
فن بیان در بازاریابی به دلایل مختلفی برای موفقیت در فروش و بازاریابی ضروری است. زیرا کلماتی که انتخاب میکنید بر توانایی شما در برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه تأثیر زیادی میگذارند. علاوه بر این، ارتباطات غیرکلامی، مانند حفظ تماس چشمی، وضعیت بدنی و استفاده از صدا و لحنی جذاب، نقشی حیاتی در ایجاد اعتماد و رابطه ایفا می کند. گوش دادن فعال یکی دیگر از مهارت های حیاتی است که به فروشندگان اجازه می دهد نیازهای مشتری را درک کنند و رویکرد خود را بر اساس آن تنظیم کنند. اعتماد به نفس در بستن قراردادها کلیدی است و مهارت های گفتاری ماهرانه اعتماد به نفس فروشنده را منتقل می کند. علاوه بر این، توانایی انتقال ارائه های قانع کننده و انتقال حالت احساسی مطلوب، اثربخشی فروش را افزایش می دهد. فروشندگان با تقویت مهارت های گفتاری خود می توانند ارتباط موثرتری برقرار کنند، با مخاطبان وسیع تری ارتباط برقرار کنند و خود را به عنوان افراد حرفه ای مطمئن و متقاعدکننده معرفی کنند و در نتیجه شانس موفقیت خود را بازاریابی و فروش افزایش دهند. در ادامه به موارد بیشتری از این مهم اشاره خواهیم کرد.
اهمیت شفافیت و وضوح گفتار در فن بیان در بازاریابی
توجه به یک نکته در بازاریابی بسیار اهمیت دارد و آن این است که هدف اصلی ما از گفتگو با مشتری برقراری تعامل و رسیدن به درک مشترک درباره محصول یا خدمتی است که ما به مشتریانمان ارائه میدهیم. هنگامی که قرار است برای مشتری توضیح بدهیم باید بسیار ساده، واضح و شفاف در سطح دانش مشتری صحبت کنیم.
در مقاله فن بیان در فروش هم گفتیم که قرار نیست مشتری بداند ما چقدر خوب میدانیم یا چقدر در کارمان استاد هستیم، یا مثل برخی از بازاریابها یا فروشندگان از اصطلاحات پیچیده فنی یا انگلیسی صحبت کنیم، هدف اصلی این است که مشتری پاسخ سؤالاتش را از میان صحبتهای فروشنده بهآسانی متوجه شود، پس یکی از بزرگترین اشتباهات در فن بیان در بازاریابی پیچیده صحبتکردن و زیاد فنی صحبتکردن است .
اهمیت انتخاب کلمات مناسب و ملموس در فن بیان در بازاریابی
مثال نوع اول: تصور کنید فروشنده یک تور در مزایای تور مسافرتیاش، به شما بگوید از “طبیعت دلنشین زاگرس “در تور ما لذت ببرید.
مثال نوع دوم: فروشنده دیگری درباره همان تور به شما توضیح بدهد: فرض کنید صبح زود با صدای خوردن و جویدن علوفه توسط گوزنهای زرد پشت پنجره اتاق اقامتگاه شما در دامنه کوههای زاگرس از خواب بیدار شوید و از پشت پنجره بازی بچه گوزنها و سنجابها را تماشا کنید .
مثال نوع اول: فردی به شما میگوید: یک میوه را تجسم کن .
مثال نوع دوم: فرد دیگری میگوید: یک سیب قرمز، با دو برگ سبز شاداب، با قطرات غلطان آبروی سیب را تجسم کن .
مثالهای نوع دوم را با مثالهای نوع اول مقایسه کنید، چه تفاوتی دارد؟ در مثالهای نوع دوم یک تصویر شفاف در ذهن شما شکل میگیرد، مغز شما بهعنوان یک مخاطب هدف بهراحتی تصویر توضیحات گوینده را در ذهن شما مجسم میکند، در این حالت شما راحتتر ابعاد کاملتری از منظور اورا متوجه میشوید و احتمالاً برای خرید مشتاقتر میشوید. این، یکی از تکنیک های مذاکره در فروش و بازاریابی است.
اهمیت لحن و آوای مناسب در فن بیان در بازاریابی
برای تفاوت این موضوع بیان بازیگران مطرح مثل پرویز پرستویی یا شهاب حسینی یا مریلا زارعی را با یک مصاحبهشونده معمولی در گزارشها صداوسیما مقایسه کنید. بازیگران مطرح در هنگام ادای هر کلمه لحن مناسب را با آن مکمل میکنند و حتی حرکات بدنشان و دستانشان یا میمیک صورتشان را هم با آنها هماهنگ میکنند؛ ولی افراد معمولی در یک ریتم ثابت و ممتد بدون هیچ بالا و پایینی و همچون یک مجسمه صحبت میکنند!
حالا بیایید خودتان را جای یک خریدار بگذارید، کدام نوع فروشنده را بیشتر دوست دارید؟ ه کدام بیشتر اعتماد میکنید؟ بیشتر جذب کدام یک میشوید؟
فروشندهای که مثل یخ صحبت میکند؟ یانش یکسان و ثابت است؟ ا فروشندهای که چنان صحبت میکند که گویی سالهاست مجری تلویزیون است؟ جذب کدام میشوید؟
برای رسیدن به این درجه از لحن و آوا در بیانتان جلوی آینه تمرین کنید، به دستانتان جان بدهید، دستانتان را در تناسب با کلماتتان بازی بدهید، آوا و لحن کلامتان را باتوجهبه اهمیت و میزان تأکید روی کلمات محکمتر، آرامتر، کشیدهتر و یا رساتر کنید، تمرین کنید. همچنین می توانید از تکنیک های مقاله تاثیر لحن در فروش استفاده کنید.
راه های تقویت مهارت فن بیان در بازاریابی
بهبود مهارت های سخنرانی و مهارت فن بیان در جمع می تواند تأثیر بسزایی در موفقیت در بازاریابی داشته باشد. در اینجا چند راه وجود دارد که از طریق آنها بهبود مهارت های فن بیان در بازاریابی می تواند منجر به موفقیت بیشتر شما یا کسب وکارشمادر بازاریابی شود:
– بهبود مهارت های تحقیق میدانی بازار :تکمیل مهارت های سخنرانی در جمع نه تنها نیاز به بیان خوب و سخنرانی در مقابل جمع یا مخاطب خاص شماست، بلکه به تحقیق صحیح و کافی نیز نیاز دارد. این می تواند به شما کمک کند تا ایده ها، آمار و شواهدی برای حمایت از ادعاها یا استدلال های خود بیابید.
– بهبود بینش فنی شما از محصول یا خدمت: اینجا به عمد از کلمه بینش استفاده کردم چون جایگاهش عمیق تر وحکیمانه تر از دانش محصول یا خدمت است ،برای اینکه فن بیان خوبی در زمینه بازاریابی محصول یا خدمت تان داشته باشید، حتما لازم است سطح آگاهی شما نسبت به آن از دانش فراتر رفته به بینش برسد ،چرا که فقط در این سطح است که خواهید توانست به صورت حرفه ای با استفاده از مهارتهای دیگر سخنوری و بیان پاسخگوی چالش ها ،سوالات ،دغدغه ها و نگرانی های مشتری بالقوه تان باشید.(تو مو می بینی و من پیچش مو دقیقا اینجا کاربرد دارد )
– افزایش مهارت های ارتباطی: فن بیان اساساً یکی از ارکان انتقال یا تبادل اطلاعات است و بهبود مهارت های ارتباطی می تواند به شما در موفقیت در بازاریابی کمک کند. برخی از مهارت های ارتباطی حیاتی عبارتند از گوش دادن فعال، ارتباط غیرکلامی و تمرین زبان بدن.
– افزایش هوش هیجانی: فن بیان و سخنوری می تواند به شما در توسعه هوش هیجانی کمک کند، زیرا از شما می خواهد که احساسات خود را به طور موثر به مخاطبان خود منتقل کنید. کنترل هیجانات خود را دربرابر چالش های مختلف مخاطبان به دست بگیرید و از تکنیک های بازاریابی هیجانی نیز استفاده کنید.
– بهبود مهارت های ارائه: فن بیان دربازاریابی می تواند به شما در بهبود مهارت های ارائه و معرفی محصول یا خدمت کمک کند، که برای موفقیت در بازاریابی بسیار مهم است.
– افزایش تعامل با مخاطب: پس از ارائه، مهم است که به تعامل با مخاطبان خود و ایجاد روابط با آنها ادامه دهید، زیرا این امر می تواند منجر به موفقیت طولانی مدت شود.
اشتباهات رایج فن بیان در بازاریابی
باتوجهبه اهمیت بالای فن بیان در بازاریابی و ارتباط موثر در فروش، ضعف در مهارتهای بیان و سخنوری میتواند منجر به کاهش فروش شود، مشتریان بالقوه را از محصولات و خدمات شما دور کند و باعث شود مشتریان و شرکای فعلی اعتماد خود را به تجارت شما از دست بدهند. چندین اشتباه رایج در بازاریابی وجود دارد که فروشندگان مرتکب میشوند، از جمله صحبت بیش از حد، گوشندادن بهاندازه کافی، ناتوانی در شناخت عمیق از مشتری، تمرکز بیش از حد روی قیمت بهجای ارزش، و دادن وعدههای توخالی، تعدادی از این اشتباهات هستند .
برای جلوگیری از این اشتباهات، توسعه مهارتهای ارتباطی مؤثر مانند گوشدادن فعال، همدلی، مهارتهای ارتباطی نوشتاری واضح و مختصر، توجه، کنجکاوی و تمرکز حائز اهمیت است. علاوه بر این، آمادگی کافی برای تماسهای فروش، تعیین هدف تماس و پیروی از یک برنامه تماس فروش ساختاریافته مهم است.
کلام پایانی
افرادی که بازاریابی می کنند، طبیعتاً به مهم ترین چیزی که برای ارتباط با مخاطب نیاز دارند، کلامشان است. در واقع اگر نتوانند به خوبی صحبت کنند و مشتری را متقاعد به خرید نکنند، باید خیلی زود بار خود را بسته و شغل دیگری را انتخاب کنند. به همین دلیل داشتن فن بیان در بازاریابی بسیار مهم است و ما در این مطلب سعی کردیم تکنیک هایی را بیان کنیم که بتوانید با استفاده از آن ها، این مهارت را در وجود خود به طور کامل تقویت کنید.
سوالات متداول
راه های تقویت مهارت فن بیان در بازاریابی چیست؟
افزایش تعامل با مخاطب، افزایش هوش هیجانی، بهبود مهارت های ارتباطی و… که در این مطلب آن ها را کامل توضیح داده ایم از مهم ترین راه های تقویت فن بیان در بازاریابی هستند.
اشتباهات رایج فن بیان در بازاریابی چیست؟
چندین اشتباه رایج در بازاریابی وجود دارد که فروشندگان مرتکب میشوند، از جمله صحبت بیش از حد، گوشندادن بهاندازه کافی، ناتوانی در شناخت عمیق از مشتری، تمرکز بیش از حد روی قیمت بهجای ارزش، و دادن وعدههای توخالی، تعدادی از این اشتباهات هستند.