دلایل شسکت ۸۲% کسب وکارهای کوچک در ایران (سال 1399)

چرا ۸۲% کسب وکارهای کوچک شکست میخورند؟

شکست کسب و کارهای کوچک چیزی نیست که بخواهید در ابتدا ذهن شما را به خود درگیر کند، اما پرداختن به دلایل شکست در کسب و کار می‌تواند در جلوگیری از اشتباهات احتمالی به شما کمک کند.

آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد از کسب و کارهای کوچک در همان سال اول شکست می‌خورند و حدود نیمی از آنها در پنج سال اولیه خود تسلیم می‌شود. بنابراین طبیعی است که پرداختن به دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی و کوچک می‌تواند یک آموزش خوب برای مواجهه با مشکلات مختلف باشد.

معمولاً دلایل مختلفی مطرح می‌شود، اما ۷ دلیل زیر به عنوان اصلی‌ترین دلایل شکست کسب و کار در ایران شناخته می‌شوند:

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک چیست

دلایل شکست کسب و کارهای کوچک 

  • شروع کار به دلایل اشتباه

آیا دلیل اصلی شما برای شروع کار بدست آوردن پول زیاد است؟

آیا فکر می‌کنید که اگر شغل خوبی داشته باشید می‌توانید وقت بیشتری با خانواده خود بگذرانید؟

آیا داشتن کسب و کار شما را از پاسخگویی به اشخاص دیگر بی نیاز می‌کند؟

شاید این مزایایی باشد که اغلب کارآفرینان برای کارهای مستقل خود را ذکر کنند. اما دلایل مناسب برای شروع یک کسب و کار می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • عشق و علاقه و اشتیاق به یک موضوع خاص بر مبنای مطالعه و تحقیقات دوران تحصیلی
  • عزم، صبر و نگرش مثبت برای انجام کارهایی که دیگران توانایی آن را ندارند
  • شکست‌ها شما را شکست نمی‌دهند و از آنها یاد می‌گیرید تا گام بعدی را بردارید
  • به عنوان فردی مستقل از راه کارهای خلاقانه و هوشمند برای به هدف رساندن یک موضوع استفاده می‌کند

طبیعتاً دلایل شکست کسب و کارهای کوچک از همان مرحله هدف گذاری شروع می‌شود و اگر شما هدف‌های بزرگ و تا حدودی معنوی نداشته باشید، شاید خیلی زود راضی شوید یا حتی به هدفهای اولیه خود نرسید.

  • مدیریت ضعیف

بسیاری از گزارشات مربوط به عدم موفقیت در کسب وکارهای کوچک ، مدیریت ضعیف را دلیل شماره دو عدم موفقیت خود عنوان می‌کنند.صاحبان مشاغل جدید غالباً در زمینه‌های مختلف مانند امور مالی، خرید، فروش، تولید و استخدام و مدیریت کارمندان، تخصص و مدیریت مرتبط مهارت ندارند.

در برخی موارد هم مدیران کسب و کارها به سراغ استخدام نیروهای مرتبط با بخش مدیریت می‌روند که در این صورت هزینه‌های زیاد و گزافی به کسب و کار خود وارد می‌کند.اصولاً غفلت از یک تجارت می‌تواند منجر به سقوط آن شود. این مشکل با مواردی مانند مطالعه مداوم، سازماندهی، برنامه ریزی و کنترل همه فعالیت‌های کاری قابل پیشگیری است.

عدم مطالعه در مورد بازار و داده‌های مشتریان می‌تواند از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک باشد.یک مدیر موفق همانند یک رهبر خوب به دنبال ایجاد یک فضای کاری برای بالا بردن نرخ بهره وری است.

او باید در استخدام افراد شایسته و افزایش مهارت آنها نقش داشته باشد و تفکر استراتژیک برای کسب و کار خود پیاده کند. مدیر خوب می‌تواند چشم انداز ها را به واقعیت تبدیل و فرصت‌های جدید آینده را پیش بینی ‌کند.

 عوامل و دلایل شکست کسب و کارهای کوچک

  • نبود سرمایه کافی

دو اشتباه بزرگ در افرادی که به دنبال راه اندازی یک کسب و کار  اینترنتی موفق کوچک جدید هستند رایج است که مربوط به بخش مالی می‌شوند. برخی از این افراد نبود سرمایه را یک بهانه قرار داده و در همان ابتدای راه شکست می‌خورند.

