راهکارهایی برای جذاب کردن محیط کار

مدت زمان مطالعه : ۱۰ دقیقه | راه کار های جذاب کردن محیط کار و تاثیرات آن بر شغل افراد

اکثر کارفرمایان موفقیت در هر شغل را به بهره وری بالاتر تعبیر می کنند. درباره سخت کوشی در محل کار حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد، اما به همان اندازه که سخت کوشی مهم است، سلامت روان ما مهمتر از مسئولیت‌هایی است که باید به آنها بپردازیم. اما چگونه می توانیم به گونه ای عمل کنیم که هم در محیط کار خوشحال باشیم و هم فعالیت های حرفه ای مان مختل نشود؟ در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای افزایش بهره‌وری و حفظ سلامت روان در محیط کار بیان نماییم.

۱. به خودتان جوایز سرگرم کننده بدهید تا یک شغل بی روح نداشته باشید

ممکن است از کارهایی که باید انجام دهید لذت نبرید، پس به خود انگیزه دهید و با دادن پاداش به خود اراده خود را تقویت کنید. به عنوان مثال، به خود بگویید: “اگر این کار را به خوبی انجام دهم، یک کیک از فروشگاه می خرم تا در حالت استراحت با آن چای بخورم.” یا “اگر این گزارش را به موقع ارائه کنم، با دوستانم برای شام بیرون می روم.” با توجه به علایق خود خلاق باشید، می توانید با یک انگیزه خوب برای انجام کارهای کل هفته به خودتان پاداش دهید.

۲. گاهی اوقات کودکانه رفتار کنید

برای شاد بودن در محل کار، می توانید مانند کودکان رفتار کنید، اما در این رفتار نباید زیاده روی کرد زیرا رئیس شما همچنان باید شما را جدی بگیرد. ترک میز برای چند دقیقه و بچه بازی کردن، فشار کار را از روی دوستانتان کم می کند و با اشتیاق بیشتری به سر کار باز می گردید. می توانید مانند کودکان خمیر بازی کنید یا روی میز خود پازل درست کنید. انجام این کارها ذهن شما را آرام می کند و خلاقیت شما آشکار می شود. شاید بهتر باشد چند دقیقه ورزش ساده انجام دهید تا بیشتر از قبل به مسئولیت های شغل خود ادامه دهید.

۳. برای خود گل بخرید

گل ها بسیار زیبا هستند و بوی مطبوع آنها حال شما را خوب می کند. پس چند شاخه از گل مورد علاقه خود را روی میز بگذارید تا انرژی بگیرید، احساس شادی کنید و جلوه زیبایی به میزتان ببخشید.

۴. آهنگ های مورد علاقه خود را انتخاب کنید

گوش دادن به موسیقی مورد علاقه تان روحیه شما را تقویت می کند و خلاقیت شما را افزایش می دهد، به خصوص زمانی که مسئولیت های سختی برای انجام دادن دارید. پس به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. البته می توانید از آهنگ های پیشنهادی روانشناسان نیز استفاده کنید.گ

فضای کاری و تاثیرات آن بر شغل افراد

۵. به فضای مجازی بروید

گاهی اوقات که حوصله انجام تکالیف خود را ندارید، به اینترنت و سایت های مورد علاقه خود بروید یا فیلم های سرگرم کننده تماشا کنید. این کار باعث تقویت روحیه شما می شود و با انرژی به سر کار می روید.

۶. مدیتیشن کنید

تمرینات مدیتیشن تاثیر مثبت زیادی بر ذهن دارند و هیچکس نمی تواند آن را انکار کند. یک مطالعه اخیر در دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد افرادی که هرگز مدیتیشن نکرده اند، می توانند احساسات خود را به خوبی کنترل کنند و از طریق تمرینات مدیتیشن به پیشرفت های ذهنی و عاطفی قابل توجهی دست یابند. بنابراین در محل کار به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه، مسئولیت های خود را روی زمین بگذارید و در آرامش نفس عمیق بکشید.

۷. کمی پیاده روی کنید

در زمان استراحت یا زمانی که ذهنتان بسیار خسته است، از دفتر خارج شوید و کمی در حیاط قدم بزنید. پیاده روی برای سلامت جسم و روح شما مفید است و روحیه شما را تقویت می کند. شاید بهتر باشد در حین صحبت با همکاران در مورد کار، کمی پیاده روی کنید.

۸. غذای کافی بخورید تا بدخلقی نشوید

ناهار را در محل کار بخورید که شامل گروه های اصلی غذایی مانند آهن، کلسیم، اسید فولیک، منیزیم، ویتامین های گروه B و … باشد. این غذاها تاثیر زیادی بر خلق و خوی شما دارند. البته این مواد در اکثر غذاها وجود دارد، بنابراین هم می توانید از غذای مورد علاقه خود لذت ببرید و هم احساس خوبی داشته باشید.

۹. آب بیشتری بنوشید

ممکن است تمایلی به نوشیدن آب نداشته باشید، بنابراین باید از فواید آب غافل باشید. بهتر است همیشه یک بطری آب روی میز خود بگذارید و همیشه بطری خود را همراه داشته باشید. نوشیدن آب به بدن شما کمک می کند همیشه هیدراته بماند، بنابراین سردرد نخواهید داشت، بهتر تمرکز می کنید و ذهن شما بهتر کار می کند. حتما این توصیه را دنبال کنید تا ببینید چقدر احساس بهتری خواهید داشت.

فضای کاری و تاثیرات آن بر شغل افراد

۱۰. بیشتر لبخند بزنید

بسیاری از کارمندان در محل کار کاملا جدی هستند و از خندیدن اجتناب می کنند، در حالی که مطالعات در دانشگاه استنفورد نشان می دهد که خنده بهترین عامل برای افزایش کارایی است. لبخند زدن و خندیدن باعث شادابی بیشتر شما می شود. تحقیقات نشان می دهد که لبخند زدن، چه طبیعی و چه مصنوعی، توسط مغز مثبت تلقی می شود و هر کاری که انجام می دهید لذت بخش است. پس زمانی که خوشحال نیستید لبخند بزنید، در این زمان مغز شما فکر می کند که شاد هستید و احساس شادی و خوشحالی خواهد کرد. هنگام انجام هر کاری لبخند بزنید تا احساس بهتری داشته باشید.

۱۱. هر روز صبح به جای قهوه ورزش کنید

هر روز صبح کمی ورزش کنید. بنابراین دیگر نیازی به خوردن قهوه ندارید، این کار باعث صرفه جویی در هزینه شما می شود و سلامت بیشتری خواهید داشت. ورزش قبل از کار به شما کمک می کند روزی پرانرژی و با طراوت داشته باشید و بهره وری خود را افزایش دهید. بعد از کار، کارهای شخصی زیادی در خانه دارید، بنابراین باید انرژی و روحیه کافی برای خانواده خود ذخیره کنید.

۱۲. به یکی از همکاران خود کمک کنید

کمک به دیگران و نوع دوستی باعث می شود احساس خوشبختی کنید. بنابراین وقتی یکی از همکارانتان به کمک نیاز دارد، دریغ نکنید. کمک به همکارتان ممکن است فقط ۱۰ دقیقه طول بکشد، اما باعث می شود در طول هفته احساس بهتری داشته باشید.

۱۳. به سه اتفاق خوب که برای شما افتاده فکر کنید

به چیزهایی فکر کنید که شما را راضی می کند و از نظر اجتماعی، ذهنی، جسمی و عاطفی پاداش دارد. مثلاً فکر کنید که بی خوابی ندارید، سالم هستید و احساس خوشبختی می کنید. شما باید به خاطر داشته هایتان سپاسگزار باشید، مهم است که همه آن ها را به خودتان یادآوری کنید تا خوشحال شوید.

۱۴. برای خود یک ابزار جذاب و خنده دار بخرید

خرید یک فنجان کارتونی با طراحی جالب برای چای در محل کار را به شما توصیه می کنیم. بسته به شغلتان می توانید هر چیزی بخرید. برای فردی که نویسنده است بهترین هدیه برای او لوازم التحریر است، قطعا با یک جامدادی و مداد و پاک کن جذاب حال و هوای بهتری پیدا می کند.

۱۵. محیط کار خود را تغییر دهید

اگر به تنهایی کار می کنید و محل کار کوچکی دارید، به دنبال تغییر دکوراسیون باشید و میز کوچک و تنگ خود را رها کنید. بهتر است فضای کاری خود را با همکاران خود به اشتراک بگذارید و در حین کار با آنها در ارتباط باشید. با این کار مشارکت بهتری با آن ها خواهید داشت و با همکاران خود بیشتر آشنا می شوید.

۱۶. بیست دقیقه در روز را به برنامه ریزی کارهای شخصی اختصاص دهید

علاوه بر مسئولیت های شغلی، هر فرد مسئولیت های شخصی زیادی دارد که باید به آنها رسیدگی کند. وقتی فشار کاری زیادی دارید، احساس اضطراب و درماندگی خواهید کرد. این کار باعث کاهش بهره وری شما می شود. به جای تمرکز بر اضطراب و شادی، فقط ۲۰ دقیقه را صرف برنامه ریزی فعالیت های شخصی خود کنید، با دوستان و خانواده بیرون بروید و سپس به تنهایی روی کار خود تمرکز کنید.

فضای کاری و تاثیرات آن بر شغل افراد

 

۱۷. ارزش خود را بدانید

کیت وایت، سردبیر یک مجله مد، می‌گوید: «بیشتر مردم زمان سختی دارند که ببینند وقتی اشتباه می‌کنند کجا اشتباه می‌شوند. اما همیشه وقتی به عقب برمی‌گردید و به تجربیات خود فکر می‌کنید، چیزهایی را به یاد بیاورید که باید به آنها افتخار کنید. باید اعتراف کنید که برای بهبود کارتان زحمت کشیده اید و حضورتان در محل کار بسیار موثر بوده است. سپس برای مرحله بعدی برنامه ریزی کنید و به اهداف خود برسید. اهدافی را برای خود تعیین کنید که به شما انگیزه می دهد. “شما همیشه باید سه هدف انگیزشی خوب برای شغل خود داشته باشید تا هم ترفیع بگیرید و هم رزومه خوبی داشته باشید.”

۱۸. روی مسیر رسیدن به هدف تمرکز کنید

همیشه باید روی کیفیت کار خود تمرکز کنید. اینکه چگونه و با چه کیفیتی کار خود را انجام می دهید بسیار مهمتر از میزان کاری است که انجام می دهید. ممکن است دائماً به دنبال افزایش فالوورهای شبکه های اجتماعی و افزایش درآمد خود باشید، اما باید بدانید که هر چه این اعداد بیشتر باشد، لزوماً شادتر نخواهید بود. علایق خود را دنبال کنید و اهداف کوچک را دنبال کنید. مطمئن باشید با پیروی از آنها اهداف بزرگتری محقق خواهد شد.

۱۹. به دنبال ایجاد تغییر در زندگی خود باشید

گاهی اوقات زندگی روزمره ما تکرار می شود و رهایی از این وضعیت سخت به نظر می رسد. برای رهایی از این شرایط باید به دنبال تغییر و تنوع باشیم. اگر همیشه با ماشین به محل کار می‌روید، بهتر است یک بار از وسایل حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی استفاده کنید. گاهی اوقات خود را برای صبحانه به یک کافه دعوت کنید یا غذای مورد علاقه خود را با خود به محل کار ببرید. با دوستانتان ناهار بخورید یا بعد از کار به رستوران یا کافی شاپ بروید.

۲۰. یک برنامه هیجان انگیز با همکاران خود داشته باشید

با همکاران خود وقت بگذارید و از بودن در کنار هم لذت ببرید. در تعطیلات آخر هفته برای پیاده روی یا دوچرخه سواری ترتیب دهید. داشتن یک برنامه هیجان انگیز برای اوقات فراغت، هم روحیه شما را تقویت می کند و هم بهره وری شما را افزایش می دهد. پس دست به کار شوید و همکارانتان را خوشحال کنید.

۲۱. خواب کافی داشته باشید

هر چه بهتر استراحت کنید، تمرکز و آرامش بیشتری خواهید داشت. بنابراین دیگر نیازی به تمرکز ذهن و تمرکز بهتر روی وظایف کاری خود ندارید. پس بهتر است خواب کافی داشته باشید. مطالعات انجمن روان‌شناسی آمریکا نشان می‌دهد افرادی که هشت ساعت خواب و استراحت می‌گذرانند، شادتر و سالم‌تر از دیگران هستند.

۲۲. افکار خود را سازماندهی کنید

هر روز صبح ۱۵ دقیقه برای سازماندهی افکار و برنامه ریزی اهداف روزانه خود وقت بگذارید. برای این منظور کافی است کمی وقت بگذارید و روی مسائل مهم تمرکز کنید. باید به چیزهایی فکر کنید که شما را خوشحال می کنند و راه هایی برای رسیدن به چیزهای کوچک بیابید.

۲۳. از آخر هفته خود نهایت استفاده را ببرید

شما نباید کار خود را به خانه ببرید. از آخر هفته برای تفریح ​​و آرامش استفاده کنید و تا جایی که می خواهید از آن لذت ببرید. برای انجام کارها نیازی به مرخصی از محل کار ندارید، زیرا صبح شنبه وقت کافی برای انجام کارها خواهید داشت.

۲۴. خلاقیت و نوآوری به خرج دهید

کارهایی را انجام دهید که شما را به چالش می کشد و شما را مجبور می کند کمی نوآورتر و خلاق تر باشید. شما باید چالش های جدیدی را در حرفه خود ایجاد کنید. این به شما امید و هیجان می دهد و شغل شما را جذاب تر می کند.

۲۵. به خوبی ارتباط برقرار کنید

ارتباط موثر یک مهارت ارزشمند است، اما اغلب ما به آن توجه نمی کنیم. مطمئن باشید که ارتباطات به شما کمک می کند تا در حرفه خود پیشرفت کنید و استرس خود را کنترل کنید.

۲۶. از فرصت های ارزشمندی که دارید استفاده کنید

حتما به خاطر دارید که وقتی در دوران مدرسه به گردش علمی می رفتیم، یادگیری دروس برایمان جذاب تر می شد. بنابراین در صورت امکان، باید هر چهار جزء را برای راه‌اندازی آماده کنید تا سود را به حداکثر برسانید. این باعث تقویت روحیه، افزایش بهره وری و لذت بردن از کار می شود. دفتر خود را ترک کنید و با همکاران و افراد در حوزه کاری خود وقت بگذرانید. با این کار می توانید از ایده های کاری آنها استفاده کنید.

۲۷. با مدیر خود در مورد برنامه ریزی موفق و متفاوت صحبت کنید

شاید برای شروع دو ساعت بیکار بنشینید. با مدیر خود صحبت کنید و برنامه ای متفاوت و بهتر بسازید. کارفرمایان تمایل دارند به جای بیکاری به کارمندان خود ایده های جدیدی بدهند و در انجام برخی کارها پیشقدم شوند. مثلاً به او پیشنهاد دهید هفته ای یک روز در خانه بماند و کار را از راه دور دنبال کند یا صبح دو ساعت دیرتر به سر کار برود و بعد از ظهر دیرتر به خانه برگردد. کار کردن در ساعات اوج مصرف نشان می دهد که شما فعال و خلاق هستید و به این ترتیب شادی را در محل کار تجربه خواهید کرد.

۲۸. از کار خود بهره ببرید

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها مزایایی مانند سفرهای سالانه یا استفاده از رستوران ها و مکان های تفریحی را به کارمندان خود ارائه می‌دهند. توصیه می کنیم از این فواید استفاده کنید زیرا انرژی شما را افزایش می دهد و باعث می شود با روحیه بهتری کار کنید.

۲۹. به تعطیلات بروید

استفاده از تعطیلات باعث شادی و روحیه شما می شود. این همان چیزی است که برای پیشرفت و کارایی شغلی به آن نیاز دارید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵۷ درصد از آمریکایی‌ها به تعطیلات نمی‌روند، اما یا در خواب هستند یا کارهای بیشتری انجام می‌دهند. پس برای بهره وری بیشتر، مقصدی را انتخاب کنید و یک سفر هیجان انگیز و مقرون به صرفه را برنامه ریزی کنید.

۳۰. هنگام مسافرت، کار خود را دنبال کنید

شما می توانید در سفر از راه دور و از طریق اینترنت کار خود را دنبال کنید تا حواس شما از کار پرت نشود و از وظایف شغلی خود جدا نشوید. پس با ما همراه باشید و از سفر خود لذت بیشتری ببرید.

فضای کاری و تاثیرات آن بر شغل افراد

 

۳۱. علاوه بر مسئولیت های شغلی خود، یک پروژه جانبی نیز انجام دهید

انجام پروژه های جانبی به شما کمک می کند علایق خود را پیدا کنید. کاری که ممکن است در محل کار فرصت انجام آن را نداشته باشید. این باعث می شود زمانی که مشغول کارهای روزمره خود هستید یا کارهایتان خسته کننده به نظر می رسند احساس شادی بیشتری داشته باشید. اگر این پروژه جانبی را دوست دارید، آن را در آخر هفته انجام دهید. پس علایق خود را پیدا کنید و هر چه زودتر شروع کنید.

۳۲. برای ارتقای شغلی اقدام کنید

ممکن است فکر کنید کارهای زیادی انجام می دهید اما درآمد کمی دارید. پس باید به فکر پیشرفت شغلی خود باشید. در مورد افزایش حقوق و ارتقای شغلی پرس و جو کنید. شاید بتوانید راهی پیدا کنید تا به مدیر خود ثابت کنید که شایسته ترفیع هستید. با این کار رضایت شغلی بیشتری خواهید داشت.

۳۳. به دنبال شغل جدید باشید

اگر شغل خود را دوست ندارید و از وظایف خود لذت نمی برید، حتما آن را ترک کنید، زیرا برای سلامت روان شما بسیار مهم است. اگر فکر می کنید شغل شما غیرقابل تحمل است و نمی توانید از هیچ یک از این راه ها در محل کار خوشحال باشید، وقت آن است که شغل فعلی خود را رها کنید و به دنبال شغل مورد نظر خود بگردید.

سخن پایانی

هر شغل و موقعیتی سختی های خودش را دارد اما با رعایت آنچه در این مقاله از خودساخته گفته شد می توانید به بهبود هرچه بیشتر عملکرد خود کمک کنید. لطفا به ما بگویید که این مقاله برای شما مفید بود یا خیر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست