
خلاقیت در کارآفرینی ضروری است؟ اصلاً کارآفرین خلاق چه کار میکند؟
در دنیای اقتصادی امروز، کارآفرینی به عنوان عامل کلیدی در توسعه اقتصادی شناخته میشود. کارآفرینها باعث ایجاد فرصتهای شغلی بیشتر شده و تاثیر مثبت روی شرایط اقتصادی کشور دارند. یکی از مهمترین ویژگیهای کارآفرینی خلاقیت است. کارآفرین خلاق کسی است بسیار ارزشمند است؛ به همین دلیل در این مطلب میخواهیم به خلاقیت در کارآفرینی و کارآفرین خلاق بپردازیم.

ویژگیهای کارآفرینی چیست؟
کارآفرینی مانند انجام هر کسب و کاری دیگر است اما برخی ویژگیهایی دارد که آن را از تکنیکهای سنتی کسب و کارها متمایز میکند.
نوآوری
ذهن یک کارآفرین خلاق حول ایدهها و فرصتهای جدید برای نوآوری میچرخد. کارآفرینی شامل بررسی مداوم کسب وکارهای حال حاضر و جریان کاری آنها میشود تا بتوان روشهای جدید برای ارائهی همان کار به شیوهای موثرتر با صرفه جویی در زمان و هزینه پی ببرد. به بیان ساده کارآفرین خلاق در جهت بهینه سازی کسب و کارها تلاش میکند.
اهمیت اقتصادی
کارآفرین خلاق در تلاش است تا استفاده حداکثری از منابع را بهینه سازی کند. این کار باعث افزایش ارزش یک کسب و کار شده و فعالیت اقتصادی را بیشتر میکند.
سود بیشتر
نتیجهی پروسهی کارآفرینی افزایش سود پتانسیل کسب و کار برای فرد است. این سود بیشتر در خلاقیت در کارآفرینی نتیجهی بررسی ایدههای جدید و ارائهی محصول یا سرویسی نوآورانه است.
ریسک پذیری
تمام وجود کارآفرینی حول محور شجاعت و توانایی پذیرفتن ریسکهای جدید میچرخد. برای مشاهدهی نتیجهی مفید ایدهای نیاز به صبر است. برای اینکه از مفهوم سازی ایدهها به اجرای ایدهها برسیم نیاز به صبر و تلاش است. میزان زمان و نیرویی که صرف عملی کردن ایدهای میشود، همان ریسکی است که کارآفرین خلاق میپذیرد.
فرصتهای شغلی
کارآفرینی باعث ایجاد جایگاهها و تشکیلات اقتصادی جدید میشود که نیاز به نیروی کار دارند. این مورد باعث میشود فرصتهای شغلی جدید برای جوانان ایجاد شود.
چرا خلاقیت در کارآفرینی بسیار حیاتی است؟
خلاقیت فکری مهارتی است که یک کارآفرین حتماً باید داشته باشد تا ایدههای جدیدی خلق کند. خلاقیت در کارآفرینی باعث میشود فرد بتواند فرآیندهایی جالب پیاده کند که کارها را آسانتر و سود را بیشتر میکنند. اما چرا خلاقیت در کارآفرینی خیلی مهم است؟
خلاقیت با موارد زیر منجر به موفقیت میشود:
خلق ایدههای جدید برای برتری رقابتی
تمام فرآیند کارآفرینی ریشه در خلق و کشف ایدههای جدید دارد. زمانی که کارآفرین خلاقی قادر باشد ایدهای عملی و در عین حال مؤثر تولید کند، در رقابت با دیگران برتری به دست میآورد.
فکر کردن به روشهایی نو برای توسعهی محصول یا بهبود کسب و کارتان.
خلاقیت در کارآفرینی کمک میکند تا روشهای جدیدی برای بهبود بخشیدن محصولات یا خدمات حال حاضر پیدا کنید. خلاقیت میتواند کمک کند تا کسب و کاری را بهینه کنید. همیشه جا برای بهبود در کسب و کار یا تشکلات اقتصادی وجود دارد و کارآفرین خلاق کسی است که می ببیند چطور میتوان این کار را انجام داد.
فکر کردن به چیز غیر قابل تفکر
خلاقیت نیاز به تخیل دارد تا ایدههایی تولید کند که تاکنون مبهم بودهاند. تخیل و خیال پردازی برای عبور از مرز «چیزهای عادی» مورد نیاز است. تخیل به کارآفرینان این امکان را میدهد تا فراتر از راه حلهای سنتی فکر کرده و به راه حلهایی جدید، نوآورانه، کارآمد و مفید برسند.
پیدا کردن الگوهایی مشابه در زمینههایی متفاوت
گاهی اوقات به دلیل دنبال کردن امری عادی یا عادتی تکراری، پروسهی فکر کردن نیز همان مسیر فرآیندهای از قبل ساخته شده را دنبال میکند. خلاقیت افراد را قادر میسازد تا به موضوعاتی ناآشنا و غیر مشابه متصل شوند و ایدههای کارآفرینانهی موفقی از آنها تولید کنند. ترکیب زمینههای متفاوت باعث ایجاد راههای تقاطعهای جالبی میشود که زمینههای جدیدتری از کسب و کارها را تولید میکنند. بیشتر افراد از اینکه اصول متفاوتی را کنار یکدیگر قرار دهند ترس دارند اما جالبترین ایدهها از تلاقی دادن زمینههای متفاوت به وجود میآیند.
خلق جایگاههای کاری جدید از طریق خلاقیت در کارآفرینی
در کارآفرینی بررسی و کاوش جنبههای جدید از کسب و کارهای سنتی مهم است. این کار میتواند در غالب تغییر شیوهی تولید محصولات یا ارائه خدمات و یا چگونگی ارائهی آنها به مشتری باشد. همهی این زمینهها میتوانند جایگاههای جدیدی ایجاد کنند که پتانسیل زیادی برای کسب و کار دارد.
چه ارتباطی بین خلاقیت و کارآفرینی وجود دارد؟
بررسی کردیم که کارآفرینان میتوانند موفقیت خود را مدیون خلاقیت خود باشند؛ اما دقیقاً چه چیزی خلاقیت و کارآفرینی را به یکدیگر مرتبط میکند؟
کارآفرینان ذهن خلاق و ذهن کسب و کار را به یکدیگر مرتبط میکنند.
در دنیای امروز به دلیل جهانی شدن و صنعتی شدن گسترده، محصولات تولید شده به بازارهای جهانی ارسال میشوند. در نتیجه دسترسی به هر محصول در هر جایی آسانتر از گذشته است. مصرف کننده به انواع مختلفی از کالاها دسترسی دارد که در نوع و کیفیت با یکدیگر تفاوت دارند. شخصی که صاحب کسب و کاری است در بازاری که پر از محصولات مختلف است چکار میکند؟ مصرف کنندگان از قبل از برندهایی که به آنها اعتماد دارند استفاده میکنند و گزینههای انتخابی آنها در حال حاضر هم بسیار زیاد است. چطور می توان محصولی تولید کرد که بهتر از دیگر محصولات بازار باشد؟
با این اوصاف خلاقیت در کارآفرینی بخشی جدانشدنی از آن است و همهی کسب و کارها نیز نیاز به یک کارآفرین خلاق دارند تا بتواند آنها را به جلو ببرد.