ممکن است شما نیز این ضرب المثل فارسی را که می گوید از دل برود هر آنکه از دیده رود را شنیده باشید. این ضرب المثل به نحو احسن اهمیت بازاریابی مجدد را برای انواع برند بیان می کند. بدین معنی که برای ماندن در ذهن مشتری خود باید همیشه خودتان را به او نشان بدهید.
اگر بخواهیم به ساده ترین روش ممکن بگوییم، هدفی که هر کسب و کاری جست و جو می کند رسیدن به مقدار فروش بیشتر است و همین علت دلیلی بر این است که با انواع راهبردهای بازاریابی آشنا باشید. البته روش های کلاسیک تبلیغات نظیر در معرض چشم مشتری قرار دادن محصول اغلب دوران باب بوده است ولی تنها به طرق سنتی نمی شود بسنده کرد و در جهان پیچیده ی کسب و کار کنونی باید روش های جدیدتری را هم بلد بود.
چطور فروش مجدد داشته باشیم؟
در صورتی که برای حفظ مشتری و فروش مجدد برنامه ای در کسب و کار خود تنظیم ننموده اید، لازم است که دست به کار شوید. داشتن یک استراتژی مناسب برای این کار می تواند یک برنامه ی موفق در بازاریابی و جذب مشتری باشد. مشتریان فعلی خواهند توانست معرفی کالا و خدمات شما را به دیگران به عهده بگیرند.
اولین نکته ای که در این خصوص مطرح است این است که مشتریان کنونی به برند شما اطمینان داشته و ارزش و کیفیت آن را به خوبی درک کرده باشد و به صورت شخصی از محصولات و یا خدمات شما استفاده کرده و احساس رضایت مندی داشته باشد.
از همین روست که می توان با ایجاد تجربه های این چنین در مشتریان و تعامل بیشتر با آنان، شرایط مساعدی را در کسب و کار و رشد آن تعیین نمود. این موضوع از لحظه ای آغاز می شود که خرید شروع می شود و تا دوره ی خدمات پس از فروش بایستی دوام داشته باشد.
چرا ریمارکتینگ (Remarketing) مهم است؟
خوب است بدانید که در یک نظر سنجی معتبر از هر ۵ نوع کسب و کار، یکی از آن ها بودجه ویژه ریمارکتینگ را کنار گذاشته است. ۳۰% از مشتریان به صورت میانگین واکنش مثبتى به بازاریابی مجدد نشان داده اند در صورتی که فقط ۱۱ % از مشتریان به آن را توجهی نداشتهاند. میانگین شمارش کلیک بر روی تبلیغهای نمایشی در سایت ها حدود ۰۷% و میانگین شمارش کلیک برای تبلیغات ریمارکتینگ حدود ۰.۷% است. بسیاری از مؤسسات به روش بازاریابی مجدد توانسته اند ۵۰ تا ۶۰% نرخ چنج کاربرى بیشتری کسب کنید.
سه روش بازاریابی مجدد مدرن و کارآمد که همه باید بدانید!
۱. بازاریابی مجدد پویا
به این نوع بازاریابی مجدد، “ریمارکتینگ دینامیک” هم گفته می شود که هدف گیری مشتریانی که به کالا یا خدمت ویژه ای از شما توجه کرده اند در این نوع از بازریابی مجدد آسان تر شده است. پر واضح روشن است که این توانایی را ندارید برای تمام محصولات وب سایت خود از تگ ریمارتینگ استفاده کنید؛ به جای این کار می توانید یک فید به گوگل بفرستید و درخواست کنید که نخست جستجوی تبلیغاتیتان را به بازدیدکننده های اخیر همان کالا یا خدمات ویژه نشان بدهد. این الگو به ویژه برای فروشگاه های اینترنتی که ابعاد وسیعی از محصولات را شامل می شوند و مشتریان تکراری زیادى هم دارند خیلی کارآمد است.
۲. ریمارکتینگ ویدیویی
این مدل از بازاریابی مجدد بیشتر در شبکه های مجازی مثل یوتیوب و اینستاگرام مورد بهره برداری واقع می شود و تبلیغ شما را به بازدیدکننده هایی که ویدئویی را روی سایت یا شبکه مجازی شما تماشا کرده اند، نشان می دهد. این ویدئوهای کوتاه می تواند در ابتدای فیلم شما در یوتیوب و یا در اواسط فیلم قرار بگیرد (اگر در وسط ویدئو باشد کاربر می تواند تبلیغ را رد کند ولی در ابتدای فیلم اگر قرار بگیرد بعد از گذشت چند ثانیه می تواند این کار را بکند). البته که این ویدئوهای تبلیغاتی در قسمت راست بالای صفحه هم می توانند حضور داشته باشند.
۳. بازاریابی مجدد ایمیل
بازاریابی مجدد ایمیلی به دو روش انجام می گیرد: در نوع نخست، با نمایش تبلیغات در وب سایت های گوناگون برای کاربرانی که دست کم یک ایمیل را از طرف شرکت و برند شما باز کرده باشند، این تبلیغات انجام می شود و نوع دوم این روش تبلیغ فیسبوکی AdRoll است که به کاربر یادآوری می کند که بروند و به وب سایت AdRoll سر بزند و علاوه بر این هم یک چشم اندازی برای کاربران می گشاید که چگونه می توانند به روش این سرویس برای برند خود بازاریابی مجدد یا ریمارکتینگ انجام بدهند.
[irp posts=”2386″ name=”0 تا ۱۰۰ بوتیک داری : از مانتو فروشی تا لباس کودک”]چطور مشتریان ثابت داشته باشیم ؟
این یک حقیقت روشن است که تمامی مشتریان به طور یکسان، نمی توانند کالا و خدمات شما را به دیگران معرفی کنند. این توان شماست که بتوانید از میان آن ها مشتریانی بالقوه را تشخیص داده و روی آن ها برای فروش مجدد تمرکز داشته باشید. این مشتریان می توانند به خوبی بر دیگر مشتریان و مخاطبان دسترسی داشته و آن ها را به سوی کسب و کار شما سوق می دهند. این واضح است که مشتریانی که تنها در زمان حراج و یا تخفیف به سراغ شما می آیند نمی توانند چندان برای شما موثر باشند.
هر کدام از مشتریان طبعا تقاضای خاصی از کالا و خدمات شما دارند، شما نیز بر اساس این نوع از انتظارات، پیشنهادات متفاوتی را ارائه دهید. اما در این جا به معرفی عواملی می پردازیم که می تواند در ثابت نگهداشتن مشتریان وفادار موثر باشد.
۱. ارائه خدمات مناسب به مشتریان
گام اول برای نگهداشتن مشتری و فروش مجدد ، ارائه ی خدمات و محصولی عالی است تا بتواند رضایت آن ها را جلب نماید. این یک ابزار تبلیغی بسیار کارآمد است که یک مشتری راضی می تواند انجام دهد. از جمله خدماتی که می توان به مشتریان ارائه داد می توان به تحویل به موقع کالا ، پاسخ دادن به موقع و احترام به مشتری می باشد.
۲. حفظ کیفیت کالا
یکی دیگر از نکاتی که در حفظ مشتری و فروش مجدد موثر است این است که کیفیت کالا و خدمات ثابت مانده وحتی رشد نماید. این موضوع برای مشتریان بسیار اهمیت دارد . در بسیاری از مواقع در شرایطی که به دلیل ارزان تر بودن محصول کیفیت افت می کند ، مشتریان از دست می روند.
۳. ارتباط صمیمانه در کسب و کار
ممکن است که فروشگاه و محل کسب و کار شما سبک خاصی نداشته باشد اما یکی از نکاتی که در این خصوص مهم است این است که مشتری در آن محیط حس راحتی داشته باشد. مرتب و تمیز بودن این محیط موثر است.
۴. دریافت نظر سنجی
یکی از راه هایی که می توانید نظر مشتریان را داشته و از میان آن ها بتوانید نقایص را رفع کرده و ایرادات کار را از میان بردارید، نظر سنجی از مشتریان است. این کار باعث می شود که از میزان رضایت آن ها نیز آگاه شوید. آگاهی از اعتراض مشتریان و یا بازخوردهای سازنده ی آنان در جلب مشتری موثر است.
۵. تشکر کردن از مشتری
یک روش ساده و کارآمد که تاثیر زیادی نیز دارد این است که از مشتری از طریق پیامک و یا ایمیل تشکر شود. این کار خوب است که پس از هر خرید صورت گیرد. ارائه ی کوپن های تخفیف نیز نقش مناسبی دارند.
۶. تاثیر شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی به خوبی می توانید مشتریان خود را جذب کنید. این ابزار کارآمد در شناخت بیشتر کسب و کار شما بسیار موثر بوده و می تواند مشتریان ثابت شما و فروش مجدد را تضمین نماید.
شاید بتوان گفت که احتیاجی نیست که تمامی شبکه های اجتماعی را در نظر بگیرید. در میان این شبکه ها ، اینستاگرام به خوبی کارآمد است و در صورتی که به خوبی در آن فعالیت کنید می توانید فعالیتی موثر را داشته و به خوبی به معرفی کالا و خدمات خود بپردازید.
۷. ارتباط های منظم با مشتری
در برنامه ی کاری خود، برنامه ای تنظیم کنید که در رویدادها و مناسب ها با تماس تلفنی، یا ایمیل و… به صورت منظم و خودکار برای مشتریان خود پیامی ارسال شود. این باعث می شود که مشتری احساس کند قسمتی از خانواده ی کاری شما بوده و به یکی از مشتریان ثابت تبدیل گردد.
۸. صداقت در ارائه کالا
تنها کسانی می توانند در کسب و کارشان مشتری های خود را در طولانی مدت حفظ کنند که به اصول و قواعد اخلاق در کار پایبند باشند. به عبارتی آنچه گفته می شود را به مشتری تحویل دهند. مطمئن باشید این رویکرد است که باعث می شود مشتری بارها به سمت شما بازگردد.
۹. برخورد محترمانه
در هر نوع از کسب و کار که باشید یک ابزار قدرتمند دارید که می توانید با آن فضای کاری خود را دارای تحول کنید و آن احترام و خوشرویی با مشتریان است. این موضوع در حالی انجام می شود که کارمندان بیاموزند با هم به احترام رفتار کنند و احساس رضایت داشته و با انگیزه به کارهای خود می پردازند. بنابر این می توانند بهترین خدمات را نیز به مشتری ارائه کنند.
۱۰. آگاهی از شرایط کسب و کار
این یک مهارت است که بتوانید کالا و خدمات خود را در بازار به خوبی معرفی کرده و تهدید و فرصت ها را بخوبی شناسایی کنید. شناخت رقبا و راهکارهای آن ها و نحوه ی عرضه ی کالا در بازار و فروش مجدد همگی می تواند در کسب و کار شما و جذب مشتری موثر باشد.
۱۱. اهمیت به شهرت آنلاین
حضور در اینترنت و داشتن ارتباط با مشتریان می تواند به شما در این مسیر کمک کند. به صورت آنلاین می توانید بازخوردها را دریافت کنید و به بهینه کردن کار خود بپردازید.
[irp posts=”26346″ name=”۵ راهکار افزایش تعداد مشتریان”]
رعایت نکاتی که باعث می شود مشتری بارها از ما خرید کند
- برای آن که بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که مشتریانی که یکبار از ما خرید کرده اند بارها بازگشته و خریدهای مکرری داشته باشد باید نکاتی را رعایت کنیم که در این جا می توانیم به برخی از آن ها بپردازیم.
- در فروش دارای هدف مشخصی باشید. این کار را با دریافت درک مناسب و معینی از بازاری که در آن فعالیت می کنید، آغاز می شود. با این موضوع می توانید تمامی جوانب را بررسی کرده و بهترین بازارهدف را برای خود تعیین کنید.
- سعی کنید اهداف خود را به قسمت های مختلفی قسمت کنید. با روشن شدن نتایجی مانند فروش ماهانه و سودی که از هر فروش انتظار دارید، می توانید پیشرفته خود را ارزیابی کنید.
- از تکنیک هایی برای فروش بیشتر استفاده کنید و نیازهای مشتریان را شناسایی و آن ها را بفروشید. این بدیهی است که تنها زمانی مشتریان اقدام به خرید می کنند که احساس نیاز به آن را در خود مشاهده کنند.
- توجه لازم را به مشتریان خود داشته باشید. یکی از ابزارهای موثر در داشتن مشتریان وفادار، بازاریابی دهان به دهان است . در صورتی که تحقیق میدانی مداوم داشته و تقاضاهای مشتریان را به خوبی و به موقع شناسایی کنید و خدمات به مشتریان را در کیفیتی ممتاز ارائه دهید، می توانید از بهترین ابزار در مهارت فروش استفاده کنید.
- داشتن یک فروش هدفمند لازم است. دانستن این که چرا این کار را انجام می دهید و در هر لحظه از کسب و کار مشغول به انجام چه کاری هستید.
- سه کلمه کلیدی در فروش و موفقیت آن بسیار تاثیر گذار است . این که ابتدا سوالاتی کلیدی و هوشمندانه بپرسید، سپس به خوبی گوش کنید و در نهایت با تمامی وجود به آن عمل نمایید.
- در هر لحظه در حال یادگیری باشید. شناخت نقاط قوت و ضعف می تواند باعث شود که اهداف خود را بر اساس آن ها تنظیم نمایید اما در صورتی که برای پیشرفت خود در هر لحظه در حال یادگیری باشید، نیازی نیست که کارهایی را به اجبار انجام دهید.
- داشتن ذهنیت مثبت در کار بسیار موثر است. احساس و نگرش در مسیرکاری قابل کنترل است. می توان نگرانی ها و ترس ها را مهار نمود و باورهای سازنده و موفقیت آمیز را ایجاد نمود.
- در کنار مشتریان خود باشید. برخی از کسانی که در کار فروش هستند، به تنهای موضوعی که فکر می کنند فروش است و از هر روشی برای این کار استفاده می کنند. اما نکته ای که مطر است این است که مشتری تنها در زمانی خرید خود را انجام می دهند که احساس خوبی از خرید خود داشته باشد.
- زبان بدن در فروش بسیار موثر است. هنگامی که یک معامله انجام می شود به طور معمول تمامی موارد به صورت کلام رد و بدل نمی شود. بسیاری از افراد با درکی از زبان بدن است که این ارتباط موثر را ایجاد می کنند.
- شروع با سوالات جذاب در جلسات می تواند باعث شود که فروش از نقطه ای مناسب شروع شود. هرگز سعی نکنید که بلافاصله به سراغ فروش بروید و به خود فرصت دهید تا متوجه تقاضای خریدار شوید.
- در صورتی که روی قسمت مشخصی از بازار تمرکز کنید بهتر می توانید عمل کنید. کمتر کسی است که بتواند از نظر امکاناتی ، هزینه ها و زمان روی قسمت های گسترده ای فعالیت نماید. تمرکز روی یک بازار هدف در بازاری کوچکتر می تواند شما را موفق تر و مشتریان شما را وفادار نگاه دارد.
- سیستم همکاری در فروش بسیار در فروش مجدد موثر است. فعالیت شما آنلاین باشد و یا آفلاین در هر صورت برای مشتریان خود می توانید شرایطی ایجاد کنید که با معرفی مشتریان جدید به شما برایشان شرایط و امتیازات خاصی را منظور کنید.
- حفظ رضایت مشتری های فعلی : درست است که نیاز است که به دنبال جذب مشتری هایی جدید باشید اما نکته ی مهم تر آن است که رضایت مشتریان کنونی خود را نیز داشته باشید. این کار برای شما هزینه های کمتری به همراه دارد.
- انجام تبلیغ موثر می تواند مناسب هر کسب و کاری باشد. مشتریان اغلب از روی نوع تبلیغات انجام شده است که برای خرید تصمیم می گیرد. این یک مهارت در فروش است و نیاز به تخصص دارد.
- فروش های مکمل می تواند بسیار کاربردی باشد. در اغلب موارد فروش های لحظه ای موثر هستند. در کنار محصولی که مشتری قصد خرید دارد می تواند کالاهای کامل کننده و یا مشابه را نیز ارائه نمود.
- ارائه ی تخفیف و یا حراجی ها نیز بسیار کارآمد است. این موضوع همواره توانسته است مشتریان زیادی را جذب نماید. این راهکار برای کسب و کارهای نوپا بسیار موثر است و می تواند آن ها را به دیگران بشناساند.
- در شرایط فعلی داشتن تبلیغات چاپی نیز موثر است. داشتن کارت ویزیت و بروشور برای کسب و کارهای کوچک تر می تواند موثر و کم هزینه باشد. اما در این خصوص بایستی به خوبی طراحی و پیامی که می خواهد منتقل شود ، توجه شود تا بتواند به خوبی مشتریان جدیدی را جذب نماید.
- بر اساس مدیریت زمان کسب و کارتان را پیش ببرید. تمرکز روی اهداف و زمان بندی که دارید می تواند اولویت ها را مشخص کرده و در رشد کسب و کارتان موثر باشد.
- فروش آنلاین امروزه یکی از مسیرهای کارآمد است که می تواند در ارائه خدمات و محصولات موثر باشد و مخاطبان بیشتری را جذب کرده و آن ها را پایدار نگاه دارد. بسیاری از افراد امروزه اینترنتی خرید می کنند و داشتن یک استراتژی مناسب در سایت، می تواند باعث شود که مشتریانی که برای اولین بار اقدام به خرید می کنند، بارها و بارها نیز بازگردند و حتی کسب و کار شما را به دیگران نیز معرفی کنند.
چند نکته مهم برای برندسازی در ذهن مشتری
همانطور که پیش تر گفتیم هدف نهایی بازاریابی مجدد این است که برند شما را در طول زمان های گوناگون به مشتری یادآوری کند تا زمان تصمیم برای خرید جزء نخستین انتخابش باشید. در ادامه چند نکته که به هدفمندتر شدن استراتژی ریمارکتینگ شما کمک میکند را بیان می کنیم.
هر کسب و کاری با این واقعیت رو به رو شده است که بدون شک همه ی بازدید کنندگان وب سایت شبیه به هم دیگر نیستند بنابراین نشان دادن یک تبلیغ مشابه به تمامی کاربران کار مؤثری نخواهد بود.
در بازاریابی مجدد باید به این نکته مهم توجه کنید که مشتریان را باید دسته بندی کنید تا انگیزه و رفتارهای مختلف بازدیدکنندگان وب سایت برایتان بهتر آشکار بشود. خوب است بر اساس اهداف بازاریابی خود مشتری ها را طبقه بندی کنید و مشخص کنید که مشتری به طور دقیق در کدام قسمت قیف فروش شما گیر خواهد کرد و پروسه ی خرید را ترک می کند.
برای اینکه مطمئن شوید از افراد تکراری در طبقه بندی خود استفاده نمیکنید، از بازدیدکنندههایی که طبقه بندی شده اند فاکتور بگیرید. تازگی بازدیدها بستگی به دسته بندی و طبقه بندی فاکتوری دارد که از بیشترین اهمیت برخوردار است. به طور مثال کاربرانی که در چند ساعت اخیر از وب سایت یا کالایی خاص دیدن کرده باشند به احتمال زیادتری ممکن است مشتری شما بشوند تا فردی که دو هفته پیش از وب سایت شما بازدید کرده است.
همچنین شما باید به تناسب علاقه و محصول مرتبط نیز توجه زیادی کنید؛ به طور مثال اگر بازدیدکننده از وبلاگ شما بازدید کرده و به محتواهای آموزشی علاقه نشان داده می توانید او را در قسمت وبینار خود قرار بدهید و به نوعی یک فراخوان به عمل ترغیب کننده تدارک ببینید.
[irp posts=”859″ name=”11 تکنیک طلایی موفقیت در محیط کار”]حرف آخر
این را همیشه به خاطر داشته باشید که برای رونق وفاداری مشتری و تداوم یک کسب و کار، می بایست به راه های جذب مشتری و حفظ آن ها برنامه ای مشخص و هوشمندانه داشته باشید. این امکان دارد که افراد زیادی هنوز کسب و کار شما را نمی شناسند و کسانی هم که برای خرید از شما یکبار اقدام کرده اند، به طور کامل در خصوص کسب و کار شما آگاهی ندارند.
با استفاده از تکنیک های نام برده شده می توانید راه هایی را ایجاد نمایید که مشتریان بیشتری را جذب کرده و آن ها را به مشتریانی ثابت و وفادار تبدیل نمایید. به شکلی که به محض احساس نیاز کالا و خدمات شما، به یاد برند و کیفیت ممتاز آن بیفتند.
برای آشنایی بیشتر با روش ها و تکنیک های فروش میتونید در دوره رایگان ۲۱ تکنیک فروش ما و یا دوره پیشرفته فروش فوق العاده ما شرکت کنید.
3 پاسخ
سلام وقت بخیر
بازاریابی مجدد خیلی خوبه ولی برای کسایی که محصول شون تغییری نمیکنه یا دیگه مشتری بهش نیاز نداره کاربردی هم نداره واقعا. هرچند برای اکثر کسب و کارها جوابه
سلام
ممنون از مقاله خوبتون
فقط کاش یکم درباره تفاوت ریمارکتینگ و ریتارگتینگ هم توضیح میدادید
عالی بود