شما به عنوان کارآفرین یا به عنوان مدیر یک کسب و کار جدید باید مشخص کنید که چقدر پول برای تجارت خود نیاز دارید و این پول باید در چه قسمت‌هایی هزینه شود.جالب است بدانید که بسیاری از مشاغل در حدود ۲ سال زمان نیاز دارند تا مدیر بتواند درک درستی از هزینه‌ها و بودجه آن داشته باشد. بنابراین در ابتدای راه به فکر برنامه‌ریزی بلندمدت نباشید و سعی کنید که بودجه خود را بر مبنای وضعیت حال حاضر کسب و کار تعیین کنید.

  • انتخاب محل اشتباه

موقعیت مکانی برای موفقیت بیشتر مشاغل کسب وکار کوچک  بسیار مهم است. اگر کسب و کار شما برای ارتباط مستقیم با مشتریان به یک مکان حرفه‌ای نیاز دارد ، فراهم آوردن موقعیت تجاری خوب یکی از ضرورت‌هاست.یک مکان بد می‌تواند یک فاجعه برای شما به دنبال داشته باشد و از اصلی‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای کوچک است.

در این مورد شما باید به چند سؤال پاسخ دهید:

  • مشتریان شما کجا هستند؟
  • موارد مانند ترافیک، نحوه دسترسی، پارکینگ و روشنایی را در نظر گرفته‌اید؟
  • آیا برای کسب و کار خود نیاز به انبار یا ذخیره سازی تجهیزات دارید؟
  • موقعیت مکانی رقبای شما به چه صورت است؟
  • وضعیت ایمنی ساختمان به چه صورت است؟
  • آیا برنامه محلی برای راه اندازی مشاغل در مناطق خاص در نظر گرفته شده؟
  • سابقه و نحوه استقبال جامعه نسبت به یک تجارت جدید به چه صورت است؟

اگر فعلاً مشتری و مشتریانی دارید که مستقیماً با مکان کسب و کار شما در ارتباط باشند، روی مسئله راه اندازی فروشگاه اینترنتی متمرکز شوید و کار خود را از منزل شروع کنید.

  • عدم برنامه ریزی

هر کسی که تاکنون مسئولیت یک کسب وکار کوچک موفق  را بر عهده داشته، به خوبی می‌داند که موفقیت به دنبال برنامه ریزی دقیق، استراتژی مناسب و سخت کوشی به وجود می‌آید.همین وضعیت را می‌توان در مورد بیشتر موفقیت‌های تجاری هم بیان کرد. بنابراین طبیعی است که عدم برنامه‌ریزی یکی از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک باشد.

داشتن یک برنامه تجاری برای همه مشاغل مهم است. بسیاری از مشاغل کوچک به دلیل کاستی‌های اساسی در برنامه‌ریزی تجاری خود شکست می‌خورند و باید برنامه‌ریزی آنها واقع بینانه و مبتنی بر اطلاعات دقیق و جاری در کسب و کار صورت گیرد. برنامه ریزی یک کسب و کار شامل موارد زیر می‌شود:

  • تحلیل بازار
  • نیروی کار
  • مشکلات و راه حلهای بالقوه
  • تجهیزات و فهرست تأمین سرمایه، ترازنامه، صورت درآمد و تجزیه و تحلیل جریان پول، پیش بینی فروش و هزینه
  • تجزیه و تحلیل رقابت
  • بازاریابی، تبلیغات و فعالیتهای تبلیغاتی
  • بودجه و مدیریت رشد شرکت

 بررسی دلایل شکست کسب و کارهای کوچک

  • فضای کاری بیش از حد

هیچکدام از مشاغل و کسب و کارهای کوچک نیاز به فضای کاری بیش از حد ندارند و این مدیریت کسب و کار را سخت کرده و هزینه‌ها را بالاتر می‌برد.اگر چه ممکن است کسب و کار شما در یک دوره زمانی به تعداد مشخصی مشتری دسترسی داشته باشد و به نوعی روند رشد سریع را دنبال کند، اما تمرکز کارآفرین باید روی رشد آهسته، پایدار و بهینه باشد.

