در این مطلب میخوانید
راهنمای پرزنت حرفه ای
یکی از مباحث بسیار مهم در حوزه بازاریابی و فروش، ارائه و یا پرزنت کردن است. برخی افراد به اشتباه فکر میکنند پرزنت کردن به معنای استفاده از کلمات سنگین و جملات از قبل حفظ شده به منظور فریب مشتری است. در حالی که هدف اصلی پرزنت کردن، معرفی محصول به مخاطبان هدف است.
هرگز فراموش نکنید یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در هر تجارتی نحوه معرفی آن است. کارشناسان بازاریابی میگویند که کلید موفقیت، تکثیر فروش محصول از طریق معرفی صحیح محصول و یکی از ایده های پولساز در روستا است.
شما چقدر با اصول پرزنت کردن آشنا هستید؟ آیا تکنیکهای پرزنت کردن را به خوبی بلد هستید؟ آیا صاحب کسب و کار هستید و به دنبال یادگیری و معرفی کار خود هستید؟ با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا در این مقاله یک راهنمای جامع برای پرزنت حرفهای به شما ارائه بدهیم. اگر میخواهید در کسب و کار خود تحول ایجاد کنید با ما ما همراه باشید.
پرزنت کردن چیست؟
پرزنت کردن و یا ارائه، نوعی گفتگو است که در آن با یک استراتژی برنامه ریزی شده و معرفی کامل ویژگی محصولات سعی در ترغیب مشتری برای خرید داریم.
پرزنتر کیست؟
پرزنتر کسی است که با یادگیری تکنیک های پرزنت در مورد محصول و یا خدمات، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار می دهد. پرزنتر باید با تقویت مهارت فن بیان خود و توجه به ویژگی های محصول بتواند به تمام سوالات مشتری پاسخ دهد و اطلاعات او را در زمینه محصول و یا خدمات تکمیل کند.
برای پرزنتر شدن محدودیت سنی وجود ندارد اما برای یک پرزنتر موفق شدن نیاز به آموزش برخی اصول است. یک پرزنتر باید همواره آموزش های خود را به بروز رسانی کند و سعی در یادگیری جدیدترین روش های ارائه در دنیا داشته باشد.
همه چیز به سرعت در حال تغییر است و هر روز تکنولوژی های جدیدی در زمینه کمک به بازاریابی ظاهر می شود. از طرف دیگر یک پرزنتر باید به این باور رسیده باشد که لازمه به انجام رسیدن هر کاری، پیگیری است. بنابراین در کنار یادگیری تکنیکهای ارائه، یک پرزنتر باید صبر و پشتکار خود را نیز افزایش دهد.
تکنیکهای پرزنت حرفه ای
در حوزه بازاریابی یک جمله بسیار مشهور وجود دارد که میگوید: به محصول خود ایمان داشته باش تا بتوانی فرد دیگری را برای خرید آن ترغیب کنی. به جرات می توان گفت هیج چیز در یک پرزنت حرفه ای تاثیر گذارتر از ایمان نیست.
اگر خود شما در مورد محصول و یا خدمات مورد ارائه سوالات و یا شبهاتی در ذهن دارید هرگز نمی توانید به سوالات فرد دیگری به صورت صریح جواب دهید. اما در کنار داشتن ایمان تمرین و تکرار برخی تکنیک ها به طرز چشم گیری می تواند مهارت پرزنت شما را تقویت کند.
این تکنیک ها عبارتند از:
-
فن بیان خود را تقویت کنید
یکی از مهم ترین مهارت هایی که یک پرزنتر باید در خود تقویت کند، فن بیان است. فن بیان به زبان بسیار ساده توان سخن گفتن به شکل صحیح است. راه های زیادی برای تقویت فن بیان وجود دارد. حتی در سال های اخیر دوره های آموزشی زیادی در این راستا برگزار شده است که می توانید با شرکت در آن ها فن بیان خود را تقویت کنید.
اما واقعیت این است که اگر شما بتوانید احساس شرم و خجالت خود را هنگام گفتگو کنار بگذارید، با صلابت و اعتماد به نفس صحبت کنید و تمرین کنید در مدت زمان کوتاهی خواهید توانست مانند سخنرانان حرفه ای صحبت کنید.
اگر چه فراموش نکنید شما قرار نیست یک سخنران انگیزشی و یا موفقیت باشید بلکه کافی است در مورد محصول خود بتوانید خوب صحبت کنید.
-
داستان بگویید
ما یک راز را به شما می گوییم. مهم نیست که چه چیزی به مشتری می گویید، بلکه مهم این است که آن را چطور می گویید. داستان گویی در حوزه بازاریابی همواره بسیار حائز اهمیت بوده است. البته منظور ما از داستان گویی بیان یک روایت به صورت یک داستان کودکانه نیست. بلکه شما باید درباره محصول خود یک داستان شگفت انگیز داشته باشید تا در ذهن مشتری باقی بماند.
داستان گویی یکی از جذاب ترین راه ها برای جذب مشتری است که کمپانی های بزرگ در سراسر دنیا نیز از آن بهره جسته اند. طبق آمار ۹۲ درصد از مردم ترجیح میدهند که پیامهای رسانهای را به صورت یک داستان بشنوند. برای داستان خود یک مقدمه مهیج و یک نتیجه گیری تاثیر گذار آماده کنید. ما به شما قول می دهیم.
-
مهارت گوش کردن خود را تقویت کنید
پرزنت کردن به این معنا نیست که شما قرار است متکلم وحده باشید. اگر شما شنونده خوبی نباشید نمیتوانید نیازهای مشتری خود را کشف کنید. یک پرزنتر موفق باید با سعه صدر و خوشرویی به تمام سوالات مشتریان خود پاسخ دهد.
در برخی مواقع ممکن است مشتری سوال های بسیار ساده و پیش پا افتاده بپرسد. در این صورت شما باید سعی کنید اطلاعات مشتری را در خصوص محصول تکمیل کنید.اگر مشتری پاسخ تمام سوالات خود را از شما دریافت نکند مطمئن باشید که برای یافتن پاسخ به جای دیگری خواهد رفت. آری شنونده همیشه برنده است.
-
در مشتری انگیزه ایجاد کنید
یکی از فاکتورهای موثر در افزایش فروش و موفقیت در ایده های پولساز خانگی این است که شما بتوانید در مشتری انگیزه ایجاد کنید.مطمئن باشید اگر با بی میلی و خیلی اتو کشیده در مورد محصول صحبت کنید، مشتری هیچگونه رغبتی به خرید و یا حتی دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصول و یا خدمات شما نشان نخواهد داد.
سعی کنید هنگام پرزنت محصول با پرسیدن سوالات کاربردی، نیاز درونی مشتری را پیدا کنید. سپس سعی کنید آن ها را به سمت خرید هدایت کنید. البته هرگز نباید به افراد فشار وارد کنید و به اصطلاح آن ها را زده کنید. اما تمام سعی خود را بکنید تا مشتری را علاقه مند به خرید کنید.
-
هرگز دروغ نگویید
برخی از افراد مبتدی در پرزنت، متاسفانه برای جلب نظر مشتری دروغ می گویند و یا در مورد خاصی اغراق می کنند. شما نباید فراموش کنید که در کنار داشتن یک پرزنت موفق باید به تعهدات اخلاقی خود نیز پایبند باشید.
بزرگترین بازاریابان حرفه ای می گویند که شرط هر رابطه موفقی صداقت است.پس شما نیز باید با مشتری خود صداقت داشته باشید. در مورد ویژگی های محصول و یا خدمات با آن ها صحبت کنید اما هرگز دروغ نگویید.
-
قبل از پاسخ دادن مکث کنید
هنگامی که مشتری از شما سوالی می پرسد نیازی نیست که به سرعت پاسخ دهید. می توانید ۳ ثانیه مکث کنید و بعد جواب دهید. این مکث ۳ ثانیه ای به شما فرصت کافی برای پیدا کردن بهترین جواب را خواهد داد.
عجله داشتن در هیچ کاری پسندیده نیست به ویژه در پرزنت کردن. هنگام پاسخ دادن به سوالات مشتری همواره تامل و تعمق کنید. فراموش نکنید که ممکن است یک جمله نامناسب منجر به این شود که یک مشتری را برای همیشه از دست دهید. بنابراین قدرت مکث را دست کم نگیرید.
-
خشم خود را مدیریت کنید
کنترل و مدیریت خشم کار آسانی نیست. اما اگر می خواهید یک پرزنتر موفق باشید باید بتوانید خشم خود را مدیریت کنید. گاهی اوقات ممکن است مشتری با سوال های مکرر و یا رفتار خاص احساس ناخوشایندی در شما ایجاد کند.
متاسفانه این خشم و احساس ناراحتی در کیفیت پرزنت شما تاثیر خواهد گذاشت. خشونت باعث خواهد شد تا شما نتوانید از جملات مناسبی برای پرزنت محصول استفاده کنید. یکی از راه کارهای بسیار موثر در کنترل خشم، تغییر موقعیت برای چند لحظه است.
شما می توانید به بهانه آوردن یک کاغد و یا نوشیدن آب جلسه را برای مدت کوتاهی ترک کنید.البته توجه داشته باشید که تنها برای مدت کوتاهی. در آن فاصله نفس عمیق بکشید و سعی کنید با مشتری همدل و همراه شوید. در صورتی که جزو افرادی هستید که به سرعت نسبت به مسائل واکنش نشان می دهید باید بر روی مدیریت احساسات خود وقت بیشتری بگذارید.
-
به زبان بدن خود توجه کنید
اگر می خواهید که مشتری به شما اعتماد کند، باید آرام ومطمئن باشید. برخی از حرکات مانند تکان دادن های سریع دست و پا می تواند در تصمیم مشتری تاثیر منفی بگذارد. سعی کنید با مشتری ارتباط چشمی برقرار کنید و به حالات صورت خود مسلط شوید.
چهره و یا حرکات بدن شما نباید نشان دهنده ترس و یا نگرانی باشد. اگر می خواهید در حالت ایستاده پرزنت کنید، صاف بایستید. دست های خود را در جیب و یا پشت بدنتان پنهان نکنید. این حرکت می تواند در مشتری احساس نا امنی ایجاد کند.
دست های خود را به حالت باز نگه دارید و سعی کنید کف دست شما رو به مشتری باشد. از جابجا کردن سریع پاها پرهیز کنید چرا که می تواند نشان دهنده اضطراب در شما باشد.
-
جلب اعتماد
از دیگر تکنیکهای پرزنت کردن میتوان به جلب اعتماد اشاره کرد و از راه های موفق بودن در کسب درآمد در منزل نیز هست. یکی از مهمترین اصول پرزنت زمینهسازی برای جلب اعتماد مشتری است، زیرا با توجه به اینکه بسیاری از فروشندهها به دلیل توضیحات اشتباه یا به بیان سادهتر گفتن دروغ برای فروش محصول سبب ایجاد بیاعتمادی بین خریداران شدهاند.
با این توضیحات جلب اعتماد مشتری از جمله مهمترین تکنیکهای پرزنت است. یکی از سادهترین راهها برای جلب اعتماد همزاد پنداری است. ما انسانها به طور ذاتی به کسانی که با ما وجه اشتراکی دارند بهتر اعتماد میکنیم. پس بهتر است بین خود و مشتری یک وجه اشتراک پیدا کنید تا بتوانید بهتر با او ارتباط برقرار کنید. بعد از برقراری ارتباط و جلب اعتماد میتوانید بهآسانی کار معرفی و فروش محصولات مورد نظرتان را انجام دهید.
-
شناسایی نیاز
این بخش را میخواهم با یک سؤال شروع کنم و از شما بپرسم معنی پرزنت چیست؟ برای این سؤال جوابهای متفاوتی وجود دارد اما مضمون همه جوابهایی که در پاسخ به سؤال معنی پرزنت چیست؟ داده میشود این است که پرزنت به معنای تبلیغ، شناساندن محصول به مشتری و فروش محصول است.
بنابراین از دیگر اصول پرزنت که سبب موفقیت بیشتر در این راه میشود، شناخت نیاز مشتری است. فهمیدن اینکه افراد به چه محصولی نیاز دارند بسیار مهم است تا با توجه به نیاز هر شخص محصول مناسب را معرفی کنیم. با توجه به این اصل و بهکارگیری آن احتمال جذب مشتری بالا میرود. زیرا شما به افراد چیزی را پیشنهاد میدهید که آنها نیاز به خریدش دارند.
-
انتخاب زمان و مکان مناسب
در خصوص آموزش پرزنت حرفه ای باید یادآور شد که توجه به زمان و مکان بسیار مهم است. این مورد جزو مهمترین تکنیکهای پرزنت میباشد. قبل از اینکه با شخصی در مورد محصولاتتان شروع به صحبت کنید، بهتر است از خود بپرسید آیا اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن در مورد این موضوع است؟ آیا شخص مورد نظر اکنون زمان کافی برای گوش دادن به حرفهای من دارد؟ و آیا اینجا مکان مناسبی برای این کار است؟ با جواب دادن به این سؤالات متوجه میشوید که آیا زمان و مکان درستی را انتخاب کردهاید یا خیر.
در صورت منفی بودن جواب هر یک از سؤالات بهتر از بیان متن پرزنت خود را عقب بیندازید زیرا در صورت مناسب نبودن زمان یا مکان احتمال اینکه فرد به سخنان شما اهمیت ندهد زیاد است.
-
انتخاب آدم مناسب
برای ادامه بحث آموزش پرزنت حرفهای باید گفت انتخاب آدم مناسب یکی دیگر از تکنیک های پرزنت کردن است. برای رعایت این اصل باید با توجه به نوع و کارایی محصولی که قصد معرفی آن را دارید، فرد مناسبی را پیدا کنید. فردی که به آن محصول علاقه نشان دهد. به عنوان مثال فروش جاسوئیچی به فردی که ماشین ندارد ایده خوبی نیست.
-
همراه داشتن نمونه محصول
به همراه داشتن نمونه محصول از دیگر تکنیکهای پرزنت میباشد. از آنجایی که تمایل به خرید یک محصول به دیدن و لمس آن بستگی دارد پس بهتر است برای معرفی یک محصول همیشه نمونهای از آن را به همراه داشته باشید.
علاوه بر این در متن پرزنت که محصول را معرفی میکنید بهتر است چند نمونه از کاراییها و رضایت خریداران از آن محصول هم باشد. رضایت خریداران سبب ترغیب فرد به خرید محصول میشود.
-
استفاده از نتورک مارکتینگ
یکی دیگر از تکنیکهای پرزنت استفاده از بازاریابی شبکهای یا همان نتورک مارکتینگ است. در خصوص آموزش پرزنت نتورک مارکتینگ باید گفت در این روش شما میتوانید برای فروش محصولات زیرمجموعه گیری کنید.
به بیان سادهتر آموزش پرزنت نتورک مارکتینگ به این صورت است که شما یک پرزنتر هستید و برای فروش بیشتر محصولات افرادی را با این کار آشنا میکنید. در این صورت علاوه بر سهم خودتان از فروش، درصدی هم از فروش افرادی که زیر مجموعه شما محسوب میشوند به شما داده میشود.
-
پیشنهاد رد نشدنی
مطمئنا برای شما هم پیش آمده است که در شرایطی قرار میگیرید که نمیتوانید آن را رد کنی. یا به بیان دیگر به هر قیمتی حاضر به از دست دادن آن نیستید. یکی از اصول پرزنت همین است. فراهم کردن شرایطی برای فرد مورد نظر که نتواند آن پیشنهاد را رد کند.
در ابتدا نیاز شخص را بشناسید و با توجه به نیاز شخص یک پیشنهاد عالی به او بدهید. به عنوان مثال میتوان از پیشنهاد قیمت کمتر، تضمین کیفیت، گارانتی مرجوع و … استفاده کرد.
جمع بندی
پرزنت حرفه ای یکی از مهم ترین عامل های موفقیت در هر کسب و کار است. شما می توانید با یادگیری تکنیک های پرزنت به جرگه فروشندگان حرفه ای بپیوندید. در این مقاله ما یک راهنمای جامع برای پرزنت به شما ارائه داریم. آیا شما در این زمینه تجربه خاصی دارید؟ به نظر شما چه تکنیک های دیگری می تواند در یک پرزنت حرفه ای موثر باشد؟ نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این حوزه کسب کنید میتونید در دوره رایگان ۲۱ تکنیک افزایش فروش ما و یا دوره فروش فوق العاده شرکت کنید.
سوالات متداول
پرزنت کردن چیست؟
پرزنت کردن، یک نوع گفتگو است که در آن طبق یک استراتژی منظم و برنامه ریزی شده، معرفی کامل ویژگی های یک محصول یا خدمت صورت می گیرد و هدف آن ترغیب مخاطب جهت خرید می باشد.
پرزنتر کیست؟
پرزنتر کسی است که با یادگیری تکنیک های پرزنت در مورد محصول و یا خدمات، اطلاعات لازم را در اختیار مشتری قرار می دهد. پرزنتر باید با تقویت مهارت فن بیان خود و توجه به ویژگی های محصول بتواند به تمام سوالات مشتری پاسخ دهد و اطلاعات او را در زمینه محصول و یا خدمات تکمیل کند.
2 پاسخ
سلام خدمت شما دوست عزیز
خیلی مفید و جالب بود
عالی بود