و ما واکنش نشان می‌دهیم و متأسفانه همین کار اغلب مشکل را تشدید می‌کند. زیرا در واکنشی که نشان می‌دهیم به جای نقاط قوت خود، از نقاط ضعف خود استفاده می‌کنیم. ما تصمیماتی می گیریم که به خوبی به آنها فکر نشده است. ما با نگرش بدی روبرو هستیم که می گوید: “باورم نمی شود این اتفاق افتاده است!”

دفعه بعد که زندگی بر ضد شما شد، کمی وقت بگذارید تا از مشکل عقب نشینی کنید و فکر کنید. این به شما این امکان را می دهد که به جای واکنش عاطفی، به طور منطقی با موضوع مورد نظر برخورد کنید. این به شما این امکان را می دهد تا وضعیت ذهنی خود را به جای مناسب خود بازگردانید. این کار به شما این فرصت را می دهد که در مواجهه با شرایط موجود، نگرش خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که در حال حاضر نیازی به انجام کاری ندارید. یک فنجان قهوه بنوش و استراحت کنید و به خود زمان بدهید تا شرایط را با موفقیت کنترل نمایید.

1. برای داشتن نگرش مثبت به خودتان زمان بدهید.

۲. برای داشتن نگرش مثبت ، چشم خود را از روی هدفتان بر ندارید.

یکی از بزرگترین مشکلات این است که تمرکز ما را از جایی که باید باشد، منحرف گردد. زمانی که رانندگان اتومبیل های مسابقه ای دچار مشکل می شوند، چشمان خود را مستقیم به جلو نگه می دارند و آنها را منحرف نمی کنند. در غیر این صورت احتمال باخت بسیار زیاد است. در عوض، چشم آنها به هدف است و این آنها را از دردسر دور می کند. اگر متوجه شدید که در مورد شرایط ناامید شده اید، بنشینید و هدف خود را بنویسید و کمی فکر کنید که چگونه می توانید به آن برسید. مطمئن شوید که به چیزهای مهم اهمیت بیشتری می دهید.

از مردی پرسیدند که حالش چطور است و او پاسخ داد: “بسیار خوب است و همه چیز تحت کنترل قرار دارد.” از وی پرسیدند: «در شرایطی که همه چیز خراب است چه می‌کنی؟» سؤال خوبی بود. ما نباید تحت تاثیر شرایط قرار بگیریم بلکه باید روی هدف متمرکز باشیم و رو به جلو حرکت کنیم.

 

2. برای داشتن نگرش مثبت ، چشم خود را از روی هدفتان بر ندارید.

۳. برای داشتن نگرش مثبت ، روی راه حل ها تمرکز کنید نه مشکلات.

یک ضرب المثل قدیمی می گوید: تا نگرید طفل، کی نوشد لبن این یعنی شرایط منفی بیکار نمی نشینند بلکه برای جلب توجه ما فریاد می زنند. زمانی که با شرایط سختی روبرو می شویم، تمایل داریم روی آن ها تمرکز کنیم. ما در مورد آنها صحبت می کنیم، نگران آنها هستیم و بیش از حد به آنها توجه می کنیم.

به جای صحبت در مورد مشکلات، در مورد راه حل ها صحبت کنید. به جای اینکه وقت خود را صرف فکر کردن به بد بودن چیزها کنید، به این فکر کنید که چقدر خوب خواهند بود! جلسات خانوادگی یا کارکنان در مورد مشکلات و میزان بزرگی آنها برگزار نکنید. جلساتی در مورد راه حل ها و نحوه اجرای آنها داشته باشید. به خود یا سایر اعضای تیم اجازه ندهید شکایت کنند. با تأکید بر نتایج مثبتی که از انجام این کار حاصل می شود، آنها را تشویق به حل کردن مسئله کنید. سپس کمی وقت بگذارید و این راه حل ها را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید.

3. برای داشتن نگرش مثبت ، روی راه حل ها تمرکز کنید نه مشکلات.

۴. برای داشتن نگرش مثبت ، نظرات مثبتی دریافت کنید.

ذهن تمایل دارد از مسیر خودش منحرف شود، بنابراین وقتی شروع به رفتن به یک جهت می کنیم (مانند نگران شدن)، مغز روی یک شیب لغزنده می افتد. در اینجا کاری که باید انجام دهیم این است که افکار خود را با ایده های مثبت به مسیر درست برگردانیم. وقتی شرایط شما را در مقابل دیوار عاطفی قرار داد، با دوستی ملاقات کنید که می تواند شما را تشویق کند. یک کتاب خوب بردارید و بخوانید. هر تأثیر خارجی که می توانید برای بازگرداندن نگرش مثبت انجام دهید را پیش بگیرید! این باید یکی از اولین اهداف ما باشد که چیزهای خوب را در ذهن خود زنده کنیم تا نگرش هایمان را تقویت کنیم.

