7 اشتباه اجتناب‌پذیر بازاریابی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک

7 اشتباه اجتناب‌پذیر بازاریابی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک

۷ اشتباه اجتناب‌پذیر بازاریابی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک

 بازاریابی کسب‌و‌کار کوچک شما یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز کسب‌و‌کار است. چیزی که بسیار هیجان‌انگیز است این است که فقط یک راه برای تبلیغ کسب‌و‌کار وجود ندارد و راه‌های متعددی را می‌توانید امتحان کنید و پی بگیرید.

7 اشتباه اجتناب‌پذیر بازاریابی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک
۷ اشتباه اجتناب‌پذیر بازاریابی صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک

درحقیقت وقتی تمام ترکیبات ممکن از فعالیت‌های بازاریابی را در نظر می‌گیرید هزاران راه برای کسب اطلاعات، در مورد کار شما توسط مشتری وجود دارد. بهترین بخش این است که می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی خود را با آنچه که برای کسب‌و‌کار شما مناسب‌تر است تطبیق دهید. در حالی که من اعتقاد دارم که به طور کلی اشتباهات می‌تواند یک تجربه مثبت باشد (آنها به شما کمک می‌کنند که یاد بگیرید در یک راه پایدار رشد کنید) اگر از برخی اشتباهات بازاریابی پیشگیری و اجتناب کنید می‌توانید زمان، انرژی و پول زیادی را حفظ کنید.

در ادامه ۷ اشتباه رایج در بازاریابی کسب‌و‌کار کوچک آمده که باید سعی کنید در کسب‌و‌کار خود از آن‌ها پیشگیری و اجتناب کنید.

 

۰۱)  عدم داشتن برنامه بازاریابی

 تلاش برای ترویج کسب‌و‌کار خود، بدون برنامه بازاریابی، مانند خرید یک پیراهن قرمز با چشم بسته است. ممکن است خوش شانس باشید و نتیجه نهایی را که می‌خواهید به دست آورید، اما شانس این است که زمان و پول زیادی در این فرایند هدر ندهید. شما برای هر کاری که می‌کنید نیاز به برنامه بازاریابی دارید؛ بنابراین ابتدا مطمئن شوید که از برنامه شروع کنید. برنامه دقیقی برای بازاریابی کسب‌و‌کار خود فراهم کنید که در آن به تمام نکات توجه شده باشد.

۰۲)  عدم آگاهی از این که کسب‌و‌کارتان را چه چیزی در نوع خودش بهترین و متفاوت‌ترین کسب و کار می‌کند.

کسب‌و‌کار شما دقیقا مانند هر کسب‌و‌کار دیگری نیست. اگر اینطور بود، احتمالا کسب‌و‌کار شما در زمینه خود اول نیست. به منظور موثر بودن کسب‌و‌کار خود، باید مواردی که برای رقابت نیاز است را شناسایی کنید. با ایجاد یک گزاره فروش منحصر به فرد USP، شروع به بازاریابی کنید. زمینه‌هایی که موجب تفاوت کسب‌و‌کارتان با دیگر کسب‌و‌کارها می‌شود شناسایی کنید و به آن‌ها توجه ویژه داشته باشید.

 

۰۳)  تلاش برای فروش به همه

یک اشتباه رایج صاحبان کسب‌و‌کار کوچک جدید، هر مشتری را یک مشتری‌ بالقوه فرض کردن است. درست است که شما محصول و یا خدماتی را که به مخاطبان گسترده‌ای عرضه می‌کنید، به فروش می‌رسانید، اما باید هدف خود را به یک گروه قابل تشخیص محدود کنید؛ عدم شناسایی درست گروه هدف، از بزرگترین اشتباهات بازاریابی است که می‌تواند تلاش‌ها و هزینه‌های زیادی را هدر دهد. مشتری هر کسب‌و‌کار باید به آن کالا یا خدمت امکان نیاز داشته باشد. می‌توانید از روش‌های پیام‌رسانی و بازاریابی مستقیم که دسترسی مستقیم است برای شناسایی مشتری‌های هدف استفاده کنید.

۰۴)  دست کم گرفتن قدرت بازاریابی دهان به دهان

خوبی بازاریابی دهان به دهان این است که رایگان است و به طور طبیعی اتفاق می‌افتد. اگر یک محصول یا خدمات عالی ارائه کنید، مشتریان شما هیجان‌زده می‌شوند و با خانواده، دوستان و همکاران خود در مورد آن محصول یا خدمات صحبت می‌کنند. اگر مشتریان خود را برای گسترش این صحبت‌ها تشویق می‌کنید، حتی می‌توانید از بازاریابی دهان به دهان بیشتر بهره‌مند شوید. همیشه آن‌ها را تشویق کنید که در صورت رضایت شما را به دوستان، خانواده، همکاران و آشنایان معرفی کنند. این تشویق‌ها می‌تواند با استفاده از تخفیف دادن صورت گیرد.

در ایران این نوع بازاریابی قدرت زیادی دارد؛ چون ارتباطات نزدیک افراد با یکدیگر موجب شکل‌گیری مشورت‌هایی در زمینه انتخاب کالا یا خدمات می‌شود و افراد به این مشورت‌ها اعتماد زیادی دارند.

بازاریابی دهان به دهان حتی می‌تواند به شکل مکتوب و در شبکه‌های اجتماعی و دیگر صورت‌های مکتوب انجام شود.

 

۰۵) ترس از رسانه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر ترکانده‌اند و به سرعت یکی از تکنیک‌های بازاریابی ارزان و موثر برای صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک شده‌اند. صاحبان کسب‌و‌کارهای کوچک می‌توانند تلاش‌های خود را متمرکز کنند و زمان صرف شده در رسانه‌های اجتماعی را برای به دست آوردن نتایج بزرگ به حداکثر برسانند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ترویج کسب‌و‌کار کوچک شما شامل دو دسته می‌شود: اول نیاز به انتخاب شبکه مناسب دارید، و دوم، باید اهداف خود را مشخص کنید.

مثلاً در ایران دو شبکه و پلتفرم تلگرام و اینستاگرام بیشتر از شبکه‌ها و پلتفرم‌های دیگر از جمله فیسبوک، لینکدین، یوتیوب و… قابلیت استفاده دارند؛ چرا که مخاطبان بیشتری در ایران دارند و بازاریابی در آن‌ها نتایج بهتری خواهد داشت.

 

۰۶)امتناع از سعی در فعالیتهای بازاریابی جدید

اکثر صاحبان کسب‌و‌کار کوچک به طور منظم برنامه‌ریزی شده‌اند، و اغلب همزمان اولویت‌های چندگانه دارند. به همین دلیل است که کار روتین برای ما خوب است؛ روالها ما را در مدیریت زمان کمک می‌کنند و تولید را ممکن می‌سازند. اما روتین و روال همچنین می‌تواند زمانی که به بازاریابی روی می‌آوریم، ما را راضی سازد. بازاریابی همیشه در حال تغییر است و تنها راه موثر برای ترویج مداوم کسب‌و‌کار شما این است که با تغییرات مواجه شوید و در جهت بازاریابی جدید تلاش کنید

 

۰۷)   نادیده گرفتن رقابت

 اگر می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که در هر رقابتی برتر هستید، می‌توانید با استفاده از محدوده بزرگترین رقبای خود، آن را بفهمید. برای شروع می‌توانید یک جستجوی گوگل انجام دهید، و آنچه رقبای شما در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌دهند را بررسی کنید. وقتی تحقیقاتی انجام دادید، برای رقبای اصلی و سپس کسب‌و‌کار خود تجزیه و تحلیل SWOT انجام دهید تا فرصت‌های بازاریابی جدیدی کشف کنید.

اکنون که چیزهایی را که باید پیش از آغاز بازاریابی کسب‌و‌کار کوچک خود بدانید، می‌دانید، و اشتباهات بازاریابی را شناختید، وقت آن است که تمرکز خود را بر آنچه که باید انجام دهید بگذارید. راهنماهای بازاریابی کسب‌و‌کار کوچک، شامل منابعی هستند که به شما کمک خواهند کرد تا کسب‌و‌کار کوچک خود را در بهترین حالت ممکن ترویج دهید.

مقالات خواندنی:

پولار شدن به روش دکتر کاویانی

برای موفقیت مالی کسب و کار خود باید چه کار کرد؟

نکاتی برای نوشتن طرح تجاری موفق

چگونه میلیونرهای خودساخته به موفقیت مالی دست پیدا می‌کنند؟

هنر پس‌انداز کردن پول را یاد بگیرید!

چگونه با کسب درآمد از اینترنت ثروتمند شوید؟

۵ ایده خلاقانه پولساز خوب به جای تاکسیرانی بعد از ظهر

چه چیزهایی را برای ثروتمند شدن باید فدا کنیم؟

چگونه یک کسب‌وکار بین‌المللی بسازیم و محصولات خود را با استفاده از بازاریابی جهانی بفروشیم؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت لینک دانلود