متاسفانه بسیاری از ورشکستگی‌ها و شکست کسب وکارها مربوط به رشد سریع و گسترش بیش از حد شرکت‌ها بوده که برنامه ریزی دقیقی برای گام‌های بعدی ندارند. اگرچه موفقیت در این مسیر می‌تواند خبر خوبی باشد،

اما دادن فضای کاری بیش از حد می‌تواند یکی از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک باشد.البته این به معنی سرکوب کردن رشد کسب و کار نیست و هنگامی که یک پایگاه مشتری ثابت و سرمایه کافی داشته باشید، باید موفقیت خود را بر مبنای سرعت رشد کسب و کار تنظیم کنید.

در برخی موارد معیارها و شاخص‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که بر مبنای آن رشد و توسعه فضای کسب و کار تبدیل به یک ضرورت می‌شود.پس اگر به فکر فراهم آوردن فضای بیشتر برای کسب و کار خود هستید، حتماً پس از بررسی‌های دقیق، تجزیه و تحلیل نتایج و شرایط مشتریان خود این کار را انجام دهید.

  • عدم بروزرسانی در معرفی خود و حضور در بازار

به عبارت ساده‌تر، اگر امروز کسب و کار کوچک دارید حتماً به یک وب سایت نیاز دارید  که به افزایش فروش شما کمک کند و باید در رسانه‌های اجتماعی هم وجود داشته باشد. این یک واقعیت است که هر شغلی باید دارای یک وب سایت حرفه‌ای و زیبا باشد که کاربران را قادر به دریافت اطلاعات نسبت به کسب و کار شما و محصولات شما می‌کند.

اگر قرار است به عنوان یک کسب و کار محلی فعالیت کنید، اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن و ساعت کار مهم است.اما اگر قرار است به عنوان یک کسب و کار بین المللی فعالیت کنید، استفاده از وب سایت‌های چند زبانه اصلی‌ترین موضوعی است که ارتباط شما را با مشتریان بین المللی فراهم می‌کند.

حتی اگر فعلاً فعالیت شما محدود به فضای منزل و کسب و کار خانگی است، باز هم به یک وبسایت احتیاج دارید تا بتوانید مشتریان بالقوه را جمع کنید.

همان‌طور که راه‌اندازی و شروع هر کسب و کاری می‌تواند با موفقیت و پیشرفت همراه بوده و سودآور باشد، به همان میزان هم می‌تواند دچار شکست شده و برای فرد زیان‌آور باشداینکه کسب و کارها دچار شکست می‌شوند، هیچ وقت اتفاقی و تصادفی نبوده، بلکه عوامل و دلایلی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

بنابراین آگاهی و شناخت از عوامل شکست کسب و کار ها به‌ویژه در ایران می‌تواند برای افراد حائز اهمیت باشد. در زیر دلایل شکست کسب و کارها در ایران را شرح می‌دهیم:

  •  عدم توجه به تغییر شرایط

کسب و کارها برای اینکه بتوانند به فعالیت خود در جامعه ادامه دهند باید به تغییرات شرایط توجه لازم داشته باشند، عدم توجه به این مطلب می‌تواند عامل اصلی شکست آن‌ها باشد.

  •  توجه نکردن به تناسب بین محصول و بازار هدف

مشاغل باید بر اساس نیازهای بازار به تولید محصولات خود بپردازند و در صورت نادیده گرفتن این مسئله، آن‌ها در کار خود با شکست روبه‌رو می‌شوند.

  • تخصیص نادرست منابع

از فاکتورهای مهم موفقیت هر کسب و کار این است که منابع مالی و انسانی در مراحل گوناگون به شیوه‌ای درست تخصیص داده شوند. اگر تخصیص منابع به درستی انجام نشود، باعث شکست مشاغل می‌شود.

چرا کسب و کارهای کوچک دچار شکست می‌شوند؟

چرا کسب و کارهای کوچک دچار شکست می‌شوند؟

همان‌طور که می‌دانید کسب و کارهای کوچک، در واقع کسب و کارهایی هستند که با سرمایه کم و اندک راه‌اندازی شده‌اند. افرادی که این نوع مشاغل را شروع و راه‌اندازی می‌کنند، علاوه بر اینکه باید به دنبال شناخت تکنیک‌ها و ترفندهایی برای موفقیت و پیشرفت در کار و حرفه خود باشند، باید نسبت به دلایل شکست کسب و کارهای کوچک نیز آگاهی لازم را کسب نمایند تا در آینده دچار مشکل و خسارت نشوند.
اگر چه تمرکز کردن بر روی ارائه نمودن خدمات مطلوب و مناسب به مشتری، استفاده از شیوه تبلیغ دهان به دهان، ساخت وب‌سایت و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، کاهش هزینه‌های تجاری و … می‌تواند

از عوامل موفقیت در کسب و کارهای کوچک باشد، اما عوامل زیر نیز می‌تواند منجر به شکست آن‌ها شود:

  1.  درنظر نگرفتن رقابت در مدل کسب و کار
  2.  همگام نبودن تولید محصول و ارائه نمودن خدمات به مشتری با تقاضای مورد نیاز در بازار یا همان رشد کنترل نشده
  3.  داشتن فروش پایین
  4. نادیده گرفتن قدم‌های بعدی و نداشتن برنامه در آینده
  5.  نداشتن انعطاف‌پذیری لازم برای مقابله با پیشامد هر نوع مشکلی

علت اصلی مشکلات کسب و کارهای کوچک چیست؟

افراد برای اینکه بتوانند کسب و کارهای کوچکی را که راه‌اندازی کرده‌اند تحت کنترل داشته باشند، باید نسبت به موانعی که بر سر راه این کسب و کارها وجود داشته و صاحبان این مشاغل آن‌ها را تجربه کرده‌اند، شناخت و آگاهی داشته باشند.

بنابراین افراد با دانستن مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است و آگاهی از راه‌حل‌های آن‌ها، می‌توانند کسب و کار خود را به موفقیت و پیشرفت برسانند.

با توجه به این مطلب، مشکلاتی که کسب و کارهای کوچک می‌توانند دچار آن‌ها شوند به صورت زیر است:

  •  استخدام افراد نا کارآمد

به‌کارگیری و استخدام افراد نامناسب و غیرحرفه‌ای می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کسب و کارها شود. راه‌حل آن می‌تواند تشکیل یک تیم از افراد کاربلد و متخصص باشد.

  •  داشتن یک وب‌سایت غیرحرفه‌ای

اگر وب‌سایت شرکت یا شغل شما به صورت حرفه‌ای طراحی نشده باشد، تاثیر بسیار بدی در کسب و کار شما خواهد داشت.راه‌حل آن می‌تواند طراحی وب‌سایت حرفه‌ای توسط برنامه نویسان متخصص در این زمینه باشد.

  • نداشتن مهارت مدیریت زمان

ایجاد هر کسب و کاری قطعا با حجم بالایی از کار مواجه است و اگر شما زمان خود را مدیریت نکنید، از انجام کارهایتان عقب مانده و دچار مشکل می‌شوید.راه‌حل آن می‌تواند یادگیری مهارت مدیریت زمان در کسب و کار باشد.

دلایل شکست کسب و کارهای نوپا چیست؟

دلایل شکست کسب و کارهای نوپا چیست؟

بنابر گزارشی که سازمان کسب و کارهای کوچک و نوپا در آمریکا منتشر شده است بیش از ۹۰ % آن‌ها در همان سال‌های اولیه از بین می‌روند به‌طوری که می‌توان گفت؛ نداشتن تجربه و سابقه در اغلب کسب و کارها می‌تواند یکی از دلایل شکست کسب و کارهای جدید در ۵ سال اول راه‌اندازی و شروع به فعالیت آن‌ها باشد. بنابراین باید پیش از شروع این نوع کسب و کارها، به بررسی دلایل ایجاد شکست آن‌ها پرداخت و نسبت به آن‌ها شناخت داشت.

دلایل شکست کسب و کارهای نوپا عبارت‌اند از:

  1.  ارائه نمودن محصولات و کالاهای نامناسب و بد
  2.  وجود مشکلات قیمت‌گذاری و هزینه
  3.  توجه نکردن به نیازهای مشتری
  4.  نداشتن زمان‌بندی مناسب
  5.  تمرکز نداشتن برای انجام کارها

آیا به جز عوامل فوق شما دلیل دیگری را به عنوان علت شکست کسب و کارهای کوچک می‌توانید نام ببرید؟

وقتی که صحبت از دلایل شکست کسب و کارهای کوچک می‌شود، هیچ راز یا معجون خاصی وجود ندارد.این مشکلات و کوتاهی‌های ما در مدیریت شرایط مختلف و برنامه ریزی برای گام‌های مختلف کسب و کار است که احتمال شکست را بالاتر می‌برد.

فراموش نکنیم که کارآفرینان موفق از هر شکست به عنوان یک فرصت برای یادگیری برای رشد استفاده می‌کنند و بیشتر میلیاردرهای دنیا دارای هوش متوسط و پشتکار فراوان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود