مراحل رشد کسب و کار + ویدیو

مراحل رشد کسب و کار

امروزه در جوامع مختلف در سراسر دنیا کسب و کارهای نو و جدیدی ایجاد می شود. برخی از کسب و کارها بزرگ و وسیع هستند و برخی دیگر کوچک و مهارتی هستند. فرصت های شغلی و کسب و کارهای متعددی وجود دارد که تمامی آن ها از شروع تا تکامل لازم است چند مرحله مشابه به هم را سپری کنند. افرادی که به فکر ایجاد یک کسب و کار خوب و ایده آل هستند برای موفق شدن باید تمامی پله ها و مراحل رشد کسب و کار را بشناسند. شناخت کافی این مراحل، گام های کوچک و بزرگ آن ها را محکمک تر و سریع تر خواهد کرد. در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با مراحل رشد کسب و کار آشنا کنیم.

مراحل رشد کسب و کار،شروع کسب و کار

۱) شروع کسب و کار

از مهم ترین مراحل کسب و کار مرحله شروع و استارت آن است. یک شروع خوب و اصولی می تواند پایانی خوب و موفق به همراه داشته باشد. افراد بسیاری هستند که ایده های مختلفی در ذهن خود دارند ولی نمی دانند چگونه و با چه روشی به ایده های ذهنی خود استارت بزنند. کسب و کارهایی که در ابتدای کار تمامی ویژگی های یک استارات خوب را رعایت می کنند، مسیر حرکت آن ها بسیار روان تر و درست خواهد بود. در صورتی که به این مسائل ریز و درشت توجه کافی نشود، حتما در مسیر حرکت خود عکس العمل درستی با موانع و مشکلات نخواهند داشت. در چنین مواردی افراد از میانه مسیر خود منصرف می شوند و کسب و کار خود را نیمه کاره رها می کنند. از مهم ترین مواردی که هنگام شروع یک کسب و کار باید به آن توجه کرد عبارتند از:

تعیین هدف

تعیین کردن هدف از اصلی ترین موضوعاتی است که برای شروع هر حرکتی باید بررسی شود. ایجاد کسب و کار و پیش رفتن در این مسیر نیز به تعیین یک هدف محکم و ارزشمند نیاز دارد. تعیین هدف باعث افزایش انگیزه و استمرار در مسیر حرکت می شود. قبل از شروع و استارت کسب و کار باید هدف یا اهداف کاملا تعریف شده و قابل لمس باشند. به طوری که نباید هدفی گنگ و غیر قابل شناسایی در نظر گرفته شود. داشتن اهداف خاص و ویژه، مسیر راه و نهایتا جایگاه هدف را خاص تر و ویژه تر خواهد کرد. هدف تعیین شده باید ارزش کافی را برای فرد داشته باشد تا کاملا نسبت به هدف خود متعهد باشد و از هیچ تلاشی در مسیر رسیدن به این هدف کوتاهی نکند. برای رسیدن به هدف نهایی و تکامل یافتن کسب و کار بهتر است در میانه مسیر از اهداف کوچک مرحله به مرحله نیز استفاده شود. هدف های کوچک منجر به اهداف بزرگ می شوند.

افراط در مطالعه

مطالعه کردن در هر زمینه ای کمک شایانی برای فرد خواهد داشت. مطالعه و کسب اطلاعات در مورد کسب و کار مورد نظر خود نیز از این قاعده مستثنی نیست. نقش مطالعه در شروع ایجاد کسب و کار و مراحل دیگر آن نیز بسیار حائز اهمیت است. مطالعه دانسته های هر فردی را به روز می کند و مسیر پیشرفت کسب و کار را هموارتر می سازد. آموختن و یادگیری مداوم می تواند مشخصه بارزی در میان رقبای کسب و کار مورد نظر باشد. بهترین منابع آموختن و یادگیری کتاب و نرم افزارهای آموزشی مرتبط با کسب و کار است. شرکت در همایش ها و سمینارهای آموزشی یکی دیگر از روش های یادگیری است که با تجربه های مفید و پرباری همراه است. برای داشتن یک مطالعه خوب و بهره گرفتن از آن بهتر است از آموخته های خود نکته برداری شود. در صورت نیاز از آن نکات کلیدی استفاده شود.

داشتن سرمایه کافی

برای شروع و استارت هر نوع کسب و کاری وجود یک میزان سرمایه ابتدایی لازم و ضروری است. کسب و کارهای متعددی در جامعه وجود دارد و هر یک از این کسب و کارها نسبت به نوع خود به یک سرمایه پایه ای نیازمند هستند. باید سرمایه کافی با یک حساب و کتاب اصولی و منطقی برآورد شود. برای اطلاع یافتن از میزان سرمایه، می توان از همکاران و رقبای بازار اطلاعات لازم را کسب کرد. برای تهیه سرمایه کافی برای شروع کسب و کار می توان از دو روش استفاده کرد. در روش اول باید این سرمایه توسط خود فرد محیا شود و در روش دوم می توان از سرمایه گذاران کسب و کارهای مختلف استفاده کرد. در روش دوم شما با دادن ایده و هدف نهایی خود، از سرمایه این افراد می توانید استفاده کنید. هر چه ایده شما قوی تر باشد، سرمایه گذار میل بیشتری برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

مراحل رشد کسب و کار

۲) رشد کسب و کار

مرحله رشد کسب و کار حد فاصل میان شروع یک کسب و کار جدید و تکامل آن است. یک کسب و کار در هر لحظه باید رشد کند و به پیشرفت خود ادامه بدهد. در این مرحله باید بیشترین مراقبت و رسیدگی در مورد کسب و کار انجام شود. هر چه این مراقبت ها اصولی و به موقع انجام شود، رشد مجموعه کاری سریع تر و سالم تر خواهد بود. مرحله رشد تقریبا تعیین کننده آینده کسب و کار است. در این مرحله می توان حدس زد، کسب و کار رو به پیشرفت و تکامل پیش می رود یا رو به نزول و ورشکستگی حرکت می کند. برای رشد یک کسب و کار انجام کارهای زیر ضروری است:

مدیریت و سازماندهی درست

موفق بودن و پیشرفت کردن در یک کسب و کار جدید ارتباط مستقیمی با مدیریت و سازماندهی آن کسب و کار دارد. بنابراین مدیریت یکی از مهم ترین عوامل در مرحله رشد کسب و کار محسوب می شود. مدیریت درست می تواند شامل هدایت قوی، رفتار مثبت، علم کسب و کار و مهارت های لازم باشد. همچنین با مدیریت صحیح مالی و زمانی می توان کسب و کار را به اندازه چشم گیری ارتقا داد. برای سازماندهی یک کسب و کار می توان از مهارت های افراد مختلف که در زمینه کسب و کار مورد نظر مهارت دارند، استفاده کرد. رفتار مثبت و مناسب در مدیریت کسب و کارتان می تواند شما را بیشتر به هدف مورد نظرتان نزدیک تر کند. معمولا افراد دوست دارند با یک کارفرمای مدیر و مدبر و با اخلاق همکاری داشته باشند. این سازماندهی انگیزه شما و افرادی که در حلقه همکاری با شما هستند را بیشتر خواهد کرد.

تلاش و استمرار

یکی از نکاتی که باید در هر مرحله از رشد کسب و کار از آن غافل نباشیم، ادامه دادن و ادامه دادن است. استمرار از طرح های مهم کسب و کار است و در شرایط های مختلف کاری این طرح باید اجرا شود. بسیاری از افرادی که کسب و کار جدید راه اندازی می کنند در یک محدوده زمانی، علارغم داشتن تلاش فراوان، نتیجه کمتری به دست می آوردند. این موضوع می تواند یکی از دغدغه های تمامی کسب و کارها باشد. مهم ترین عاملی که می تواند باعث سپری شدن این مرحله بحرانی باشد، داشتن امید است. امید و تلاش دوباره، می تواند شما و مجموعه شما را به موفقیت های خوبی برساند. در هر مرحله از کسب و کار که هستید همچنین به تلاش خود با بیشترین توان ادامه بدهید و از آبیاری مداوم این درخت نونهال غافل نباشید.

گذشتن از چالش ها و مشکلات

در آغاز و تمامی مسیر یک کسب و کار جدید چالش ها و مشکلات ریز و درشتی وجود دارد. اساسا شاید وجود همین چالش ها و مشکلات می توانند باعث پیشرفت در کسب و کار باشند. پس با شناسایی درست و آگاهانه این مشکلات می توان راه حل هایی خوب و مناسبی برای آن ها پیدا کرد. از جمله این چالش ها و مشکلات می توان به مشکلات مالی، مدیریت زمانی، رقیب های توانمند، وظایف اعضای تیم مجموعه، نیازهای مشتریان، استراتژی بازاریابی و نداشتن اعتماد به نفس کافی اشاره داشت. هر یک از این مشکلات باید به درستی بررسی شوند. هیچ مشکلی بدون راه حل نخواهد بود. با توجه به نوع مشکل، می توان آن را در بازه های زمانی کوتاه یا بلند حل کرد و ادامه مسیر را طی کرد. در برخی مواقع کسب و کارها با مشکلات و رخدادهای طبیعی مانند سیل، آتش سوزی، زلزله و… مواجه می شوند. برای جبران این خسارت ها و ادامه دادن کسب و کار می توان از حمایت های بیمه استفاده کرد.

مراحل رشد کسب و کار،تکامل کسب و کار

۳)تکامل کسب و کار

با سپری کردن یک مسیر طولانی و پر پیچ و خم، کسب و کار به مرحله تکامل خود می رسد. در این مرحله تمامی برنامه ریزی ها و تلاش ها به نتیجه می رسند. ولی همچنان برای رونق یافتن بیشتر، لازم است نکاتی مهم و ضروری رعایت شوند. در این مرحله نمودار رشد کسب و کار در یک خط حرکت می کند. به معنای دیگر کسب و کار در این مرحله به ثبات می رسد. پس برای افزایش روند صعودی کسب و کار اقدامات لازم انجام شود. برای توسعه دادن به کسب و کار باید از تمامی روش های کلاسیک، تجربی و ابزارهای پیشرفته و مدرن استفاده شود. هر یک از این روش ها به متخصصین خود در این زمینه ها نیازمند هستند. برای تکامل دادن به کسب و کار خود می توان از نظرات خود مشتریان نیز استفاده کرد. در مرحله تکامل کسب و کار انجام موارد زیر می‌تواند کمک کننده باشد.

استفاده از تجربه های همکاران

استفاده از تجربه دیگران در هر زمینه ای باعث پیشرفت و تکامل خواهد بود. برای توسعه و پیشرفت کسب و کار نیز می توان از تجربه های همکاران و حتی رقبای کاری خود استفاده کرد. افرادی که قبل از شما، کسب و کاری شبیه به هدف شما دارند، می توانند مشاوره های مفید و موثری برای شما باشند. در بیشتر مواقع استفاده از تجربه های کاری دیگران، شما را از انجام برخی کارهای غیرضروری و هزینه بر آگاه می سازد. در نتیجه می توان در وقت و سرمایه مالی خود صرفه جویی کرد. همچنین افراد باتجربه می توانند ایده ها و نمونه کارهای خوبی به شما ارائه بدهند. ارائه استراتژی ها و راهنمایی های درست مسیر پیشرفت کسب و کار شما را هموارتر می کنند. همواره در هر مرحله از کسب و کار باید از تجارب خوب و بد دیگران استفاده کرد.

استفاده از ابزارهای روز دنیا

استفاده از ابزارهای روز دنیا از مهم ترین و اصلی ترین موضوعاتی است که می تواند باعث پیشرفت در کسب و کار باشد. از جمله این ابزارها می توان به استفاده از فضای اینترنت و آنلاین اشاره کرد. فضای آنلاین با داشتن ارتباطات وسیع می تواند باعث هر چه بیشتر دیده شدن انواع کسب و کارها باشد. با یادگیری تکنیک های موثر بازاریابی و تبلیغات، می توانید خدمات و محصولات خود را در فضای مجازی به بهترین شکل ممکن ارائه دهید. مشتریان می توانند با یک جست و جو در اینترنت از فعالیت های شما اطلاع پیدا کنند و از راه های مختلف به شما مراجعه کنند. استفاده از تکنولوزی های روز دنیا مسیر رسیدن شما به هدف نهایی را کوتاه تر خواهند کرد. بستر اینترنت و سایت های مختلف، قادر به معرفی کسب و کار شما در آن سوی مرزها هستند.

 

پیش بینی نیازهای آینده

افرادی که کسب و کار جدیدی راه اندازی می کنند، باید از استراتژی ها و پیش بینی های هوشمندانه ای استفاده کنند. در هر مرحله از کسب و کار باید نیازهای مرحله بعدی رونق کسب و کار پیش بینی شوند. این پیش بینی ها گام های پیشرفت را بزرگ تر می کنند و کسب و کار شما را خاص تر و ویژه تر جلوه می دهند. نیازهای مراحل بعدی هر کسب و کار را می توان از روی نیازهای مشتریان مربوط به آن کسب و کار تشخیص داد. پیش بینی این نیاز ها به بررسی ها و مطالعات عمیقی احتیاج دارند. کافی است با در نظر گرفتن یک وقت لازم، در زمینه های مختلف تحقیق و بررسی شود. با رعایت تمامی این نکات می توان کسب و کار بسیار خوبی در هر زمینه ای به دست آورد.

صحبت نهایی

در این مقاله در ارتباط با مراحل رشد یک کسب و کار با شما صحبت کردیم. در صورتی که هر یک از این مراحل به درستی انجام نشود، یک کسب و کار هرگز موفق نخواهد شد. شما در ارتباط با شروع یک کسب و کار جدید چه تجربه هایی دارید؟ اگر تجربه شکست در یک کسب و کار را دارید علت های آن را بگویید.

 

دانلود فایل ویدئویی

سخنران: دکتر کاویانی

حجم:  ۷۳ مگابایت

زمان: ۰۰:۰۸:۴۴

دانلود

دانلود فایل صوتی

سخنران: دکتر کاویانی

حجم:  ۸ مگابایت

زمان: ۰۰:۰۸:۴۴

دانلود

مراحل رشد کسب و کار + ویدیو

 
 
۰۰:۰۰ /
 
۱X
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود