شروع از صفر و رسیدن به استقلال مالی

شروع از صفر و رسیدن به استقلال مالی

دوست دارید به استقلال مالی برسید؟ بسیاری از افراد میلیاردر واقعاً موفق از صفر شروع کرده‌اند و به اینجا رسیده‌اند. بعضی‌ها می گویند اگر کمی سرمایه داشتم می تونستم منم میلیاردر بشم. واقعیت این است که هرکسی می‌تواند با سرمایه پولدار شود، هنر اصلی این است که با پولی کم یا بدون هیچ سرمایه‌ی اولیه‌ی زیادی پولدار شوید. در این مطلب درباره پولدار شدن بدون سرمایه اولیه بیشتر صحبت کردیم، رسیدن به استقلال مالی شاید برای شما در این برهه از زندگیتان کاملاً غیرممکن به نظر برسد ولی با کمی انضباط شخصی و استفاده از برخی روش‌های خاص می‌توانید این رؤیا را به حقیقت تبدیل کنید.

در این مطلب به این اشاره داریم که چگونه از لحاظ مالی مستقل شویم؟

شروع از صفر و رسیدن به استقلال مالی
چگونه استقلال مالی داشته باشیم

تعریف استقلال مالی

ما زیاد در مورد این عبارت می‌شنویم و فکر می‌کنیم به دنبال آن نیز هستیم ولی شاید ندانیم که تعریف دقیق آن چیست. طبق کتاب «هفته‌ی کاری چهارساعته» نوشته‌ی تیموتی فریس، رسیدن به استقلال و موفقیت مالی این است که نیازی نباید برای گذراندن زندگی خود جایی استخدام باشید؛ همچنین نه اینکه کسب و کاری را مدیریت کنید بلکه صاحب کسب و کاری باشید؛ یعنی شما فقط نظارت کلی کنید و تا آخر عمر به کارهایی که دوست دارید بپردازید.

 

گزارش مالی رایگان: راه رسیدن به ثروت

 

همچنین بخوانید:  کسب درآمد از بازی

فکر اینکه به موفقیت مالی برسید شاید اکنون رویای دشواری باشد. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد که روزی در چنین شرایطی بودند هستید، قسط و مخارج زیاد و درامد کم.

 

به آمار توجه کنید

آمار بسیار ترسناک است. تنها 1% از افرادی که بازنشست می‌شوند به هنگام بازنشستگی ثروتمند هستند. 4% به لحاظ مالی مستقل خواهند بود و 15% مقداری پس انداز دارند. مابقی 80% هنوز کار می‌کنند، با حقوق بازنشستگی گذران زندگی می‌کنند و یا هنوز هم بی پول هستند. بیشتر افرادی که در سنین جوانی استخدام شده و ازدواج کرده‌اند هم به هنگام بازنشستگی مخارج ازدواج و تحصلات عالی فرزندان خود را باید بدهند و این مورد نیاز به پس انداز خوبی دارد که بیشتر افراد آن را ندارند. سؤال اینجاست: چرا بعد از 30 سال کار باز هم عده‌ی کمی به موفقیت مالی می‌رسند؟

چرا مردم به هنگام بازنشستگی فقیرند؟

دو دلیل اصلی وجود دارد. یک اینکه اصلاً تصمیمی برای پولدار بازنشسته شدن ندارند. فقط برای رسیدن به استقلال مالی آرزو می‌کنیم ولی هیچ تصمیم قاطع و دقیقی برای آن نمی‌گیریم. دوم، حتی آنهایی که تصمیم می‌گیرند بازنشستگی ثروتمندانه ای داشته باشند آنقدر کارهایشان را به تعویق می‌اندازند که دیگر خیلی دیر می‌شود. همیشه هم برای این به تعویق انداختن‌ها دلایل خوبی دارند.

با اشتیاق و تصمیم گیری شروع کنید

اگر واقعاً می‌خواهید با وجود شرایط کنونی خود، رسیدن به استقلال مالی را برای خود به حقیقت تبدیل کنید، چهار قدم اصلی و مهم وجود دارد. اولی قدم این است که اشتیاق داشته باشید. می گویند:

«اگه چیزی رو خیلی می خوای ولی هنوز به دستش نیاوردی، پس به اندازه‌ی کافی نمی خواییش!»

باید آنقدر اشتیاق داشته باشید که توانایی قربانی کردن خیلی از چیزها را در خود ایجاد کنید. اشتیاق باید تعهد را در شما ایجاد کند.

قدم دوم این است که تصمیم بگیرید تا هرکاری که ضروری است را انجام دهید، هربهایی را بپردازید، از هر تلاشی دریغ نکنید تا به هدف خود برسید.

برای رسیدن به موفقیت مالی تعهد و انضباط را در خود ایجاد کرده و تمرین کنید

قدم سوم: تعهد، یعنی با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها به تلاش خود ادامه دهید.

همچنین بخوانید:  ریسک مالی چیست

چهارم، انضباط. انضباط شخصی بزرگترین مهارتی است که می‌توانید در خود ایجاد کنید. انضباط شخصی یعنی بر خودتان غلبه کنید؛ یعنی مهارت‌ها و عاداتی که برای رسیدن به استقلال مالی نیاز دارید را در خود ایجاد کنید. ببینید در هر کدام از این قدم‌ها چقدر موفق هستید تا ببینید چقدر به موفقیت مالی و رسیدن به استقلال مالی نزدیک هستید.

از کجا شروع کنیم؟

یک کاغذ و قلم جلوی خود بگذارید و بنویسید که تصمیم به رسیدن به استقلال مالی دارید. به خودتان قول دهید که هیچ مانعی شما را از رسیدن به این هدف نگه نخواهد داشت. برای رسیدن به هدف خود برنامه ریزی کنید و هر روز روی آن کار کنید.

چه کتاب‌هایی کمک می‌کنند تا به موفقیت مالی برسیم؟

همه می دانیم که خواندن کتاب چقدر می‌تواند در افزایش دانش به ما کمک کند. کتاب‌ها مجموعه‌ای از تجارب افراد موفق هستند و با خواندن هرکدام می‌توانید ببینم که چه اشتباهاتی را مرتکب نشویم. عمر ما کوتاه است و نمی‌توانیم اشتباهات زیادی را در آن مرتکب شویم.

 

  • قورباغه‌ات را قورت بده! قورباغه ات رو قورت بده

این کتاب نوشته‌ی برایان تریسی است. در این کتاب یاد می‌گیرید که چطور به انضباط شخصی برسید و کارهایی که برنامه ریزی کرده‌اید را انجام دهید. پس از خواندن این کتاب دیگر کار عقب افتاده‌ای نخواهید داشت! در بخش هایی از این کتاب میخوانیم.

سخت‌ترین مرحله از انجام هر کار مهمی اولین مرحله یعنی شروع کردن آن است. وقتی انجام یک کار مهم را واقعا آغاز می‌کنید، به طور طبیعی انگیزه پیدا می‌کنید تا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرم کارهای مهمی باشد که واقعا می‌توانند در زندگی شما تحول ایجاد کنند. وظیفه شما این است که این قسمت از ذهن خود را دائما تغذیه کنید. حتی فکر کردن به شروع و انجام یک کار کلیدی انگیزه شما را بالا می‌برد و کمک می‌کند تا بر تنبلی خود غلبه کنید. واقعیت این است که مدت زمان لازم برای انجام یک کار مهم در اغلب موارد معادل مدت زمانی است که برای انجام یک کار کم اهمیت لازم است. تفاوت در این است که شما با اتمام کاری ارزشمند و قابل توجه به طور فوق‌العاده‌ای احساس خرسندی و غرور می‌کنید، حال آنکه با صرف همان میزان وقت و انرژی در انجام کاری کم‌ارزش یا احساس خرسندی نخواهید کرد و یا میزان آن بسیار اندک خواهد بود.

 

  • هفته‌ی کاری چهار ساعته.

کتاب هفته‌ی کاری چهارساعته نوشته‌ی تیموتی فریس است. در این کتاب یاد می‌گیرید که چقدر ترس‌های ما در زندگی الکی هستند و رسیدن به موفقیت مالی قرار نیست کار چندان دشواری هم باشد. چیزی که این کتاب را متمایز می‌کند ادبیات جالب نوشته‌ی آن و همچنین راهنمایی قدم به قدم برای رسیدن به موفقیت مالی است. اگر می‌خواهید در هفته 4 ساعت کار کنید، به تمام کارهایی که دوست دارید از سفر به دور دنیا گرفته تا نقاشی و وقت گذراندن برسید و در عین حال درآمدتان نیز قطع نشود حتماً این کتاب را بخوانید.

  • بیندیشید و ثروتمند شوید

در این کتاب یاد می‌گیرید که چطور هدف گذاری کنید و چطور خود را ارزیابی کنید. در کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید تنها برای رسیدن به استقلال مالی آموزش نمی‌بینید بلکه یاد می‌گیرید چطور تمام جنبه‌های زندگی خود را تحت کنترل داشته باشید. رسیدن به انضباط شخصی کمترین چیزی است که با خواندن این کتاب به دست خواهید آورد.

همچنین بخوانید:  مدیریت مالی شخصی

بیندیشید و ثروتمند شوید

در بخشی از این کتاب آمده که نوشته ی ناپلئون هیل است آمده:

هر انسان به خاطر افکار حاکمی که اجازه می‌دهد ذهنش را اشغال کنند همان کسی است که واقعاً هست. افکاری که انسان عمداً در ذهنش می‌گذارد و تشویقشان می‌کند و احساسات دیگری را با آن ادغام می‌کند، نیروهای انگیزه‌بخشی می‌سازند؛ نیروهایی که هر حرکت، عمل و کردار او را کنترل و هدایت می‌کنند.

 

پدر پولدار، پدر بی پول. می دانید پولدارها چطور مدام پولدارتر می‌شوند و افراد فقیر مدام با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند؟ در این کتاب یاد می‌گیرید که چرا این چرخه برای بسیاری از افراد مدام تکرار می‌شود؛ و اگر خوب به مطالب گفته شده در این کتاب گوش کنید متوجه می‌شوید که چطور می‌توانید خود را گروه اول نزدیک کنید.

در این مطلب سعی شد رسیدن به استقلال مالی به‌صورت کلی بیان شود و در نهایت نیز کتاب‌های مهمی برای رسیدن به موفقیت مالی بیان شد. نظرات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

بهترین مسیر برای دستیابی به استقلال مالی  

حالا که تااینجای مقاله را مطالعه کردید پیشنهاد میکنیم صوت و ویدئوی زیر را که به نوعی تکمیل کننده پست هستند نیز مشاهده و گوش کنید تا اطلاعات خود را در این زمینه کامل کنید

دوره های دکتر کاویانی

اینستاگرام خودساخته

روزمرگی های دکتر کاویانی

تلگرام خودساخته

مطالب انگیزشی روزانه

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دوره های رایگان

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود