
چگونه یک کسبوکار بینالمللی بسازیم و محصولات خود را با استفاده از بازاریابی جهانی بفروشیم؟
کارآفرینان و کارفرمایان فارغ از اینکه کجا به دنیا بیایند همگی به یکزبان مشترک صحبت میکنند. آنها معانی متعددی از قبیل تمرکز، اندازهگیری و دیگر چیزها را بدون از دست دادن چیزی بهسرعت درمییابند؛ اما کارفرمایانی که به دنبال ساخت یک کسبوکار بینالمللی برای خودشان هستند، به چیزی بیشتر از یک روحیهی قوی نیاز دارند. آنها به مقداری دانش و استراتژی در مورد بازار جهانی نیز نیاز دارند.

سروکله زدن با مردم دارای فرهنگهای مختلف و شناسایی اولویتهایی که با اولویتهای شما متفاوتاند، یک هنر محسوب میشود. خوشبختانه پاداشی که در مقابل این تلاش دریافت میکنید کاملاً ارزش دارد و در واقع شما هیچگونه ضرری متحمل نمیشوید. در اینجا به ۶ نکتهی مهم برای ساخت یک کسبوکار بینالمللی میپردازیم:
۱. پتانسیلهای موجود را بشناسید
اگرچه ورود به بازارهای جدید در نگاه اول کمی ترسناک به نظر میرسد اما در واقع تنها فرصت پیشرفت ورود به همین بازارهاست. حرفهایترها به دیگر همکاران خود توصیه میکنند که استعدادهایشان را گسترش دهند، البته بهجز آن افرادی که در سطح خیلی پایینتری قرار دارند. ایدههایی که همراه با محصولات و برندهای جدید باشند، موفقیت جدیدی در سطح جهانی پیدا خواهند کرد و از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. در حقیقت بیشتر کشورها آنقدر فرصت اقتصادی دارند که مسئله و مشکل اساسی آنها تصمیمگیری و انتخاب در مورد حوزهی تمرکز اقتصادی است. کسانی که توانستهاند کسبوکار خود را با نیازهای مردم در سراسر جهان سازگار کنند، بهزودی خود را در کسبوکاری پرسود و پر منفعت مییابند. البته خوشبختانه با ظهور فناوریهای نو و اینترنت سراسری این افراد میتوانند کسبوکارهای خود را با جدیت بیشتری پیگیری کنند.
۲. فرهنگهای مختلف را بشناسید
یکی از سختترین کارهایی که یک کارفرما میتواند انجام دهد، کنار آمدن بافرهنگها و آدابورسوم مختلف در دنیای واقعی و در مواجهه با مردم است. حتی ممکن است در بعضیاوقات کارفرمایان با دو فرهنگ کاملاً متفاوت در دو قسمت از یک کشور روبرو شوند.
۳. متفاوت باشید
وقتیکه فروشگاه Best Buy اقدام به گسترش خود در خارج از کشور کرد، همگی فکر کردند که کسبوکار این شرکت حتی بیشتر از خود آمریکاییها در خارج از کشور محبوب و باعث جذب مشتری میشود. اما لزوماً هرکسی به دنبال فروشگاهی که فقط بزرگ است نمیگردد.
اگر تصمیمگیرندگان مرکزتجاری Best Buy این موضوع را قبل از شروع اقدامات خود برای داشتن یک کسبوکار بینالمللی میدانستند، ممکن بود بتوانند بازاریابی خود را برای حل این مشکل سازگار کرده و ارتقا دهند، و یا حتی شکل فروشگاههای خود را تغییر دهند.
۴. کاری که لازم است را انجام دهید
وقتیکه مهارتهای لازم برای مدیریت کامل کسبوکار خود در کشور را فهمیدید و خود را ثابت کردید، قبل از اینکه به گسترش کسبوکار خود اقدام کنید کمی تحقیق انجام دهید.
بسیاری از صاحبان کسبوکارهای بینالمللی تجربیات خود دربارهی جزئیات چگونگی راه انداختن کسبوکار بینالمللی به اشتراک میگذارند. برای مثال پس از تحقیق میفهمید که در کشوری که بیشتر فرهنگ مردم آن ارزشهای خانوادگی است، تبلیغ ۲۴ ساعته بودن کسبوکار بیفایده است.
ولی بازهم با وجود تمامی منابع آنلاین بهترین راه شناخت یک فرهنگ بهطور کامل از طریق آزمونوخطاست.
کارفرمایان بینالمللی توانایی گسترش شبکهی تجاری خود را تنها به دلیل انجام کارهای غیرمعمول دارند، اما در واقع باید مراقب هم باشند که چگونه آن را مدیریت میکنند. برای مثال ممکن است مجبور شوید ساعات کاری خود را به نحوی تنظیم کنید که با همکار تجاری خود هماهنگ باشید یا حتی ممکن است مجبور شوید آدابورسوم خود را تغییر دهید تا مطمئن شوید همگی احساس راحتی میکنند.
۵. در مورد قوانین و مالیاتها تحقیق کنید
قوانین و مالیات بسته به کشورهای مختلف متفاوت است و در بعضی از آنها درواقع از کسبوکارهای بینالمللی استقبال بیشتری میشود. در برخی از کشورها مالیات بسیار پایینی به مشاغل مختلف اختصاص داده میشود، اما بهتبع آن دستمزدها نیز در سطح پایینی قرار دارد که باعث میشود کسبوکارهای آن منطقه درآمد خیلی بالایی نداشته باشند. در کشورهایی نیز آنقدر قوانین و مراحل سختی برای کسبوکارها وضع میشود که کمپانیها قبل از شروع به کار اعلام شکست میکنند.
پرداخت حقوق کارمندان شاید سخت باشد، مالیاتها ممکن است بهسختی مدیریت و بایگانی شوند و ثبتنامهای طولانی ممکن است بهطور مضحکی غیرممکن به نظر برسند. البته درواقع هر کشوری میتواند فرصتها و پتانسیلهای بسیار مناسبی برای کارفرمایان با انگیزه داشته باشد، همچنین حوزههای کسبوکاری وجود دارند که از دیگر حوزهها آسانتر انجام میشوند.
- واقعگرا باشید
بهعنوان یک کارفرما باید این نکته را نیز در نظر بگیرید که طبق قوانین و مقررات آن کشور چه جایگاهی دارید. برخی از کشورها در اجرای قوانین خود کمی سهلانگارتر از دیگر کشورها هستند، اما اگر ناخواسته به مقام مهمی از یک کشور بیاحترامی کنید یا موجب رنجش آن شوید ممکن است با مشکلات قانونی زیادی دستوپنجه نرم کنید. این نوع معاملات پیچیده میتواند به کار یک کارفرما در یک کشور خارجی پایان دهد. ممکن است تمامی امکانات لازم برای شروع یک کسبوکار بینالمللی را داشته باشید اما هیچ پشتیبانی از دولت آن کشور دریافت نکنید. پس بهتر است واقعگرا باشید و قبل از شروع به کار در خارج از کشور ابتدا در مورد فرهنگ کشور مقصد کمی تحقیق کنید.