4. برای داشتن نگرش مثبت ، نظرات مثبتی دریافت کنید.

۵. خوبی ها را برای ذهن خود یادآور شوید.

یکی از بزرگترین قدرت های درونی ما قدرت کنترل افکارمان است. به جای مشکلات، وقت خود را به چیزهای خوب زندگی یا شغل خود اختصاص دهید. به چیزهای مثبت فکر کنید. چیزهایی که از آنها لذت می برید و به شما احساس شادی و آرامش می دهد. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که نعمت های خود را بشمارید آنها را یکی یکی نام ببرید. این توصیه عالی است! بگذارید نگرش مثبت شما هم از درون و هم از بیرون رشد کند. این است که تفاوت را ایجاد می کند!

5. خوبی ها را برای ذهن خود یادآور شوید.

۶. به یاد داشته باشید که شرایط کنونی برای همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد.

گاهی اوقات به نظر می رسد که ما قرار است برای همیشه در یک موقعیت بمانیم، در حالی که در واقعیت این است که “این نیز خواهد گذشت.” زمانی در آینده خواهد بود که شرایط تغییر خواهد کرد و شما به جای دره، در کوه خواهید بود. این به شما حس امیدی در زندگی و کار می دهد، نگرش شما را تغییر می دهد، حال شما را بهتر می کند و شما را در مسیر سریع رشد قرار می دهد.

6. به یاد داشته باشید که شرایط کنونی برای همیشه ادامه پیدا نخواهد کرد.

 

۷.بیاموزید که چگونه از اشتباهات خود نهایت استفاده را ببرید.

چند نفر از ما این توصیه را شنیده‌ایم که نباید در گذشته بمانیم مخصوصاً بعد از اینکه اتفاق بدی برایمان افتاده است؟ بسیاری از مواقع عاقلانه است که از آن پیروی کنیم و تمرکز خود را به اهداف حال و آینده تغییر دهیم. به هر حال، وسواس ناسالم نسبت به شکست های گذشته می‌تواند ما را فلج کند. اما مانند هر توصیه خوب دیگری باید دانست که نباید افراط کرد. برخی از موفق ترین افراد به حرکت رو به جلو اعتقاد زیادی دارند، اما به همان اندازه ارزش عظیم صرف زمان کوتاهی را برای انعکاس اشتباهات گذشته به روشی سازنده تشخیص می‌دهند. چرا؟ زیرا این تنها راه یادگیری از آنهاست.

مل در مورد عزا گرفتن برای خود بیچاره شما صحبت نمی کنیم بلکه در مورد بررسی شکست با نگاهی به موفقیت آینده صحبت می کنیم. برخی آن را تفکر بازتابی می نامند، و این رشته ای است که به طور منظم تمرین می کنم. این تفکر با هدف رشد است.

7.بیاموزید که چگونه از اشتباهات خود نهایت استفاده را ببرید.

 

تفکر بازتابی به ما این امکان را می دهد که رویدادهای زندگی را پردازش کنیم و بعد از آن خودمان را بهبود بخشیم. با بررسی اینکه چه چیزی مؤثر بوده و چه چیزی مؤثر نیست، می‌توانیم بهترین راه‌حل‌ها را از موفقیت‌ها و شکست‌هایمان بیابیم و از دانش برای پیشبرد زندگی خود استفاده کنیم. از آنجایی که ما همیشه در تلاش برای بهتر شدن هستیم، درس گرفتن از اشتباهات گذشته بسیار مهم است. روش های زیر بهترین راه ها برای درس گرفتن از اشتباهات است:

۱.     مرور کنید

به وقایع گذشته خود نگاه کنید. ما باید این کار را به صورت سالانه، ماهانه، هفتگی و تا حدی روزانه انجام دهیم و در پایان هر سال، یک هفته کامل را برای مرور ۱۲ ماه گذشته کنار بگذاریم. هر ماه به موفقیت ها و شکست های ۳۰ روز قبل نگاه کنیم. و در پایان هر روز، از خودمان سؤالات کلیدی در مورد نحوه عملکردمان در ۲۴ ساعت گذشته بپرسیم. باید کارهایی را که انجام دادیم، جاهایی که وقتمان سپری شد و اشتباهاتی که مرتکب شدیم فهرست را کنیم.

شما نمی توانید بدانید که فردا چه کاری انجام دهید تا زمانی که بدانید امروز چه چیزی را به هم ریخته اید. همانطور که مرور می کنیم، از خود بپرسیم، کجا کوتاه آمدم؟ کجا با اقتدار پیش رفتم؟ فهرستی از هر چیزی که برجسته است تهیه کنید. پیروزی ها را جشن بگیرید و باخت ها را یادداشت کنید. سپس به مرحله بعدی بروید.

“اگر اشتباه نمی کنید، احتمالا به اندازه کافی تلاش نمی کنید.”

۲.     از تجربه های قبلی درس بگیریم

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید: چه برنامه‌هایی در زندگی من کارآمد بودند؟ کدام تصمیمات من نتایج خوبی به همراه داشت؟ چه تصمیماتی در نهایت اشتباه بود؟ اگر بخواهم دوباره به موقعیت نزدیک شوم، با دانستن آنچه اکنون می دانم، چه کار متفاوتی انجام می دهم؟ چرا؟ بزرگ‌ترین اشتباهات معمولاً بزرگترین درس‌ها را به همراه دارند، پس عمیقاً فکر کنید تا از افتادن فرداهایتان در دام‌های دیروزتان جلوگیری کنید.

۳.     زمان دادن به مسائل برای حل شدن

وقتی همه چیز طبق برنامه ریزی پیش نمی رود، ممکن است برای بهبودی به زمان نیاز داشته باشید. امکان دارد که ما اشتباهات زیادی کرده باشیم ولی باید بدانیم که همه آنها حاوی درس‌های مهمی هستند. قطعا پیش آمده که برخی از تصمیمات تجاری ما موفقیت آمیز نبودند و برای ما هم هزینه زیادی داشته‌اند. ریسک هایی را پذیرفته ایم که به نتیجه نرسیده است و در روابطم با مردم اشتباهاتی مرتکب شده ام که باید حل می شد.

زمان بهبودی به همراه دارد. اجازه دادن به خود برای مدت کوتاهی که احساس بدی داشته باشید می تواند به شما انگیزه دهد که آنچه را می‌توانیم اصلاح کنیم و ما را آزاد می کند تا به جلو برویم. فقط به یاد داشته باشید، با هر نگاهی به گذشته، همیشه چشم به آینده داشته باشید. این به شما کمک می کند تا به طور موثر، بدون غرق شدن در پشیمانی، بهبود پیدا کنید.

۴.     تنظیم مجدد کارها

بررسی اشتباهات ممکن است نشان دهند که کجا از آنچه واقعاً مهم است چشم پوشی کرده اید. در بسیاری از مواقع باید اولویت‌های شما با مأموریت‌تان تطبیق داده شود. گاهی اوقات اولویت ها و اهداف شما باید تغییر کند. این به شما این امکان را می دهد که دکمه مکث را بزنید و مطمئن شوید که هنوز در مسیر هستید.

۵.     کاری را انجام دهید که در آن بهترین هستید

آیا تا به حال متوجه شده اید که وقتی در فعالیتی شرکت می کنید که در آن به طور طبیعی استعداد دارید، احساس انرژی، هیجان و خوش بینی می کنید؟ وظیفه شما این است که بفهمید چه چیزی باعث سرخوشی و لذت شما می شود و شروع به پرورش آن کنید. درخشش خود را در زندگی کشف کنید و تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید. شما باید توانایی های طبیعی خود را تقویت کنید تا آنها را کامل کنید. روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، نه نقاط ضعف خود. به بزرگترین ورزشکاران جهان نگاه کنید. آن‌ها کاری را که به طور طبیعی در آن خوب هستند  و البته کاری را که دوست دارند انجام می دهند. هر روز تمرین می‌کنند. آنها به بهترین کاری که انجام می دهند پایبند هستند و به خاطر آن پاداش های خیره کننده ای دریافت می کنند. تنها دو مرحله برای موفقیت وجود دارد: درخشندگی خود را کشف کنید و آن را کامل کنید. انجام این کار به شما امکان می دهد تا ثروتی را که واقعاً سزاوار آن هستید دریافت کنید. تنها راه اتلاف استعداد انسانی رها کردن آنها بدون استفاده است.

سخن پایانی

نگرش مانند عینکی است که اگر شیشه‌های آن تمیز و شفاف باشند می‌توان دنیا را با آن به خوبی و همان‌گونه که هست مشاهده کرد. در واقع نگرش درست (یک عینک تمیز و شفاف) به ما کمک خواهد کرد که با واقعیت‌ها به بهترین شکل روبرو شده و با تمام توان برای بهتر کردن واقعیت‌های زندگی خود تلاش کنیم.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود