اصول راه اندازی کسب و کار شخصی و نکاتی که در این مسیر باید بدانید

اصول راه اندازی کسب و کار شخصی

به فکر راه اندازی کسب و کار شخصی خودتان افتاده اید؟ تقریباً هر کسی می‌تواند یک کسب و کار موفق را مدیریت کند، اما راه اندازی ، شروع و جا انداختن آن در میان جامعه هدف داستانی کاملاً متفاوت است. عوامل متعددی بر موفقیت یک کسب و کار تأثیر می‌گذارند که دانستن آن‌ها برای ادامه راه کسب و کار حیاتی است. به همین خاطر و باتوجه به درخواست کاربران سایت خودساخته ، در این مقاله به بررسی نکات مهم در مورد راه اندازی کسب و کار شخصی خواهیم پرداخت.

این اطلاعات قطعاً برای شروع یک کسب و کار شخصی مناسب‌ هستند. اگر زمینه کسب و کارتان را انتخاب کرده‌اید که چه بهتر چون فقط کافی است آن را شروع کنید. ولی اگر هنوز در مرحله انتخاب و ایده پردازی هستید و قصد دارید یکی را که مناسب‌تر است انتخاب کنید، این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

تعریف کسب و کار شخصی چیست

کسب و کار شخصی چیست؟

نوعی از تجارت که توسط خود فرد و با هدف امرار معاش وی شکل گرفته است را کسب و کار شخصی تعریف می‌کنند. شکل این نوع از کسب‌وکار این‌گونه است که افراد در استخدام شرکت، سازمان یا اداره خاصی نیستند. در نتیجه افراد می‌توانند ساعت حضور و غیاب‌ خود را در محل کار شخصاً تعیین کند چون آنچه مهم است بهره‌وری افراد است.

در این مواقع این ذی‌نفع یا ذی‌نفعان هستند که برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اقدام می‌کنند. آن‌ها سرمایه، زمان و حتی مکان شخصی خود را به کار می‌گیرند و بدین ترتیب ریسک زیادی را متحمل می‌شوند. پس دیدیم که ماهیت کسب و کارهای این چنینی با ریسک همراه بوده و از این روی برای همه افراد مناسب نیست.

این نوع کسب و کارها افرادی را که یک کسب‌و‌کار اینترنتی راه‌اندازی می‌کنند نیز در برمی‌گیرند چون این کار را منبعی برای کسب درآمد قرار می‌دهد. پس این شغل هم فردی را که یک مغازه نجاری راه‌اندازی می‌کند یا در خانه‌اش به دوخت و دوز لباس می‌پردازد شامل می‌شود و هم کسی که از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی به فروش لباس می‌پردازد. 

دسته‌ای دیگر از افراد نیز کسب و کارهای کوچکی را با هدف خدمت‌رسانی به شرکت‌های بزرگ‌تر راه اندازی می‌کنند. این افراد خدماتی چون طراحی سایت، طراحی محصول، تشکیل تیم برای تولید محتوا و مدیریت شبکه‌های اجتماعی را به شرکت‌های بزرگ‌تر ارائه می‌دهند و به نوعی کسب و کار مستقلی دارند.

 

بیشتر بخوانید : چگونه یک کسب و کار اینترنتی موفق داشته باشیم

 

کسانی که کسب و کار خود را دارند خود رئیس خودشان بوده و سکان هدایت کشتی را که بر آن سوارند خود در دست دارند.

اصول راه اندازی کسب و کار شخصی

اصول راه اندازی کسب و کار شخصی

برنامه یک کسب و کار شخصی مشخص است و صاحب آن باید در پی توسعه کسب و کار خود باشد. وی برای این کار باید نیازهای بازار را ارزیابی کرده و همچنین نیازهای مشتری را درک کند سپس محصولات و یا خدمات مرتبط با آن را عرضه کند. پس داشتن چنین کسب و کاری خیلی هم آسان به نظر نمی‌رسد و کسی که انتخاب خود را کرده باید بداند که راه سختی در پیش دارد.

اینکه بگویید می‌خواهم راه اندازی کسب و کار خودم را در پیش بگیرم قطعاً یک تحول مهم را در زندگی شما رقم خواهد زد. با این همه، جدای از اشتیاق به کلیات، شناخت اصول و قواعد کسب و کارهای شخصی و خانگی بسیار مهم است. بنابراین در این قسمت به بررسی این اصول خواهیم پرداخت:

خودشناسی

همانطور که اشاره شد، شروع یک کسب و کار اتفاقی بزرگ در زندگی هر فردی است و به هیچ عنوان کاری ساده و راحت نیست. شناخت نقاط ضعف و قوت به ما کمک می‌کند تا بدانیم در مقابل مشکلات چگونه باید عمل کنیم. این کار توانایی مقابله با مشکلات، محدودیت‌ها و شکست‌ها را به ما می‌دهد. خودشناسی در کنار برنامه‌ریزی و انتخاب درست می‌تواند شانس موفقیت ما را در کسب و کار جدید بالا ببرد.

شناسایی ایده مناسب

شناسایی ایده مناسب کسب و کار بسیار مهم و تعیین کننده است. یک ایده باید مشکلی را حل کند، منحصر به فرد باشد یا یک کسب و کار را به شکلی جدید طراحی و پیاده‌سازی کند. شما اگر بتوانید ایده خلاقانه خود را به روشی جدید پیاده‌سازی کنید، بسیار موفق خواهید بود.

در عین حال با فراگیر شدن اینترنت، موضوع فروش کالا از طریق دنیای مجازی رونق گرفته است. همچنین موضوعاتی مانند مشتری مداری، جلب اعتماد و جذب مشتریان وفادار ممکن شده است. بنابراین استفاده از اینترنت نه تنها به شناسایی ایده مناسب می‌انجامد بلکه می‌تواند منبع مهمی برای خلاقیت و تسریع فرآیند فروش سنتی باشد.

ترسیم نقشه راه

در مسیر موفقیت در کسب و کار شخصی خود باید بدانید نقطه شروع کجاست و قرار است از این نقطه به چه سمت و با چه روشی حرکت کنید. نقشه راه یک دید کلی از مسیر رسیدن به آنچه هدف شماست را فراهم می‌کند. به شما می‌گوید که کجای مسیر قرار دارید و به کجا قرار است برسید. ترسیم نقشه راه مراحل کار را برای شما روشن کرده و کمک می‌کند که با یک دید کلی تصمیمات درست‌تری بگیرید.

شناخت نیازهای مشتریان و دادن دسترسی راحت به محصولات

مشتریان عوامل اصلی ایجاد و بقای مشاغل هستند. بنابراین توجه به نیازهای مشتریان می‌تواند گزینه‌ها و ایده‌های جدیدی را در ذهن شما ایجاد کند.

اگر بتوان دقیقاً آنچه را که مشتری نیاز دارد تأمین نمود، کسب و کاری موفق مبتنی بر خدمات رسانی به مشتریان ساخته خواهد شد. پس علایق مشتریان خود را بر علایق خود اولویت دهید تا شاهد ظهور ایده‌های جدید و کارآمد در ذهن خود باشید.

اگر مشتریان شما عموم مردم هستند، باید این امکان را داشته باشید که به راحتی به محصولات فیزیکی دسترسی داشته باشند. مثلاً امکان تحویل محصول درب منزل مشتری می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت کسب و کار شما جذب کند. آن‌ها می‌دانند که تنها کاری که باید انجام دهند این است که یک سفارش ساده ارائه دهند. سپس بقیه کار را انجام می‌دهید و محصول را درب منزل تحویل آن‌ها می‌دهید. با توجه به دسترسی مشتریان عمده، می‌توانید قوانین کاری را تعیین کنید که بهتر بتوان با آن‌ها برخورد کرد. به همین ترتیب، دسترسی مشتریان به محصولات آنلاین باید با انواع خطوط ضعیف اینترنت امکان پذیر باشد. 

برآورد هزینه‌ها

زمانی که قصد دارید کسب و کار خود را شروع کنید می‌بایست تمام هزینه‌ها را در نظر بگیرید. هر کسب و کاری ممکن است هزینه‌های مربوط به خودش را داشته باشد. اما هزینه‌هایی چون اجاره محل کار، تهیه کردن لوازم مورد نیاز، تبلیغات، بازاریابی و غیره در اکثریت موارد مشترک است.

قبل از بودجه بندی باید هزینه‌های زندگی شخصی خودتان را محاسبه کنید. این هزینه‌ها می‌تواند شامل اجاره خانه، غذا، سلامت، رفت و آمد و غیره باشد. بعد از در نظر گرفتن همه این موارد می‌توانید برآورد درستی از کلیه هزینه‌ها داشته و برای تأمین آن‌ها اقدام کنید.

شناخت رقبای کسب و کار

رقبای کسب و کارتان را بشناسید

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیران و صاحبان کسب و کار بعضاً اطلاعات درستی از رقبای خود ندارند. دلیل آن هم این است که بیشتر اطلاعات آن‌ها از بازخوردها و ارتباطات کاری در بازار به دست آمده است.

از این روی جای یک تحقیق مدون و فراگیر بازاریابی خالی مانده است. باید دانست بدون یک تحقیق جامع از بازار و جامعه آماری صحیح مصرف‌کنندگان امکان جهت‌گیری و تدوین استراتژی‌های درست در کسب و کار وجود ندارد. فرآیند شناخت رقبا ۴ مرحله دارد که شرح آن‌ها در زیر آمده است:

– برنامه‌ریزی

برای انجام فرایند شناخت رقبا می‌بایستی برنامه‌ریزی درستی صورت گرفته و هدف مشخص شود.

– – گردآوری اطلاعات

گردآوری اطلاعات در مورد رقبای اصلی محصول یا خدمت در مرحله بعد قرار دارد. این اطلاعات می‌تواند از طریق بررسی خروجی‌های رسمی شرکت و تبلیغات آن صورت گیرد.

پردازش اطلاعات

در این مرحله اطلاعات گردآوری شده باید پردازش و طبقه‌بندی شوند.

– ارزیابی اطلاعات

برای اطمینان از اعتبار و مناسب بودن اطلاعات می‌بایست آن‌ها را ارزیابی کرده و از افراد متخصص مشورت بگیریم تا نتیجه دلخواه را به دست آوریم.

انتخاب محیط کسب و کار

هر کسب و کاری حتی اگر از نوع اینترنتی باشد به ابزار و فضای کاری نیاز دارد. این امکان وجود دارد که پایه کسب و کار شما فناوری و اینترنت باشد و نیاز به دفتر کار نداشته باشید. با این همه شما باید برای مکانی که برای انجام کارهایتان داشته باشید. زیرا این کسب و کارها نیز به فضایی برای انبار محصولات و یا ضبط ویدیو نیاز دارند که مکان مناسبی را می‌طلبد.

در صورتی که کسب و کار شما نیازمند یک فضای فیزیکی مانند مغازه باشد و نیاز است محصولات و خدمات در دید عموم باشد، بهتر است جایی را که رفت و آمد بیشتری دارد انتخاب کنید. اگر امکان و بودجه این کار را ندارید باید از ویترینی با طراحی زیبا بهره ببرید. علاوه بر این باید بدانید که در کسب و کارهای اینترنتی ویترین شما همان سایت و صفحه مجازی شماست. پس از هزینه در این بخش نترسید.

البته هزینه‌های مورد نیازتان را هم باید مدیریت کنید و بدانید که واقعاً کجا نیاز به ولخرجی دارید و کجا نیاز است هزینه‌ها را تا جای ممکن پایین آورید.

دریافت مجوزهای لازم

برخی کسب و کارها جدا از زمینه فعالیتشان باید مجوزهایی را از اصناف و ارگان‌های مربوطه دریافت کنند. برای انجام فرایند دریافت این مجوزها ممکن است شرایط خاصی نیاز بوده یا مدارک خاصی تحویل شوند پس اطلاعات کافی در این زمینه از مراجع ذی صلاح دریافت کنید. این کار از آن جهت لازم است که وقتی به اوج کار خود می‌رسید نداشتن مجوز می‌تواند ترمزی برای کسب و کار رونق گرفته شما باشد.

دیگر زمان شروع است

پس از گذراندن مراحل فوق دیگر نوبت راه‌اندازی کسب و کار شخصی رسیده است. اگر گام‌های قبلی را به درستی طی کرده باشید می‌توانید به سرعت و بدون نگرانی شروع کنید.

هرگز نباید پیشرفت را فراموش کنید. همیشه باید هوشمندانه عمل کنید. بهتر است زمانی که حس کردید کسب و کارتان را به خوبی مدیریت می‌کنید، چالش جدیدی را در کسب و کار خود ایجاد کنید. با این دیدگاه می‌توانید تجارت خود را توسعه داده و زمینه‌های جدید را تجربه کنید. به یاد داشته باشید که این احتمال وجود دارد که پروژه‌های جدید موفقیت‌آمیز نباشد، پس خود را برای شکست آماده کنید.

مزایای کسب و کار شخصی

کسب و کارهای شخصی که عمدتا شامل کسب و کارهای خانگی و اینترنتی می‌شوند شامل نقاط مثبت زیادی هستند که شامل مورد زیر است:

توانایی انجام هر آنچه که می‌خواهید

حق انتخاب و استقلال فکری و عملکردی مهم‌ترین مزیت کسب کارهای شخصی است. از طریق راه‌اندازی کسب و کار خودتان، شما می‌توانید کاری را که همیشه آرزویش را داشتید بالاخره به انجام برسانید، چه کاری لذت بخش تر از این!

انعطاف زمانی

وقتی کسب و کار مال خودتان است دیگر ساعات کاری معنی ندارد. هرچقدر که نیاز باشد وقت می‌گذارید و از چارچوب‌های معمول جدا هستید. از این طریق می‌توانید به هر روشی که دلتان می‌خواهد برای خود برنامه‌ریزی کنید. اگرچه در ابتدای راه‌اندازی کسب و کارتان شاید نیاز باشد تا بسیار بیش از یک کارمند یا کارگر کار کنید. باید بدانید که هرچه بیشتر زحمت بکشید زودتر موفق خواهید شد.

احساس موفقیت

وقتی تمام انرژی و تمرکز خود را برای رسیدن به رؤیاهای خودتان متمرکز می‌کنید، تجربیات منحصر به فردی به دست خواهید آورد که در ادامه زندگی به شما کمک خواهد کرد. شما این‌گونه می‌توانید به کار خود افتخار کنید و از زندگی لذت بیشتری ببرید.

مزایا و معایب کسب و کارهای شخصی

معایب کسب و کار شخصی

کسب و کار شخصی در کنار مزایای مختلف دارای معایبی هم هست که در زیر به برخی اشاره خواهیم کرد:

درآمد نامشخص

هماهنگ نبودن هزینه راه اندازی کسب و کار شخصی با درآمد آن چالش بزرگی است که می‌تواند از طریق جذب سرمایه‌گذار، دریافت وام و غیره، منابع مالی کافی را ادامه کار تأمین نماید.

مسئولیت بالا

مدیریت یک کسب و کار آسان نیست. یک مدیر همیشه باید خود را برای مواجهه با شرایط و تصمیم‌های سخت آماده نگه داشته و مسئولیت پذیر باشد. باید بدانید که در صورت بروز یک چالش این شما هستید که باید آن را حل کنید و نه هیچ‌کس دیگر.

 منزوی شدن

این امکان وجود دارد که در فرایند ایجاد کسب و کار خود تنها بمانید و هیچ کس از شما حمایت و پشتیبانی نکند. این اتفاق موجب احساس تنهایی و انزوا شده و نباید شما و کسب و کارتان را تحت الشعاع قرار دهد.

 بی‌انگیزگی

حفظ انگیزه با وجود چالش‌های زیاد موجود در راه کارآفرینی در بلند مدت بسیار دشوار است. شما به عنوان صاحب کسب و کار، باید با انگیزه تمام و هر روز به دنبال رؤیاهایتان باشید تا به آنچه می‌خواهید برسید.

نمونه هایی از کسب و کار شخصی

کسب و کارهای شخصی موفق که معمولاً خانگی هم بوده‌اند و سپس رشد کرده‌اند کم نیستند. در زیر نمونه‌هایی از این کسب و کارهای موفق آورده شده است:

  1. بزازی یا پارچه فروشی
  2. قالی بافی یا فرش بافی
  3. گلیم بافی
  4. ساخت فروشگاه اینترنتی
  5. عینک سازی یا فروش عینک
  6. کامیون‌های حمل و نقل بار
  7. تعمیرگاه اتومبیل
  8. قهوه خانه‌ها
  9. کافی شاپ
  10. کسب و کار نظافت منزل
  11. کیترینگ
  12. فروش غذای خانگی
  13. طراحی دکوراسیون منازل
  14. معلم خصوصی یا معلم خانگی
  15. برنامه ریزی عروسی
  16. میکاپ آرتیست
  17. باغبانی و پرورش گیاهان
  18. طراحی تم تولد
  19. طراحی دعوت نامه یا کارت دعوت
  20. نقد و بررسی محصولات شرکت‌ها
  21. ارائه محصولات ارگانیک

سخن پایانی

مهم‌ترین نکته در راه اندازی کسب و کار شخصی این است که در هنگام ناامیدی و اوج گرفتن سختی‌ها از هدفتان دست نکشید. به تلاش خود ادامه دهید و بدانید تمام برندهای بزرگ و مطرح جهانی زمانی در همین نقطه‌ای که شما قرار دارید بوده‌اند. پس ناامید نشوید، هوشمندانه عمل کرده و تا آنجا که می‌توانید تلاش کنید.

اگه لذت بردی برای دوستات از طریق این دکمه ها بفرست.

همیشه پیگیر آموزش باش

دیدگاه

در بحث‌‌ پیرامون این مقاله شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دریافت لینک دانلود